Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Zora skrev:
Jag saknar enkel och lättillgänglig information först och främst. Och inte då bara sedvanlia bilder på olika typer av benställning hos häst som går att hitta i böcker som abc om hästen.

Det finns en bok av Lars-Erik Magnusson, Hovvård och hovbeslag. Mycket mer går det inte enkelt att få tag på om man inte snabbt avancerar till engelska och tyska. Vad ska man börja att läsa om man inte vill lära sig sko hästar men vill veta vad man ska titta på för att ens häst ska få en långt liv och röra sig problemfritt vad gäller hovarna och benens vinklar?

Själv behöver jag se jämförande bilder på bra och dålig. Just nu känner jag mig förföljd av understuckna trakter, jag ser det i stallet och jag ser det på nätet. Jag skulle så gärna vilja se en skodd hov med vad som anses vara en normal trakt. Ok, sidospår, trött, förkyld och fruktansvärt uttråkad av att vara hemma.

Med tanke på vad folk betalar för att gå en helgkurs i barfotaverkning så tycker jag att man borde kunna få folk att gå kurser utformade av hovslagare. Och då menar jag inte tappskokompetens utan något i stil med; hur behöver din häst se ut för att fungera optimalt.

*

Bra inlägg och förslag,visst behövs det bra böcker om hovvård på svenska,Magnussons bok är från 1980..

En ny bok med det senaste forskningen och kunskaperna,med bra och många bilder, och mkt info och tips till hästägare hur de får sina hästar att må bättre i hovarna(och det som finns högre upp;) )


Och som du säger nån slags kurser,så hästägare får mer kunskap om hur en hov ska se ut och hur viktigt det är med korrekt och regelbunden hovvård.

Nätet är ju ett bra forum att lägga ut info på oxå.

Vi får väl hoppas det händer nåt snart som gör att hästägare lätt får fri tillgång till bra och korrekt fakta om hästars fötter..:p

D ä på tiden.. ;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Toffel skrev:
Så jag gnäller för att jag anser att det är väldigt fel med en partisk moderator samt att när hovis påstår att SHP:are verkar ner till kötthoven

JAG påstår ingen ting utan det framkommer helt klart i Dr Strassers egna ord så vida man nu har kunskapen om att kunna läsa hennes egen skrift ordagrant. Förmodligen så är det väl som vanligt ett "misstag" avseende översättningen men det går att läsa exakt så även på hennes skrivna modersmål,likväl den engelska översättningen.

Sedan är det inte särskilt viktigt att övrig dokumenterad fakta för dagen tillkännages dig utan
mer befogat att den delgets för mer opartisk bedömning.

Tids nog så kommer nog även du få ta del av det.

Va inte så "hetsig" hela tiden tofflan.*puss o kram*
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

hovis skrev:
JAG påstår ingen ting utan det framkommer helt klart i Dr Strassers egna ord så vida man nu har kunskapen om att kunna läsa hennes egen skrift ordagrant. Förmodligen så är det väl som vanligt ett "misstag" avseende översättningen men det går att läsa exakt så även på hennes skrivna modersmål,likväl den engelska översättningen.

Sedan är det inte särskilt viktigt att övrig dokumenterad fakta för dagen tillkännages dig utan
mer befogat att den delgets för mer opartisk bedömning.

Tids nog så kommer nog även du få ta del av det.

Va inte så "hetsig" hela tiden tofflan.*puss o kram*

Oj, jag hetsig? När läste du senast dina egna inlägg?

Det är helt otroligt vilka rykten som går och självklart passar detta rykte dej utmärkt. Och jag tror inte att du sett en enda strasserverkad häst av SHP i verkligheten så du vet inte vad du pratar om här. När du sett några hästar som går omkring på kötthoven och har bevis för detta så återkom gärna!

Jag har flera hästar samt flera i min närhet som är strasserverkade. Konstigt nog:smirk: går ingen av dessa omkring på kötthoven.

Det vore så klart djurplågeri av högsta grad och detta skulle jag aldrig tillåta på mina hästar någonsin. Mina hästar har hårda sulor för den delen..

Läste på en sida om hovslageri att en vid en normal verkning av en hovslagare (vet att jag hört detta vid andra tillfällen också) så är hoven tunnast i tådelen framför strålen. Detta är enligt strasser en av anledningarna till att hästar tradionellt verkade oftast är ömma utan skor. Det och tillsammans med att hästen går med höga trakter så att hovbensspetsen trycker mot sulan som alltså enligt hovslagarstandard är tunnast ungeför där gör så klart att hästen ömmar (om hoven enligt hovslagarstandard INTE ska vara/är tunnast där så rätta mej gärna.

Strasser hävdar alltså att sulan är tjockast just i tådelen pga att hästen tillbringar så mkt tid betandes och då med störst vikt på tådelen, därav behövs alltså mer horn där då det sliter fortare i den delen av hoven.

P.S I vilken av strassers böcker skriver hon att hästen ska verkas ner till kötthoven (titel)?

Glömde en grej, har frågat detta också förut men inte fått svar från dej. Afrodite har skrivit tidigare flera ggr att det så klart inte alls ska verkas som du påstår. Hon skrev också att hoven ska ha kvar ca; 1 cm sula i traktdelen och 1½-2 cm i tådelen. Är det enligt dej att verka ner till kötthoven? Kom ihåg då också att så länge hovarna är under rehab och ej friska att klara detta, så får inte hästen vistas på hårt och stötande underlag. Skulle en häst som tex går i en gräshage med så mkt sula som jag skriver om här ovan lida och ha ont? Isf varför?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Det finns väl ingen utbildad hovis som är så dum att man ställer sig och skor en häst som inte behöver skos av en eller annan orsak. Jag förstår inte vad som blivit fel utifrån info då vi alltid förklarar att barfota är bra och mest naturligt.

Däremot så håller jag inte med dig om att barfota alltid är det bästa för hästen utifrån majoriteten av dagens hästägare som dagligen vill kunna rida och träna,tävla på alla typer av olika underlag utan att göra inskränkningar på sin hobby.

Jag skulle bara älska om alla hästar kunde vara barfota då det skulle bespara min kropps slitage avsevärt och min timmpenning lätt skulle kunna fördubblas.

Det kräver dock STORA inskränkningar i både hantering,ridning,träning och tävling från hästägarnas sida med minst halverat arbeteande hästar för att inte tala om alla underlag som måste göras om och anpassas till hovarnas slitage både avseende hagar,träningsunderlag samt tävlingsunderlag.

Hur många Tävlingar på lägre nivå förekommer inte för dagen där man erbjuder en framridningsplats utomhus på en stenhård frusen grusplan där även halva ytan oxå är helt isbelagd.För övrigt har jag själv på lite mer större tävlingar under sommartid tvingats till att rida fram på helt bedrövliga underlag som även om hästen skulle kunna vara barfota hade skapat både hovbensfraktur,hovbroskavsprägning,stengallor med efterföljande sulläderinflamation mm.

Som sagt, det är inte vi hovisar som bestämmer när och om hästen behöver skos utan det är en enormt massa andra faktorer som avgör det. Som jag ser det så är vår uppgift att ge varje enskild individ optimala förutsättningar utifrån den enskilda individens förutsättningar. Och det gäller ALLA hästar,oavsett lilla Mulle eller ngn stor Diva.
Det är inte ovanligt man skor då beställningen gäller just skoning, trots att hästen ifråga kan vara barfota. Inte många jag har träffat på har gått ut med infon att barfota är bra utan det är jag som hästägare som fört det på tal och mina hovisar har hållit med, då först.

Jag har aldrig påstått att barfota är bäst för majoriteten och jag beklagar om jag utryckt mig klumpigt. Jag personligen har för dagen oskodda hästar men förra halvblodet har jag beskrivit hur en skicklig hovslagare fått igång tillväxten på MED skor...och jag hör till den kategorin som omedelbums skor på om mina hästar visar sig behöva det.;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Nu är jag skittrög igen*känner mig dum*
Kan du vidareutveckla detta då jag inte förstår vad du menar. *sorry*
Jag talade om människor som absolut ska ha hästen skodd så att det främjar höga knälyft, typ hos gångartshästar. Långa hovar med höga trakter, alltså. Inte så länge sedan fick jag höra om en hovis som mot sin övertygelse valde att sko enligt hästägarens idé för att inte förlora denne som kund. Sånt är inte bra...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Det här kanske inte hör hit men då jag länge funderat på detta så vill jag endå ställa frågan just utifrån barfotahästar inom westernridning.

Just inom westernridning så finns det ju en speciel sko framtagen, just det slidingskon. Säg mig hur fungerar det med dessa sliding stop på en oskodd hov?? Denna fråga har malt länge i mitt huvud och inte minst hur blir slitaget på en barfotahov där samt hur verkas den i tådelen för att tån inte skall plöja rakt ner i underlaget.
Självklart har man skor i den grenar där det krävs men westernridningen är så mycket mer än reining;)...Jag behöver absolut inga skor för en Western Riding klass, Trail eller Western Horsemanship...en av mina tränare skor sina med en lätt alu-sko i de klasser som kräver skor men i övrigt tränas och tävlas dom barfota.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Toffel skrev:
Ja jag vet att värld stavas med l. Har du aldrig missat en bokstav någon gång.. Viktigt btw:(

Så jag gnäller för att jag anser att det är väldigt fel med en partisk moderator samt att när hovis påstår att SHP:are verkar ner till kötthoven samt att strasserverkade hästar går omkring med sulläderinflammation och jag kräver ett svar från hovis om vart dessa hästar kunnat ses och om det varit en SHP som verkat hästen osv?

Jag tycker det är helt fel att hovis inlägg med rena lögner får stå kvar men jag får inte be om ett svar på när var och hur:confused:
Sedan får jag vara hur gnällig som helst då. Läs inte mina inlägg om det retar dej så.
Tycker du är ute och cyklar...den kritik som förekommit handlar i huvudsak om det som Strasser själv påstår i sin litteratur...och som används som kurslitteratur för SHP:are. Något som inte är vetenskapligt beprövat, helt enkelt...Det tål att synas:devil:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Det är inte ovanligt man skor då beställningen gäller just skoning, trots att hästen ifråga kan vara barfota. Inte många jag har träffat på har gått ut med infon att barfota är bra utan det är jag som hästägare som fört det på tal och mina hovisar har hållit med, då först.

Ja ha då är väl jag och många av mina utbildade kollegor ett undantag då vi i stället brukar ställa frågan varför vill du ha din häst skodd då den utifrån vad den gör mår mkt bättre av att vara oskodd. Och sedan brukar det efter lite mer utförlig information sluta med att hästen förblir oskodd och alla är nöjda.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Bara av ren nyfiken; tycker att det är kul att läsa att det finns hovslagare som tycks kunna verka för barfotagång då jag har allt annat än bra erfarenhet av detta (syftar på de som verkar dina hästar).

Tror du att du skulle kunna lägga ut en bild från sidan och underifrån på en av dina hästars hovar? Tycks ju vara så att det är väldigt olika hur hovslagare verkar för barfotagång. Om du inte har möjlighet att visa en bild, kan du beskriva iställer isf hur hovarna ser ut och hur hovslagaren går till väga? Vore mkt intressant att se detta eftersom dina hästar uppenbarligen inte behöver skor!

Till hovslagarna här; har ni kort, eller möjlighet att ta kort på en hov som ni verkat för barfotagång får ni jättegärna visa dom:bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Jag talade om människor som absolut ska ha hästen skodd så att det främjar höga knälyft, typ hos gångartshästar. Långa hovar med höga trakter, alltså. Inte så länge sedan fick jag höra om en hovis som mot sin övertygelse valde att sko enligt hästägarens idé för att inte förlora denne som kund. Sånt är inte bra...

Den typen av kunder du här nämner förklarar jag det skadliga med den skoningen som dom vill ha utförd på sin häst och kan vi inte mötas på ett för hästens välbefinnande lösning så varesig skor jag den eller har kvar den kunden utan säger upp den på stående fot. Vårt jobb är att främja hästens välbefinnande utifrån vårat yrke, inte hästägarens välbefinnande.

Och tro mig, vi utbildade hovisar som följer med i dagens utveckling och forskning samt hela tiden försöker höja vår kunskapsnivå behöver inte vara oroliga för att förlora en kund, vi är mer oroliga för hur vi skall kunna hjälpa alla seriösa hästägare som vill sammarbeta med oss.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Sen är det ju även ev hel det kritik mot påståenden från strasserfolk här när de har en enkel o tvärsäker orsak o behandling på problem som de inte vet ett dugg om. Senaste exemplet var tofflans påstånde att vem som helst kunde se att dubbelsula bara var fråga om förväxta hörnstöd.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Självklart har man skor i den grenar där det krävs men westernridningen är så mycket mer än reining;)...Jag behöver absolut inga skor för en Western Riding klass, Trail eller Western Horsemanship...en av mina tränare skor sina med en lätt alu-sko i de klasser som kräver skor men i övrigt tränas och tävlas dom barfota.

Tack för den!!!!

Plötsligt blev det ifrån att det går att tävla barfota helt självklart att man naturligt vis måste ha skor.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Tycker du är ute och cyklar...den kritik som förekommit handlar i huvudsak om det som Strasser själv påstår i sin litteratur...och som används som kurslitteratur för SHP:are. Något som inte är vetenskapligt beprövat, helt enkelt...Det tål att synas:devil:

Måste fråga även dej (utan att det ska behöva bli spydiga toner nu) har du själv läst några av hennes böcker eller är det vad du hört? I vilken bok (för jag antar att du inte läst den stora boken som SHP:arna har som studiematerial på kursen)? har du läst om det som hovis hävdar ingår i en strasserverkning?

Sen en sak till, när mina hästar mådde dåligt av hovslagarverkning och skoning och inget som vet eller hovslagare gjorde fick hästarna att må bättre. Och dom blivit mkt bättre efter att strasser "kom in i bilden" så har faktiskt erfarenheten fått stå över vad vetenskapen säger i mitt fall. Självklart är forskning viktigt och vetenskapen likaså. Men när jag med egna ögon såg positiva förändringar hos mina hästar bara veckor efter första verkningen så betyder det i min situation och för mina hästar just nu mer än forskning som säger att man ska göra på det sätt som inte har hjälp mina hästar alls..
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Sen är det ju även ev hel det kritik mot påståenden från strasserfolk här när de har en enkel o tvärsäker orsak o behandling på problem som de inte vet ett dugg om. Senaste exemplet var tofflans påstånde att vem som helst kunde se att dubbelsula bara var fråga om förväxta hörnstöd.
PL

Nu är ju inte Toffel ngn äkta certifierad SHP:are så vi kanske inte ska blanda ihop äpplen och päron.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Den typen av kunder du här nämner förklarar jag det skadliga med den skoningen som dom vill ha utförd på sin häst och kan vi inte mötas på ett för hästens välbefinnande lösning så varesig skor jag den eller har kvar den kunden utan säger upp den på stående fot. Vårt jobb är att främja hästens välbefinnande utifrån vårat yrke, inte hästägarens välbefinnande.

Detta låter ju väldigt bra.. Har träffat EN enda hovslagare som arbetat efter dessa principer. Vore så klart jättebra om fler hade den inställningen men vart är dom då? Jag ser allt för ofta hästar som inte alls skulle behövt skor men som skos "bara för att". Uppenbarligen är jag inte ensam om man läser vad ett antal här på forumet har erfarenhet av.

Tex vet jag iaf 2 ridskolor där hästarna i stort sett bara rids på ridhusunderlag som alla har skor på framhovarna. Är det verkligen nödvändigt, sliter dom hovarna så mkt?

Så det vore så klart kanon om fler hovslagare jobbade som du gör. Hur kan man ändra inställningen hos dom som inte gör det?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Varför käbblas det hela tiden o hög eller låg Trakt?
Vi som svenskar är ju för att allt ska vara normalt.

De flesta skodda hästar har väl en normalhög Trakt eller?
Ytterligheterna får väl ändå ses som sällsynta.

Jag har bara sett ett par avskodda hästar. De var verkade av Barfotaverkare.
De kunde inte gå!!!
Ändå så red man på dem.
De hade nästan ingen hov att stå på.

Och tyckte att det var Ok, för att det skulle gå över!

När då?
Den ena hästen hade knappt kunnat ta sig till hagen, men sen blev det lite bättre.

Jag blev skit f....... För mig var det att rida på en halt häst.

Dessutom på alla fyra!















de var verkade av
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Toffel skrev:
Sen en sak till, när mina hästar mådde dåligt av hovslagarverkning och skoning och inget som vet eller hovslagare gjorde fick hästarna att må bättre. Och dom blivit mkt bättre efter att strasser "kom in i bilden" så har faktiskt erfarenheten fått stå över vad vetenskapen säger i mitt fall.

Säg mig, hur hanterade du och arbetade du dina hästar "när dom mådde dåligt av hovslagarverkning och skoning" samt vilka övriga förändringar avseende hantering och arbete vidtog du efter att strasser "kom in i bilden".
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

P.S jag har fortfarande inte fått svar från dej ang det Afrodite skrev om tidigare??
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Då du inte skrev om det gällde strasser eller ej så utgår jag från att det skulle ha varit det och vill då bara understryka att så får det givetvis INTE gå till. Det kan nog vilken SHP du än frågar bekräfta.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Toffel skrev:
Så det vore så klart kanon om fler hovslagare jobbade som du gör. Hur kan man ändra inställningen hos dom som inte gör det?

Kanske genom att förklara för dom att varje skoning sliter lika mkt på deras kropp som tio verkningar.

Va lite spykologisk här toffel, säg så här till dom.

Citat toffel: Du hovis som har en sådan fin kropp,borde du inte vara rädd om den och i stället för att sko denna individ i stället bara verka den så vida den nu klarar av att vara barfota så du får behålla din fina hela kropp lite längre. Jag gillar din kropp.*rodnar* Slut citat toffel:

Är du med på hur jag menar????

p.s. Med hovis menar jag naturligt vis inte mig utan just den hovisen, själv är jag för garvad för att gå på sånt skitsnack. d.s.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 040
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 874
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 865
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp