Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

axel skrev:
de var verkade av

Läggt ut namnet då om det nu va en utbildad SHP:are vilket är omöjligt då det aldrig skulle kunna förekomma samt att dom ber ju själva om att dom tål att granskas.

De, är inte det pluralis??? I så fall kan man väl knappast kalla det för ETT misstag utan flera.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Skrev inte nummer 1 ngt begåvat om detta med hög resp låg trakt.Traktens höjd avgörs ju av hov/kronbenets lutning och är hög eller låg i relation till denna lutning och tån.
Skall leta upp det.

SUS
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Susan skrev:
Skrev inte nummer 1 ngt begåvat om detta med hög resp låg trakt.Traktens höjd avgörs ju av hov/kronbenets lutning och är hög eller låg i relation till denna lutning och tån.
Skall leta upp det.

SUS

Jupp samt även senapparaturens påverkan.

Jag har pratat med honom och tyvärr är han under en tid extremt upptagen med föreläsningar smat tävlingar. Han hälsar dock att han återkommer samt har lite koll på oss här.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Säg mig, hur hanterade du och arbetade du dina hästar "när dom mådde dåligt av hovslagarverkning och skoning" samt vilka övriga förändringar avseende hantering och arbete vidtog du efter att strasser "kom in i bilden".

Antar att du är ute efter att jag skulle ha ändrat på mer än hovvården som i sin tur istället för strassermetoden skulle vara anledningen till alla positiva förändringar som skett med mina hästar? Men jag har inte ändrat något förutom verkningen och mkt har ändrats till det bättre..
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Jag talade om människor som absolut ska ha hästen skodd så att det främjar höga knälyft, typ hos gångartshästar. Långa hovar med höga trakter, alltså. Inte så länge sedan fick jag höra om en hovis som mot sin övertygelse valde att sko enligt hästägarens idé för att inte förlora denne som kund. Sånt är inte bra...

Nä precis sånt är INTE bra..(faktiskt gränsfall till att likna världens äldsta yrke..*host*)
tack o lov slipper vi väl de hemska ex här som finns i Usa med Saddelbredhästars styltfötter osv..hoppas jag,det är nog ingen slump att vissa läror börjat "over there":crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Kanske genom att förklara för dom att varje skoning sliter lika mkt på deras kropp som tio verkningar.

Va lite spykologisk här toffel, säg så här till dom.

Citat toffel: Du hovis som har en sådan fin kropp,borde du inte vara rädd om den och i stället för att sko denna individ i stället bara verka den så vida den nu klarar av att vara barfota så du får behålla din fina hela kropp lite längre. Jag gillar din kropp.*rodnar* Slut citat toffel:

Är du med på hur jag menar????

p.s. Med hovis menar jag naturligt vis inte mig utan just den hovisen, själv är jag för garvad för att gå på sånt skitsnack. d.s.

Ja ja, jag försökte i alla fall..
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Måste tacka dig för fina inlägg och välkomna dig i denna tråd. Vilket lyft:D

Jag har några år på nacken som hästägare och har således haft en del hovslagare som passerat mina hästar. Erfarenheten har lärt mig att titta på grundarbetet, själva verkningen. De senaste två hovslagarna jag har anlitat är båda unga killar som aktivt tävlar i hovslageri. Jag törs påstå att dessa har en bra kunskap i verkning för barfotagång. Bägge har dessutom den åsikten att barfota är det optimala hos de hästar som fixar det. Detta måste dom ju ha fått med sig i sin utbildning samt att dom är öppna nog att följa modern forskning och nya rön som håller vetenskapligt.

Jag träffar på flera som har sina hästar barfota inom westernridningen idag och hittills har jag inte träffat på någon som anlitat någon av de s.k. barfotarörelsernas hovvårdare utan det har handlat om vanliga hovslagare som underhåller dessa hästar och det har inte varit några problem med funktionen hos dessa...

Tack för välkomnandet!

Roligt att höra mer erfarenheter om hovslagare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 039
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 874
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 865
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp