Bukefalos 28 år!

Beviljad semester

Jag formulerade mig olyckligt. Jag tycker att barnens rättigheter går före andra vuxnas rättigheter till ledighet.
Men om du och andra tycker att barnen ska få ha sina föräldrar hemma i två veckor över jul kanske man ska ha en annan anställningsform tex arbeta på timmar vid behov.
För någonstans måste man ändå vara realistisk. Man har själv valt att skaffa barn och då kan man inte kräva att alla andra ska anpassa sig efter en själv.
 
Jag tänkter mig att det oftast är viktigare för en sjuåring att fira jul just på julafton än för en treåring.
Verkligen.
Om barnen ska gå först..,
Varför ska då @Kattennizze barn gå först? Då borde även folk som har barn över gränsen för föräldraledighet få träffa sina barn ..

Och varför ska man ses så mkt just på storhelgen?
@Kattennizze du har ju sagt att du är ledig på tex julafton.. Så då handlar det om andra dagar runt storhelgen? Jag tror det handlar mer om föräldrarna..
För var det omtanke om barnen borde man även bry sig om barnen över åtta år..
 
Ok, hade tänkt hålla käften i den här tråden men kan inte.

Hur sjutton tänker man när man som förälder FÖRVÄNTAR sig att folk ska anpassa sig konstant efter dem?!

Jag har inga barn och kommer aldrig att få några men har flera yngre kusiner. Min moster (skild när barnen var små men med god relation till deras far som är en vettig man) jobbade natt inom sjukvården. Hon lyckades få vara ledig de flesta jular när barnen var små, genom att ha en dialog med sina kollegor plus att hon gärna tog nyår. Ibland fick hon jobba julafton men det var inga tårar över det, barnens far firade jul med dem tillsammans med vår släkt (han hade ingen släkt mer eller mindre).

Jag kan förstå att ensamstående föräldrar sas utnyttjar sin barnledighet på ett kanske inte helt schysst sätt pga nödtvång.

Föräldrar som utnyttjar barnledigheten så lille kotten ska ha båda föräldrarna alla helger/sommaren/övriga lov har jag inget till övers för och skulle göra som @mandalaki om jag jobbade med sådana, dvs vara EXTREMT inflexibel när de bad om något :meh:
 
Alltså, det finns väl inget som rättfärdigar det mer än att a, man har rätt till det enligt lag, B, barnen går före vuxna arbetskamraters liv. Inga bra argument alltså som du ser.
a det står i lagen att du har rätt till föräldraledighet men man borde ha lagt till att den inte får utnyttjas in absurdum och du är ett gott exempel på utnyttja in absurdum.

b trist att du inte tänker på vuxna kollegaers barn också
 
Visst är det märkligt att som man i ett kvinnoyrke så är inte ledighet lika viktigt för kollegorna ?
Kompisen som är uska har aldrig fått förtur för att han är pappa så som mammorna får.
Han jobbar alltid jul oxh nyår
 
Det värsta exemplet angående jul och nyår var en mamma som var föräldraledig nästan tre veckor för "jag har ingen barnpassning och vart ska jag göra av barnen"
Alla accepterade detta och förstod att hon behövde vara ledig.
Sen kom det fram att barnen hade varit hos hennes föräldrar halva tiden. Hon råkade försäga sig och råkade säga att hon hade köpt tågbiljetterna i november. Ändå hävdade hon ända fram till ledigheten att hon inte hade barnpassning

Jag kräks på de som förstör så för andra människor..,:yuck:
 
Men om du och andra tycker att barnen ska få ha sina föräldrar hemma i två veckor över jul kanske man ska ha en annan anställningsform tex arbeta på timmar vid behov.
För någonstans måste man ändå vara realistisk. Man har själv valt att skaffa barn och då kan man inte kräva att alla andra ska anpassa sig efter en själv.
Tydligen finns det ju lagstiftare som anser att man som förälder har vissa rättigheter gentemot de som inte har barn eller är barnlösa. Och jag tycker att det är riktigt och rätt att små barns rättigheter går före andra vuxnas när det gäller ledigheter vid sommarlov och jul. Självklart är det uttalat i min arbetsgrupp och det är helt ok, de har själva haft små barn som jämt är sjuka så de vet hur det är, och ställer upp. Sedan när mina barn är större kommer jag givetvis att gladeligen jobba över alla ledigheter (nu jobbar inte vi helger men i anslutning till etc ) och alla somrar om så kräves. De har ju hjälpt mig nu när jag har det såhär.
 
Det värsta exemplet angående jul och nyår var en mamma som var föräldraledig nästan tre veckor för "jag har ingen barnpassning och vart ska jag göra av barnen"
Alla accepterade detta och förstod att hon behövde vara ledig.
Sen kom det fram att barnen hade varit hos hennes föräldrar halva tiden. Hon råkade försäga sig och råkade säga att hon hade köpt tågbiljetterna i november. Ändå hävdade hon ända fram till ledigheten att hon inte hade barnpassning

Jag kräks på de som förstör så för andra människor..,:yuck:
Jag har inge förutom pappan som kan hjälpa till, tyvärr, och pappan gör mer än hälften av sin del givetvis!
 
Och du vet inget om hur det ser ut i min arbetsgrupp, självklart får alla sin semester. Något annat vore ju barbariskt.

Självklart är det uttalat i min arbetsgrupp och det är helt ok, de har själva haft små barn som jämt är sjuka så de vet hur det är, och ställer upp. Sedan när mina barn är större kommer jag givetvis att gladeligen jobba över alla ledigheter (nu jobbar inte vi helger men i anslutning till etc ) och alla somrar om så kräves. De har ju hjälpt mig nu när jag har det såhär.

Fast tidigare så skrev du ju att du agerade kasst och taskigt mot dina kollegor och att du hade retat ihjäl dig på dig själv om du vore dem.

Hade du istället skrivit att du tar ut föräldraledigt varje sommar och storhelg men det är uttalat i arbetsgruppen och kollegorna är helt ok med det. Ja då hade du nog inte fått de reaktioner du fick..
 
Fast tidigare så skrev du ju att du agerade kasst och taskigt mot dina kollegor och att du hade retat ihjäl dig på dig själv om du vore dem.

Hade du istället skrivit att du tar ut föräldraledigt varje sommar och storhelg men det är uttalat i arbetsgruppen och kollegorna är helt ok med det. Ja då hade du nog inte fått de reaktioner du fick..
Bortförklaringen med "olyckligt formulerat" gjorde nog mer skada.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 115
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
866
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 426
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 742
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp