Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.

Boj

Trådstartare
Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som funderar på barfotagång, även för dem som provar och inte får önskat resultat. Här kan man även ställa frågor om skor, och olika metoder i det.

Eftersom det finns en ypperlig kunskap bland många av dem som diskuterat i dessa trådar, både hovslagare och hovverkare så finns möjligheten att få svar på frågor som man undrar över.

Paj och smutskastning undanbedes, samt diskussioner om vem som har mest rätt eller fel.

För att återknyta till den tidigare mycket trevliga och lärorika tråden, trycker du här.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=631365
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Piraja skrev: Jag träffar på flera som har sina hästar barfota inom westernridningen idag

För att utifrån denna fråga: Just inom westernridning så finns det ju en speciel sko framtagen, just det slidingskon. Säg mig hur fungerar det med dessa sliding stop på en oskodd hov?? Denna fråga har malt länge i mitt huvud och inte minst hur blir slitaget på en barfotahov där samt hur verkas den i tådelen för att tån inte skall plöja rakt ner i underlaget.

Svara: Självklart har man skor i den grenar där det krävs men westernridningen är så mycket mer än reining...Jag behöver absolut inga skor för en Western Riding klass, Trail eller Western Horsemanship.

Jag tycker hela piraja:s grundinlägg är högst olyckligt formulerat då det lätt för oss (även mig) som inte är så där jätte insatta i westernridningens olika tävlingsmoment lätt kan tolkas som så att det för dagen är fler o fler som tävlar barfota och även klarar av det inom westernridning.

Då man känner piraja lite på pulsen så visar det sig att detta med att tävla barfota inom westernridning endast kan genomföras i dom mindre krävande grenarna som jag vill kalla för "slow motions class" medan det i dom mer högpresterande grenarna som vi kan kalla för "action class" inte finns en tjans med att tävla barfota.

Ingen kretik nu mot piraja men hennes grundinlägg är att betrakta som snarlik marknadsföring utifrån barfotasekternas propaganda.

Piraja skrev: Jag träffar på flera som har sina hästar barfota inom westernridningen idag

Men piraja borde för att undvika missförstånd ha skrivit:Jag behöver absolut inga skor för en Western Riding klass, Trail eller Western Horsemanship.

Och i så fall hade alla missförstånd kunnat undanröjas utifrån att det faktiskt inte går att ens tävla westernridning barfota i alla lägen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ideaal skrev:

Jag tycker den är väldigt blå i färgen samt behöver jag nämna överarbetad både i sulan och strålen.

Med överarbetad så menar jag att inte endast dött sulhorn samt strålhorn har avlägsnats utan även frisk vävnad. Som vanligt så tillhör inte trakten hovens belastningsdel utan all primär vikt tas upp över strålen, därav ser strålen ut som om man kört över den med ett strykgärn. Slutligen förefaller det som om sulan i belastningsfasen utifrån det onaturlga stråltryck som kommer uppstå med risk för deformerad elastisk puta samt secundär strålbensdeformation utifrån den smärta som uppstår i hovens bakre del(läs traktdel) ge en överbelastning i hovens tådel och onaturlig överbelastning över hovbensspetsen samt tådelens blodkärl.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

*KL*

En fråga som slog mig när jag läste det där om western och som är riktad till er som rider mycket 'fart' i ridhus ( t ex spinn och stop osv).

Hur upplever ni att hästarnas barfotahovar slits av ridhus och/eller ridbaneunderlag? (Dvs grus i olika form).

jag rider ju uteslutande på grusväg, och ijämförelse då så är ju ridbane och/eller ridhusunderlag rena bomullen för hoven, inte minst slitagemässigt. Men grus borde vid frekvent ridande på det kunna få en rätt bra 'slipeffekt' på hovarna?

Eller uppnår man bara det vid såpass frekvent fartridning att det inte blir ett problem, helt enkelt eftersom frekvensen inte uppnås? Eller gör det mer sviktande underlaget att man förlorar en del av slipeffekten?

Minns när vi red nästan bara på skogsvägar med sandjord, och välgrusade (med 'smått' grus) grusvägar, det blev ett ganska markant slitage på hovarna, av just gruset.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ja, det finns väl inte så mkt att säga.. En mkt vacker frisk hov, kan bara gratulera ägaren till denna häst!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Den här hoven gillar jag däremot mkt bättre även om den har lite "skavanker" men den är utifrån vad man kan se (vilket inte är så där jättemkt) mer i balans både avseende vägghorn,strålens höjd i förhållande till traktens primära upptagning samt sulan och hörnstödens bearbetning och renskärning i det närmaste perfekt utfört.

På en skala av 1-10 skulle jag ge en 7+ på den hoven.
http://hovvardsforbundet.org/bilder/ok_hovar/pages/friskshire.html
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Jag tycker den är väldigt blå i färgen samt behöver jag nämna överarbetad både i sulan och strålen.

Med överarbetad så menar jag att inte endast dött sulhorn samt strålhorn har avlägsnats utan även frisk vävnad. Som vanligt så tillhör inte trakten hovens belastningsdel utan all primär vikt tas upp över strålen, därav ser strålen ut som om man kört över den med ett strykgärn. Slutligen förefaller det som om sulan i belastningsfasen utifrån det onaturlga stråltryck som kommer uppstå med risk för deformerad elastisk puta samt secundär strålbensdeformation utifrån den smärta som uppstår i hovens bakre del(läs traktdel) ge en överbelastning i hovens tådel och onaturlig överbelastning över hovbensspetsen samt tådelens blodkärl.

Intressant, men naturligtvis väntat svar från dig. För att göra ett förtydligande så kan jag säga att denna häst går på alla underlag utan ömhet. Den har varit strassertrimmad ca ett och ett halvt år och inte ömmat en enda gång. Hästen går på hårda sommargrusvägar och knöggliga vinterhagar utan att ömma ett enda steg. Han har fin konkavitet, vilket inte syns på denna bild. Har aldrig haft några problem alls med sina hovar, inga hovbölder eller annan hälta.

Säj mig hovis om hästen hade allt det där som du beskriver ovan borde den inte ha ont då på något sätt?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Hm.. för det första har du just godkänt en strasserverkad häst och underkänt en enbart från bilder på bara hovarnas undersida. Du som brukar anmärka på folk som bedömmer hovar från ännu mer utförliga bilder.

Sedan skulle jag vilja veta vad för negativt det är att den ena hoven är blå till färgen som du skrev? Och så får du fortfarande gärna svara på om Afrodites sultjockhet som hon en gång skrev om är att lämna hästen att gå på kötthoven?

Men då hovarna på bilderna ovan är bra ex på hur strasserverkade hästar ser ut om det är gjort som det ska av utbildade SHP så antar jag att dom bilderna talar för sej själva. För inte tusan går dessa hästar runt utan sula!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Toffel skrev:
Ja, det finns väl inte så mkt att säga.. En mkt vacker frisk hov, kan bara gratulera ägaren till denna häst!

Allvarligt Tofflan, förstår du inte vad denna typ av bild som Ideaal lagt ut samt dina applåder kan få för koncekvenser utifrån den granskning som just nu är inne i sitt slutskede kan medföra för barfota sektens framtida existens.

Det finns inte en tjans att denna häst för dagen håller sig till dom etiska regler Nordiska Hovvårds Förbundet själva så fint satt upp enligt
http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=78
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Eftersom det är svårt att se konkaviteten på bilden kan jag tillägga att den är ungefär en och en halv till två cm från hovväggen på den bredaste delen av hoven och till strålspetsen, vilket innebär att strålen inte alls belastat på det sättet som Hovis menar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Allvarligt Tofflan, förstår du inte vad denna typ av bild som Ideaal lagt ut samt dina applåder kan få för koncekvenser utifrån den granskning som just nu är inne i sitt slutskede kan medföra för barfota sektens framtida existens.

Det finns inte en tjans att denna häst för dagen håller sig till dom etiska regler Nordiska Hovvårds Förbundet själva så fint satt upp enligt
http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=78

På vilket sätt då??????? Förklara gärna eftersom jag dagligen träffar denna häst.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag har sett många friska barfotahovar.
Men ingen som jag behövt verka så hårt som denna är verkad för att
för att få fram friskt samband.
Stackars häst.

Jag har hört SHPare tycka att mer eller mindre blockhalta hästar "rört sig fint" så deras kunskaper om häst i rörelse är i samklang med deras kunskaper om hovvård.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Jag har sett många friska barfotahovar.
Men ingen som jag behövt verka så hårt som denna är verkad för att
för att få fram friskt samband.
Stackars häst.

Jag har hört SHPare tycka att mer eller mindre blockhalta hästar "rört sig fint" så deras kunskaper om häst i rörelse är i samklang med deras kunskaper om hovvård.

Tydligen ytterligaren en som inte kan förstå att denna häst inte är öm. Tror ni verkligen att jag skulle vara så dum att jag lägger ut en bild här på en häst som inte är helt utan besvär.

Jag är hästägare och inte SHP:are och jag är fullt kapabel att se om en häst är öm/halt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag är mer tveksam till om en SHPare verkligen kan se om en häst är öm eller inte.
Varför verka så hårt? Här har ni skurit djupt ner i sulhornet, av vilken anledning?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ett tips; kolla tillbaka på någon av dom andra trådarna (någon av dom 3 första tror jag) där Afrodite SHP har beskrivit verkningen. Sök på inlägg av Afrodite så slipper du gå igenom alla inläggen..
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Sanningen är väl den att många hästägare inte ser när hästen har problem, oavsett den är skodd eller oskodd. det finns flera exempel på där så småningom hästen har hamnat på klinik med uttalade ledbesvär, man har då skott av hästen och låtit de vila allt från 6-18 månader. Hästen har tillfrisknat, vilket har förklarats med att den går barfota. Sanningen är väl snarast att den har fått vila ut sina skador utan belastning, och frisk hade den säkert blivit även om den varit skodd. Sen sätter man igång samma häst igen, den vill inte gå på knöliga underlag. Det förklaras med att hästen måste vänjas vid andra underlag än vad den är van vid, så smärtan går över. Hästen börjar lägga sig ned med ryttare på ryggen, inte ens då börjar man ana oråd. Till slut blir en hästägare så oerhört arg och hotar med att anmäla denna hästägare om denne inte tillkallar veterinär och får hästen undersökt. Resultet av undersökningen visar på kraftig belastningsfång med omfattande sulblödning, veterinär rekommenderar skor i avlastande syfte och hästägaren vägrar. Hästägaren blir anmäld av behandlande veterinär, hästen är tv omhändertagen och skodd och hästägaren väntar på sin reprimand.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Jag är mer tveksam till om en SHPare verkligen kan se om en häst är öm eller inte.
Varför verka så hårt? Här har ni skurit djupt ner i sulhornet, av vilken anledning?

Jag förstår inte varför du tycker att den är så hårt verkad? Den ser ungeför lika dan ut innan verkning. Hästen sliter sin hov jämt runt om. Eftersom jag är med vid varje verkning så vet jag ungefär vad som görs. Som du ser har han en räjäl stråle som behöver putsas varje gång för att inte bli för hög. Denna gång skulle vi ta kort därför är hela hoven putsad annars behövs det inte. Hoven sköter sig självt så att säga. Kanske har SHP:aren tagit en halv millimeter runt om både på sula, bärrand och kanske något mer på hörnstöden. Just för att kunna visa hur hoven ser ut och sedan säger ni att den är för hårt verkad??? Konkaviteten behöver inte verkas fram den finns där ändå.

Eftersom den är verkad på samma sätt sedan ett och ett halvt år borde du inte se spår av inflammationer eller andra symtom som kommer efter en för hård verkning?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Konkav??
Är det ett dåligt foto som gör att den ser platt ut?
Ytstrukturen på sulan i bärranden gör att det för mig ser ut som att hoven är kraftigt öververkad. Om den dessutom är kraftigt översliten redan innan verkning så gör inte det saken bättre.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

putte_nutte skrev:
Sanningen är väl den att många hästägare inte ser när hästen har problem, oavsett den är skodd eller oskodd. det finns flera exempel på där så småningom hästen har hamnat på klinik med uttalade ledbesvär, man har då skott av hästen och låtit de vila allt från 6-18 månader. Hästen har tillfrisknat, vilket har förklarats med att den går barfota. Sanningen är väl snarast att den har fått vila ut sina skador utan belastning, och frisk hade den säkert blivit även om den varit skodd. Sen sätter man igång samma häst igen, den vill inte gå på knöliga underlag. Det förklaras med att hästen måste vänjas vid andra underlag än vad den är van vid, så smärtan går över. Hästen börjar lägga sig ned med ryttare på ryggen, inte ens då börjar man ana oråd. Till slut blir en hästägare så oerhört arg och hotar med att anmäla denna hästägare om denne inte tillkallar veterinär och får hästen undersökt. Resultet av undersökningen visar på kraftig belastningsfång med omfattande sulblödning, veterinär rekommenderar skor i avlastande syfte och hästägaren vägrar. Hästägaren blir anmäld av behandlande veterinär, hästen är tv omhändertagen och skodd och hästägaren väntar på sin reprimand.


Stilpoäng till dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 779
Senast: freyja
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 048
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 368
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp