08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nog lite planering men jag är nog dålig på att ha sådär att "jag ska göra de här o de här övningarna", jag är mer att "jag ska träna för att uppnå det här". Ibland tänker jag att jag ska öva vissa grejer för att stärka och så.

Jag har mer mål rent prestationsmässigt, som att hästen ska gå nån viss nivå vid en viss månad eller så. Sedan kanske det inte blir så, men då får man planera om.

Idag var jag och Jobelle på hopptävling igen! Denna gång var hon mer sig själv och hade inte en dålig formdag alls. Hon hoppade fint och var pigg och framåt och vi kom runt vår första avd A (1,10) som dubbelnollor och i övre delen av startfältet (3 utanför plac).
Jag är supernöjd!

I morgon ska vi hoppa 1,15 m avd B. Hoppas på samma flyt :D

Några kort:
10153290_10152422389930948_5955770980711721229_n.jpg


10294499_10152422390245948_9072377197370630463_n.jpg


10156109_10152422390300948_7331714192587109294_n.jpg


1621761_10152422390280948_5790508264561725188_n.jpg


Har en film också, men mitt bredband var visst inte det snabbaste... Den kommer såsmåningom..
 
Sådär, då var den evighetslånga uppladdningen klar och här kommer en något pluttig film men trots allt hela rundan :p

 
@Mitrolle Grattis vad roligt :) Ser även fint ut på filmen och skönt att känslan var bra :) Hoppas att det gick lika bra idag!

Vi har också varit iväg och tävlat en LB:3 för första gången och vi lyckades skrapa ihop 65,46% som resulterade i en 3:e plats :love: Tyckte väl att känslan inte var den bästa och lite småmissar så gissa om jag var glad när jag fick procenten:D


Fick även fina ord från domaren :bump:
"Härlig häst med mjuka grundgångarter. Faller bakom lodplan emellanåt. Väl ridet av dig! Denna häst har potential!"
 
Idag var det 1,15 och det gick också bra, felfrittt idag med!

10267766_10152424566270948_5898488268099810379_n.jpg


Hon kändes dock lite som att hon kanske hade träningsvärk från igår för hon var mer springig och stark än igår då hon kändes väldigt ridbar. Men det gick ju bra trots det :)
 
@Olina

Vi postade visst samtidigt! Grattis till ett bra resultat! Härlig kritik :)

Jac och jag ska tävla LB:3 nästa helg, jag förväntar mig inte så mycket eftersom det är första för i år.
 
Sådär, då var den evighetslånga uppladdningen klar och här kommer en något pluttig film men trots allt hela rundan :p

Ha hah aha vad i hela friden var det för en kul banbyggare??? "Nu har vi en jeeetestor grusbana nu MÅSTE vi låta dom galoppera över hela så vi ställer hindren ett här och ett där och ett.......":idea::D

Såg iaf jättebra ut, stabilt o bra tempo, lovar gott inför fortsättningen!:bump:
 
@Mitrolle Grattis vad roligt :) Ser även fint ut på filmen och skönt att känslan var bra :) Hoppas att det gick lika bra idag!

Vi har också varit iväg och tävlat en LB:3 för första gången och vi lyckades skrapa ihop 65,46% som resulterade i en 3:e plats :love: Tyckte väl att känslan inte var den bästa och lite småmissar så gissa om jag var glad när jag fick procenten:D


Fick även fina ord från domaren :bump:
"Härlig häst med mjuka grundgångarter. Faller bakom lodplan emellanåt. Väl ridet av dig! Denna häst har potential!"
Grattis vilken härlig kritik!
 
Min Lilla Svarta har också varit på tävling i helgen. 110 och 120 stod på schemat och det var första utomhus tävlingen för året. Hon var nog brunstig eller nåt för har aldrig sett henne sparka bakut o svara upp på skänkel förut? Men men dessa hästar gör ju aldrig vad man tänkt sig tycker jag...iaf nollade hon i 110 men fick ett missförstånd i 120 o vek av på en oxer som många stannat på, ryttaren vände bara tillbaka och då hoppade hon men rev. Jag är jättenöjd med henne och nu väntar 2 st meeting.

Film 110:

 
Ha hah aha vad i hela friden var det för en kul banbyggare??? "Nu har vi en jeeetestor grusbana nu MÅSTE vi låta dom galoppera över hela så vi ställer hindren ett här och ett där och ett.......":idea::D

Såg iaf jättebra ut, stabilt o bra tempo, lovar gott inför fortsättningen!:bump:

Haha, ja det kan man undra! Hon hade byggt ungefär samma bana förra året insåg jag då jag red där även då :p

Tempot kändes rätt bra i den klassen, då var jag riktigt nöjd! Dagen efter kändes hon lite mer yvig och stark men det syns inte jättemycket av det när man ser filmen, insåg jag när jag kollade, bara några ojämna hopp.



Jag kan tyvärr inte se filmen du lagt upp, det står att det är något fel.
 
Jaha, verkar som att min "prenumeration" på tråden försvann med uppgraderingen. Undrade varför det var så tyst, men här är ni ju allihopa. :)

Kul att så många kommer ut på tävling och att det går bra. :up:

Här är det stopp (igen!). I samma veva som jag annonserade att nu var det nog dags att sitta upp igen och komma igång med den avbrutna inridningen så drog Nalle på sig en hovböld. Detta var i slutet av förrförra veckan och han har stått på klinik sedan i tisdags.
Först verkade det inte alls som en böld, utan allvarligare saker befarades - typ brott på strålbenet. :nailbiting: Nu var det gu'skelov inte ens en lite spricka - men bölden sprack inte förrän sent på onsdag eftermiddag och då fick de skära upp halva strålen. :yuck:

Nu står han, som sagt med gipsad fot och har dödstråkigt i en jättefin box på kliniken. Jag har som tur är väldigt nära och kan åka förbi varje dag och pyssla om honom och gå ut och beta en sväng.
Imorgon (läs: måndag) ska jag och veterinären göra upp någon sorts plan, men jag räknar inte med att han kan få en skyddssko förrän tidigast om en vecka. 10-20 dagar med gips, sa hovslagaren som skar, för att strålhornet skall hårdna tillräckligt.

Den riktigt glada nyheten är att det verkar som om Nalles vinglighet - som kom första gåneg vi startade upp ridningen - verkligen är borta. Veterinären passade på att testa ordentligt när de ändå skulle kolla hältan, men Nalle var tydligen hur stabil som helst. :banana: Är inte överraskad av beskedet, men väldigt roligt att få det vi misstänkt en tid konfirmerat från experthåll.

Undrar vad hästskrället skall hitta på nästa gång jag tycker att det är dags att börja rida "på riktigt"??? :p
 
Haha, ja det kan man undra! Hon hade byggt ungefär samma bana förra året insåg jag då jag red där även då :p

Tempot kändes rätt bra i den klassen, då var jag riktigt nöjd! Dagen efter kändes hon lite mer yvig och stark men det syns inte jättemycket av det när man ser filmen, insåg jag när jag kollade, bara några ojämna hopp.



Jag kan tyvärr inte se filmen du lagt upp, det står att det är något fel.
Konstigt? Kan ni andra inte se den heller?
 
@Natasha
Vilken otur du verkar ha men tur i oturen då att det "bara" var en hovböld. Skönt att vingligheten har gått tillbaka. Snart är ni på G igen :):up:
 
@Natasha. Himla tråkigt men skönt ändå med vingligheten? Det kan väl inte ha varit en "riktig" förträngning då antar jag? Vad tror veterinären om det?
 
@Novali01
Nu funkar det! Det såg ju stabilt och bra ut också, kanske hade hon nåt som knep i bakkärran i början som släppte när hon hoppat några språng? Det var ju samma bakben hon inte fick med sig i bytet och kickade med tänkte jag. Mot slutet såg det ju bättre ut :)
 
@Mitrolle Vad snygg hon är :D
@Natasha Men vad trist med sånt där. Min gamla häst hade 1-2 hovbölder i månaden i ett halvår - inte mycket ridet då... :yuck:

Vi jobbar på, är ju förvisade till raka spår och stora svängar än så länge men det känns ok. Jobbar med lydnaden så länge ;) Har kommit fram till att min stora klump är känsligare än man tror, han kan bli lätt upprörd ibland -t ex: Jag ber om en övergång (skritt-trav eller trav-skritt) och han svarar inte. Ber igen - ingen reaktion. Ber igen, men mycket tydligare (liksom "hallååå?!!") -och då blir han sån här :eek::nailbiting: och allt händer jättefort och jättemycket.
Där kommer likheterna fram med Maverick som var väldigt känslig hela tiden -de reagerar liknande men Calle har längre tid innan han reagerar och är snabbare "ned" igen, nästan svårare att hantera än med Maverick som höll en jämn nivå och man kunde själv hålla en jämn nivå och veta att han svarar på små hjälper alltid, Calle gör inte det utan ignorerar-ignorerar-REAGERAR. Diskuterar mycket med en kompis i stallet som har en häst från samma ställe som Calle -och de där två är som B1 och B2, de är stora och buffliga grabbar, klumpiga tonåringar (som att manövrera en Stena-färja) och samtidigt jättegoa. Puh, dessa djur alltså...
 
@mooi Många av hans uppfödningar är ju lika Calle, dvs välta runt ett skepp typ, men fantastiskt steg o ridbarhet. Blir oftast väldigt bra när de växt klart i kropp och knopp!:love:

Idag åker vi på hoppmeeting. Ska bli svinkallt och regn hela helgen så det känns väl sådär...:down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 811
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 362
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 875
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp