Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Så det här att det bara var avsnitt ett som fick diskuteras var Ideaals eget påhitt.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Tyckte detta kunde vara intressant som diskussionsunderlag då det finns åtskilliga hästar i Sverige som har hovar som ser ut ungefär som i artikelserien.

Britt-Marie
SHP

bara-undrar om dom åtskilliga hästarna i sådant fall är skodda av utbildade hovisar och vilken typ av hästar det i så fall skulle vara.

Hovis hälsar att dom hovarna som visas och diskuteras i länken är just utifrån en viss typ av gångartshästar från USA som är extremt skadligt skodda,enbart för att uppvisa just ett speciellt rörelse mönster. Utbildade hovisar i Sverige vägrar att befatta sig med denna typ av skoning då den är helt ur balans,inte bara för hovbenet och hornkapselt utan främst för några leder lite högre upp än själva hovleden.

Hovis hälsar att skall det diskuteras extremfall så får jag tillåtelse att lägga upp ett par färska länkar här där det omvända diskuteras,nämligen den skadliga effekten med för låg trakt och hur det på mkt kort tid uppvisar vilka patologiska skador det ger i hela benets skelett leder ligament och senapparatur.

bara-undrar varför det inte går att utgå i från en korrekt verkad eller skodd hov där hela benet är med och uppvisar en balanserad korrekt benaxel i stället för att hela tiden länka till extremfall eller rena vanvårdsfall. Hela diskutionen skulle då bli lite mer seriös och balanserad:rofl:

Lilla skutt tyckte jag för inte så länge sedan visade bilder på en mkt balanserad verkning där det på kort tid blivit ett väldigt bra resultat utifrån hur det såg ut innan första verkningen och om jag förstår det rätt så är lilla skutt en helt vanlig hovis.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Så det här att det bara var avsnitt ett som fick diskuteras var Ideaals eget påhitt.
PL


??????????????????

Britt-Marie
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

vdb skrev:
Man afrodite, Det är vcäl ingen som propagerar för höga trakter här?
Visserligen, men i artikeln pratar han även om att det kanske är viktigare att låta levande sula ange trakt och tålängd än att benaxeln skall vara perfekt balanserad.

Jag är lite inne på det också, är det inte viktigare att hästen är bekväm i sina hovar än att benaxeln från sidan skall vara helt rak? Går inte hovens funktion före allt snack om vinklar och är inte slitaget en bra beskrivning på hur belastningen egentligen ligger vid rörelse?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ett föl står väl lite på tå.
Kan det finnas ngn mening med det?

Kanske slits den till att bli en "normalvinklad" hov.
Om hästen har en ägare som är av den uppfattningen att den ska ha en mkt låg trakt o "hjälper" den till det, så kommer den aldrig att komma upp därifrån.
Den får ju heller inte ha sina traktstöd kvar.

När man dessutom verkar ner strålen, så försvinner den möjligheten helt o hållet.

Nu har detta inte pågått så länge, så vi vet inte hur hållbarheten blir på sikt av denna metod.

Fram för många fler platser på hovslagarutbildningen o kanske mindre smide på schemat.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Vad jag har hört om strassermetoden så ska hästen ridas även om den så knappt kan gå. Men den som har något vettigt i huvudet måste väl förstå att de som ska bli "strasserhovslagare" går en utbildning som är ca två månder och tar inget som helst ansvar för det de gör. Det man oxå ska tänka på är att ingen försäkring i världen täcker de skador som kan uppkomma genom strassermetoden.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

ConfettiCavat skrev:
Vad jag har hört om strassermetoden så ska hästen ridas även om den så knappt kan gå. Men den som har något vettigt i huvudet måste väl förstå att de som ska bli "strasserhovslagare" går en utbildning som är ca två månder och tar inget som helst ansvar för det de gör. Det man oxå ska tänka på är att ingen försäkring i världen täcker de skador som kan uppkomma genom strassermetoden.

Jag har strassertrimmade hästar sedan två år. Min SHP:are (utbildad strassertrimmare) har en utbildning på ett år, liksom alla verksamma SHP:are i Sverige. Numera är utbildningen förlängd till två år. Innehållet är i stort sett det samma men utbildningen går nu i lite långsammare tempo.

Jag har aldrig uppmanats av min SHP att rida min häst om den är öm. Tvärtom har jag fått höra att man inte ska rida en hovöm häst vilket ju i och för sig säger sig självt. Hästen ska i stället gå i hage på ett underlag som den är bekväm på. Jag kan också tillägga att båda mina hästar går på grusvägar utan att vara ömma.

Sedan så skriver du att SHP:are inte tar något som helst ansvar för vad de gör. Här vill jag hävda motsatsen! Jag har aldrig varit med om en hovslagare som varit så mån om att få reda på hur hästen har gått mellan verkningarna. Hon tittar på hästens rörelser i hagen, vid hand och hur hästen står innan hon startar verkningen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

axel skrev:
Ett föl står väl lite på tå.
Kan det finnas ngn mening med det?

Kanske slits den till att bli en "normalvinklad" hov.
Om hästen har en ägare som är av den uppfattningen att den ska ha en mkt låg trakt o "hjälper" den till det, så kommer den aldrig att komma upp därifrån.
Den får ju heller inte ha sina traktstöd kvar.

När man dessutom verkar ner strålen, så försvinner den möjligheten helt o hållet.

Nu har detta inte pågått så länge, så vi vet inte hur hållbarheten blir på sikt av denna metod.

Fram för många fler platser på hovslagarutbildningen o kanske mindre smide på schemat.

Ett föl har hovar under utveckling och för att de skall utvecklas bra måste fölet få röra på sig. Särskilt viktigt är det första veckan att det inte blir någon boxvila om det inte är absolut nödvändigt av andra skäl.
Verkningen är mindre viktig i det fallet.
Sedan vet jag inte vart du fått för dig att man tar bort både traktstöd och stråle...
Om man tar för mycket i trakten avlastar hästen det området eftersom det ömmar, vilket gör att man lätt får precis motsatt effekt (trakten höjs och tårna överslits)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

ConfettiCavat skrev:
Vad jag har hört om strassermetoden så ska hästen ridas även om den så knappt kan gå. Men den som har något vettigt i huvudet måste väl förstå att de som ska bli "strasserhovslagare" går en utbildning som är ca två månder och tar inget som helst ansvar för det de gör. Det man oxå ska tänka på är att ingen försäkring i världen täcker de skador som kan uppkomma genom strassermetoden.
Du har hört många konstiga rykten. Ta reda på fakta, för din egen skull.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Jag tyckte artikeln var intressant ur flera aspekter. För det första är de skrivna av hovslagare. En av hovslagarna, som publicerat artikelserien på den amerikanska hovslagarföreningens sida, har 28 års erfarenhet. För det andra handlar det om trakt(!)höjd, en viktig del i korrekt hovvård.

Första artikeln behandlar höjden på trakten och visar tydligt varför en häst inte ska ha höga trakter.

Andra artikeln behandlar de patologiska effekterna på hovkapseln av en för hög trakthöjd.

Tredje artikeln behandlar patologiska effekter på hovbenet av en för hög trakthöjd.

Läser man artiklarna noggrant så framkommer de intentioner som de två hovslagarna haft med att skriva dessa artiklar. Och... samtliga tre artiklar behandlar alltså trakthöjden.

Tyckte detta kunde vara intressant som diskussionsunderlag då det finns åtskilliga hästar i Sverige som har hovar som ser ut ungefär som i artikelserien.

Britt-Marie
SHP

Jag tycker du fokuserar alldeles för mycket på själv trakthöjden. Du pratar som om det är något separat. För hög trakthöjd i förhållande till andra delar av hoven är det han pratar om, inte själva trakthöjden i sig. Som jag ser det talar han om proportioner, inte enbart hur skadliga höga trakter är.....
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Afrodite hänvisade till diskussionen om hälhöjden och då får man utgå från att hon menade den första artikeln eller? Men om du och PL hellre diskuterar om det ska kallas för häl eller inte, så får ni väl fortsätta den diskussionen. Eller om ni hellre vill fortsätta diskutera vad jag har läst och inte så är det ju upp till er. För min del tycker jag nog det hade varit intressantare att diskutera innehållet i artikeln.


Det underlättar om man använder adekvata beteckningar, så att alla talar om samma saker.
Ska du diskutera, så får du faktiskt finna dig i att bli ifrågasatt, speciellt som du vill verka insatt och då är det ju på sin plats att kalla saker vid dess rätta namn, eller?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Trix skrev:
Nja, egentligen så pratar han ju genomgående om vikten av att få belastningen rätt, att få sulan jämntjock. Allt spelar roll: tå, trakter, horisontalläge, sulan...etc

Då börjar vi från början i stället. Min uppfattning är att han utgår från att sulan tillåts att växa sig för tjock (och därmed blir också hovväggen för hög)i den bakre delen av hästens hov. Detta i sin tur får hovbenet att tippa framåt i hoven och att det skapar ett för stort tryck på främre delen av hovbenet. Hovbenet och strukturerna runt hovbenets tådel skadas av det ökade trycket. För att komma i från detta förstår jag det som att förf. menar att om sulan hålls lika tjock (bilderna ser ut att ha en sula på kanske 1 och en halv centimeter) i hela hoven (och hovväggen verkas efter sulans tjocklek) så kommer p3 att hamna i rätt lutning och därmed undviks det ökade trycket på hovbenets tådel.

Observera nu att jag skriver bakre delen av hoven och då menar jag att om man delar hoven i två halvor en främre och en bakre så är det den bakre hovhalvan jag skriver om.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Trix skrev:
Jag tycker du fokuserar alldeles för mycket på själv trakthöjden. Du pratar som om det är något separat. För hög trakthöjd i förhållande till andra delar av hoven är det han pratar om, inte själva trakthöjden i sig. Som jag ser det talar han om proportioner, inte enbart hur skadliga höga trakter är.....

Det är inte jag som "fokuserar" på trakthöjden, det är författarna till artikeln som gör det. Författarna skriver att de dissekerat tusentals liknande hovar.

Säg mig, hur skulle den hov se ut som har den trakthöjd hoven har i ovanstående artikelserie, om du inte sänkte trakthöjden för att uppnå det författarna kallar "Uniform Sole Thickness"? Med andra ord: Enligt din tolkning skulle man lika gärna kunna lägga till ett par cm i tån för att uppnå UST. Och hur har du tänkt dig att uppnå denna sultjocklek i tån på hästen?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Då börjar vi från början i stället. Min uppfattning är att han utgår från att sulan tillåts att växa sig för tjock (och därmed blir också hovväggen för hög)i den bakre delen av hästens hov. Detta i sin tur får hovbenet att tippa framåt i hoven och att det skapar ett för stort tryck på främre delen av hovbenet. Hovbenet och strukturerna runt hovbenets tådel skadas av det ökade trycket. För att komma i från detta förstår jag det som att förf. menar att om sulan hålls lika tjock (bilderna ser ut att ha en sula på kanske 1 och en halv centimeter) i hela hoven (och hovväggen verkas efter sulans tjocklek) så kommer p3 att hamna i rätt lutning och därmed undviks det ökade trycket på hovbenets tådel.

Observera nu att jag skriver bakre delen av hoven och då menar jag att om man delar hoven i två halvor en främre och en bakre så är det den bakre hovhalvan jag skriver om.

En längre, utförligare version av det jag skrev :)

Du måste nog hålla med om att det innebär att man inte ska se studien som enbart fokuserad på trakter?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

ConfettiCavat skrev:
Vad jag har hört om strassermetoden så ska hästen ridas även om den så knappt kan gå. Men den som har något vettigt i huvudet måste väl förstå att de som ska bli "strasserhovslagare" går en utbildning som är ca två månder och tar inget som helst ansvar för det de gör. Det man oxå ska tänka på är att ingen försäkring i världen täcker de skador som kan uppkomma genom strassermetoden.

Det är faktiskt så att försäkringen bara gäller om en UTBILDAD hovis haft hand om fötterna, sen kvittar det om det är strasserfolk eller bara man själv som filat fötterna... Det är alltså inte så att just strasser skulle vara bannlyst av försäkringsbolagen... Tänkte bara förtydliga... :p
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

*lånar knapp*

Jag skulle behöva hjälp med att räkna ut ett par vinkel grader på denna hov!

stor_2109.jpg


Skulle verkligen behöva hjälp med att räkna ut tåvinkeln och vinkeln bak!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag har lagt in lite kommentarer om hoven och tåvinkel och kronrandsvinkel. Hoppas det var detta du var ute efter. Om det är en framhov är den alltså för brant. Det stora problemet med hoven är dock det roterade hovbenet.

ceceley11rq.jpg


MVH
Britt-Marie
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Observera nu att jag skriver bakre delen av hoven och då menar jag att om man delar hoven i två halvor en främre och en bakre så är det den bakre hovhalvan jag skriver om.

bara-undrar varför du delar in hoven i två halvor när det är allmänt känt att hoven delas in i tre delar.
Hovis undrar vilken del du har tappat bort och varför?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Jag har lagt in lite kommentarer om hoven och tåvinkel och kronrandsvinkel. Hoppas det var detta du var ute efter. Om det är en framhov är den alltså för brant. Det stora problemet med hoven är dock det roterade hovbenet.

ceceley11rq.jpg


MVH
Britt-Marie

bara-undrar vad vi skall behöva ha röntgen till utifrån Britt-Marie:s fina röntgensyn.

Hovis menar att utifrån denna ngt hovkoncentrerade bild där dock flertalet ligament och senor syns genom skinnet utifrån överansträngning så skulle en ordentlig undersökning med ultraljud uppvisa väldigt intressanta avslöjanden.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

emindy skrev:
Du har hört många konstiga rykten. Ta reda på fakta, för din egen skull.

bara-undrar om inte landets åklagarmyndigheter kan bistå med fakta likväl Tingsrättens utslag.
Hovis säger att det bevisligen är certifierade fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 874
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 353
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 865
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp