Bukefalos 28 år!

Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*
Här har vi sommar :love: 14 grader i skuggan och 17 i solen.
Ponny går självklart naken :p
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Knapplån

ca 8 + vindigt(?) 2 hästar med ca 100 g fodrat regntäcke, 1 med lite tunnare, han har blivit rakad (täckesklippning) med lång vinterpäls på ryggen. (Dom andra två har tunn päls).
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

11 plusgrader visade termometern i skuggan på eftermiddagen. Rejält blåsigt, men faktiskt lite ljumma vindar (eller mindre isiga, kanske är bättre att säga :p ). Min oklippta, frusna travare var ute utan täcke och står även naken inne i kallstall på nätterna nu. Härligt!
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*KL*

soligt som attan i ett par dagar nu, ganska blåsigt men vindarna är nästan ljumma, härligt! kanske +10 ungefär..

Mitt oklippta monster har gått med ofodrat regntäcke senaste veckan, idag fick han gå ut naken för första gången! (Iaf direkt från morgonen, innan har jag luftat honom lite mitt på dagen ibland)
Naken nattetid, men det har han ju varit hela vintern.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Här var det ca 10 plusgrader och sol idag, vindstilla och helt underbart väder. På natten ca -3 ute, hästarna inne i varmstall med samma täcke som under dagen.

H1 (mesig tysk): fleecefodrat regntäcke.
H2 (unghäst, SWB): naken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Jag är glad att jag inte har täckade hästar. Skulle absolut inte hinna med att byta täcken i takt med vädrets omslag...det är väldigt nyckfullt nu:cool:

Dagen började med sol och vindstilla, sen började det storma, plötsligt var det full snöstorm som snabbt avtog och det blev klart och fint igen. Så har det hållit på i flera dagar. Hästarna fäller för fullt och när vädret är tjurigt går dom in i ligghallen. Det underlättar ju ;)
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Inget nytt här direkt. Hästarna (äldre oklippt fullblodspälsat sto och liten connemarakamin högt filtklippt) går nakna och rullar sig i leran :p

På kvällen efter middagen hade de varsitt 100 g-täcke. Båda hade blivit ridna och den lilla kaminen gått ett rätt hårt galoppass. Med snöfall, isvindar och knappt 2+ kändes det bättre att låta honom gå sista timmen innan intag halv nio med 100 g-täcket i stället för ofodrat. Även om det säkert funkat för herrn det med, tror jag han håller på att dö efter sista intervallen brukar han vara lagom odräglig dagen efter, så han tar nog inte ut sig så mycket som jag tror :o ;)
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

+6 grader och mulet. Pålle är naken både inne och ute :-)
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Idag har det varit varmt i solen men svinkallt i blåsten. Min oklippta fryskyckling har haft ofodrat regntäcke ute och är nu naken inne (i kallstall).
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Och täckesrapporten då... vädret är sämre igen :(

Det växlar mellan blåst och snöyra och vindstilla och sol, varierar mellan -10 och +5 under tiden som hästarna är ute i hagen. På natten blir det en bit under -10 utomhus igen, hästarna inne i varmstall med samma täcke som under dagen. Klurigt att täcka efter de premisserna eftersom jag inte kan serva och byta under dagen när de är ute.

H1 (mesig tysk): fleecefodrat regntäcke med ett fleecetäcke under.
H2 (unghäst, SWB): naken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

+3
Ena går med fleecefodrat regntäcke på natten och naken på dagen så länge det är uppehåll.
På morgonen kommer hon fram och när jag knäppt upp sista spännet och darr i täcker går hon iväg. på kvällen kommer hon och vill ha på det igen så uppenbarligen är denna lösningen bra :D
Snart har hon fällt av all vinterpäls!


Den andra går naken jämt.

De går på lösdrift
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

KL

Min har varit naken hela vintern, förutom vid riktigt pissväder då hon har haft fleecefodrat regntäcke. Har inte speciellt tjock päls alls men kanske tät, för hon fryser inte alls. Fri tillgång på silage istället.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Ett par plusgrader, snö/snöblandat regn och lätt vind.

XX: Fleecefodrat regntäcke.

SWB: Ofodrat regntäcke.
Är lite orolig att det är för tunt, men eftersom vintertäcket (100-150 g) gått sönder och alternativet är att ha ett varmt ulltäcke under så blev det ofodrat idag. Hon brukar inte vara frusen på det viset så länge hon är torr.

I övrigt har de inte haft täcken på sig på flera veckor nu. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min...
2
Svar
24
· Visningar
2 520
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 516
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 233
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 001
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp