Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Japp det håller jag med om att så kan vara fallet men SHP:arna är bara 15 (tror jag) därför väljer jag att ändå stödja dom. Fast allt är inte osanning. Det förekommer faktiskt bedrövlig hovvård utförd av hovslagare och det förorsakar lidande hos hästen.
Tänk om alla kunde sluta att sprida osanningar då kanske det kunde komma ut något gott som var till fördel för hästarna.
Mig stör det inte ett dyft om denna lilla yrkeskår skulle falla, delvis pga av sina egna påståenden o förnekanden på denna sida.
(kanske med lite hjälp från mig o andra).
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Har du inte förstått vad Strasser menar efter att ha läst hennes böcker så lär du nog inte förstå mer för att du går en av hennes kurser. Hennes böcker är mycket lättlästa och lättförståeliga. Det handlar nog mer om vilka "glasögon" man har på sig när man läser det hon skrivit och att avsikten med att läsa dom förmodligen är att förvränga och misstolka det som står där.

Britt-Marie
SHP
Jo dom är lättlästa och lättförståeliga men jag måste ha missat något! Därför tänker jag gå en kurs med öppet sinne och utan att ifrågasätta för att sedan med min samlade kunskap utveckla min hovvård. Jag har som sagt ingen intention att förvränga eller misstolka det som står. Däremot har jag ju mina anatomiska kunskaper som "glasögon"

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

skuggi skrev:
Tyvärr är det många hovslagare du inte känner :( alla jag har haft till min häst har ställt sig helt frågande till varför jag helst vill ha hästen barfota om det går. Hästen har alltså hela tiden varit skodd, men när jag frågat om barfotagång och alternativa skor som ska likna barfotagång har jag bara fått en förvånad min och kommentaren: "Varför vill du ha den barfota??"
*suck*
Jag förstår ju om hovis är tveksam om det visat sig att hästen är öm efter barfotagång, men de har bara inte ens velat prova :mad:

Var i landet finns du? Känner du någon i trakterna kring härnösand som tänker som du får du gärna PMa! :bow:
Tyvärr så gör jag inte det men jag kan höra mig för.
Men om du får det svaret så fråga varför inte? samt vilka fördelar nackdelar har din häst med att gå skodd respektive oskodd?
En kunnig hovslagare svarar tydligt och lättförståeligt på detta - sedan kan ju du själv bestämma hur du vill ha det men kom ihåg att inte snacka skit om hovis om du valt att inte gå på dennes linje och det visade sig inte fungera.

Allmännt till hästägare;
Intressera er mer för vad er hovslagare/verkare gör med er häst!
Även jag som älskar mitt jobb svarar ibland "det ser bra ut" på en dålig dag (väckarklockan ringde inte på morgonen tex) och inget mer om ägaren ändå inte är intresserad.
Däremot kan en intresserad kund vända en dålig dag till en bra dag! för det är fan så mkt roligare att tala hovvård än stallskvaller tycker jag.

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Inte bara där utan i ett antal artiklar på strassersidor många av dessa med strassers namn på. Om det i strassers stora bok står mer balanserat så är det ju bra. Priset på boken är dock så hutlöst dyrt att jag absolut inte tänker stödja strassersekten med så mkt pengar.
Boken finns dessutom bara på ett bibliotek i världen såvitt det går att finna nämligen Tufts, jag antar att den köptes in inför konferensen.
PL
Du kan ju låna den som jag gjorde ;)
redan på sidan tre står det detta om att det kan vara förenat med risk för hästens liv att återställa hovformen/funktionen och att detta beror på tidigare hovvård inte Strassermetoden, så hur openminded man än är så blir det svårt att vara det efter tre sidor.

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Migo skrev:
*knapplån*
Till Lilla Skutt(som svarade mig ang. litteratur).
Det verkar väldigt konstigt att de inte vill att allmänheten skall få tillgång till litteraturen...hur ska då en kunskapshungrande hästägare lära sig något?

verkar mystiskt...och inte så lite doft av undanflykter här...! Hur många utbildningar har "hemligt" studiematerial??! Kan det verkligen vara ok att en statligt finansierad utbildning gör så?
Är det alltså meningen att man skall gå hela långa utbildningen om man vill lära sig lite mer ingående vad det handlar om(och inte vill vända sig till alternativa metoder)?

kanske är det så att hovslagarna inte får lära sig så pass mycket att de kan stå upp för frågvisa hästägare om dessa får tillgång till litteraturen:devil: alla lata(säger inte att alla är det, bara att det förekommer) hovslagare som snabbt spikar på ett par skor, tar betalt och åker får kunder som helt plötligt förstår att de betalar för en tjänst som inte utförs på ett bra sätt!

eller vad är det som är så farligt med att låta folk ta del av deras material?

/Migo
som börjar tvivla på att dessa kompendier ens finns, inte en jäkel verkar veta hur man får tag i dem, och vad de baseras på...
Migo
För det första har jag inte svarat dig ang nån litteratur..:rofl:
Du blandar ihop mig med ngn annan .
Hur vimsig är du?:D
Andra var vänliga nog att svara dig.

Lycka till med dina studier SHPjunior;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ideaal skrev:
*lånar knapp*

Jag måste säga att ni som uttalar er så negativt om Strassermetoden har en skrämmande snedvriden bild av både metoden och SHP:are. Hur har ni fått denna bild? De flesta av er läser och tolkar litteraturen som "faen läser bibeln". Det måste vara några människor som mer än gärna sprider denna otroligt märkliga tolkning av metoden. Det kanske mest märkliga är att de flesta inte har varken träffat en SHP:are eller sett en strassertrimmad häst. Många har tyvärr alltför dåliga kunskaper för att läsa exempelvis engelsk litteratur och gör därmed rena feltolkningar. Ett exempel är Björns inlägg: Här framställer Björn en återgång till en normal hovform som om den alltid är en fara för hästens liv genom att framkalla en organsvikt. Detta är en feltolkning som är snudd på förtal. Varje människa med sitt förnuft i behåll begriper att detta inte sker vid en normal återställning av hoven, utan istället är ett unikum som förmodligen skulle kunna hända vid en hovslagarverkning också om hästen är i riktigt dålig kondition.

Ni borde också sätta er in i hur en SHP:are arbetar innan ni fördömer verkningsmetoden. Att uttala sig med för lite kunskap i ryggen ger tyvärr ofta en felaktig bild och speciellt om man har en förförståelse som är införskaffad med hjälp av människor som endast valt att hämta in kunskap som är negativ. Exempelvis den skrivelse som gjordes av UY m.fl.

Även om Strasser inte publicerat sin metod och låtit den granskas av vetenskapssamhället så bygger den på erkända fysiologiska och anatomiska sanningar. Detta vittnar flertalet namnkunniga och erkända veterinärer och forskare om världen över.

Tyvärr ligger forskning om hästens hovar efter här i Sverige och det speglar också vilken kunskap som många hovslagare och veterinärer besitter om hästens hovar. Denna brist på kunskap visar sig naturligvis i debatten vilket vi kan se exempelvis på detta forum.

De flesta tycks vara överens om att en kontrakterad (trång) trakt ger bekymmer för hästen. De flesta hästar som visas här har trånga trakter och är hovslagarverkade, ändå tycks detta inte skapa någon form av självkritik utan istället hänvisas det till hur det ska vara enligt svensk hovslagarstandard. Visst det är naturligtvis väldigt bra men hur ser det ut i verkligheten? Den vittnar tyvärr om något helt annat, så också de utvärderingar som gjorts angående hovvården i Sverige. Tyvärr är det så att mycket av det ni anklagar strasser för, och då främst när det gäller smärta, utsätter ni också hästarna för. Detta genom bristande kunskap och inte alls för ett gott syfte och som ett övergågende tillstånd hos hästen, utan istället kan det pågå år efter år för den enskilde hästen, kanske ett helt hästliv om ingen upptäcker det.

Den välutbildade hovslagaren som många hänvisar till är en myt! Den som vill få detta bekräftat har bara att gå in på hovslagarföringens hemsida och se hur många det är som har genomgått fortbildningsblocken. Ur brist på kunskap skapas en rädsla för det som är okänt och en ohämmad och panisk vilja att hålla sig till det lilla som är känt. Det är detta vi ser en klar bild av i denna tråd.
Nu har jag skrivit ett svar till detta tre gånger men misslyckats få iväg det så här kommer ett snabbt svar;

Jag har träffat tre Strasserverkare en av dom kan jag skriva under på att hon är utbildad. Jag har sett deras hovar i deras sällskap och utan deras sällskap och jag har haft sakliga sansade disskusioner med dom...... ingen kunde förklara Strassers fördelar eller avsikten med sina verkningar på ett för mig övertygande sätt -än så länge.

Kom inte och säg att utbildade hovslagare är okunniga! För dessa tre verkare jag träffat var hyffsat kunniga vad gäller hoven men verkade helt borta på överliggande exteriör/anatomi (utom hon som varit/är utbildad hovslagare). Strasser själv skriver ju något i den här stilen;
"Hoven vidgas, alltså måste den fyllas med något, detta något måste vara blod" - det vittnar ju om goda anatomiska kunskaper! Behöver jag förklara?

Varför gör hon inte en vetenskaplig publicering och låter denna granskas om hon nu inte är medveten om dess brister? Den är ju fälld innan den publicerats! -fortfarande kan det finnas guldkorn i den! Kronrandsvinkeln som en extra referenspunkt tex- jag får bara inte ihop hur den blir 30 grader.

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nu var vi flera på en gång, detta var avsett som svar på inlägg949


Det är ju det som är utmärkande för alla alternativbehandlare.

har varit på besök hos en aukupunktör som behandlar enligt traditionell kinesisk medecin

Gör det ont så ä det bra
Gör det inte ont så är det bra.
Blir jag bättre så är det bra
Blir jag sämre så är det bra.

Kroppen blir bara frisk om man själv är redo att bli frisk

Och om man troooor på behandlingen

det är mer religion än kunskap tycker jag

verka ngn ha svar på allt så skall man nog dra öronen åt sig oavsett vad det gäller

:smirk: SUS
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Titta på vilka som signerat detta. De representera en del av dom som stödjer Dr. Strasser.

ANATOMICAL CONSTANTS OF THE HEALTHY EQUINE HOOF

The coffin bone is the template for the hoof capsule. A hoof that fails to reflect the shape of the healthy bone is deformed.

In a side view, a profile of the coffin bone is roughly triangular. The longest side of the triangle is its base (the distal border), the template for the shape of the ground surface of the hoof capsule. A collection of coffin bones from horses’ fore feet show relatively little variation from one horse to another with regard to the angles of the triangle. The same is true of the hind feet. Depending on the size of the horse from which the bones came, there will be some variation in the size of the bone but the angles will be more or less constant. For this reason, there is constancy to the shape of the hoof capsule, as seen from the same side view. The following geometric constants are recognized:
1. When the foot is bearing weight, the distal border (base) of the coffin bone must be parallel to the ground, to allow for even distribution of forces.
2. As the healthy hoof capsule duplicates the contours of the bone, it follows that the base of the hoof capsule (the palmar and plantar surface of the hoof) must also be parallel to the base of the coffin bone.
3. To achieve the above it follows that, in a normal front hoof, the wall/ground angle at the toe will be about 45º and the coronet/ground angle will be about 30º
4. Similarly, in a normal hind hoof, the wall/ground angle at the toe will be about 55º degrees and the coronet/ground angle will be about 30º, because these are the angles that the coffin bones, by themselves, exhibit when the bones are placed upright on a flat surface.
Any gross departure from the above angles, on either side, indicates a deformity of the hoof capsule.

If the angles are correct (the last two criteria), the orientation of the coffin bone and the sole of the hoof (the first two criteria) will also be correct. Thus, the two criteria that provide the key to recognizing deformity from a side view are any gross departure from:
A. A wall/ground angle at the toe of about 45º for the front feet and about 55º for the hind feet.
B. A coronet/ground angle of about 30º for both the fore and hind hooves

The solar surfaces of the coffin bones are concave, with the hind limb bones being even more strongly arched than the fore limb. Accordingly, fore and hind hoof soles should be concave, with the highest point of the sole at the apex of the frog. Flat hoof soles are deformed soles. Similarly, the shape of the hoof sole is determined by the shape of the distal border (base) of the normal coffin bone. An imaginary line extending the collateral grooves of the frog beyond the heels should pass outside the curves of the bulbs. Hooves with heels that converge strongly are deformed. Thus the two tests of normality as judged from the ground surface of the hoof are:
C. A concave sole
D. The frog test

As the coffin bone seen from the front is a cone, with its base wider than its top, the hoof should have a corresponding shape:
E: The coronet should be parallel with the base and the side walls should be of equal height
F. The side walls should slope outwards at the same angles as the coffin bone. In the hind hoof, the medial wall is the steepest.

Signed

1. W. Robert Cook FRCVS PhD: Professor of Surgery Emeritus, Cummings School of Veterinary Medicine, Tufts University, USA;
Adjunct Professor of Anatomy and Cellular Biology at the Medical School, Tufts University, 1985-1986; Telephone: (410) 778 9005;
Date: 1st October 2005

2. Hiltrud Strasser, Dr.med.vet, Institut für Hufgesundheit Tuebingen, Germany, Phone/Fax: 0049 7071 87572.
Date: 15th October 2005

3. Ian A. Silver MA, FRCVS: Professor Emeritus of Comparative Pathology; Senior Research Fellow, Department of Veterinary Anatomy; Chairman, Institute of Clinical Neuroscience, University of Bristol. UK; Adjunct Professor of Neurology, University of Pennsylvania School of Veterinary Medicine, USA. Tel:+44-(0) 117-928 8362. Date: 17th October 2005

4. M.S.A. Kumar, BVSc., MVSc (Anatomy), M.S., Ph.D., Professor of Anatomy, Cummings School of Veterinary Medicine, Tufts University, USA; Associate Professor, Anatomy and Cellular Biology at the Medical School, Tufts University, 1984-; Member, Sackler Graduate School of Biomedical Sciences, Tufts University, Boston, MA 02111, 1985-;
Telephone: (508) 839 8788 Date: 17th October 2005.

5. Janet Burdge, BVSc MRCVS: Private individual carrying out own research on the horse’s hoof. Horridge, Ashreigney, Chulmleigh, Devon. EX18 7NE.
Telephone: (44) 1769 520283. Date: 18th October 2005.

6. Edward De Beukelaer, DVM, MRCVS. Practicing veterinary surgeon.
5 St David’s Way, Marlborough, SN8 1DH, United Kingdom
Telephone: (44) 1672 514 875 Date 30th of October 2005

7. Nancy L.Johnson DVM, SHP Michigan State University CVM '84.
Practicing veterinarian. The Veterinary Hospital, 175 Silver Lane, Eugene, Oregon 97404, USA Date: 5th November 2005

8. Steven F.Skinner, DVM, Diplomate AVCIM – Neurology, SHC ( Strasser Hoofcare Clinician) Practicing Neurologist and Neurosurgeon.
19300 SW Edy Rd. Sherwood, Oregon, USA.
Telephone 503-292-3001. Date 1 Nov. 2005

9. Steven H. Roberts, B.V.Sc., Veterinary surgeon and endurance rider competing on barefoot horses. PO Box 4348, Kingston ACT Australia. Telephone +61 2 6271 6438. Date: 7 November 2005.
Jo och detta är då en balansanalys av en välbalanserad hov enligt traditionell hovvård - bortsett från kronrandsvinkeln.
Kronrandsvinkeln som jag får till 19 grader och ska jag få den till 30 grader måste jag sänka trakterna varpå jag inte längre har 45 graders tåvinkel (fram).
Men vet Strasserverkarna hur en obalanserad hov talar om hur den belastas och bör verkas? Eller är det bara att verka efter mall och så får man en välbalanserad hov?

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Om hovbenet inte är grundparallellt är det roterat och det har du i en en hov där vinklarna avviker från dom fysiologiskt korrekta. Det måste inte innebära att det har separerat (röntgenmässigt) från hovväggen.

Britt-Marie
SHP
Man vet alltid hur hovbenet ligger i förhållande till markplanet. Fram är det lätt, lyft skenan låt tån hänga löst=hovens undersida talar om hur hovbenet ligger, strålen talar sedan om var det ligger. Bak är det krångligare eftersom hästen inte kan slappa tån på samma sätt.

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
När hoven mellan verkningarna slits och växer helt jämt vet man att hoven är i balans. Med att slitas och växa helt jämt menar jag att den inte slits mer någonstans, alltså inte mer slitage i trakten än i tån, inte mer slitage på insidan än utsidan, inte mer tillväxt i trakten än i tån, inte mer tillväxt på insidan än utsidan. En sådan hov är ett nöje att verka och hästar med sådana hovar (om ingen annan skada finns) rör sig helt rent och rakt.

Britt-Marie
SHP
Jag kan instämma till fullo, bortsett ifrån detta att ett markparallellt hovben inebär att hästen sliter jämnt runt om - i vissa fall kan den nog göra det. Men en exteriört betingad belastning upphör knappast för att hovbenet är markparallellt.
Eller menar du att en strasserverkad häst blir oberoende av sin exteriör? ÅTERIGEN vill jag inte vara spydig eller så (svårt i skrift det här tycker jag), jag är bara nyfiken hur du tänker.

Du kommer till en tradiotionellt verkad utåttåad häst - denna har garranterat slitet mer insida- denna verkar du så att hovbenet blir parallellt med markplanet; hur ser denna ut nästa gång du kommer dit?

Mvh
Björn

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

@Ideal
Ska bara tillägga att jag menar inte att Strasserverkning per automatik innebär risk för hästens liv.
Vad jag säger är att Strasser är medveten om riskerna och friskriver sig ifrån dom genom att säga att detta beror på tidigare onaturlig verkning.

Mvh
Björn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 779
Senast: freyja
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 048
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 368
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp