Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

LilaTiger

Trådstartare
Jag fick en riktig höstkänsla idag när regnet bara vräker ned och då blir jag nyfiken på vad din häst har för täcke på sig just nu?

Vänliga diskussioner kring detta är också välkommet.

Vad har ni för väder? Går hästarna inne/ute?
Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?

Börjar med mina egna.

Idag har det varit uppehåll på förmiddagen men sen på eftermiddagen så kom det skurar och senare så började regnet att vräka ned.
Båda mina hästar har gått utan täcke idag och jag hoppas på att de hann tas in innan det värsta regnet kom eftersom åtminstone min gammelgubbe blir så himla stel om han står ute i regnet för länge otäckad.
Shettisen tror jag inte bryr sig så mycket.

Om det blir sånt här ihållande regn imorgon också så får de ofodrade regntäcken på sig. Gammelgubben ett HW Amigo och shettisen ett från Riding House (Börjes).
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Min arab har Bucas Freedom Light på sig, nordsvensken har inget täcke. De går ute och med tanke på risken för regn och åska vågade jag inte låta araben gå utan täcke (han mår inte bra av regn + blåst!). Det åker av imorgon på morgonen om vädret är stabilt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Min går ännu ute dygnet runt :)
(om det inte är väldigt dåligt väder)

Nu står hon med ofodratat regntäcke från shires pga regn.
Annars har hon flugtäcke+flughuva från HW dygnet runt :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Mina går ute dygnet runt utan täcken, och kommer så antagligen göra tills vidare. Men det hindrar inte mig ifrån att shoppa och lagra en massa täcken :D
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

mina tre går utan täcken.
Har funderat på att ta på regntäcken men det känns lite overkill med tanke på att det är 25 grader ute. Alla tre står mitt i regnet och njuter så jag antar att de knappast lider av nyblivna täckesdekadensen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Tyvärr fick min på sig ett fleecefodrat regntäcke på sig pga ösregnet som jag inte trodde skulle ge med sig, vilket det givetvis nu har gjort :crazy: Men men, jag får hoppas på att det börjar regna igen eller att det åtminstone inte blir så varmt i natt...
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Spöregn idag, 15 -16 +. Ponnyn gick idag med ofodrat Amigo regntäcke. Naken inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

här nere är det torrt och ligger mellan 20-25 grader om dagarna, helklippt och naken häst, inne på nätterna, regnar det så kommer det på nätterna än så länge, skulle inte skada med några skurar.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Mina går ute dygnet runt med flugtäcken på natten eller regntäcken om det är dåligt väder. Måste hålla med om att jag börjar få lite höstkänslor fast det fortfarande är full sommar här måste vara att det blir allt mörkare på kvällarna. Har precis beställt ett HW Newmarket till höstens tävlingar/träningar:D
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Jag har också höstkänsla:d Sitter och letar, och planerar årets täcken:D

Här regnar det dock inte!
Inte spec. kallt heller. Båda står ute otäckade:)

Jocelyn: Jag tror inte din häst dör av att ha fleece på sig, Bara du tar av det imorgon så;)
Har faktiskt inget ofodrat till min valack. Han har fått på sig fleecefodrat nu i sommar när det har öst ner...:)

Inför vinter: Planerar inte att lägga på nåt täcke föra oktober! Dock undantag vid regn/blåst... Då kan de få täcken.
Men i oktober blir valacken helklippt, så då blir det ju täcke. Förra året var det såpass kallt här tidigt så jag gick direkt på 300grams-täcke. Vi får se hur det bli iår.
Stoet får nog gå med ofodrat/möjligtsvis fleecefodrat i vinter.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Nej det tror jag inte heller, men jag är så hönsig när det gäller min häst :angel: Hon är ju eg väldigt känslig och fryser lätt, det var ju därför jag valde förut idag. Nu öser det dock ner igen, och blixtrar och dundrar..
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Min går på bete och är nakenfis :) Vädret är mulet med skurar om vart annat.. Går i hage med mkt träd som ger bra skydd :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Det är min första höst med min Viting, jag är lite nervös. Förr om åren har vi kunnat stalla in hästarna i oktober men nu i år vet jag inte. Viting stod och väntade vid grinden till sent igårkväll (det började ju regna) och verkade inte direkt nöjd med läget. Han skulle behöva en personlig värmelampa! :idea:

Jag ska snart gå ut och se om jag var för modig när jag la på det ofodrade igårkväll och om de ska få gå in ett par timmar och torka upp...

"Vill du oroa dig dygnet runt? Köp en häst!"
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Min häst har flugtäcke vid varmt och sol annars är han naken. Har inte börjat tänka på täcken och så än, han har ett tunnt regntäcke vid spöregn men vid lätt "sommarregn" får han vara naken, han tycker det är sååå möööösigt!
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Min häst går ute dygnet runt. Har henne helst naken nu då vi inte har några insekter kvar! Annars brukar hon ha flugtäcke med hals och magplatta men brukar ha inne på dagen och ute på natten för att slippa flugtäcket så mkt som möjligt. Nu känner jag med att det är höstigt ute och ser helst att min häst har regntäcke med fleccefoder vid regn. Hon tål inte att bli blöt, fryser lätt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Min häst går ute dygnet runt på obefintligt bete men fri tillgång på halm och serveras hö två gånger om dagen. Hästen (Varmblodstravare 17 år) går utan täcke. Han frös inte ens igår när det regnade hela dagen. Just nu är det ca +17 grader och mulet men uppehåll.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Hej!

För närvarande har min tjej(arab) täcke vid risk för regn då hon precis tillfrisknat från 5 dagars feber och jag inte vill att hon ska bli blöt. Hon har enbart tunt regntäcke- allt annat vore djurplågeri med tanke på värmen.

Hade hon inte varit sjuk hade hon gått naken- det är sjukt varmt under regntäcket så fort det inte regnar (även när det är molnigt mao) och vi har 20 grader även under skurarna- det klarar hon utan problem när hon är frisk.

Hon går på bete fortfarande, men tas in nattetid om det ska regna ordentligt. Vi har inte massa bete kvar, men lite finns det och dom verkar klara sej (min pålla tappade nästan hela sommarmagen under feberperioden). Förhoppningsvis kan hon gå ute dygnet om lika länge som förra året- dvs till 1a December.

/Lavinia
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Vad har ni för väder?
Regn 16+ i princip vind fritt.

Går hästarna inne/ute?
Ute dagtid varierande tid, inne nätterna.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Ute hade de ofodrade regntäcken, Rambo Supreme eller Amigo 1200D
På nätterna har de bomullstäcken om det inte regnar ihållande i flera dagar för då blir det ändå inte så varmt i stallet så de kan ha regntäckena på nätterna också (inne).
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Väder: Varierande, det är mulet med div regnskurar för att ibland spricka upp och bli soligt. I morse när jag släppte ut var det 18 grader i stallet, vilket innebär lite varmare utomhus.

Min pålle går ute från ca halv åtta till halv fem, halvblod. I dag fick han gå utan täcke eftersom det var såpass varmt och inte regnade (jag chansade på "inte dagsregn"); han är rätt varm av sig och vill absolut inte ha för mycket på sig...
Han kommer att stå utan täcke även inne i natt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min...
2
Svar
24
· Visningar
2 487
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 451
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 119
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 918
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp