Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Kan hålla med där.
Om man kläcker ur sig nå´t käckt ,så får man av en del en blick som säger :lilla gumman, hur kan du säga nå´t så korkat:o

Det lustiga:confused: är att många hovisar har olika riktlinjer o de alla hävdar att deras är rätt.(Tiger o lider)

Det är ofta svårt att ha en dialog för att han alltid vet bäst.

Tycker att det inte alltid är korrekt, när han aldrig sett hästen i rörelse förutom ut från boxen till gången.

Han på Strömsholm är inte sådan fastän han är dokumenterat en av de skickligaste i S
Jag bad honom att inte nita"modernt", för att om hästen sliter av skon så följer mkt. av hoven med eller ger riktigt stora hål.

Jag hade ångest i flera veckor, över hur jag skulle formulera mig om detta. Det säger ganska mkt om hur överlägsna de är enligt min erfarenhet.

Nu gick det bra. Han tyckte bara att det inte blev lika snyggt.
Det kanske är som snoppförlängare: de som verkligen kan allt behöver inte hävda sig.:devil:

Det finns de som inte har uppdaterat sig på 30 år.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

:) Du formulerar samma sak jag tänker, jag försökte vara lite mer diplomatisk i mitt inlägg lite högre upp och bara skriva att hovslagare idag kanske behöver en kurs i hur man för en dialog med hästägaren, om den inte finns redan. I så fall behöver den förbättras.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Liten fråga, vad menar du med att nita modernt resp inte.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

En sak jag kom på i morse vid kaffebryggaren som gör att jag satte igång dator så här uschligt tidigt.

Vad lär sig hovslagarna om hur man håller en häst barfota? Anses det vara samma verkning av hoven som när man sätter på en sko eller är det något som skiljer?

Den bana jag är inne lite på är, if you can't beat them, join them.
Jag kan ju bara resonera utifrån hur jag som hästägare skulle tänka, jag vet ju inte om mitt resonemang överensstämmer med andra hästägare ute i landet.

Om jag hade en häst med knepigare fötter och ben än den jag har nu så skulle jag nog vilja att någon med utbildning sköter hela jobbet så jag själv inte gör några dumheter. (Ponera nu att jag vill ha min häst barfota, då det är det det hela handlar om.)

Den optimala personen som jag skulle vilja anlita är en med hovslagarutbildning, en hovslagare som jag ser, med hjälp av min ringa kunskap, är duktig på att sko hästar och är duktig på att förklara för mig vad som görs.

Och självklart, som Susan mer klart och tydligt skriver, min häst ska anses vara lika mycket värd att göra ett bra jobb på som 300 000 kr hästen och jag lika mycket värd som hästägare vad gäller bemötande.

Jag vill också att denna hovslagare ska ha dokumenterad utbildning i någon form av barfotaverkning. Själv skulle jag vilja att denna utbildning är baserad på de barfotainriktningar som väldigt ofta upprepar orden "gör ingen skada". Jag skulle också vilja att denna utbildning kommer från ursprungskällan så mycket som möjligt.

Och ännu bättre är ju om hovslagaren har hållit på ett tag och samlat på sig erfarenhet.

För mig skulle valet då vara mycket enkelt, jag hade valt denna hovslagare framför de utbildade barfotaverkare som finns eller hovslagare utan denna utbildning och kunskap. För då hade jag fått det bästa av två skolor. Men det här var ju då den optimala människan som jag skulle släppa lös :) på min hästs hovar. Jag misstänker att det skulle vara svårt att få tag i den personen i dagsläget.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Nu är jag visserligen inte hovslagare men jag tror att jag skulle ha svårt att gå tex en aanchp utbildning i sverige utan att få spader, utomlands finns folk inom den rörelsen jag skulle kunna tänka mig att gå för.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag vet. :) Det var därför jag skrev att utbildningen ska vara från ursprungskällan så mycket som möjligt.

Jag skulle nämligen själv hellre lägga pengar på att få höra det från "originalet" än att höra det som andrahandsinfo. (det finns en del felöversättningen från eng. till svenska på de hemsidor jag tittat på. Sånt gör mig lite nervös) För vad jag förstår så har de jag känner till även arbetat som hovslagare en hel del. Vet inte hur det ligger till med de vi har i Sverige.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Zora skrev:
En sak jag kom på i morse vid kaffebryggaren som gör att jag satte igång dator så här uschligt tidigt.

Vad lär sig hovslagarna om hur man håller en häst barfota? Anses det vara samma verkning av hoven som när man sätter på en sko eller är det något som skiljer?

Den bana jag är inne lite på är, if you can't beat them, join them.
Jag kan ju bara resonera utifrån hur jag som hästägare skulle tänka, jag vet ju inte om mitt resonemang överensstämmer med andra hästägare ute i landet.

Om jag hade en häst med knepigare fötter och ben än den jag har nu så skulle jag nog vilja att någon med utbildning sköter hela jobbet så jag själv inte gör några dumheter. (Ponera nu att jag vill ha min häst barfota, då det är det det hela handlar om.)

Den optimala personen som jag skulle vilja anlita är en med hovslagarutbildning, en hovslagare som jag ser, med hjälp av min ringa kunskap, är duktig på att sko hästar och är duktig på att förklara för mig vad som görs.

Och självklart, som Susan mer klart och tydligt skriver, min häst ska anses vara lika mycket värd att göra ett bra jobb på som 300 000 kr hästen och jag lika mycket värd som hästägare vad gäller bemötande.

Jag vill också att denna hovslagare ska ha dokumenterad utbildning i någon form av barfotaverkning. Själv skulle jag vilja att denna utbildning är baserad på de barfotainriktningar som väldigt ofta upprepar orden "gör ingen skada". Jag skulle också vilja att denna utbildning kommer från ursprungskällan så mycket som möjligt.

Och ännu bättre är ju om hovslagaren har hållit på ett tag och samlat på sig erfarenhet.

För mig skulle valet då vara mycket enkelt, jag hade valt denna hovslagare framför de utbildade barfotaverkare som finns eller hovslagare utan denna utbildning och kunskap. För då hade jag fått det bästa av två skolor. Men det här var ju då den optimala människan som jag skulle släppa lös :) på min hästs hovar. Jag misstänker att det skulle vara svårt att få tag i den personen i dagsläget.
:bow: :bow: :banana:

Kanoninlägg. Tänkte på det när jag mockade igår! (terapi för oss labila hästmänniskor)

Modernt nitande=gör en liten grop o lägger in sömmen stället för utanpå eller i en skåra.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Gomorron,förmodligen lite för tidigt för mig men jag förstår faktiskt inte vad ni menar.

Kan axel och Zora vidareutveckla sina tankar.Mig veterligt så läggs stor vikt i utbildningarna hur man verkar hovar för barfotagång och vilka faktorer som är av avgörande betydelse för att den enskilda individen skall vara bekväm med sin barfotagång.

Så va det i alla fall då jag gick som lärling och jag har för mig att jag verkade minst ett par hundra hovar under kritisk granskning innan jag ens kom inärheten av en skodd häst.

För dagen så är 99% av mina kunders hästar barfota från föl upp till ca tre års ålder och det är inte jag som bestämmer när det är dags att börja sko dom utan det är hovens slitage utifrån den ökade belastningen samt slitage den utsätts för ju mer den arbetar och rids.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

OK men varför skulle det ge större skador på hoven vid tappsko än en nitfåra, jag har själv provat ett sånt järn o tycker att det är bra, mindre åverkan på hovens ytlager.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Som jag skrivit tidigare, jag vet inte kursupplägget för de hovslagarutbildningar som finns. Jag kan bara utgå ifrån vad jag som hästägare och hästmänniska ser runtomkring mig.

Jag vet därför inte exakt skillnaden i hur en hovslagare håller en häst barfota och hur en barfotaverkare håller en häst barfota. Det jag kan om barfotaverkning baserar sig på J. Jackson, P. Ramey (deras bäcker) och KC La Pierre (dvd-serien). Det jag kan om vad hovlagare gör när de håller en häst barfota är bara det jag sett dem göra, jag har inte sett deras kursmaterial.

Jag har sett viss skillnad i vad ovan nämnda referenser gör och hur hovslagare gör, de hovslagare jag sett vill säga. Därav mitt inlägg. Vet inte om jag kan vidareutveckla mer än så, då får du nog ställa mer specifika frågor så det blir lite lättare för mig.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Du din lilla glädjedödare där!:love:
Om man försöker att föra en dialog med en som vet bäst(utan att vara jättekunnig), så lär man sig att det är lönlöst.

Då är det lätt hänt att man då går till nå´n variant som talar sig varm om sitt o lyssnar. Denne är kanske verkligen skicklig att verbalt uttrycka sig(försäljare).

Jag tror att de lär ut att hovisar bara kan verka hoven för skoning, varav deras titel.
Hjälp mig här ZORA, att utveckla tankarna.:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Måste tacka dig för fina inlägg och välkomna dig i denna tråd. Vilket lyft:D

Jag har några år på nacken som hästägare och har således haft en del hovslagare som passerat mina hästar. Erfarenheten har lärt mig att titta på grundarbetet, själva verkningen. De senaste två hovslagarna jag har anlitat är båda unga killar som aktivt tävlar i hovslageri. Jag törs påstå att dessa har en bra kunskap i verkning för barfotagång. Bägge har dessutom den åsikten att barfota är det optimala hos de hästar som fixar det. Detta måste dom ju ha fått med sig i sin utbildning samt att dom är öppna nog att följa modern forskning och nya rön som håller vetenskapligt.

Jag träffar på flera som har sina hästar barfota inom westernridningen idag och hittills har jag inte träffat på någon som anlitat någon av de s.k. barfotarörelsernas hovvårdare utan det har handlat om vanliga hovslagare som underhåller dessa hästar och det har inte varit några problem med funktionen hos dessa...

Hovis: Jag tror att om man från Hovslagarnas håll blir mer öppna med hur en bra verkning ser ut och mer öppet går ut med att det är det bästa för hästen (vilket jag redan uppfattat det som...)så kommer behovet av s.k. barfotarörelser att försvinna av sig själv. Visa att kunskapen redan finns hos dagens hovslagare;) ...Sen tror jag att man inom hovslagarkåren ska bli mer strikta och våga vägra "idiotbeställningar" från hästägare med egna idéer;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

:b
ow: :bow: :bow:

KANONBRA!!!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

axel skrev:
Jag tror att de lär ut att hovisar bara kan verka hoven för skoning, varav deras titel.

Om vi döper om oss till Barfota hovslagare, skulle det bli bättre då???

Var i titeln Hovslagare framgår det att det alltid måste finnas en sko inblandad??
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Hovis: Jag tror att om man från Hovslagarnas håll blir mer öppna med hur en bra verkning ser ut och mer öppet går ut med att det är det bästa för hästen (vilket jag redan uppfattat det som...)så kommer behovet av s.k. barfotarörelser att försvinna av sig själv. Visa att kunskapen redan finns hos dagens hovslagare;) ...Sen tror jag att man inom hovslagarkåren ska bli mer strikta och våga vägra "idiotbeställningar" från hästägare med egna idéer;)

Det finns väl ingen utbildad hovis som är så dum att man ställer sig och skor en häst som inte behöver skos av en eller annan orsak. Jag förstår inte vad som blivit fel utifrån info då vi alltid förklarar att barfota är bra och mest naturligt.

Däremot så håller jag inte med dig om att barfota alltid är det bästa för hästen utifrån majoriteten av dagens hästägare som dagligen vill kunna rida och träna,tävla på alla typer av olika underlag utan att göra inskränkningar på sin hobby.

Jag skulle bara älska om alla hästar kunde vara barfota då det skulle bespara min kropps slitage avsevärt och min timmpenning lätt skulle kunna fördubblas.

Det kräver dock STORA inskränkningar i både hantering,ridning,träning och tävling från hästägarnas sida med minst halverat arbeteande hästar för att inte tala om alla underlag som måste göras om och anpassas till hovarnas slitage både avseende hagar,träningsunderlag samt tävlingsunderlag.

Hur många Tävlingar på lägre nivå förekommer inte för dagen där man erbjuder en framridningsplats utomhus på en stenhård frusen grusplan där även halva ytan oxå är helt isbelagd.För övrigt har jag själv på lite mer större tävlingar under sommartid tvingats till att rida fram på helt bedrövliga underlag som även om hästen skulle kunna vara barfota hade skapat både hovbensfraktur,hovbroskavsprägning,stengallor med efterföljande sulläderinflamation mm.

Som sagt, det är inte vi hovisar som bestämmer när och om hästen behöver skos utan det är en enormt massa andra faktorer som avgör det. Som jag ser det så är vår uppgift att ge varje enskild individ optimala förutsättningar utifrån den enskilda individens förutsättningar. Och det gäller ALLA hästar,oavsett lilla Mulle eller ngn stor Diva.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Sen tror jag att man inom hovslagarkåren ska bli mer strikta och våga vägra "idiotbeställningar" från hästägare med egna idéer;)

Nu är jag skittrög igen*känner mig dum*
Kan du vidareutveckla detta då jag inte förstår vad du menar. *sorry*
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Jag träffar på flera som har sina hästar barfota inom westernridningen idag

Det här kanske inte hör hit men då jag länge funderat på detta så vill jag endå ställa frågan just utifrån barfotahästar inom westernridning.

Just inom westernridning så finns det ju en speciel sko framtagen, just det slidingskon. Säg mig hur fungerar det med dessa sliding stop på en oskodd hov?? Denna fråga har malt länge i mitt huvud och inte minst hur blir slitaget på en barfotahov där samt hur verkas den i tådelen för att tån inte skall plöja rakt ner i underlaget.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Om vi döper om oss till Barfota hovslagare, skulle det bli bättre då???

Var i titeln Hovslagare framgår det att det alltid måste finnas en sko inblandad??

den titeln var bra!

Tror:idea: ;) att den skulle "köpas"bättre.
Du förstår väl att ni inte har den rätta kompetensen.

Jag tror att det bevövs en attitydsförändring och hovisar som förklarar bättre.
många gånger får man bara ett mutter till svar. Inget negativt om norrlänningar.:bump:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Barfota hovslagare? Har du tjocka fotsulor o trampsäkra tår?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

axel skrev:
Jag tror att det bevövs en attitydsförändring och hovisar som förklarar bättre.
många gånger får man bara ett mutter till svar.

Hummm.... På ditt första påstående så utifrån hur jag känner mig själv så är det säkert rätt som du påstår. I det andra fallet brukar jag få jättemkt skit för att jag snackar för mkt och är alldeles för detaljerad.

Säg mig, är det ngn som är felfri här???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 037
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 873
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 865
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp