Bukefalos 28 år!

Beviljad semester

Om jag kommer ihåg rätt har arbetsgivaren rätt att neka föräldrarledighet om den har inkommit mindre än 2 månader innan startdatum.
har varit på ett jobb där vi knappt fick ihop sommarsemestern, hade då någon velat vara föräldraledig hade det rasat semestern för alla, ingen tog då föräldraledigt.
Det är också anledningen till att vi som ej kan ta föräldraledigt inte kan planera för sommarsemester och julledigt förräns tidigast 2 månader innan
 
Tydligen finns det ju lagstiftare som anser att man som förälder har vissa rättigheter gentemot de som inte har barn eller är barnlösa. Och jag tycker att det är riktigt och rätt att små barns rättigheter går före andra vuxnas när det gäller ledigheter vid sommarlov och jul. Självklart är det uttalat i min arbetsgrupp och det är helt ok, de har själva haft små barn som jämt är sjuka så de vet hur det är, och ställer upp. Sedan när mina barn är större kommer jag givetvis att gladeligen jobba över alla ledigheter (nu jobbar inte vi helger men i anslutning till etc ) och alla somrar om så kräves. De har ju hjälpt mig nu när jag har det såhär.
Lagstiftaren har naturligtvis inte ställt gruppen föräldrar mot andra grupper, och bestämt att föräldraledighet är något de har gentemot de som inte har barn.

Men snälla, släpp det där om barns rättigheter. Rättighet är ett starkt ord. Att ha två föräldrar hemma över jul är ingen rättighet.
 
Föräldral
Och du vet inget om hur det ser ut i min arbetsgrupp, självklart får alla sin semester. Något annat vore ju barbariskt.
Föräldraledigt är så vitt jag vet till för att täcka upp näe man inte har barnomsorg, inte för att kunna roffa åt sig bra veckor att vara ledig på.

I många arbetsgrupper jag varit i är det så att de barnfria kan glömma att få de semesterveckor/dagar de vill om de råkar krocka med vad mammornatt vill eftersom de alltid kan spela ut föräldraledighetkortet.
Så de for alltid välja först. Jag kan ha full förtåelse för att det behövs när dagis är stängt. Men med två föräldrar så hade det bara behövas anpassa 2 veckor år varje håll.
Dett är eTT jäkla trixande för att få till semestern och ofta får folk tex dela upp den, alltid ta dåliga veckor osv på arbetsplatser med många kvinnor

Jag har haft en vän som höll på att int få ledigt till en mycket nära familjemedlems bröllop för att föräldrar var helt oflexibla. Det fick löses genom att en annan kollega bröt SIN semester..
 
Tydligen finns det ju lagstiftare som anser att man som förälder har vissa rättigheter gentemot de som inte har barn eller är barnlösa. Och jag tycker att det är riktigt och rätt att små barns rättigheter går före andra vuxnas när det gäller ledigheter vid sommarlov och jul (...)

På vilket sätt har du andra rättigheter än jag, som inte har barn? Visst, föräldrar får föräldraledigt men det innebär inte att ni uppgraderas på medborgarskalan. Kliv ner från den hästen och inse att (småbarns)föräldrar har samma grundläggande rättigheter som alla medborgare.

När tycker du vuxna utan barn/med större barn ska få ledigt om småbarnsföräldrarna ska åka i gräddfil både jul och sommar?
 
Förr var det ju den där industrisemestern som gjorde att vi ensamstående(med och utan barn) aldrig fick julisemester för man kunde ju bara ha det tillsammans. Det gjorde att jag fick köra upp mitt barn 85 mil norrut t.o.r två gånger per sommar då jag inte hade nån barnvakt. Juni/augusti hade jag ofta fint väder också. Det var före den här långa föräldraledigheten.
 
Ska man hårddra det så tycker ju jag att isf har jag rätt att vara ledig före min kollega som lever i tvåsamhet med den andre föräldern, när min mamma i år blir sittande ensammen 55 mil från mig. Nog måste ju hon i sin egenskap av förälder och ensamstående har mer rättigheter än @Kattennizze som förälder i en parrelation har?

Min mamma är förälder, ensam och har dessutom varit det i betydligt fler år så då är ju hennes självklara rättighet att jag får ledigt över storhelgerna före min kollega som firar med familjen? :idea:
 
På vilket sätt har du andra rättigheter än jag, som inte har barn? Visst, föräldrar får föräldraledigt men det innebär inte att ni uppgraderas på medborgarskalan. Kliv ner från den hästen och inse att (småbarns)föräldrar har samma grundläggande rättigheter som alla medborgare.

När tycker du vuxna utan barn/med större barn ska få ledigt om småbarnsföräldrarna ska åka i gräddfil både jul och sommar?
Det här tycker jag var mycket bra.

@Kattennizze Jag tror att du skrev i ett av dina första inlägg att efter tio år som ofrivilligt barnlös så gjorde du så här nu. Det lät alltså på dig som att din "rättighet" var ett slags kompensation för att du varit ofrivilligt barnlös.

Vilken kompensation ska jag få? Jag är mer eller mindre oönskat/önskat barnlös och kommer att så förbli. (Jag hade inte haft något emot att få barn men har heller aldrig försökt få några.) Är det alltså min lott att ha mindre ledigt kring helgerna än de som råkar ha barn?
 
Jag har kollat upp nu och man får ta tre perioder med föräldraledigt per år.
Det innebär ju då att man rent logiskt inte kan ta ledigt runt varenda storhelg samt på sommaren.
@Kattennizze har pratat om vad lagstiftaren menar etc och jag tolkar detta som att lagstiftaren inte vill att man ska använda föräldraledigt hela tiden. Utan att detta är till hjälp då annan barnomsorg saknas.
Det ska inte vara istället för semester och för att föräldrarna ska vila upp sig.
 
Jag tror också det är farligt att värdera människor och tänka att småbarnsföräldrar alltid ska komma först om det inte handlar om ensamstående som inte har barnomsorg.
Min pappa gick bort i våras.
Så JA jag tycker att jag förra julen hade större behov av att vara ledig och vara
med honom än vad många föräldrar har.
Det är inte bara föräldrar som har ett liv. Andra personer har också sjukdomar, sjuka föräldrar eller svåra saker.
 
Jag tror också det är farligt att värdera människor och tänka att småbarnsföräldrar alltid ska komma först om det inte handlar om ensamstående som inte har barnomsorg.
Min pappa gick bort i våras.
Så JA jag tycker att jag förra julen hade större behov av att vara ledig och vara
med honom än vad många föräldrar har.
Det är inte bara föräldrar som har ett liv. Andra personer har också sjukdomar, sjuka föräldrar eller svåra saker.
Mina båda åldringar sitter på världens tråkigaste äldreboende där de aldrig ens kommer ut, de kommer att få fira jul där, ingen av dem är pigg nog att fira ens hos min syster som bor i samma stad. Om jag var friskare och vågat räkna med att jag var på fötter varje dag så skulle jag gärna ta en längre ledighet över jul, för att försöka lätta upp dagarna lite för dem. Nästa jul har jag dem kanske inte överhuvudtaget. Jag är deras barn, det här kunde kanske gå in under "barnets rättigheter"?
 
Mina båda åldringar sitter på världens tråkigaste äldreboende där de aldrig ens kommer ut, de kommer att få fira jul där, ingen av dem är pigg nog att fira ens hos min syster som bor i samma stad. Om jag var friskare och vågat räkna med att jag var på fötter varje dag så skulle jag gärna ta en längre ledighet över jul, för att försöka lätta upp dagarna lite för dem. Nästa jul har jag dem kanske inte överhuvudtaget. Jag är deras barn, det här kunde kanske gå in under "barnets rättigheter"?
Ja det är din rättighet.
Det handlar inte om vad någon VILL utan en rättighet.
 
Jag har tillbringat en jul ensam eftersom jag jobbade och min familj bodde 30 mil bort. Det var ingen större fara, vi firade lite innan och sen i mellandagarna. På mitt dåvarande jobb var jag nog aldrig med om att någon försökte slippa från schemalagda storhelgspass genom att ta ut föräldraledighet. Schemat låg så att man antingen jobbade jul eller nyår, så det brukade inte vara något problem om någon förälder ville byta eftersom många unga, barnlösa hellre var lediga på nyårsafton.

Viktigast av allt var nog just att alla ställde upp på varandra. Det var inga problem att byta pass just eftersom man visste att man själv skulle få hjälp om det behövdes.
 
Förr var det ju den där industrisemestern som gjorde att vi ensamstående(med och utan barn) aldrig fick julisemester för man kunde ju bara ha det tillsammans. Det gjorde att jag fick köra upp mitt barn 85 mil norrut t.o.r två gånger per sommar då jag inte hade nån barnvakt. Juni/augusti hade jag ofta fint väder också. Det var före den här långa föräldraledigheten.

Ditt inlägg väckte barndomsminnen och inte av det mest positiva slag. Min mamma var personalchef på en kvinnodominerad arbetsplats (varuhus) i slutet av 50-talet och jag kan fortfarande se henne vid vårt matsalsbord med semesterlistan, kalender och personallistan under ett antal sena kvällar/nätter när hon försökte att så rättvist som möjligt fördela "industrisemestern" så att ingen kände sig förfördelad. Det var ett helvete eftersom alla i parförhållande, med eller utan barn, ansåg att dom hade "krav" på industrisemester. Hon gjorde verkligen sitt bästa för att ingen skulle råka ut för detsamma som du varje sommar men några gånger gick det bara inte.

Min pappa, byggbranchen, hade industrisemester och vanligtvis så var vi med pappa i Tylösand i ett par veckor, så kom mamma och vi hade en gemensam vecka och så åkte pappa hem och mamma var med oss resten av semestern. Jag kan bara minnas att vi hade en hel gemensam semester under tiden som mamma hade personalen. Hon ville helt enkelt inte bli kritiserad för att chefen kunde ta semester precis när hon ville.
 
Angående rättigheter tänker jag att barnet har rätt till omsorg. Dock inte till att vara hemma i drygt två veckor varje dag med båda föräldrarna.
Det är något föräldrarna önskar men ingen rättighet.

Barnets rätt till omsorg kan vara att vara på dagis, ibland ett annat dagis om kommunen ordnat tillfälligt då ordinarie håller stängt. Eller vara hemma med förälder eller om det är möjligt två föräldrar. Men det är ingen rättighet.
 
Viktigast av allt var nog just att alla ställde upp på varandra. Det var inga problem att byta pass just eftersom man visste att man själv skulle få hjälp om det behövdes.

Precis. Konstigt att folk klagar över dåliga arbetsmiljö, stress och utsatthet i kvinnodominerade yrken. Kvinnor blir inte diskriminerade av män. Kvinnor blir diskriminerade av andra kvinnor.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 115
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
866
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 427
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp