Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmmm...jag hade inte trott att jag skulle höra hemma i den här tråden på ett tag. Vi har visserligen sagt hela tiden att vi vill ha två boxrar, men det har ju tagit lite längre än väntat att få ordning på Breeze. Dessutom har vi ju varit inne på att vi allra helst vill ha en valp efter Breeze, men rätt tik har inte hört av sig. Han har några jättebra egenskaper och sen några mindre bra, så det måste balanseras upp på rätt sätt. Och som hanhundsägare får man ju inte välja -- om man inte köper in en tik själv, så klart.

Nu finns det dock en liten "risk" att vi får en fråga om en viss valp om den visar sig vara lämpad för utställning (vill ju absolut köra både utställning och bruks). Så vi får se hur vi ställer oss till det dilemmat. Ser den riktigt lovande ut blir det svårt att säga nej.
 
Jag har råkat ställa mig i kö till en valp:nailbiting: Har inte haft hund på tio år så känner helt klart att det är dags igen. Kommer att bli en brukshund den här gången eftersom jag vill kunna träna betydligt intensivare än med den förra. Jättetrevliga föräldrar och bra timing eftersom jag har semester eller jobbar natt hela sommaren medan sambon har semester eller jobbar dag. Dvs någon hemma hela tiden. Dock lyckades jag luska fram att ett kullsyskon till mamman har allergiproblem så det får mig ändå att tveka lite.
 
Jag har råkat ställa mig i kö till en valp:nailbiting: Har inte haft hund på tio år så känner helt klart att det är dags igen. Kommer att bli en brukshund den här gången eftersom jag vill kunna träna betydligt intensivare än med den förra. Jättetrevliga föräldrar och bra timing eftersom jag har semester eller jobbar natt hela sommaren medan sambon har semester eller jobbar dag. Dvs någon hemma hela tiden. Dock lyckades jag luska fram att ett kullsyskon till mamman har allergiproblem så det får mig ändå att tveka lite.

Jag som har en allergihund skulle undvika att köpa hund ifrån linjer som har allergi, för det är väldigt jobbigt. Vet du om det är någon mer som har allergi och vad dom är allergiska mot?
 
Jag som har en allergihund skulle undvika att köpa hund ifrån linjer som har allergi, för det är väldigt jobbigt. Vet du om det är någon mer som har allergi och vad dom är allergiska mot?
Jo, ungefär så känner jag också men känner att jag har väldigt dålig koll på hur lätt eller svårt det är att hitta helt allergifria linjer. Allergiproblem är ju relativt vanligt inom rasen (schäfer). Hunden med allergiproblem verkar vara lite av ett ”måndagsex” eftersom den verkar ha en del andra problem också som ingen av de andra kullsyskonen eller den tikens andra kullar ska ha (enligt uppfödaren ska tilläggas).

Känner att det alltid är svårt att byta ras eftersom jag har lite dålig koll på vad som är viktigt att titta efter än det vanliga som HD osv. Alla jag pratat med som har hundar de är nöjda med tycker så klart att ”deras” uppfödare är bäst.
 
Jo, ungefär så känner jag också men känner att jag har väldigt dålig koll på hur lätt eller svårt det är att hitta helt allergifria linjer. Allergiproblem är ju relativt vanligt inom rasen (schäfer). Hunden med allergiproblem verkar vara lite av ett ”måndagsex” eftersom den verkar ha en del andra problem också som ingen av de andra kullsyskonen eller den tikens andra kullar ska ha (enligt uppfödaren ska tilläggas).

Känner att det alltid är svårt att byta ras eftersom jag har lite dålig koll på vad som är viktigt att titta efter än det vanliga som HD osv. Alla jag pratat med som har hundar de är nöjda med tycker så klart att ”deras” uppfödare är bäst.

Om det är vanligt inom rasen så hade jag verkligen sett till att välja linjer utan allergi. :)
 
Om det är vanligt inom rasen så hade jag verkligen sett till att välja linjer utan allergi. :)
Om föräldrarna har allergier eller inte är ju relativt lätt att ta reda på men om släktingar till föräldrarna har det är ju betydligt svårare. Speciellt om man inte har väldigt bra kontakter inom rasen. Självklart frågar jag tilltänkta uppfödare om deras hundar är friska men det är ju inte alltid hela sanningen kommer fram alla gånger och inte sällan är det dessutom mer eller mindre skitsnack om andra uppfödares hundar så det gör det ju minst sagt svårt att veta vad som stämmer om problem det inte finns index eller register för.
 
Om föräldrarna har allergier eller inte är ju relativt lätt att ta reda på men om släktingar till föräldrarna har det är ju betydligt svårare. Speciellt om man inte har väldigt bra kontakter inom rasen. Självklart frågar jag tilltänkta uppfödare om deras hundar är friska men det är ju inte alltid hela sanningen kommer fram alla gånger och inte sällan är det dessutom mer eller mindre skitsnack om andra uppfödares hundar så det gör det ju minst sagt svårt att veta vad som stämmer om problem det inte finns index eller register för.

Ja det är såklart svårt att ta reda på saker och ting. Men om jag hade vetat att det fanns allergihundar bakåt i leden så hade jag avstått. Det är inte värt risken för min del efter att ha ägt allergihund.
 
Jag har råkat ställa mig i kö till en valp:nailbiting: Har inte haft hund på tio år så känner helt klart att det är dags igen. Kommer att bli en brukshund den här gången eftersom jag vill kunna träna betydligt intensivare än med den förra. Jättetrevliga föräldrar och bra timing eftersom jag har semester eller jobbar natt hela sommaren medan sambon har semester eller jobbar dag. Dvs någon hemma hela tiden. Dock lyckades jag luska fram att ett kullsyskon till mamman har allergiproblem så det får mig ändå att tveka lite.

Tyvärr så ligger det nära till hands att syskonets allergier går vidare i dessa valpar. Beklagligt att man valt att para tiken öht :(
I Schäfer är det mycket lättare att ha koll på HD och ED än allergier och jag tar hellre en valp där det finns lite för många c-höfter eller några ED 1 än en ända allergi.
 
Jag har börjat planera för min livs första helt egna hund (har växt upp med hund i familjen och har två vinthundar där nu med så erfarenheten finns), och det är så kul men så himla läskigt! Ansvaret, att jag låser mig etc. Men vad tusan, det kommer väl aldrig komma någon helt perfekt lämplig tid, och nu är det väl så god tid som någon.
Så förhoppningsvis innan året är slut kommer jag stoltsera som hundägare Vinthund ska det givetvis vara, men står nu och väger mellan whippet eller italiensk vinthund. En tilltänkt italienarkull ska födas nu i slutet av mars (kommande syskon till en helt bedårande italienare på mitt jobb) men där vill uppfödaren såklart behålla en tik, och det är ju en tik jag allrahelst vill ha... Nåja, den kullen skulle kanske inte vara perfekt i tiden iallafall, men skulle det bli en tik över där som jag godkänns för så skulle jag ju nästan behöva ta chansen...

Uppfödaren till "vår" whippet ska låta para hennes systerdotter i augusti, vilket skulle medföra en ev. leverans strax innan jul. Vad gäller whippet är det bara den uppfödaren som gäller för mig, och det vore ju så fantastiskt kul att ha generna från vår nuvarande whippet i min egna hund också. Plus att ja, whippets får ju betydligt större kullar så chansen till en tik ökar ju avsevärt. Och den kullen ligger egentligen bättre i tid.

Hjälp så spännande allt är...! :nailbiting:
 
Jag tror att jag har lyckats hitta en kennel som verkar vettig, och har en kull på gång i vår. Jag tänker att det blir lämpligast att ta hem en valp under våren eller sommaren, till stor del för att jag ska hinna komma in i någon slags rutin med den innan höstmörkret kommer, eftersom jag vet hur det påverkar mitt mående. Jag vill ju verkligen inte att hunden ska bli lidande för att jag inte är på topp.

Men utan att dra iväg för långt från trådens ämne... Jag funderar alltså på att tota ihop ett mail som första kontakt, men det står still i hjärnkontoret. Vad skriver man egentligen? Vad vill ni som är uppfödare veta om era valpintressenter?
 
Jag tror att jag har lyckats hitta en kennel som verkar vettig, och har en kull på gång i vår. Jag tänker att det blir lämpligast att ta hem en valp under våren eller sommaren, till stor del för att jag ska hinna komma in i någon slags rutin med den innan höstmörkret kommer, eftersom jag vet hur det påverkar mitt mående. Jag vill ju verkligen inte att hunden ska bli lidande för att jag inte är på topp.

Men utan att dra iväg för långt från trådens ämne... Jag funderar alltså på att tota ihop ett mail som första kontakt, men det står still i hjärnkontoret. Vad skriver man egentligen? Vad vill ni som är uppfödare veta om era valpintressenter?

Vad handlar det om för ras? Tänker att det kanske dels kan spela roll, men framförallt vill jag veta för att jag är nyfiken. :angel:

Sen brukar mina mail fungera lite som kommunikation åt vardera håll och inte att jag bara försöker sälja in mig själv. Tänker: vad skulle jag vilja veta om en valpköpare om jag var uppfödare? Och vad vill jag som valpköpare veta om kombinationen/uppfödaren? :)
 
Vad handlar det om för ras? Tänker att det kanske dels kan spela roll, men framförallt vill jag veta för att jag är nyfiken. :angel:

Sen brukar mina mail fungera lite som kommunikation åt vardera håll och inte att jag bara försöker sälja in mig själv. Tänker: vad skulle jag vilja veta om en valpköpare om jag var uppfödare? Och vad vill jag som valpköpare veta om kombinationen/uppfödaren? :)

Det är labrador av dual purpose-typ som jag riktar in mig på. De flesta kennlar här verkar vara mer inne på show-varianten (eller jakt, men det blir för mycket hund för mig i nuläget) och det är inget som intresserar mig, men jag har tyvärr inte möjlighet att resa några längre sträckor för kennelbesök så jag får i stort sett hålla mig inom länet jag bor i. Har fått sålla hårt och trodde att jag skulle få rikta in mig på en annan ras, men så snubblade jag över den här.

Bra idé, jag ska ha det i åtanke när jag skriver. Jag brukar snoka en del på meriter och resultat från diverse beskrivningar om det finns, men det finns ju sånt som inte framgår av det, t ex hur hundarna är att leva med i vardagen, så visst finns det en del att fråga om.
 
Det är labrador av dual purpose-typ som jag riktar in mig på. De flesta kennlar här verkar vara mer inne på show-varianten (eller jakt, men det blir för mycket hund för mig i nuläget) och det är inget som intresserar mig, men jag har tyvärr inte möjlighet att resa några längre sträckor för kennelbesök så jag får i stort sett hålla mig inom länet jag bor i. Har fått sålla hårt och trodde att jag skulle få rikta in mig på en annan ras, men så snubblade jag över den här.

Bra idé, jag ska ha det i åtanke när jag skriver. Jag brukar snoka en del på meriter och resultat från diverse beskrivningar om det finns, men det finns ju sånt som inte framgår av det, t ex hur hundarna är att leva med i vardagen, så visst finns det en del att fråga om.
Nu är jag ingen expert på sådana mail/kontakter men punkter som jag tycker bör finnas med är tex:
  • Vad vill jag ha ut av mitt hundägande (bl.a. aktivering, ev hundsporter man är intresserad av, tävlingsintresse mm)
  • Varför vill jag skaffa rasen (anknyter till mentaliteten hos rasen, aktivering etc)
  • Varför just denna kombination;
  • Vad förväntar sig uppfödaren av kombinationen? Vad är föräldrarnas starka respektive svaga sidor.
  • Vad är viktigt att ha i beaktande om man avser skaffa rasen (som inte har täckts in av ovan).
Hoppas ovan kan ge lite tips :)
 
Jag tror att jag har lyckats hitta en kennel som verkar vettig, och har en kull på gång i vår. Jag tänker att det blir lämpligast att ta hem en valp under våren eller sommaren, till stor del för att jag ska hinna komma in i någon slags rutin med den innan höstmörkret kommer, eftersom jag vet hur det påverkar mitt mående. Jag vill ju verkligen inte att hunden ska bli lidande för att jag inte är på topp.

Men utan att dra iväg för långt från trådens ämne... Jag funderar alltså på att tota ihop ett mail som första kontakt, men det står still i hjärnkontoret. Vad skriver man egentligen? Vad vill ni som är uppfödare veta om era valpintressenter?

Är det någon speciell anledning att du inte kan resa längre bort?
Det är ju alltid bra att börja nära för att lära känna rasen och så tänker jag, men ofta finns kanske drömvalpen någon annanstans än i ens egen närhet. Sen vet jag inte hur många dual-labbeuppfödare som finns, för är det många kanske man slipper leta längre bort ändå.

Men när jag letat jaktgolden och tollare har jag fått leta mer eller mindre obegränsat för att hitta något. Nu råkar den jag vill ha från bo relativt ”nära” ändå. Bara 3,5 h bort ju. Jag trodde att jag kanske skulle behöva åka 6 timmar enkel resa annars:D
 
Är det någon speciell anledning att du inte kan resa längre bort?
Det är ju alltid bra att börja nära för att lära känna rasen och så tänker jag, men ofta finns kanske drömvalpen någon annanstans än i ens egen närhet. Sen vet jag inte hur många dual-labbeuppfödare som finns, för är det många kanske man slipper leta längre bort ändå.

Utan att bli alltför personlig - jag har vissa problem med mitt mående. En del i det är att jag inte klarar av långa bilresor särskilt bra, speciellt inte i kombo med att träffa nya människor och den stress som det innebär iom min socialfobi. Det roliga i att träffa hundar väger inte upp tillräckligt för att jag ska känna att det är värt chansningen att åka iväg längre än typ 2-3 timmar. Visst, jag överlever, men det är inte så nice att känna mig som en urvriden disktrasa i flera dagar efteråt, speciellt inte om resultatet av resan ändå är att jag inte känner att "yes, den här uppfödaren vill jag köpa valp ifrån".

Jag tycker att jag har sållat rätt bra bland det urval av uppfödare som finns, med tanke på att jag inte kan åka kors och tvärs kring Sverige bara för en titt. Jag har även tittat på angränsande län för att ha möjligheten öppen om det skulle dyka upp någon jätteintressant kull. Men som sagt, det verkar vara väldigt uppdelat här, endera showavel till tusen eller så jaktlinjer. Så det finns inte så mycket alternativ om jag inte ska börja kolla på någon helt annan ras, och jag har redan spenderat jättelång tid i rasdjungeln innan jag tog beslutet om labbe. Jag vill inte gärna tillbaka dit.

Och eftersom det här är internet - kommentarer om att jag borde ta itu med måendet undanbedes. Det är inget som går att göra så mycket åt annat än att jag får hitta strategier för att klara av vardagen, och den här udda metoden att leta valp är bara ännu en variant av det.
 
Nu är jag ingen expert på sådana mail/kontakter men punkter som jag tycker bör finnas med är tex:
  • Vad vill jag ha ut av mitt hundägande (bl.a. aktivering, ev hundsporter man är intresserad av, tävlingsintresse mm)
  • Varför vill jag skaffa rasen (anknyter till mentaliteten hos rasen, aktivering etc)
  • Varför just denna kombination;
  • Vad förväntar sig uppfödaren av kombinationen? Vad är föräldrarnas starka respektive svaga sidor.
  • Vad är viktigt att ha i beaktande om man avser skaffa rasen (som inte har täckts in av ovan).
Hoppas ovan kan ge lite tips :)

Tack för svar! De två första punkterna visste jag redan om, det känns som rätt grundläggande när man ändå presenterar sig, men resten är bra tips, ska ha dem i bakhuvudet om/när jag skriver ett första mail.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 670
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 561
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
298
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 802
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp