Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Har du lust att svara på min fråga? Se ovan.

Så länge hästen är bekväm utan skor så ser jag ingen anledning att sko honom.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Så länge hästen är bekväm utan skor så ser jag ingen anledning att sko honom.

Jag menar om det är rätt att skära ner strålen, som är frisk.

Och hur du undviker slitage.

Var din häst av tyngre sort?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ideaal skrev:
Vad skulle du göra åt det? Strålen växer mycket på hästen. Det är ju en frieser så han ska ju ha bred och stor stråle men den är lite svår att hålla i shack, den får ju inte gå nedanför väggen.

Efter som den nu redan är nedanför "väggarna" så kanske du skulle prova att göra tvärt om,verka "väggarna" lite mindre så skall du se att det hela naturligt löser sig. Det gäller väl även inom Strassers hovvård att få hela hoven i balans eller???

Ett tips. slipa hovknivarna så slipper det se ut som om man har kört med en slö osthyvel över strålen med massa hack.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Med tanke på att du är en av de mest ihärdiga försvararna av strasser här på forumet så är kommentaren knappast irrelevant, eller anser du numera att strassers argument mot skor inte håller?
PL

Jag vill ha min häst utan skor därför att jag tror att det i längden är bäst för honom, det är min övertygelse. När jag var ung hade jag en ponny som aldrig var skodd och gick på alla underlag. Han slet sina hovar jämt och fint och hovslagarens kommentar när han kom ut var att det inte behövde göras något med hovarna. Alltså slet han hovarna i samma takt som dom växte.

Det är möjligt att som Lilla skutt säger att när slitaget ökar så kanske trakterna behöver vara lite högre för att klara den extra påfrestning som blir. Skulle det däremot visa sig att det inte fungerar på denna häst och att han så småningom blir öm då får han skor så enkelt är det. Men så länge han klarar att gå på alla underlag utan att vara öm så ser jag ingen anledning att sko honom och det har inget med Strasser att göra även om du så gärna vill tro det. Jag förstår inte vad du bråkar efter?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Så länge hästen är bekväm utan skor så ser jag ingen anledning att sko honom.

Kan du på ngt sätt här delge bevis för att den är bekväm i stället för att hela tiden påvisa att det är din uppfattning, inte hästens.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det fanns nog en anledning till att man förr o kanske nu med skodde tunga hästar med tjocka skor.

Om vi tar skogsbrukshästar som ett ex.
Grusvägarna hade förr en sand-gräsremsa i mitten där hästen gick drog.
Kan inte tänka mig att skogsmark heller slet någe mkt.
Så varför hade man så tjocka skor? För att skon ej skulle ge med sig eller var det iallafall för att slitaget blev stort ändå pga tyngden?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Jag menar om det är rätt att skära ner strålen, som är frisk.

Och hur du undviker slitage.

Var din häst av tyngre sort?

Det är en frieser. Det är möjligt att väggarna behöver vara lite högre för att inte strålen ska behöva beskäras så mycket. Det gäller att hitta rätt balans mellan slitage och verkning och med den vinter vi har så är det inte lätt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Det fanns nog en anledning till att man förr o kanske nu med skodde tunga hästar med tjocka skor.

Om vi tar skogsbrukshästar som ett ex.
Grusvägarna hade förr en sand-gräsremsa i mitten där hästen gick drog.
Kan inte tänka mig att skogsmark heller slet någe mkt.
Så varför hade man så tjocka skor? För att skon ej skulle ge med sig eller var det iallafall för att slitaget blev stort ändå pga tyngden?

Han är inte speciellt tung. I somras när veterinären var ute och hästen skulle ha penicillin så uppskattade han vikten till närmare 600 kg. fast jag tror att det var lite i överkant.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag tycker att ditt resonemang är lite snett.

Bara för att din fd ponny klarade av att gå barfota så innebär det inte att alla kan göra det. Du har ju nu en storhäst av lite tyngre sort o som du faktiskt själv ser, sliter för mycket på sina hovar.

Många ponnies och ridskolehästar kan gå barfota.


Att man drar en slutsats av ett enda försök, påminner om en annan som hade en Fångponny som ung. Den avlivades vid ett återfall delvis för att ryttaren vuxit ur den!
Med det som enda Fångerfarenheten så uppmuntrar man att gå stick i stäv med veterinärens rekommendationer.-Släpp den akut sjuka Fånghästen på lösdrift istället för boxvila. Veterinären kommer att förvånas *citatslut.*

Det rekommenderades dock smärtstillande medel.

Om alla som har en eller ett par erfarenheter om ngt så är det inte alltid den enda sanningen.

Jag menar inte att vara elak. Men jag är realist.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag menade inte att jmf med en Ardenner eller Bruksnordis.:bump: Gick till ytterligheter.

Utan ett halvblod. Friesern har ett annat rörelsemönster än dessa som ev. kan påverka slitaget.
De är inte speciellt graciösa i sin hovnedsättning, även om de kan vara pampiga.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
De är inte speciellt graciösa i sin hovnedsättning, även om de kan vara pampiga.

Undrar just vad du har träffat för frieser???? Kanske de som är av den lite äldre grövre typen. Min är den lättare varianten.

Du menar alltså att jag ska sko hästen utan att lita på min egen förmåga att bedöma om hästen är öm eller inte?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

*Knapplån*

Jag tycker nog att det är onödigt att sätta åt Ideaal så hårt, ingen annan har väl behövt försvara sig varför man valt oskott vs skott på samma sätt. Och komplett omöjligt att framlägga bevis för hur bra hästen mår.:confused:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag har inga intentioner på att vara elak.:confused:
försöker att diskutera och ifrågasätta det som jag inte förstår

Jag tror att Ideeal kan bita ifrån, om det skulle vara så.

Det var det här med att verka en frisk Stråle.

Jag har sett både rid- o vagns Friesern.

Jag tycker bara att det låter konstigt att den fixar att gå på alla underlag.
Men om du säger att det funkar så får man väl tro på dig.:)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Boj skrev:
*Knapplån*

Jag tycker nog att det är onödigt att sätta åt Ideaal så hårt, ingen annan har väl behövt försvara sig varför man valt oskott vs skott på samma sätt. Och komplett omöjligt att framlägga bevis för hur bra hästen mår.:confused:

Jag utgår bara från hennes eget grundinlägg med bifogad bild och ifrågasätter absolut inte varför man valt oskott eller skott.

Hade jag sett en så här öververkad samt renskuren hov som ovanpå allt personen i fråga skulle ha lagt en sko på så skulle jag blivit vansinnig utifrån hur verkningen varit utförd samt snarast kontaktat Vet som omgående skulle ha satt in smärstillande samt antiinflamatoriskt under en tid.

Det är faktiskt helt omöjligt att denna hov är frisk o sund samt helt oöm utifrån bilden. Tro mig, jag har belägg för det från mer än ett håll.

Däremot så är man tacksam för att denna bild med efterföljande kommentarer från trådskaparen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Nej nej.. Men fortsätta låta hovis trakassera en hästägare på helt falska grunder är okej:mad:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Du är väl inte opartisk.
Ideaal har redan sagt ifrån.

Kan vi lugna ner oss lite o återgå till diskussionen igen? :love: :love: SNÄLLA NI
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag har försvarat folk som skor sina hästar också mot hovis när jag tycker att det gått för långt med oförskämda inlägg.. Detta handlar inte mkt om strasser för mej utan att en person kan hålla på som hovis. Men så länge inga fler elaka inlägg kommer så släpper jag det gärna!

Frågar dej istället och alla andra som vill svara, tar ideaals häst som ex då det är det frågan handlar om. Om en häst har gått med sin hov på ett visst vis som anses vara fel i 1½ år eller kanske mer, och inte har det minsta problem över huvud taget och inte ändrat vare sej rörelsemönster eller humör, måste man då sko den eller ändra på hoven om hästen mår bra bara för att det ska vara så?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

*host* *harkel*:o

Jag vill minnas att jag raderade inte allt för trevliga inlägg i fm, som dessutom var rätt oförskämda om man säger så.:eek:

Så jag anser att vi återgår till tråden, allt annat får redas ut på annat håll utan din medverkan. Det hjälper ju inte upp situationen i någon positiv riktning i varje fall, punkt slut. "Slut citat"
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Toffel skrev:
Frågar dej istället och alla andra som vill svara, tar ideaals häst som ex då det är det frågan handlar om. Om en häst har gått med sin hov på ett visst vis som anses vara fel i 1½ år eller kanske mer, och inte har det minsta problem över huvud taget och inte ändrat vare sej rörelsemönster eller humör, måste man då sko den eller ändra på hoven om hästen mår bra bara för att det ska vara så?
Nej, finns ingen anledning att sko den. Så länge hästen rör sig bra och avslappnat med bibehållen framåtanda och utan hälta är det bara att fortsätta.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

*lånar knapp*




Några bilder på min häst. Svårt att ta någon sidobild på hovarna då dom skyms av hovskägget. På bilden med hunden ser ni i alla fall en skymt av en framhov.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 931
Senast: freyja
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 099
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 168
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 498
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp