Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.

Boj

Trådstartare
Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som funderar på barfotagång, även för dem som provar och inte får önskat resultat. Här kan man även ställa frågor om skor, och olika metoder i det.

Eftersom det finns en ypperlig kunskap bland många av dem som diskuterat i dessa trådar, både hovslagare och hovverkare så finns möjligheten att få svar på frågor som man undrar över.

Paj och smutskastning undanbedes, samt diskussioner om vem som har mest rätt eller fel.

För att återknyta till den tidigare mycket trevliga och lärorika tråden, trycker du här.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=642923

PS. Nu är inte denna tråd lika trevlig som sin föregångare. DS.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Hovslagarbjörn

Det blir lite knepigt när du går in i diskussionen angående strassermetoden som en bulldozer, för att sedan visa en mer öppen inställning. Det är inte positivt för diskussionshumöret. Är du sedan den Björn som skrivit under skriften som skickades till DVM om Strassermetoden förra året så känns det verkligen ointressant med denna vändning, man får mer en känsla av att du driver med någon.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

I förra tråden så frågade nån SHPáre flera gånger huruvida nån hade anmält djurplågeriet i fråga. Detta djurplågeri är ju som metod under utredning av myndigheterna att anmäla ett enskilt fall ter sig ganska meningslöst då detta inte alltid är ett djurplågeri med akut smärta utan snarare ett djurplågeri som drabbar hästen vid ridning och på ett mer långsiktigt plan med förstörda extremiteter pga felaktig verkning.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Hovis skrev:

I slutet av artikeln står det : "Ove råder att ta av skorna och kolla lamellranden vid besiktning för hästköp."

Kan man se på lamellranden om hästen haft fång?
I såfall hur?
Jag trodde man såg det på "fångränderna" på hovväggen :confused:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

I förra tråden så frågade nån SHPáre flera gånger huruvida nån hade anmält djurplågeriet i fråga. Detta djurplågeri är ju som metod under utredning av myndigheterna att anmäla ett enskilt fall ter sig ganska meningslöst då detta inte alltid är ett djurplågeri med akut smärta utan snarare ett djurplågeri som drabbar hästen vid ridning och på ett mer långsiktigt plan med förstörda extremiteter pga felaktig verkning.

Vilket jag nog kan illustrera....

kotben.jpg


Här har vi en häst som gått felverkad. kroopen har reagerat med att förststärka benet på högersidan för att klara den sneda belastningen.

Här är resultatet i leden - totalt nedslitet ledbrosk....

kotled.jpg



Hejja!!!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

SO Hovslagare skrev:
I förra tråden så frågade nån SHPáre flera gånger huruvida nån hade anmält djurplågeriet i fråga. Detta djurplågeri är ju som metod under utredning av myndigheterna att anmäla ett enskilt fall ter sig ganska meningslöst då detta inte alltid är ett djurplågeri med akut smärta utan snarare ett djurplågeri som drabbar hästen vid ridning och på ett mer långsiktigt plan med förstörda extremiteter pga felaktig verkning.

Jag tror att vi kommit överens om tidigare att det är bakåtbrutna resp. framåtbrutna tåaxlar som skapar slitage i hästens extremiteter eller hur? Om hästen inte har detta hur menar du då att hästen blir förstörd av en strassertrimning? Nu avser jag inte det akuta djurplågeriet som ni påstår att ni så frekvent ser och som i alla lägen bör anmälas, utan det djurplågeri som kommer av förstörda extremiteter på lång sikt. Förklara och belägg gärna med vetenskapliga studier för att bli trovärdig.

Hur menar du att strassertrimning skapar djurplågeri vid ridning? Hästar rids självklart inte när de är ömma i sina hovar. Här går tydlig information ut från SHP:are vid inledningen av omställningen. Förklara dig!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Du ser ju blödningarna och om lamellranden är breddad.

fast det krävs ju en viss timing så klart :angel:

Om den är kronisk så har den ju permanent breddad lamelland.

MVH SUS
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ideaal skrev:
Jag tror att vi kommit överens om tidigare att det är bakåtbrutna resp. framåtbrutna tåaxlar som skapar slitage i hästens extremiteter eller hur? Om hästen inte har detta hur menar du då att hästen blir förstörd av en strassertrimning? Nu avser jag inte det akuta djurplågeriet som ni påstår att ni så frekvent ser och som i alla lägen bör anmälas, utan det djurplågeri som kommer av förstörda extremiteter på lång sikt. Förklara och belägg gärna med vetenskapliga studier för att bli trovärdig.

Hur menar du att strassertrimning skapar djurplågeri vid ridning? Hästar rids självklart inte när de är ömma i sina hovar. Här går tydlig information ut från SHP:are vid inledningen av omställningen. Förklara dig!


Se min illustartion ovan.

Du skall ha raka tåaxlar från sidan och även framifrån.

Kan inte hålla isär vems bilder som har varit vems men kraftigt brutna tåaxlar i sidled har vi ju sett :angel:

och att arbetas under ridning med dessa ger pålång sikt resultat i linje med ovanstående bilder:o
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Se min illustartion ovan.

Du skall ha raka tåaxlar från sidan och även framifrån.

Kan inte hålla isär vems bilder som har varit vems men kraftigt brutna tåaxlar i sidled har vi ju sett :angel:

och att arbetas under ridning med dessa ger pålång sikt resultat i linje med ovanstående bilder:o

Vi har också sett bilder med hovslagarverkade hovar där tåaxeln varit framåtbruten, så här ligger vi lika illa till i så fall:angel:

En korrekt trimmad hov har enligt strassermetoden varken bakåt eller framåtbruten tåaxel. Liksom svensk standardskoning utgår från korrekta vinklar avseende tåaxel så säger också "standarden" inom strassermetoden att inga framåt eller bakåtbrutna tåvinklar ska förekomma på en korrekt hov i balans. Vad är det då som gör att strassertrimning ger förstörda extremiteter på lång sikt?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Vilket jag nog kan illustrera....

kotben.jpg


Här har vi en häst som gått felverkad. kroopen har reagerat med att förststärka benet på högersidan för att klara den sneda belastningen.

Här är resultatet i leden - totalt nedslitet ledbrosk....

kotled.jpg



Hejja!!!

Men? Det där är teckningar? Eller ser det bara så ut?
Inte så starkt bevis tänker jag, en teckning kan man ju göra som man vill? :crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Du ser ju blödningarna och om lamellranden är breddad.

fast det krävs ju en viss timing så klart :angel:

Om den är kronisk så har den ju permanent breddad lamelland.

MVH SUS

Men breddad lamellrand kan väl en häst ha utan att ha haft fång?
Tex. en häst (med eller utan skor) som inte blivit verkad med tillräckligt täta intervall där hovarna flytit ut.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Sorry att de sista inläggen inte kunde följa med, sortering sker i datumordning vilket innebär att det översta i denna tråd hade hamnat sist. Det hade sett ännu mera tokigt ut, än vad som blir nu. Ni får helt enkelt ha överseende med det, och kopiera inlägget från föregående tråd som ni vill svara på.

Boj/moderator
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Det är troligen fotografier ur en lite äldre bok.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Just det :D :o
med en enkel scanner
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

*Lånar knapp*

För att förtydliga så inga missförstånd uppstår angående utbildad eller icke utbildad SHP:are.
Den person som uppgav sig verka enligt Strassermetoden och så olyckligt skadade Pernilla S häst att den fick avlivas kommer här lite mer upplysningar om denne person. H*n gick helgkurser tillsammans med mig (själv har jag efter detta utbildat mig till SHP:are, dessa helgkurser krävs för att få söka till SHP-utbildningen). Efter dessa helgkurser ansåg h*n sig tydligen kapabel att yrkesmässigt verka hästar. Innan h*n gick dessa helgkurser arbetade h*n som hovslagare, vad jag förstår så hade h*n ingen utbildning där heller.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Nej sambandet släpper bara vid fång. Vid extrem felställning/ belastning kan dock hästen få belastningsfång.
Tänk Kalle Anka fot :smirk:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

skuggi skrev:
Men? Det där är teckningar? Eller ser det bara så ut?
Inte så starkt bevis tänker jag, en teckning kan man ju göra som man vill? :crazy:

Det som upprör alla hovisar och veterinärer är den totala okunnigheten om hur verkningen påverkar skelettdelarna hos diverse "experimentverkare".

För detta kommer som ett brev på posten 'även om det är ett lite långsamt brev' vid felverkningar.

Man ska ju också veta att en ledinflamamtion är det Första steget på vägen till en sådan ledyta som bilden visar :eek: :idea: :idea:

inflammationen i en led är kroppens reaktion på en microskada i ledbrosk eller kapsel:devil:

Okunskapen är skrämmande
Det här är saker som skall tas på yttersta allvar


och att försöka vifta bort det och inte se allvaret........
det är att gräva sin egen grav - eller snarare hästens :o :o :o
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Kan du inte svara på min fråga också när du ändå är inne och svarar andra?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Frmförallt det faktum att så få hästar har en lutning på hovbenet som passar in på den optimalvinkel som eftersträvas.

man kan inte verka på två sätt samtidigt ;)
man kanitne verka både efter strasser rekomendationer och raka tåaxlar samtidigt, det är det alal hovslagare med lite utbidlning hajjar :o

Dessutom hajjar de att om man följer starssers rekomendationer så blir de flesta tåaxlara brutana bakåt, och om hästen kommer att gå barfota ovanpå det - så kommer den slita hoven längt bak och bli ännu mer bruten bakåt.
Detta gäller normalhästen

Det kan en blind höna lista ut, och även då en hovslagare eller veterinär...

De framåt brutan tåaxlar som klagas på är det ingen osm har sett mer än du. jaghar frågat här på tråden. Antingen så har du ingen aning om hur man ser om en hästs tåaxel är rak ( vilket är mesttroligt)

Eller så lever du i landet tvärtom där just du går - så blir verkligheten tvärtom

How convenient :o
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Nej sambandet släpper bara vid fång. Vid extrem felställning/ belastning kan dock hästen få belastningsfång.
Tänk Kalle Anka fot :smirk:

Tack för svar på mina dumma frågor! :bow:
Här kommer dock några till..:D

Hur ser man skillnad på om lamellranden släppt pga fång eller om den är uttänjd pga långa verkningsintervaler?
Om man bortser från fångränder på utsidan av hoven? Dessa fångränder syns väl bara vid foderfång eller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 874
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 355
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 865
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp