Ekonomi- hur mycket har du kvar i slutet av månaden?

Ni som sparar så mycket varje månad. Antar att ni har bra löner och övrigt billigt leverne? :)

En annan har ju ett köpkort som används flitigt:angel:
 
När lönen kommer så lägger jag direkt in en viss summa på ett sparkonto, en viss summa på ett räknings-/buffertkonto och en viss summa på min och sambons gemensamma "hushållskonto".

Jag har räknat ut på ett ungefär vad mina räkningar, försäkringar, fordonskatt och sådant blir på ett år, sedan slagit ut det månadsvis och plussat på lite på det. Det är vad jag lägger på räknings-/buffertkontot. Förutom räkningar så betalar jag dyrare (nödvändiga) inköp därifrån, och resor och sådant.

Sparkontot rör jag i princip aldrig, om det inte är absolut nödvändigt. De få gånger det hänt har jag varit hård med att jag bara "lånat" av mig själv, och betalat in mer per månad tills jag är tillbaka på samma nivå igen.

Det gemensamma hushållskontot är för räkningar och större inköp som gäller hushållet.

Det jag har kvar på lönekontot går till bränsle, mat, kläder och övrigt. Ganska långt sådant som går att reglera m.a.o.

Är ingen höginkomsttagare, men har inga lån i dagens läge, och de fasta kosnaderna är ganska små och få. Shoppar väldigt sällan, och hobbyerna är inga extrema pengaslukare. Gillar att ha min pengar uppdelade, då vet jag alltid att det finns pengar till alla "måsten". Skulle jag ha alla pengar på ett och samma konto skulle jag antagligen bli stressad av att inte ha koll på hur mycket som behöver finnas kvar för diverse utgifter.:crazy:
En vanlig månad har jag kanske en 1500-2000kr* kvar i före lön (nu senaste bara någon hundring p.g.a. mindre lön), dessa delar jag på de andra kontona så att jag har kanske en 100 lapp när ny lön kommer in.
:)

*egentligen euro, men har "översatt" för enkelhetens skull.
 
Denna månad gick jag back. Tack vare lite extra utgifter på nästan 25 000,-

Annars brukar jag ha under 1000kr dagarna innan lön.
 
Har normalt sett mellan 5000-20 000 kr kvar. Har normal lön men låga utgifter, bl.a gång/cyckelavstånd till jobbet, billigt boende trots eget hus med låg ränta, sambon är månskensbonde och har hästarna gratis. Sen är jag väldigt ekonomisk av mig, tänker igenom alla lite större köp ordentligt, men jag köper oxå det jag vill ha. Sparar dessutom 1000 kr/månaden i fonder och det börjar bli en rejäl slant nu. Normal räkningsmånad för mig är ca 10 000-12 000 kr, vilket ger ca 10 000 kr att spendera. Mat ej inräknat

Dock är inkomsten lite sämre för tillfället p.g.a sjukskrivning, å ena sidan kan jag inte köra bil just nu så bränsle har jag inte köpt på 2 månader, å andra sidan är inte bränslet särskilt stor utgift och har ändå lån på bilen. Dessutom blir det en del internetshopping nu när jag inte kommer nånstans:o. Men jag spenderar ändå mindre pengar nu än normalt.
 
Jag har oftast några tusenlappar kvar innan nästa lön. Sparar dock i början av månaden så detta är utöver mitt ordinarie sparande.
Men ibland har jag haft större utgifter än vanligt och då kan kontot vara nästan tomt precis innan lön, det händer också.

Eftersom jag sätter undan pengar direkt när lönen kommer så är jag aldrig orolig för hur mkt som ska finnas kvar på slutet. Min ekonomi är upplagd så att alla fasta kostnader tas omhand direkt (har särskilda konton dit pengar förs över när jag får lön) så i princip så är det som är över på kontot sen fritt att disponera på nöjen osv. Det är ju skönt när man får pengar över och kan sätta in extra på sparkontot, men det är inget jag pressar mig för att kunna göra.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Har 2400 kronor kvar denna månaden, men ska tilläggas att jag varit sjukskriven sen 8/10 och det är ju nåt som ställer till ekonomin innan utbetalning från FK kommer igång så jag förstår faktiskt att folk som kanske inte har en buffert får det knapert när man blir sjuk...(I vanliga fall skulle jag ha mer och det som är plus på kontot vid löningen åker på in på sparkonto eller så investeras dem i aktier/fonder.
 
Jag gör som många beskriver - flyttar pengar till spar, räkningskonto, gemensamt konto och hästkonto direkt när lönen kommer. Det som blir kvar på kortet används till luncher, kläder, nöjen och liknande. När det är dags för nästa lön flyttar jag de pengar jag inte spenderat till sparkonto och så börjar det om igen :) Har allt mellan 200-2000, beroende på hur kul jag haft :p
 
Jag ar imponerad att sa manga av er verkar ha valdigt regelbundna utgifter!?

Jag har sa oregelbundna utgifter att jag knappt har en anining! En manad kanske det ar massor i kalendern - middagar ute, teater, pub, resor, eller sa behover jag gora ett storre inkop, en annan manad jobbar jag mest och hanger hemma, och sparar da massor med pengar!
Brukar vanligtvis inte ga back, och har en del automerat sparande (pension+annat), men har inte stenkoll pa utgifterna!
 
Jag ar imponerad att sa manga av er verkar ha valdigt regelbundna utgifter!?

Jag har sa oregelbundna utgifter att jag knappt har en anining! En manad kanske det ar massor i kalendern - middagar ute, teater, pub, resor, eller sa behover jag gora ett storre inkop, en annan manad jobbar jag mest och hanger hemma, och sparar da massor med pengar!
Brukar vanligtvis inte ga back, och har en del automerat sparande (pension+annat), men har inte stenkoll pa utgifterna!
Om jag inte skulle ha koll på oregelbundna kostnader skyulel jag gå bankrutt omedelbart. Jag skulle gott kunna sätta sprätt på hela lönen på småutgifter utan mening. :D

Men eftersom jag VET att jag måste köpa ved, att det kommer en slamtömningsavgift, att sotaren dyker upp två gånger om året och att försäkringen för hus och bil måste betalas en gång om året - ja då måste jag ha pengar undanlagda. Det funkar inte att ta det löpande. Då skulle jag få äta knäckebröd och vitkål hela den månaden.

Alltså är inte hela lönen "min" att spendera.
 
Jag har inget kvar. Är sjukskriven så får ut 5000:- mindre per månad ungefär mot när jag jobbar. Just nu har jag 130kr på kontot.
 
Jag ar imponerad att sa manga av er verkar ha valdigt regelbundna utgifter!?

Jag har sa oregelbundna utgifter att jag knappt har en anining! En manad kanske det ar massor i kalendern - middagar ute, teater, pub, resor, eller sa behover jag gora ett storre inkop, en annan manad jobbar jag mest och hanger hemma, och sparar da massor med pengar!
Brukar vanligtvis inte ga back, och har en del automerat sparande (pension+annat), men har inte stenkoll pa utgifterna!
Njae, min budget ser väldigt annorlunda ut från en månad till en annan. Jag har ju de fasta utgifterna såsom hyra, skatt, försäkring, gymkort, mathandling osv. Och så har jag som mål att alltid spara undan minst 10% av lönen, och det ska rätt mycket till för att jag ska rucka på det.

Vad jag sedan gör med resten beror väldigt mycket på vad som ska hända den månaden - ibland sparar jag mer och har en mindre nöjesbudget (där jag alltså räknar in allt från utemiddagar till teaterbiljetter och shopping) för att jag kan, och ibland måste jag spara mindre då den kommande månaden kräver en nöjesbudget som är större än så. Jag brukar dock ha bra koll på vad som ska hända vid månadens början - på så vis brukar det inte bli så mycket oplanerat stora utgifter. Jag räknar även alltid med en summa för "övrigt/oväntat" varje månad, för de där gångerna det blir ett spontant glas vin efter jobbet eller en fin tröja som råkar vara på rea.
 
Jag ar imponerad att sa manga av er verkar ha valdigt regelbundna utgifter!?

Jag har sa oregelbundna utgifter att jag knappt har en anining! En manad kanske det ar massor i kalendern - middagar ute, teater, pub, resor, eller sa behover jag gora ett storre inkop, en annan manad jobbar jag mest och hanger hemma, och sparar da massor med pengar!
Brukar vanligtvis inte ga back, och har en del automerat sparande (pension+annat), men har inte stenkoll pa utgifterna!

Min man har allt dokumenterat i excel för ett helt år framåt. Vi vet ju när skatten på bilarna kommer, när barnens försäkringar ska betalas, vilka fasta räkningar som kommer varje månad eller per kvartal. Vad huslånet går på och förskoleavgiften...
Det går att planera mycket och ligga steget före :)

Sen dom oplanerade utgifterna får man ta efterhand. Tex som utemiddagar och större inköp.
 
Det är lite olika beroende på hur månaden ser ut gällande utgifter osv. Jag sparar ca 40 % av min inkomst, uppdelat på resor, presenter, pension och sparande till barnen. Dom pengarna brukar jag aldrig behöva ta av (förutom när det faktiskt är dags för något som dom har avsatts för då :p).

Resterande pengar går till levnadsomkostnader (mat, kläder, bensin, nöjen osv) och räkningar. Sen sparar jag det som blir över. En normal månad ungefär 4000-5000 kr. Men vissa månader blir det ingenting över av dom pengarna.

Så för att sammanfatta så lyckas jag en genomsnittlig månad spara 60 % av min lön. Eller, om man så vill, har jag det kvar vi nästa löning.
 
Jag går typ på noll eller några hundra plus till sparkontot, beror på hur mycket pengar jag lagt på hudvård. :o Har föräldrapenning.
Pappan tar alla gemensamma räkningar och går på plus så som familj går vi plus ändå.
Har lite pengar sparat på olika konton samt sparar alltid halva barnbidraget om det inte gått till att köpa dyr barnrelaterad grej. I värsta fall kan jag alltid ta ut flera dagar.
 
Det är lite olika beroende på hur månaden ser ut gällande utgifter osv. Jag sparar ca 40 % av min inkomst, uppdelat på resor, presenter, pension och sparande till barnen. Dom pengarna brukar jag aldrig behöva ta av (förutom när det faktiskt är dags för något som dom har avsatts för då :p).

Resterande pengar går till levnadsomkostnader (mat, kläder, bensin, nöjen osv) och räkningar. Sen sparar jag det som blir över. En normal månad ungefär 4000-5000 kr. Men vissa månader blir det ingenting över av dom pengarna.

Så för att sammanfatta så lyckas jag en genomsnittlig månad spara 60 % av min lön. Eller, om man så vill, har jag det kvar vi nästa löning.

Jag sparar också alltid undan dom första 40 % direkt vid lön, så dom pengarna "försvinner". Och så brukar jag spara över allt som överstiger 5000 till ett sparkonto, men det kontot är jag lite mer liberal med att ta ifrån om jag behöver. Det är mycket lättare för mig att hålla i pengarna på det här sättet, jag känner mig sååå fattig när jag har 2000 kr kvar, även fast det innebär att jag just då bara har spenderat 14 % av min nettolön. :D
 
Det har alltid varit mitt uttryck för om man får pengar utbetalt oftare än 1ggn/månad :p
Det hade jag aldrig hört.

Är du från norra, södra eller mellerta delen av landet? Ifall det skulle vara dialktalt menar jag.

Mina föräldrar fick veckolön när de började jobba här i landet. Det var normalt då.
 
Det hade jag aldrig hört.

Är du från norra, södra eller mellerta delen av landet? Ifall det skulle vara dialktalt menar jag.

Mina föräldrar fick veckolön när de började jobba här i landet. Det var normalt då.

Född och uppvuxen i Roslagen just norr om Sthlm. Min far är från Småland.
Alla "vet" vad "alkislön" betyder i mun vänskapskrets och familj
 
Jag ar imponerad att sa manga av er verkar ha valdigt regelbundna utgifter!?

Jag har sa oregelbundna utgifter att jag knappt har en anining! En manad kanske det ar massor i kalendern - middagar ute, teater, pub, resor, eller sa behover jag gora ett storre inkop, en annan manad jobbar jag mest och hanger hemma, och sparar da massor med pengar!
Brukar vanligtvis inte ga back, och har en del automerat sparande (pension+annat), men har inte stenkoll pa utgifterna!

Mina månader skiljer sig nog inte så mycket, men jag för över pengar till sparkontot i slutet av månaden. Då kan jag spendera hur mycket jag vill under månaden på att äta/resa/shoppa. Större utgifter sparar jag till på annat konto.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 942
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 671
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp