Bukefalos 28 år!

Vad sjutton? BF?

oj ja här får vi bara gå 14 dagar över tiden! Men det är ju mycket som kan hända när man går över tiden..
 
Tror man lär sig mer och mer. UL har faktiskt inte såååå många år på nacken. Det som har hänt framför allt de senaste 5-10 åren är att maskinerna har blivit så mycket bättre. En mm hit eller dit kan i början av graviditeten spela en enorm stor roll.

Det är också svårt att mäta från exakt samma ställe vid varje ultraljud.

Kan ju ta som exempel den maskinen som användes vid mitt senaste UL som var för några månader sedan. Den var helt ny och jisses vilken skillnad det var på ultraljudet denna gången och mot förra graviditeten som var för två år sedan.

Så tydligt man kunde se tom minsta detalj.

En ny faktor som också kommit in är att folk har mer koll på när dom hade ägglossning. Detta är ju ett ganska nytt fenomen.

Skulle inte förvåna mig om det kommer att jobbas fram nya direktiv inom kanske 5 år eller så.

Jag har alltid blivit framflyttad 5-6 dagar i förhållande till när min mens var. Då jag vet när jag hade min ägglossning så skulle det betyda att jag blev gravid innan jag ens hade ägglossning. Så vitt jag vet är det i princip omöjligt :p
 
Att det kan diffa kan bero på så tråkiga saker som maskinens exakthet sam vem som utför mätningen. På KUB mättes i alla fall nackspalten på vår bebbe säkert 7-8 gånger med förvisso närliggande mått men ändå en diff.

Intressant är, att vi som dels gjort ivf, dels fått följa den här graviditeten via sisådär 14 ultraljud har hela tiden fått höra att det är ett trubbigt mätinstrument i början. Ehh så det är tydligen svårare att mäta låt säga 4,6 mm än 183 mm. För i början var de mer osäkra på sina egna mätningar ffa på den tvillingen som så småningom dog. Den både växte och krympte om vartannat under de månader som gick ( kan säga att i slutet var de inte ens överens med sig själva om det var hjärtslag eller pulsaktivitet i moderkaka som man såg), så man fick ta det med ro, så 2-5 mm feldiff var ungefär vad som åstadkoms i början och det är ju väldigt mycket då ungen bara är stor som en bondböna vs en i v 18 typ. Intressant nr 2 är att ju närmare 18 veckor man kommer ju hårdare brukar bm hävda att mätresultaten är korrekta. Alltså piggar ultraljudsmaskin och mätpersonal på sig ;)
Jag kan ju tycka, att så många mätningar som utförs så borde de ha bättre koll. Ännu mer intressant är att jag snokade reda på forskningen som ligger till grund för bedömning om fosterutvecklingen och åldersbestämning och det är inte ens 500 foster som ligger till grund för vedertaget normalt standardmått på 18veckorsfoster. Slutsatsen är att man säger att alla är lika stora då (för att mätningen indikerade detta, men med tanke på de närmare hundratusen ungar som föds årligen så tycker jag underlaget var väldigt klent) -och nu hittar jag inte mätningen, men den fann jag efter ett digert googlande och har bollat det med barnmorskor..)

Kontentan som jag ser det är ju värst om man får sitt bf framflyttat och barnen skulle haft ett tidigare bf och modern tvingas gå över två veckor vilket i realiteten då kan bli tre eller fyra med betydligt fler ökade risker för en icke fungerande moderkaka och näringstillförsel.

Jag skulle således med så många flyttar av bf begära en mätning till -eller två.
 
Fast jag skulle inte se det som om att de påstår att man blivit gravid senare än vad man själv vet, utan att man på nåt sätt måste "åldersbestämma" fostret för att få fram ett ungefärligt födelsedatum. Så jag hade nog tänkt att man kan ha varit gravid x antal veckor medan fostret har y antal veckor kvar tills det är färdigt.
 
Fast jag skulle inte se det som om att de påstår att man blivit gravid senare än vad man själv vet, utan att man på nåt sätt måste "åldersbestämma" fostret för att få fram ett ungefärligt födelsedatum. Så jag hade nog tänkt att man kan ha varit gravid x antal veckor medan fostret har y antal veckor kvar tills det är färdigt.
+1 på den.

Här är förresten en intressant studie.
 
Fast jag skulle inte se det som om att de påstår att man blivit gravid senare än vad man själv vet, utan att man på nåt sätt måste "åldersbestämma" fostret för att få fram ett ungefärligt födelsedatum. Så jag hade nog tänkt att man kan ha varit gravid x antal veckor medan fostret har y antal veckor kvar tills det är färdigt.
Anledningen till att jag blir framflyttad är antagligen huvudformen på mina barn.

Sen det BF dom får fram är någon form av genomsnitt av alla siffrorna.

Tex så när dom mätte benen på senaste barnet så sa maskinen 18+3 när dom mätte huvudet så sa maskinen 19+3.

Sen är det precis som du säger att det är värst för dom som kanske kan få gå tre veckor över tiden istället för en eller de normala två.
 
Båda mina barn har haft ett huvudmått under medel, kan de ha påverkat att de vart så svårt att åldersbestämma och att jag blivit bak flyttad flera ggr?
 
Båda mina barn har haft ett huvudmått under medel, kan de ha påverkat att de vart så svårt att åldersbestämma och att jag blivit bak flyttad flera ggr?
Skulle inte förvåna mig.

Nu är ju huvudmåttet bara ett av flera mått så det hänger ju inte bara på det måttet. :)
 
Första barnet (i Sverige) stämde datumet fran senaste mens exakt med datumet vid ultraljud (bade i v.12 och v.19), hon föddes 5 dagar före bf.

Dom tva andra barnen har jag varit gravid med i Österrike men haft tva olika läkare. Bada läkarna har sagt att har man regelbunden mens sa gar dom pa det datumet i första hand ok kollar bara med ultaljud sa att det inte skiljer för mkt. Det tycker jag verkar smartare
 
Fast jag skulle inte se det som om att de påstår att man blivit gravid senare än vad man själv vet, utan att man på nåt sätt måste "åldersbestämma" fostret för att få fram ett ungefärligt födelsedatum. Så jag hade nog tänkt att man kan ha varit gravid x antal veckor medan fostret har y antal veckor kvar tills det är färdigt.

Fast man får ju en vecka man är i som har med alla papper o när +2 veckor över tiden är osv.

Förstår hur du menar men det kan ju bli väldigt fel.
 
Uppdatering: BF 1/3 så vi fick behålla flytten på 10 dagar istället för 16! Dock ändå tillväxt-UL i vecka 28 :) Eller det vill vi i alla fall ha så jag hoppas det, vi står på oss!
 
Något glädjande är att då hamnar du först i vår tråd - och det är mycket lättar än att ligga bland de sista i vintertråden :D
(låg bland de 3 sista i vårtråden förra graviditeten, när de första började ploppa ut ungar till höger och vänster så hade jag fortfarnade eeeeeeevighter kvar. Jobbigt. :p )
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag hade mens kring jul, ägglossning kring 5/1 (ej testad, kvalificerad gissning baserad på att jag känner min kropp och känner av äl...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: ako
·
Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
87 206
Senast: malumbub
·
  • Låst
Gravid - 1år Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1 Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
163 842
Senast: em-pirre
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
121 671
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp