Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

+6. Regnar till och från, haglar ibland, snöar ibland. Svinkallt och blåsigt
Ute
Ofodrat regntäcke ute. Naken inne.
Kblstravare, 30 år, något svårfödd och MKT kräsen. Nyklippt hals och bog.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

KL
här har alla gått nakna i över en månad inne som ute, då vädret varit sommar vareviga dag. I förrgår slog det om, nu har vi +1,5 till +5 grader, och varvat regn, snö och hagel. Dock kommer solen fram emellanåt och sen vänder det igen. Hästarna går med HW amigo lite ute då det inte blåser utan de bara behöver hållas torra. Det täcket är så lätt i och med att det är totalt ofodrat och väger noll, så det blidas en trevlig luftkanal mellan häst och täcke som skapar ett värmelager under såna förhållanden. Perfekt vårtäcke :)

Inne är de givetvis nakna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

KL

Här har det i några dagar varit svalare (svinkallt :p), ute -2 till +8, inne 5-10+ så båda mina stora har varsitt Rambo California 100g. Sällskapsponnyerna nakna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Här har det också varit svinkallt med temperaturer runt nollan och stormvindar och dessutom snöade det igår! Helt sjukt.

Tingeling har fått på sig sitt 150 gr stalltäcke och sitt ofodrade regntäcke ovanpå. Planerar dock att ta bort stalltäcket ikväll troligtvis då det imorgon skulle bli varmare igen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

KL

Hästen har gått naken i snart en månad, inne som ute. :) Just nu runt 6-7° och mulet. Kallblod 15 år.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Med ett temperaturdropp från nästan +20 till knappa +5 och en väderändring från vindstilla och sol till snålblåst, hagel och snöslask så blev både jag och pållarna lite paffa.

Fullblodskorningen (9 år, tränar för msv fälttävlan, något för smal, nätt modell som har fri tillgång på grovfoder och får ordentligt med kraft) fick på sig ett fleecefodrat regntäcke.

Halvblodet (4 år, rids regelbundet på för sin ålder lämplig nivå, fin i hullet åt det övre hållet, fri tillgång på grovfoder och får rejält med kraft) går naken som han gjort hela vintern och största delen av sitt liv.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Temperaturen på väg upp igen nu och därför har Tingeling enbart ett ofodrat regntäcke på sig. Över natten hade hon dock ett HW Amigo Insulator Medium 150 gr på sig...
Står i utebox och går ute från ca 6:30-19:30 om dagarna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

Uppehåll men mulet, 4 plusgrader i morse. Fleecefodrat regntäcke ute.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

+19 och sol
Ute
Naken ute om det inte regnar eller under +10. Naken inne.
Men snart åker flugtäcket på...:(
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Här är det sommar så nu har de flugtäcke ute och nakna inne:love: Var 16+ i stallet nyss....
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Vad har ni för väder? Just nu mulet,, men ändras verkligen hela tiden för för 5min sen öste regnet och 20 min sen skinande sol å görhett
Går hästarna inne/ute? Egentligen ute konstant, men för att få känna känslan att gå upp 05.30 och cykla 5km till stallet sover de inne
Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek? Jaduu, rätt stor variation, inne nu så är nakna

Årets alla väder/täcken för oss:

VÅR
Sol -
Regn -
Långvarigt Regntäcke (lila med rosa stjärnor)

SOMMAR
Sol -
Regn Tjocka granar
Långvarigt Inne deltid

HÖST
Se vår

VINTER
Uppehåll -
Skitkallt -
Cpskitkallt Fantastiskt älskat vintertäcke!
Snöfall -
Snöregn Skabbtäcket..
Storm Inne

INNE (5+ till 20?+)
Torr häst/blöthäst sommar/glad häst -
Frysande häst (genomblöt) Fuktupptagande
Vinter: Svettig/snöblöt/'obesvärad' blöt Fleecetäcke + grinig häst


Kortfattat:
UTEHÄST = TÅLIG SMART HÄST MED EGNA LÖSNINGAR (som ogillar täcke)
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Idag fick våra pållar komma in till hö och få ulltäckena på ett par timmar efter att stått ute i sommarhagen (inget skydd, åtm inget de utnyttjar) ett par timmar på em i regn och 10+. Till och med min kaminponny frös :eek: Har hänt typ 5 gånger på 5 år.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

+8 och ösregn:(
Ute till ca 18.30-19tiden
Ofodrat regntäcke ute. Naken inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*
10 grader och regn.

Min tjej går med ofodrat regntäcke ute.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*KL*

Efter en kall vinter utan täcken har nu våren gjort sitt intåg med iskallt regn och lite blåst. Så mina hästar går med ofodrade täcken på. Plötsligt har dom slutat använda ligghallen som skydd så det var bara att klä på dom...

Båda har släppt vinterpälsen och är väldigt tunnhåriga och fryser direkt när dom blivit blöta och temperaturen ligger under 10 plus.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

+15 och sol
Ute dagtid till ca 20, på bete...
Naken om sol och varmt. Ofodrat regntäcke vid regn/risk för regn.
Ska plocka fram flugtäcket snart...
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Halvblodssto - 05, tränas 5-6 dgr/vecka
Halvblodsvalack - 04, känslig rygg, konvalescent
Halvblodssto - 94, avelssto
Halvblodsvalack - 95, rids och tränas 5 dgr/vecka
Welshsto - 00, avelssto
Welshsto - 11
Travarsto - 10

Samtliga går otäckade. Welshponnyerna samt stoet - 05 och valacken -04 står inne nattetid, ute 7-19-21. Resten går på bete dygnet runt.

Mvh JV
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Lite knapigt väder här nu. Varierar mellan +7- +22 på en dag och insekterna börjar bli fler och fler. Mitt SWB-sto har ett Amigo 600D på sig vid regn el ett Shires sommartäcke soliga dagar. Har hon inte täcke på vandrar hon bara i hagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

KL

+18, halvdant väder, lite mulet
Ute i hagen, går in vid 20-tiden
Går naken ute vid sol och varmt. Om det blir mkt sol och värme åker flugtäcke+huva på. Fodrat regntäcke vid regn/risk för regn
Kblstravare, 30 år, något svårfödd. Helklippt nu pga hudproblem:(
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Min häst står på bete på dagarna och inne på nätterna, idag då det regnar fick hon ha ett ofodrat rengtäcke på sig, ett hansbo.
Dock så tycker hon inte om täcken, tur att hon inte är frusen av sig.. Har varit vildhäst i hela 6 år! då hade hon minsan inga täcken ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min...
2
Svar
24
· Visningar
2 487
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 446
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 119
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 917
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp