Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl
Tycker denna tråd är ganska intressant, men hade gärna velat haft lite mer kringfakta t.ex. ras, hull, grovfoder och ålder vilket borde vara faktorer som påverkar valet av täcket minst lika mycket som väderleken. Eller vad avgör vad ni väljer att täcka med och att ni väljer att täcka överhuvudtaget? Det skulle göra tråden lite mer "vetenskaplig".

Mina hästar går nakna året om förutom ev. eksemtäcke tyvärr (hoppas slippa i år). De är kallblod båda två dock varav den Nordsvenska valacken sätter väldigt tjock och lång vinterpäls. Stoet (korsningsponny) får synbart kortare päls men ändå tjock underpäls. De klarar detta galant. Men det går åt mycket mer grovfoder. De har dessutom en utebox att gå in i vid behov dygnet runt. Jag har dock regntäcken att ta till om någon blir sjuk och får svårt att hålla värmen t.ex.i samband med ihållande regn och blåst, men har inte behövt använda dem.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

min häst har amigo summersheet nu inne & ute, regntäcke på vid regn.
börjar dock tro att det kanske är lite lite väl kallt nattetid men jag vill ju inte ha något tjockare för då kommer han svettas på dagen och det är ett jävla gissel att hålla på med massor av olika täcken.
dagtid när jag är i stallet sliter jag av honom täcket så han är naken.

kan lägga till; 14 årigt svenskt halvblod i fint hull, klippt två ggr denna vintern, går på gräs, har precis gått ner till 10 kg hösilage/dygn. går ut ca 8 och in till lunch.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Mina går numera nakna dygnet runt. Ofodrat regntäcke på tysken vid nederbörd eller om temperaturen droppar.

Måste dock införskaffa ett nytt flugtäcke har jag sett. Förra året blev hans demolerat på slutet av säsongen och sen köpte jag inget nytt. Men igår kväll började det redan vandras i hagen på grund av knott och skit (de går i en skogshage med vattendrag och öppna fält där det ofta är vindstilla, så flygfäna kommer mycket tidigare än där han gick förut på våren, i en öppen hage där det ofta blåste och inte fanns vatten i närheten). Är dock lite inne på att testa ett eksemtäcke iår eftersom de oftast verkar ha bättre passform, får se vad jag hittar.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*KL*

Min ena är naken dygnet runt utom vid regn å supergegga i hagen (lermonster) då får han ett skaltäcke.

Den andre har vart naken men har nu fått på sig ett flugtäcke :( dumma sommar eksem.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

+12 och sol
Naken ute. Har ofodrat regntäcke vid risk för regn/regn och/eller under +10
Kblstravare, 30 år, något svårfödd och MKT kräsen. Helklippt pga hudproblem (allergi), nästan utväxt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

nu har jag gett upp :p
regntäcke på vid dåligt väder/regn annars är han naken!
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

Nakenfisar hela bunten. :D

Holländsk ridponny, oklippt men tunnpälsad, 12 år, får 8 kg hö per dygn plus lite lucern och annat och är ute i gräshage ca 08-16. Motionsrids.

Kallblodskorsning. helklippt 2 ggr i år men nu utväxt, får ca 6 kg hö plus halm att tugga på inne, lite lucern. Liiiite för mkt hull men rätt ok, ute 08-16. Motionsrids och tränar lätt dressyr.

Kallblodstravare, lösdrift, fri tillgång på hö.

2 Shettisar, oklippta ute på lösdrift.

Kallblodsåring, ute på lösdrift, fri tillgång på hö.


De två första får regntäcke om det regnar iom att de saknar skydd i sin hage.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Min häst går ut runt kl 7.30 på morgonen just nu och in vid ca kl 19.30, nu har det varit sånt kanonväder så hon har gått utan täcke, ser ingen anledning alls till att ha täcke på dessa underbara dagar :) Är det regn och blåst har hon ett ofodrat amigo täcke på sig ute, men är fortfarande utan täcke inne i stallet. Så småning om kommer jag antagligen få ta på henne ett Amigo Bug Buster täcke, när insekterna börjar komma fram... har även beställt ridtäcket, hoppas det funkar lika bra!

Hästen är ett halvblod , 10 år. Motionsrids och tränas på LB-LA nivå dressyr
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Tycker denna tråd är ganska intressant, men hade gärna velat haft lite mer kringfakta t.ex. ras, hull, grovfoder och ålder vilket borde vara faktorer som påverkar valet av täcket minst lika mycket som väderleken. Eller vad avgör vad ni väljer att täcka med och att ni väljer att täcka överhuvudtaget? Det skulle göra tråden lite mer "vetenskaplig".

Häst 1: Welsh Cob-04 med gott hull på "ingenting", oklippt
Häst 2: Paintkorsning-07 (modern okänd men av varmblodstyp reg ASVH) lättfödd, oklippt

Båda går på lösdrift, EJ fri tillgång på grovfoder utan det portioneras ut. Ju kallare det är desto fler givor. Till det får dom lucern i väl avvägd mängd. Paintkorsningen behöver lite mer än WC.

Båda har tät päls, täckades tidig vinter med 200gr vintertäcken då jag inte visste hur dom ville använda ligghallen men paintkorsningen upptäckte att det gick att forcera tråden med täcke på så det blev att ta av båda. Hade absolut inte behövt oroa mig för bägge nyttjar ligghallen vid oväder men så fort det var klart och kallt i vinter var dom helst ute.

Övrig täckning sker möjligen när det regnat vår/höst i flera dagar och dom inte har tillgång till ligghallen. Då blir det ett fleecefodrat regntäcke då de ofodrade jag hittills testat blir tunga, kalla och kyler hästen.

WC:n är känslig, haft svåra luftvägsproblem när vi bodde i Småland och hon måste torka upp innan hon får gå ut efter träning och det blir att handjobba med det samt låta henne stå inne en stund med fleecetäcke alt.arméfilt. Dock är hon oförskämt fräsch sen vi flyttade hit upp (Västernorrland).

Luften här är kall och torr som regel. Täckade långt mycket mer och oftare i Småland. Där var det rått, blött och blåsigt för jämnan höst/vinter/vår. Så, hälsomässigt var det ett kanonlyft att flytta norrut ;).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

här är det sol och 15-20 grader varmt, underbart väder! :love:

Min valack:
varmblod, 15 år, oklippt med lite vinterpäls kvar. Normalhull. Känslig rygg vid regn&blåst men i övrigt inte speciellt frusen.
Står i dagsläget på ca 13 kg grovfoder om dagen, varav 8 ges ute. Kompletteras med lusern samt en del halm inne.
Ute ca 7 (-7.30) till 19.30(-20.30) i gräshage med relativt blåsigt (kust)läge. Några hus samt ett fåtal träd ger dock hyfsat skydd mot värsta vinden.

Går naken ute, ofodrat regntäcke åker på när det är dåligt väder (regn och blåst).
Flughuva (förvisso inget täcke, men ändå) är enda "klädesplagget" i hagen just nu.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Har nu flyttat till sommarbetet (SKÖNT!!) men dom kommer att stå inne i stallet på nätterna nån vecka eller två till! :laugh:

Nakna på dagen vid fint väder och nakna i boxen på natten! :love:

Skulle det börja regna åker det tunna Bucas täcket på!

Men har varit någonstans mellan + 15-20 på dagarna ett bra tag nu! :bump:

(Mecklenburgersto 4år, väldigt flickig och nätt men ändå maffig, svårfödd och väldigt energisk!! Kinkig vid regn och allmänt dåligt väder, vill då ha täcke eller vara inne!)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Här har varit riktigt varmt den senaste veckan med upp till +20 om dagarna. Min släpps ut med ett Amigo 1200D lite då det är kallt om morgonen och sen åker jag till stallet och tar av det på fm. Hon står naken om nättena, men om hon varit svettig och jag svampat henne får hon sitt jersey cooler på sig.

Hästen är ett halvklippt SWB sto, 10 år som tränas lite lagom.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

+ 14 grader, sol. De går nakna.

Jag har SWB i åldrar 10, 16 och 20 hemma just nu. De har halvklippts i vinter men all sommarpäls har nästan växt ut redan. Alla har bra hull och äter mycket grovfoder, även ute. Inte fri tillgång dock.
De har regntäcken vid regnväder, antingen ofodrade eller med ett tunt lager foder. De går ute 12-13 timmar om det inte är skitväder - då kan jag ta in dem efter 10 timmar. Regnar det inte går de nakna.

Alla rids.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

KL

Lite bakgrundsfakta på "mina" hästar då:

SWB: 7 år. Konstant i mer eller mindre överhull, denna vinter oklippt, andra vintrar klippt undersida hals/snett över bogen/sadelgjordsläget. Gör dock ingen skillnad i täckesanvändandet. :) Sätter riktig björnpäls.

XX: 21 år. Normalt mot gott hull, aldrig klippt. Får tät, blank vinterpäls som knappt syns, men är oerhört funktionell. ;)

Tidigare vintrar har de fått mer begränsade högivor, och har då haft täcke på sig ibland "bara" för att det varit 20-25 grader kallt. Denna vinter har vi istället vräkt i dem hö och inte täckat annat än vid hård blåst och/eller nederbörd. De fina vinterdagarna med 30 minusgrader åt de 20-25 kg hö var... :D

De går ute ca 8-17, ibland längre beroende på om de ridits på EM eller inte. Nu går de ute ca 6-20, ibland kortare om den som ridit på EM inte släpper ut dem igen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Här är alla nakna dygnet runt :D, varit regn i två dagar men fortfarande varmt, veckorna innan dess ca 20-25 grader varmt varje dag, med sol. Idag sol men inte lika varmt, ca 15 plus kanske.

Alla hästar går ute dygnet runt, 2 st hingstar på varsin lösdrift, får hö 4 ggr per dag (i princip fri tillgång) och resterande 7 st i stor hage med fri tillgång på hö :)

Stallet består av:

Hingst 1: Kladruber 14 år, normal i hull, nästan fällt klart till sommarpäls (får ej speciellt mycket vinterpäls)
Hingst 2: P.R.E 3 år, normal i hull, nästan klar sommarpäls

I stora hagen står två tyska ridponnier (kat.D) båda två 8-9 år gamla, båda två i fint hull.
En tinker som ligger lite i överkant på vikten men ligger still trots fri tillgång. (Ej vår, antar att han får bra med motion :) )
En P.R.E 11 år som även han är lite förtjock men tappar vikt med motion trots fri tillgång.
Ett tyskt halvblod 8 år, för tunn men börjar se bra ut tack vare fri tillgång. Var klippt precis innan han kom hit och har haft en tuff vinter rent allmänt, svårt att hålla värme trots täcken osv. Han är den som varit täckad längst men nu är det varmt och skönt även för honom!
En korsning arab/nordsvensk/halvblod 14 år mer mot normalt hull men liiite tunn. Bättre tack vare fri tillgång.
En criollo med normalt hull.

I princip alla hästarna fäller lite grann fortfarande men det är knappt :)

Kan tillägga att alla hästar är mer eller mindre igång och rids/motioneras. Dom går i vilket fall som helst utan täcke vare sig det är regn eller sol då de helt enkelt inte behöver några.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Min tjej går numera naken dygnet runt förutom om det är regn, då får hon på sig ett ofodrat HW Amigo Lite.

Hon är korsning connemara/fullblod och 8 år i år. Helklippt i vintras men nu har sommarpälsen vuxit ut helt och hon fäller inget mer.
Går ut vid halv sju på morgonen och in vid åtta på kvällen med fri tillgång på hösilage. Står på nätterna i utebox.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*
Halvblod i tävlingskondis, normalhull. Går naken både inne och ute, endast tunt regntäcke om det skulle spöregna.
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min...
2
Svar
24
· Visningar
2 487
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 446
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 119
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 916
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp