Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ideaal skrev:
Min SHP:are (utbildad strassertrimmare) har en utbildning på ett år, liksom alla verksamma SHP:are i Sverige. Numera är utbildningen förlängd till två år. Innehållet är i stort sett det samma men utbildningen går nu i lite långsammare tempo.
.
Anpassades utbildningens nya tempo till elevernas eller hästarnas kapacitet?:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

emindy skrev:
Du har hört många konstiga rykten. Ta reda på fakta, för din egen skull.
Man skall väl först och främst ta reda på fakta för HÄSTENS skull!;)

Det är skillnad på verkning och verkning..:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Lilla Skutt skrev:
Nej din hovis gör inget fel.;)
Att hovkniven är ett presisionsverktyg håller jag med din hovis om,:bow: hovkniven har en böjd form som gör det enkelt att putsa ur /renskära sulan.Lätt att komma åt även på de allra minsta pållarna..;)
Skulle aldrig klara mig utan en bra vass hovkniv.


Min hovis använder tång i första hand och hovkniv för att putsa ur och renskära sulan. Han använder hovfräs, till de kunder som har känsliga hästar, som inte orkar stå still och "vara trevliga" för länge. Och då till kunder som speciellt ber om det. Att han erbjöd mig hovfräs, var att han känt att Tima blir trött bak av att stå med hovarna upplyfta länge. Hon är ändå 22 år. Men den här gången, när han var ute, så gick det fort och lätt ändå, så Tima hann aldrig bli trött och därför användes inte hovfräsen. Inte ens för att "plana" hoven efteråt, som tydligen några av er gör?

Mot bättre vetande lägger jag in detta (bilder alltså), men kommer INTE att gå i svarsmål något mer eftersom ni redan har dömt mig och min hovis.

:bow:

19'e var Tima o jag ute och promenerade "vid hand" en halvtimme, på olika underlag.
20'e red jag först en sväng asfalt och sen mjuk gärdesväg upp till skogen, grusväg en bit och så ner i en gruspaddock, där jag jobbade i skritt och trav en stund innan vi gick hem. Vi red nog ungefär 45 minuter.
Tima verkar klara barfotandet riktigt bra. Förra gången vi provade barfota, stod hon på dåligt foder, var i dålig kondition pga fölning som vi inte hade någon aning om... Så förutsättningarna var lite sämre då. Det ser lovande ut och hovlagaren kommer den 30 maj, nästa gång.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Tack så mycket för hjälpen, uppskattar det verkligen!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Kan du inte berätta lite mer? Varför vill du ha hästen barfota? Vill du att den ska vila från skor ett tag eller vill du ha hästen barfota jämt? Om du vill ha råd från dom som kan det här så ska du bortse från mitt svar för jag är en glad amatör utan utbildning på hovar. Det ser ut som din häst ställer lite under sig med bakhovarna, brukar den göra det? Det ser också ut som hästen "knäar" lite i fram som kan tyda på att den avlastar trakten men det kanske är tillfälligt. Har du möjlighet att fota hovarna underifrån?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

vad fin hon har blivit!
(träffade dig på markuskurserna hos therese för några år sedan...min mamma red fjordingen om du minns oss:))

Jag håller med Idéaal ang fötterna, hon ser inte riktigt bekväm ut. Ser ut att vaar understuckna trakter, men som sagt innan, det vore bra med bilder underifrån!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Det borde vara större belastning på en galoppör än en travare.
Då den ene går i tretakt o får stor påfrestning på det ena frambenet. än en travare som belstar i 2-takt ett fram o ett bak,samtidigt.

gidde-palema-karsintavoitto_1117440477.jpg


En travare i fullt tävlingstempo belastar ofta ett ben i taget. Om dom var ute och fistravade med ett rent tvåtaktstrav så skulle tiderna bli lite tråkiga.
Islagskraften kan bli uppemot 7 ton per hov. travbanan är mycket hårdare än galoppbanan. Galoppörernas belastning är mindre i hoven och större i benet, ffa i karpus.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Den är för lång i tårna, för min smak.
Det är stor risk att den blir understucken.

Den är ju oxå bockbent (hänger i knäna), men den är ju rätt gammal.

Jag skulle ta mer i tån o verka den oftare tills man fått ordning på fötterna.
Nu är jag bara hästägare med stort hovintresse:D
Skulle vara intressant o höra hovisars åsikter.
Jag är kanske ute o cyklar:bump:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

IngelaH skrev:
Min hovis använder tång i första hand och hovkniv för att putsa ur och renskära sulan. Han använder hovfräs, till de kunder som har känsliga hästar, som inte orkar stå still och "vara trevliga" för länge. Och då till kunder som speciellt ber om det. Att han erbjöd mig hovfräs, var att han känt att Tima blir trött bak av att stå med hovarna upplyfta länge. Hon är ändå 22 år. Men den här gången, när han var ute, så gick det fort och lätt ändå, så Tima hann aldrig bli trött och därför användes inte hovfräsen. Inte ens för att "plana" hoven efteråt, som tydligen några av er gör?

Mot bättre vetande lägger jag in detta (bilder alltså), men kommer INTE att gå i svarsmål något mer eftersom ni redan har dömt mig och min hovis.

:bow:

19'e var Tima o jag ute och promenerade "vid hand" en halvtimme, på olika underlag.
20'e red jag först en sväng asfalt och sen mjuk gärdesväg upp till skogen, grusväg en bit och så ner i en gruspaddock, där jag jobbade i skritt och trav en stund innan vi gick hem. Vi red nog ungefär 45 minuter.
Tima verkar klara barfotandet riktigt bra. Förra gången vi provade barfota, stod hon på dåligt foder, var i dålig kondition pga fölning som vi inte hade någon aning om... Så förutsättningarna var lite sämre då. Det ser lovande ut och hovlagaren kommer den 30 maj, nästa gång.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
Vad bra att din häst blivit verkad nu,bra gjort,synd du inte visade närbilder på hovarna innan verkning,det hade varit pedagogiskt.

Att en ålder på 22 år skall vara lika med att man tycker det är ok att den är stel är väl inget jag håller med om riktigt,att din häst är stel och fort blir trött vid verkning bak beror nog snarare på hur din häst mår i kroppen inte på åldern.
Långa tår ger tex lätt ryggproblem,ryggproblem ger felbelastade hovar..hönan o ägget..;)

Har flera hästar i kundkretsen som är runt 30 år,tävlat mkt som yngre och de är lättverkade.Så döm ingen häst att nåt är normalt för åldern..;)

Fast självklart beror det på vad hästen varit med om i sitt liv..men om hovarna är i obalans så blir hästen stel och spänd i kroppen.Så enkelt är det.Fast är inte hästen och allt i övrigt i balans så kan inte hovarna bli det heller.Inget i livet är gratis,man får lära så länge man lever.;)


Jämfört med bilderna från långt håll ser hovarna nu bättre ut,men det är en bra bit kvar till ok hovar enligt min mening.
Skulle tro den är trång i trakterna,jag vill ha en hov som har en rund form underifrån.Kortare tå.
Din hovvårdare kan inte trolla på en verkning och att hästen nu är barfota tycker jag är en mkt bra ide då hästen har chans att slita hovarna själv.

Jag brukar rekommendera hästar som blir barfota att verka dem åtminstone var 4e vecka,så man hinner ikapp ev snedslitningar och kan verka lite men ofta.
Det är inte bra med för stora ändringar i vinklarna på hästen.

Du gör rätt i att ta det lugnt ett tag så din häst ställer om sig i kroppen ,som sagt du har en bra bit kvar ,men åt rätt håll.

Jag vet att du inga råd vill ha men om jag vore dig skulle jag hjälpa hästen med kroppen oxå,då jag ser att den har spänningar i kroppen den nog gärna skulle vilja ha hjälp med.
Men det har du säkert redan tänkt på.
Lycka till med din häst,och fortsätt resan mot bättre hovar.;):bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ideaal skrev:
Kan du inte berätta lite mer? Varför vill du ha hästen barfota? Vill du att den ska vila från skor ett tag eller vill du ha hästen barfota jämt? Om du vill ha råd från dom som kan det här så ska du bortse från mitt svar för jag är en glad amatör utan utbildning på hovar. Det ser ut som din häst ställer lite under sig med bakhovarna, brukar den göra det? Det ser också ut som hästen "knäar" lite i fram som kan tyda på att den avlastar trakten men det kanske är tillfälligt. Har du möjlighet att fota hovarna underifrån?

Som jag sa tidigare, innan tråden spårade ur totalt så är jag ingen hovslagare utan det är tidigare hovslagare och även denna hovslagare som jag nu har hittat och hoppas få behålla som har uttryckt ett önskemål om att Tima ska gå barfota en tid. Hon har nämligen förmodligen varit felverkad i större delen av sitt liv. Jag har haft henne sedan november 2001 och första två åren, gick hon mest i hage och korta promenader, vilket gjorde att jag inte fäste något större intresse av hovarna mer än verkning och skoning vid behov. Allt eftersom jag fick ordning på foderstat, kondition och arbete, märkte jag att hovarna krävde mer och mer undehåll. Och jag hittade även en hovslagare då, som började försöka räta upp henne. När jag säger "hittade hovslagare", menar jag att jag sökte upp Hovslagareföreningens hemsida här på internet och kontaktade de hovslagare som fanns i mitt distrikt. Tyvärr fick han problem med ryggen och trappade ner på sin verksamhet, vilket ledde till att jag nu i drygt ett år haft problem att hitta ny hoslagare eftersom flera av de hovslagare som finns i mitt distrikt av någon underlig anledning valt att utgå från Hovslagarföreningen, eller jaa... i alla fall från hemsidan... Det är väl den "korta versionen" till att damen ser ut som hon gör idag. Och nej, jag har inte tänkt gå över till ren barfotagång. Förra ägaren, hade problem med hovarna och hade alltid skor MINST fram. Och jag kan tycka att det är lite sent att "förvandla damen" vid hennes ålder. Utan det blir skor igen så småningom.

Hon har knäat fram ännu värre tidigare och även stått under sig bak. Det är utbildade och auktoriserade hovslagare i hovslagarföreningens regi, som varit ansvariga rakt igenom Och utbildade hovslagare tänker jag fortsätta hålla mig till. Eftersom jag själv har arbetat en hel del inom djurskydd, både med specialarbeten om hästens rätt inom Sverige och EU, SHV som aktiv och ute på stallbesök, med god kontakt med Örebro Läns Djurskyddsinspektör, flera veterinärer och hovslagare. (Inte för att vara påpekande just för dig, utan bara för att förtydliga för missförstånd i tidigare diskussioner.

Att damen ser ut så där nu, är en klar förbättring och enbart min hovslagares förtjänst. Som sagt, vi jobbar på henne så gott det går. Denne hovslagare, tar sig tid att prata och visa och förklara. Han visade undersidan av hovarna och påpekade just det att hovmekanismen fått bättre förutsättningar efter denna senaste verkning. Jo, det där med undersidan av hoven glömde jag faktiskt igår. Klockan gick fort, när jag hade roligt. Jag får se om jag kan få kameran att fungera även idag. Den börjar säga ifrån och jag har ingen ekonomi för ny kamera just nu.

:bow:

Mvh

IngelaH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

axel skrev:
Den är för lång i tårna, för min smak.
Det är stor risk att den blir understucken.

Den är ju oxå bockbent (hänger i knäna), men den är ju rätt gammal.

Jag skulle ta mer i tån o verka den oftare tills man fått ordning på fötterna.
Nu är jag bara hästägare med stort hovintresse:D
Skulle vara intressant o höra hovisars åsikter.
Jag är kanske ute o cyklar:bump:

Nej, du är inte ute och cyklar. Det är som sagt, det arbetet vi håller på med. Men min hovslagare vågade inte ta mer den här gången, av rädsla för att damen skulle bli öm i fötterna ändå.

Som tidigare sagt, hon har massor av problem i historien. Men enda anledningen till att jag lade ut det här, var ändå för att visa att hon vanligtvis inte är SÅ lång i tårna som hon var efter sju veckor den dagen jag råkade lägga ut tömkörningsbilder och INTE för att lägga ut och diskutera här. Jag väljer att diskutera med min egen hovslagare IRL, eftersom jag själv inte är påläst och kan försvara mig och "mina" eller miin hovslagares åsikter. Så jag vill inte ha några långrandiga diskussioner här, utan ville bara sätta punkt för "tömkörningstråden". :bow:

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Det verkar helt klart som om du hittat rätt hovslagare som verkligen kan hjälpa din häst till att få fina funktionsdugliga hovar igen. Håll hårt i honom;)

Det syns ju också en klar förbättring från de första bilderna.

Jag har inte sett diskussionen som var innan men det låter inte som om jag missat något direkt.

Lycka till!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

axel skrev:
Den är för lång i tårna, för min smak.
Det är stor risk att den blir understucken.

Den är ju oxå bockbent (hänger i knäna), men den är ju rätt gammal.

Jag skulle ta mer i tån o verka den oftare tills man fått ordning på fötterna.
Nu är jag bara hästägare med stort hovintresse:D
Skulle vara intressant o höra hovisars åsikter.
Jag är kanske ute o cyklar:bump:
Nädå du cyklar inte,håll dig till hästar det har du mer talang för.:bow:

Jag tycker oxå att hovarna är för långa och har understuckna trakter.
hästen kommer troligtvis växa iväg fort i tårna spec bak.
Man ser oxå på bilderna att vä fram har en större belastning,den hoven är bredare än hö fram som är mer trång.Kanske avlastar hästen en gammal skada?

MEN nu får man tänka på att hovarna var långa FÖRE verkning och att verka mer just denna gång kanske inte var möjligt..:confused: även om det kliar i fingrarna att verka mer är det bättre att låta hästen få ställa om lite och verka mer om 3-4veckor igen och då korta in tår osv..
Ingen hovis kan trolla på EN verkning,det tar tid att forma om en hov som är i obalans..därför vore det kul om Ingela ville fortsätta visa sin hästs resa mot bättre hovar med en uppföljning då och då.
Om jag förstått det rätt har hon bytt hovvårdare nyligen och de har en plan.:bow:

Modigt av Ingela att lägga in bilderna här oxå :bow: ,vi är ju rätt så ärliga här.:D

P.s
Jag hade nog rundat av bärranden mer i tårna både fram och bak för att underlätta överrullningen,typ mustangrundning;) :D
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

IngelaH skrev:
Nej, du är inte ute och cyklar. Det är som sagt, det arbetet vi håller på med. Men min hovslagare vågade inte ta mer den här gången, av rädsla för att damen skulle bli öm i fötterna ändå.

Som tidigare sagt, hon har massor av problem i historien. Men enda anledningen till att jag lade ut det här, var ändå för att visa att hon vanligtvis inte är SÅ lång i tårna som hon var efter sju veckor den dagen jag råkade lägga ut tömkörningsbilder och INTE för att lägga ut och diskutera här. Jag väljer att diskutera med min egen hovslagare IRL, eftersom jag själv inte är påläst och kan försvara mig och "mina" eller miin hovslagares åsikter. Så jag vill inte ha några långrandiga diskussioner här, utan ville bara sätta punkt för "tömkörningstråden". :bow:

Mvh

IngelaH
Jag tänkte väl det att din häst har en historia..;)
Nu var det jag som reagerade på din hästs hovar i tömkörningstråden,den är nu raderad och ingen kan gå tillbaka och läsa vad som där sades..:angel:
Jag hade ju fräckheten att reagera trots att hästägaren var moderator,och att trots att tråden handlade om grundutbildning.:o
Det är fortfarande min övertygelse att hovarnas skick har stor betydelse för om hästen är i träningsbart skick.

Jag förstår att du går i försvarsställning,men jag gick i försvar för din hästs skull..vilket du nog har förståelse för om du är sann djurvän.

Jag har alltid varit djurvän och tänker fortsätta reagera när jag ser något som är mindre bra för hästen.

Att du är insatt i djurskydd tycker jag är jättebra,men det gör inte att din häst såg bättre ut på de första bilderna för det..

Att du nu vet bättre och har mer kunskap är jättebra.
När man vet bättre så gör man annorlunda.

Att det går mot ett bättre liv för din häst är jag tacksam för.

Men jag tänker inte be om ursäkt för att jag frågade om din hästs hovar .

Och om du är sann djurvän så borde du vara glad att jag orkar bry mig ,trots att det sårade ditt ego..;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Lilla Skutt skrev:
Jag tänkte väl det att din häst har en historia..;)
Nu var det jag som reagerade på din hästs hovar i tömkörningstråden,den är nu raderad och ingen kan gå tillbaka och läsa vad som där sades..:angel:
Jag hade ju fräckheten att reagera trots att hästägaren var moderator,och att trots att tråden handlade om grundutbildning.:o
Det är fortfarande min övertygelse att hovarnas skick har stor betydelse för om hästen är i träningsbart skick.

Jag förstår att du går i försvarsställning,men jag gick i försvar för din hästs skull..vilket du nog har förståelse för om du är sann djurvän.

Jag har alltid varit djurvän och tänker fortsätta reagera när jag ser något som är mindre bra för hästen.

Att du är insatt i djurskydd tycker jag är jättebra,men det gör inte att din häst såg bättre ut på de första bilderna för det..

Att du nu vet bättre och har mer kunskap är jättebra.
När man vet bättre så gör man annorlunda.

Att det går mot ett bättre liv för din häst är jag tacksam för.

Men jag tänker inte be om ursäkt för att jag frågade om din hästs hovar .

Och om du är sann djurvän så borde du vara glad att jag orkar bry mig ,trots att det sårade ditt ego..;)

Jag vet inte bättre NU, jag har varit medveten om min hästs hovar hela tiden. Men på er lät det som att jag var mindre vetande.

Och vad då "trots att det gäller moderator". Vad menar du, är inte vi moderatorer vanliga människor. Är det därför vi inte också får bli förbannade och kläcka ur oss otidigheter, som ni vanliga användare, eller???

Det ska väl för *piip* inte vara någon skillnad på djurhållning, vare sig man är "vanlig" bukeanvändare eller moderator?

Nu var det ju så, att även jag som moderator fick ta mitt straff. Jag blev av med ett av mina modereringsforum "tävla dressyr", för mina agerande i trådarna, när andra blev bannade. Så jag tycker nog att Gunnar, vår "faderator" är hård och rättvis.

Beträffande massör, så brukar jag ta ut massör. Men nu var det ett tag sen och det är dags nu, speciellt som att vi håller på att bygga om hovarna.

Jag har inga större ekonomiska resurser. Men de pengar jag får över när räkningarna är betalda går till Tima och hennes välbefinnande. Äter, det gör jag när jag har tid, typ... fred-sönd bor jag ute på landet hos parenteserna och äter där *S*. Det blir ofta en matbit och en kopp kaffe i veckorna också, då jag har "nattningen" i stallet.
Kläder, vet jag inte när jag köpte nya sist. Det som jag förmodligen i alla fall blir TVUNGEN att kosta på mig nu, är ett par rejäla walkingskor, att ha när vi är ute i naturen på jobbet eftersom jag med min skraltiga kropp inte kan kliva runt i vad som helst. Annars går jag nog i "arbetsuniformen", sponsrat av jobbet förutom underkläder då :rofl: , sju dagar i veckan, förutom när jag har ridkläder och nån gång snyggkläder när man är bjuden nånstans.

Jag röker inte, super inte (nåt glas vin eller öl till maten nån gång i halvåret) och går på bio vart femte år vare sig det behövs eller ej, typ... så det är Tima och Pussen (katten) som jag lägger pengar på. Nu är det tyvärr så, att bilen kommer behöva sitt också.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Migo skrev:
vad fin hon har blivit!
(träffade dig på markuskurserna hos therese för några år sedan...min mamma red fjordingen om du minns oss:))

Jag håller med Idéaal ang fötterna, hon ser inte riktigt bekväm ut. Ser ut att vaar understuckna trakter, men som sagt innan, det vore bra med bilder underifrån!

Oj, jag såg inte dig förut. *S* Jodå, jag vet mkt väl vem du är. Jag läste om "råtthemmet" i NA, i vintras. =) Och så skrev jag i nån gnäggtråd, där vi skulle säga vilka bukare vi sett rida och då nämnde jag dig. Du hade ju Binky med som bebis o red mamman på en av kurserna. Jodå, Tima har blivit kanonfin. På vintrarna går vi tyvärr tillbaka lite i muskler och kondition pga ridmöjligheterna i trakten... De är liksom nästan obefintliga om man har en häst med "separationsångest" :p MH är kanonnöjd med oss och var väldigt imponerad på senaste kursen jag var med på i augusti. Så jag ser fram emot årets kurser, även om den första verkar bli inställd pga för få anmälda.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

IngelaH skrev:
Jag vet inte bättre NU, jag har varit medveten om min hästs hovar hela tiden. Men på er lät det som att jag var mindre vetande.

Och vad då "trots att det gäller moderator". Vad menar du, är inte vi moderatorer vanliga människor. Är det därför vi inte också får bli förbannade och kläcka ur oss otidigheter, som ni vanliga användare, eller???

Det ska väl för *piip* inte vara någon skillnad på djurhållning, vare sig man är "vanlig" bukeanvändare eller moderator?

Nu var det ju så, att även jag som moderator fick ta mitt straff. Jag blev av med ett av mina modereringsforum "tävla dressyr", för mina agerande i trådarna, när andra blev bannade. Så jag tycker nog att Gunnar, vår "faderator" är hård och rättvis.

Beträffande massör, så brukar jag ta ut massör. Men nu var det ett tag sen och det är dags nu, speciellt som att vi håller på att bygga om hovarna.

Jag har inga större ekonomiska resurser. Men de pengar jag får över när räkningarna är betalda går till Tima och hennes välbefinnande. Äter, det gör jag när jag har tid, typ... fred-sönd bor jag ute på landet hos parenteserna och äter där *S*. Det blir ofta en matbit och en kopp kaffe i veckorna också, då jag har "nattningen" i stallet.
Kläder, vet jag inte när jag köpte nya sist. Det som jag förmodligen i alla fall blir TVUNGEN att kosta på mig nu, är ett par rejäla walkingskor, att ha när vi är ute i naturen på jobbet eftersom jag med min skraltiga kropp inte kan kliva runt i vad som helst. Annars går jag nog i "arbetsuniformen", sponsrat av jobbet förutom underkläder då :rofl: , sju dagar i veckan, förutom när jag har ridkläder och nån gång snyggkläder när man är bjuden nånstans.

Jag röker inte, super inte (nåt glas vin eller öl till maten nån gång i halvåret) och går på bio vart femte år vare sig det behövs eller ej, typ... så det är Tima och Pussen (katten) som jag lägger pengar på. Nu är det tyvärr så, att bilen kommer behöva sitt också.
Din livshistoria är inte intressant,vad har den med saken att göra?:confused: det var din hästs HOVAR jag reagerade över ,Gunnars jobb har jag aldrig ifrågasatt,JAG har ej heller blivit bannad.;)
Inte heller nån som diskuterade hovvården på din häst .
Hur du klär dig eller hur din ekonomi ser ut är inte heller nåt jag är intresserad av,jag vet folk som har de mkt dåligt ställt ,är utan arbete och har fysiska handikapp som ändå inte hindrar dem att lyfta luren och ringa ett telefonsamtal i tid, och beställa verkning,en hov växer inte iväg enormt på en eftermiddag.:angel:
De beklagar sig inte heller.Skaffar man häst har man ett ansvar,kan man inte ge hästen individanpassad hovvård pga ekonomin,då kanske man inte skall ha häst..:confused:

Rent allmänt:
Ekonomiska skäl ser inte jag som en ursäkt till eftersatt hovvård.


Ju skruttigare häst desto tätare verkningsintrvall..en utbildad hovis hur duktig den är kan inte korrigera en hästs hovar om den får växa i väg vilt som ogräs.
Man måste alltid ligga ett steg före,spec på en skruttig häst med gamla skador..
Vad som är normal verkningsintervall för en häst är på tok för långt för en annan individ..

Och du har helt rätt ,djurhållning skall skötas korrekt oavsett vem som är ägare,oavsett ägares historia,den hör inte hit.

Ur hästens synpunkt är det mindre intressant varför det blev si eller så,eller att skulden är någon annans,hästen känner vad den känner i sitt befintliga skick.
Som hästägare är du ansvarig.Så enkelt är det.:cool:


Skjut gärna budbäraren om det känns bättre,jag bryr mig inte så länge du bryr dig om din häst.
Ska man tolka din text är det dig det är mest synd om,inte hästen :angel: eller?:confused:

Slutdisskuterat ämne från min sida om det inte hör till ämnet hovvård och hästhälsa.:bump:
Ursäkta min ärlighet,den är medfödd.
Alltså inte mitt fel.:D

Pudelns kärna var din hästs hovar på tömkörningsbilderna,som råkade hamna på bild..
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Lilla Skutt skrev:
Pudelns kärna var din hästs hovar på tömkörningsbilderna,som råkade hamna på bild..

Ja, och då var hovslagaren redan på gång, veckan därpå. Dessutom, jagade ju jag honom per telefon, för att jag redan SETT att Tima var extremt långtåad. :bow:

Nepp, dålig ekonomi är ingen ursäkt för dålig hästhållning och just därför går mina pengar i första hand till katt och häst och i sista hand till mig. Jag är inte så viktig. :rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

IngelaH skrev:
Mot bättre vetande lägger jag in detta (bilder alltså), men kommer INTE att gå i svarsmål något mer eftersom ni redan har dömt mig och min hovis.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

bara-undrar varför ni andra här inte respekterar att IngelaH INTE kommer att gå i svarsmål (vilket hon i.o.f. redan gjort)
Hovis bara suckar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

bara-undrar skrev:
bara-undrar varför ni andra här inte respekterar att IngelaH INTE kommer att gå i svarsmål (vilket hon i.o.f. redan gjort)
Hovis bara suckar.

Klappa Hovis på huvudet och bjud en morot. Jag har kommit in i vårstämning nu, så jag mår lite bättre och har varit på "Tima, lägg av med att bråka med mattehumör" idag. Så vi var ute och skrittade i två och en halv timme idag, framlänges när jag bestämde, samt baklänges med lite galoppiruetter, när Tima bestämde. Vem som vann i slutänden vet jag inte, men jag avslutade dagens pass, med att skritta ut en halvtimme med stallkompisarna. I morgon är det handikappträning på ridskolan och då får Tima sig en genomkörare igen. Det behöver vi, både hon och jag. Jag checkade av hovarna och lade på Timsan ett täcke innan jag åkte ut till parenteserna, hon mådde bara fint och avnjöt ett par kg smaskigt hösilage.

Just nu har jag fleecerock, ätit paj och druckit ett glas rödvin. Jag borde ha lagt mig i badkaret känner jag, för nu börjar ryggen protestera... Jag kanske borde ringa ut massören till mig i stället. :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 873
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 347
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 865
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp