En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till viss del hjälper det att få vräka ur sig lite. Tack.

Tråden är bra på det viset. Vi kan gnälla av oss hos varandra. Vi förstår kanske lite mer än "gemene man". Och det känns faktiskt lite lite lättare när man fått gnälla, tycker jag.

Jag har ny tid hos Gun den 29/10. Vet inte riktigt varför. "Samtal". Om hur att gå vidare. Tror jag.
 
Ah, ok. Förstår.
(Har oxå helt släppt kollen på ÄL och stickor, men vågar inte säga det högt, för tänk om Tora hör...)
:arghh: :arghh:




:D :up:

(Stickorna har ju gjort sitt jobb. Du fick svart på vitt att din ägglossning krånglar. Lättare då att få hjälp istället för att behöva höra "Vänta 1-2 år och återkom sedan". Det är ju liksom ingen idé att hålla på och försöka bli gravid om man inte har ägglossning.
Jag ser stickor i första hand som ett diagnosticerande verktyg, ett sätt att få i alla fall några svar på hur kroppen fungerar/inte fungerar utan att behöva gå till Gun :))
 
Senast ändrad:
Blödningsdag 10 idag, utan att ha hittat ÄL efter missfallet. Vad är det som händer :confused: Verkar vara rätt mycket slemhinna. Allt hade ju kommit ut som det skulle, blev ju kollad med VUL så förstår inte riktigt mig på min kropp just nu.
En anovulatorisk blödning är ofta mycket riklig. Tänk det som att du nu tömmer bort all gammal slemhinna och börjar bygga ny, fin inför ägglossning.

Kollade man hcg efter tömningen? Här kollas det fem veckor efteråt, för att man ska kunna försäkra sig om att ingen rest finns kvar. För mig tror jag man kollade tre gånger sammanlagt.
 
En anovulatorisk blödning är ofta mycket riklig. Tänk det som att du nu tömmer bort all gammal slemhinna och börjar bygga ny, fin inför ägglossning.

Kollade man hcg efter tömningen? Här kollas det fem veckor efteråt, för att man ska kunna försäkra sig om att ingen rest finns kvar. För mig tror jag man kollade tre gånger sammanlagt.
Jag måste säga att era rutiner i samband med MA är klart föredömliga :up:

Vet du om det är samma kontroller vid "vanliga" missfall?
 
Sticker in nyllet och hojtar: nä, har inte testat nåt ännu. Mår exakt som vanligt.
Vet du när du borde ha mens? Eller när du tror att du hade ägglossning?

Har ett cb digital jag kan lägga på posten om du skulle vilja ha ett gratis test till den dagen du bestämmer dig för att testa :)
 
Jag måste säga att era rutiner i samband med MA är klart föredömliga :up:

Vet du om det är samma kontroller vid "vanliga" missfall?
Ja det antar jag. På kliniken sa de att de gör på samma sätt där, och polikliniken där jag gjorde tömning har ju inget med min IVF att göra. Sen finns det ju ställen som gör annorlunda, men oftast är det så som de gjorde med mig. Först hcg, sen nytt hcg och nytt VUL ett par dagar efter. Om bekräftat MA så Mifygene den dagen, och tömning med Cytotec (4+2+2 st) på poliklinik två dagar efteråt.VUL innan hemgång, om det finns rester kvar så läggs man in (då vet jag inte om de brukar skrapa direkt eller om man ger mera Cytotec). Hcg efter två och fem veckor.
 
En anovulatorisk blödning är ofta mycket riklig. Tänk det som att du nu tömmer bort all gammal slemhinna och börjar bygga ny, fin inför ägglossning.

Kollade man hcg efter tömningen? Här kollas det fem veckor efteråt, för att man ska kunna försäkra sig om att ingen rest finns kvar. För mig tror jag man kollade tre gånger sammanlagt.
Fanns ingen anledning att kolla hcg igen så läkaren när jag frågade. Hon sa bara på VUL att allt kommit ut och att det såg bra ut.

Har ju ingen aning om när ÄL kommer nästa gång. Rädd att missa det med tanke på sambons jobb. Han åker på tisdag, sen träffas vi inte förrän torsdag veckan efter (förhoppningsvis).

Trodde i min enfald att blödning utan föregående ÄL skulle pågå en kortare tid :o. Där ser man hur lite man vet.
 
Vet du när du borde ha mens? Eller när du tror att du hade ägglossning?

Har ett cb digital jag kan lägga på posten om du skulle vilja ha ett gratis test till den dagen du bestämmer dig för att testa :)

Inom ett par dagar tror jag att jag borde ha mens, men har pinsamt dålig koll. Jag har alltid varit väldigt oregelbunden och inte tyckt det varit intressant att registrera. Gulligt av dig att erbjuda dig, men det går bra ändå:) jag väntar och ser vad som händer, som en principsak;)
 
Fanns ingen anledning att kolla hcg igen så läkaren när jag frågade. Hon sa bara på VUL att allt kommit ut och att det såg bra ut.

Har ju ingen aning om när ÄL kommer nästa gång. Rädd att missa det med tanke på sambons jobb. Han åker på tisdag, sen träffas vi inte förrän torsdag veckan efter (förhoppningsvis).

Trodde i min enfald att blödning utan föregående ÄL skulle pågå en kortare tid :o. Där ser man hur lite man vet.

Vid en anovulatorisk blödning kommer blödningen oftast först då slemhinnan är tjock och gammal och börjar gå i nekros. Efter äl kommer den efter att progesteronhalten plötsligt sänks och man blöder ut den slemhinna man hunnit bygga upp. Man brukar också säga att en anovulatorisk blödning är smärtfri.
 
Den började faktiskt smärtfritt så jag var fundersam. Brukar alltid ha mest ont i början. Dock har jag haft rejält ont senaste dagarna istället.
Det kan ju vara struligt efter ett MA eller MF. Jag blev rätt chockad över att jag hade helt normal ÄL och mens inom förväntad tid efter tömning. Är det nåt min kropp kan så är det att ägglossa regelbundet...
 
Inom ett par dagar tror jag att jag borde ha mens, men har pinsamt dålig koll. Jag har alltid varit väldigt oregelbunden och inte tyckt det varit intressant att registrera. Gulligt av dig att erbjuda dig, men det går bra ändå:) jag väntar och ser vad som händer, som en principsak;)
Försöker mest kasta testet på någon innan det nått sitt slutdatum men det är några månader kvar
 
Försöker. Och jag känner att jag vrider allt till det sämre mycket mer än jag "brukar" eller "borde". Känner mig allmänt trött och låg. Känner inte riktigt igen mig själv.
/.../
Och ja, allt det andra bidrar ju, men min egna känsla är att det här är Proveran till största del.
Jag känner igen det du skriver väl från vissa tider i månaden, så det är säkert så att hormoner/proveran gör att det känns värre än det kanske hade gjort annars. Bra att du tar hand om dig! :)

@ninsan Jag skulle också vilja kunna bara lägga undan allt, tänk så skönt det skulle vara att rycka på axlarna och tänka "blir det så blir det". I och för sig tvivlar jag starkt på att den person finns som önskar få barn och har försökt att bli gravid en längre tid som inte finner det känslomässigt engagerande/påfrestande. Det är ju inte "bara" att det inte fungerar, det är ju också varför som mal i huvudet. Vad är det som är fel, varför går det inte?
 
Jag ser stickor i första hand som ett diagnosticerande verktyg, ett sätt att få i alla fall några svar på hur kroppen fungerar/inte fungerar utan att behöva gå till Gun :))

Håller med. Jag är innerligt less på dessa stickor, men jag testar ändå för att sas samla underlag (möjligen yrkesskada :p ). Jag har ingen absolut tilltro till tillförlitligheten, men de ger i alla fall som minst en indikation på vad som händer med hormonnivåer och det har varit bra att kunna lämna resultaten till Gunnar. Jag tycker mig ofta se uttryck för uppfattningen om ägglossningstester och testande som både onödigt och överdrivet, men det kommer från folk som blivit gravida efter önskemål och de har ju inte heller varit i den situationen där de behöver fundera över om något / vad som är fel.
 
Jag känner igen det du skriver väl från vissa tider i månaden, så det är säkert så att hormoner/proveran gör att det känns värre än det kanske hade gjort annars. Bra att du tar hand om dig! :)

@ninsan Jag skulle också vilja kunna bara lägga undan allt, tänk så skönt det skulle vara att rycka på axlarna och tänka "blir det så blir det". I och för sig tvivlar jag starkt på att den person finns som önskar få barn och har försökt att bli gravid en längre tid som inte finner det känslomässigt engagerande/påfrestande. Det är ju inte "bara" att det inte fungerar, det är ju också varför som mal i huvudet. Vad är det som är fel, varför går det inte?


Jag tänker att det får inte ta över min vardag och mitt liv. Det verkar lätt bli så. Jag orkar inte analysera temperatur och mående i detalj varje dag. Jag skulle bli knäpp.
 
Jag tänker att det får inte ta över min vardag och mitt liv. Det verkar lätt bli så. Jag orkar inte analysera temperatur och mående i detalj varje dag. Jag skulle bli knäpp.

Jag tror att det lätt blir så om man försökt väldigt länge. Sen då folk så ofta skriver att man inte får bli bitter, blir det så blir det, stressa inte, njut av sex, man kan adoptera, så känner man sig fort väldigt, väldigt dålig. För det första lyckas man inte bli gravid, och för det andra är man en andra klassens kvinna som stressar och inte tar det som det kommer.

Jag som alltid misstänkt att jag inte kan bli gravid har aldrig fått känna den där normala känslan av att på fullaste allvar tro att man har en chans att få plus på stickan.
 
Nu hoppar jag in i tråden. Har länge tänkt börja skriva i tråden men har nu först kommit mig för att skapa en anonym användare. Troligtvis kommer någon känna igen mig..Men håll det för dig själv då.. Jag är anonym av många anledningar..

Maken och jag har bestämt att nu jäklar börjar vi försöka på allvar..Vi har väl egentligen aldrig skyddat oss från att bli gravida, men pga omständigheterna så är det troligtvis inte så stor chans att vi kommer kunna få barn utan hjälp.. Men vi måste ju prova seriöst innan vi kan få hjälp.. :)
Ägglossningstester är beställda och folsyra äter jag sedan länge.
Han ska äta zink och folsyra också enligt vad jag har läst...Men jag vet knappt vad jag ska tro om allt jag läser på diverse sidor om barntillverkning..det är ju allt från kostråd till att man ska dansa motsols när regnet faller nerifrån och upp.... :p
 
Nu hoppar jag in i tråden. Har länge tänkt börja skriva i tråden men har nu först kommit mig för att skapa en anonym användare. Troligtvis kommer någon känna igen mig..Men håll det för dig själv då.. Jag är anonym av många anledningar..

Maken och jag har bestämt att nu jäklar börjar vi försöka på allvar..Vi har väl egentligen aldrig skyddat oss från att bli gravida, men pga omständigheterna så är det troligtvis inte så stor chans att vi kommer kunna få barn utan hjälp.. Men vi måste ju prova seriöst innan vi kan få hjälp.. :)
Ägglossningstester är beställda och folsyra äter jag sedan länge.
Han ska äta zink och folsyra också enligt vad jag har läst...Men jag vet knappt vad jag ska tro om allt jag läser på diverse sidor om barntillverkning..det är ju allt från kostråd till att man ska dansa motsols när regnet faller nerifrån och upp.... :p
Välkommen!

Finns det någon orsak till att ni tror att ni inte kommer att lyckas på egen hand?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 373
· Visningar
186 672
  • Låst
Gravid - 1år Välkomna till tråd 12! Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
227 761
Senast: Miks
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Håller tummarna för många plus i denna tråd! Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 991
· Visningar
190 679
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Barn Nu kör vi en ny tråd där vi hoppas på att inte så många fastnar utan får flytta över till föräldrartrådar istället :love: Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 983
· Visningar
170 456
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp