Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.

Boj

Trådstartare
Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som funderar på barfotagång, även för dem som provar och inte får önskat resultat. Här kan man även ställa frågor om skor, och olika metoder i det.

Eftersom det finns en ypperlig kunskap bland många av dem som diskuterat i dessa trådar, både hovslagare och hovverkare så finns möjligheten att få svar på frågor som man undrar över.

Paj och smutskastning undanbedes, samt diskussioner om vem som har mest rätt eller fel.

För att återknyta till den tidigare mycket trevliga och lärorika tråden, trycker du här.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=631363
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

jag har svårt att tro att min hästs spricka skulle ha läkt med bara "rätt verkning". Hästen ar "plattfotad" och väger 800 kg+.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

axel skrev:
jag har svårt att tro att min hästs spricka skulle ha läkt med bara "rätt verkning". Hästen ar "plattfotad" och väger 800 kg+.

Du tror inte att hovarna är dimensionerade/anpassade för hästens vikt då?
ang. plattfothet har jag på sex månader fått ordning på travarn jag har, han såg för:devil: lig ut i början av sommarn, och nu är han i princip återställd i fötterna. SÅ det är absolut inget kroniskt utan handlar om felverkning...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Nu har jag läst igenom större delen avförra tråden och läst och klurat och framförallt förundrats.

Såsom jag upplver det så strävar "nummero Uno" efter balans för skelettet, så att påfretsningen på leder och mjukdelar blir minimal.

Medan särskilt strasser, men även Ove Lind anhängarna verkar se hoven som en enskild enhet som funkar lite för sig...

Detta är det _inryck jag får_ då jag skummat igenom större delen av den förra tråden.

Min fråga blir då - Vad vill du (riktat till alla verkare) uppnå med din verkning? Vad är fixstjärnan - ledstjärnan?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Jag skulle nog kunna hålla med till viss del att AANHCP ser hoven som en egen del men grunden i deras tänkande är att hästen formar sin hov själv, alltså i grund och botten så får hästen en hovform som är anpassad efter sin benställning/exteriör/förutsättning.

Jag tycker inte att man kan säga att det är antingen eller heller, att balansera en hov kommer med tiden att balansera upp resten av kroppen och vise versa, rätta till en låsning i länden kan göra att hoven balanseras rätt efter en tids snebelastning från länden.
Vad som är bäst för just den hästen återstå att se.

Nu har jag inte orkat ta mig igenom förra tråden utan jag svarar bara på ditt inlägg...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ja hoven formar sig själv

Tex så sätter en inåttåad häst i insidan först,
- den sliter mer på insidan till nackdel för balansen och hälsan i kotleden.

Det sätt som en sådan häst sliter ned sig själv är ju till men för dess kotledshälsa.

Och Kotledsinflammation är ju en myckt vanlig diagnos.

Låsningar påverkar givetvis rörelsemönster och i viss del benställningar, men det finns ju ockå andra faktorer som påverkar hästens benställning. Hur skelettdelarna är fomade t. ex
det sker ju också en viss vridning när hästen sätter muskler.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Tack nu jag har lite att göra :D
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Låsning var bara ett exempel.

Jag kan referera till min egna häst. Hon blev halt efter ett hovslagarbesök en gång, denne var en sådan typ som försökte balansera hästen och gick i princip endast på den linjen. Vad jag har kommit på nu när jag vet mer är att han antagligen balanserad hoven så pass att hästen istället blev obalanserad (enkelt förklarat).
Därav blev den halt.
Efter jag slängt av skorna börjar hon givetvis slita snett men i takt med detta slutade hon vara inåttåad. Alltså väljer jag att ha hoven på detta sätt för det är bäst för min häst.

Vad gäller ledproblem man event kan få så får man nog många gånger välja mellan bu eller bä. Vad som anses som minsta risken för skador, där läget är bäst för hästen. Alltså inte alltid som man kanske skulle vilja. För hur många hästar är det som inte har exteriöra felaktigheter eller benställningar?

Allt jag vill få sagt som vanligt är att det inte finns några regler för vad som är rätt eller fel.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Denna fråga ska bakåtdateras till den avslutade tråden...

Migo skrev:
måste bara fråga...är du utbildad hovslagare?

Inget personligt, men om det är mig du menar refererar jag till min hemsida som finns under min allmänna profil. Att prata om "hovbensseparation" och sedan fråga huruvida någon annan har utbildning...:devil:

Migo skrev:
Min reaktion på din nyskodda häst är att den ser ut att ha en hovbenseparation och understuckna trakter som om de visats i Strassers litteratur skulle kallats "skrämselpropaganda". För sådant ser man ju inte på en korrekt skodd häst i Sverige

om du skulle rita in hovbenet på den hoven, hur skulle du säga att det ligger? vore väldigt intressant att se!

/migo

Nu är det ju så att de flesta(?) av alternativa hovvårdare kanske brukar ta till pennan och rita in hovbenet. Men om man är seriös och vill kundens bästa ber man dem att röntga hästen, så behöver vi inte gissa!

De flesta hästägare röntgar gärna om det finns fog för det, en hov som i detta exempel behöver dokumenteras inte bara från utsidan utan även hur den ser ut inuti. För att vi skall kunna verka hoven korrekt är det av yttersta vikt att vi vet var hovbenet ligger. (Vi gissar inte.)

Nu kompletterar jag den senaste bilden jag la in på hoven med en röntgenbild av hoven (jag har markerat hovbenets undersida med en linje så även hovbenets dorsala vägg (främre delen av hovbenet). Hovbenet har en vinkel av 2 grader med underlaget efter min verkning (?), det som kan kallas ungefär markparallellt ("roughly ground parallel").

Hov_linjer_xray.jpg


Den här hästen har en kronrandsvinkel på 19 grader. Vilken vinkel hade hovbenets undersida haft med underlaget om kronranden verkats till en vinklel av 30 grader (mot underlaget)?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Nummer Ett skrev:
Vilken vinkel hade hovbenets undersida haft med underlaget om kronranden verkats till en vinklel av 30 grader (mot underlaget)?

Alltså jag får kalla kårar bara jag tänker kronranden 30 grader mot udnerlaget.
Det gör omt i MIG

När hästar får pålagringar i hovled, kronled, kotled var brukar dessa uppstå ?

i ngn länk som Pl la ut så stod det att man funnit ett samband mellan uppkomst av kronisk fång och brutna tåaxlar
Framåt eller bakåt brutna?
Min fackengelska är kackig

Såsom jag har förstått det så har en bakåt bruten tåaxel en inverkande roll för uppkomst av strålbenshälta?
Det blir alla fall mer tryck på strålbenet.
trycket orsakar deformationen av strålbenet

Är jag rätt underrättad?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Susan skrev:
Alltså jag får kalla kårar bara jag tänker kronranden 30 grader mot udnerlaget.
Det gör omt i MIG

i ngn länk som Pl la ut så stod det att man funnit ett samband mellan uppkomst av kronisk fång och brutna tåaxlar
Framåt eller bakåt brutna?


Såsom jag har förstått det så har en bakåt bruten tåaxel en inverkande roll för uppkomst av strålbenshälta?
Är jag rätt underrättad?

Och vad kan då det bero på??? Tänk vidare så kanske du även kommer på hur hovbenet även påverkas. Tänds en liten:idea: nu????
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Nummer Ett skrev:
Denna fråga ska bakåtdateras till den avslutade tråden...



Inget personligt, men om det är mig du menar refererar jag till min hemsida som finns under min allmänna profil. Att prata om "hovbensseparation" och sedan fråga huruvida någon annan har utbildning...:devil:

Hovbenet har en vinkel av 2 grader med underlaget efter min verkning (?), det som kan kallas ungefär markparallellt ("roughly ground parallel").

Hov_linjer_xray.jpg

Jag blir inte förvånad om det kommer ett svar där man påstår att hovbenet inte har en två graders vinkel med underlaget utan istället förklarar att det har en två graders vinkel mot skon vilket är en helt annan sak då trakten och strålen i detta fall hänger i "luften" enligt röntgenbilderna.

Bara så vi redan nu vet om skillnaden.;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Jag tänker en hel del :D

Men vill liksom ha det verifierat, med bokstäver av de som kan mer :)

Jag undrar också är det helt lagligt att undervisa i saker som bevisligen är helt felaktigt. Som strider mot all kunskap om anatomi och fysiologi?
Får man undervisa i att jorden är platt?
Ja det får man kanske:confused:
Kanske hets mot folkgrupp ( vet och hovsl.) Nä skämt å sido.
Men det är skrämamnde att mankan "hitta på saker" och sedan presentera dem som sanningar...

Altså detta med en 30 graders vinkel av kronranden mot underlaget
är ju som om vi skulle gå med klack i tån
:eek:
Lite svårt att gå blir det då. :angel:

Dessutom en fast gradvinkel är ju befängt en del hästar har korta raka kotor en del långa liggande. Det ger ju helt olika vinklar på P 1-3
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Jag tycker inte att vi ska glömma bort Emindys bilder som visar en hovspricka under "behandling" med barfotagång. Puttar därför upp hennes länk.

Gå in på huvudkatalogen http://photos.yahoo.com/emindy och klickar på hovar.


//Hanna
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

HannaZ skrev:
Jag tycker inte att vi ska glömma bort Emindys bilder som visar en hovspricka "behandlad" utan skor.
//Hanna

Jag tycker vi även skall ha i minnet alla dom otaliga hovsprickor som vi hovisar "behandlar" utan skor.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ja du får gärna visa bilder på sådana :)

men det var väl nån som frågade efter just hovsprickor som gått ända upp till kronranden och som behandlades utan järnskor.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

HannaZ skrev:
Jag tycker inte att vi ska glömma bort Emindys bilder som visar en hovspricka under "behandling" med barfotagång. Puttar därför upp hennes länk.

Gå in på huvudkatalogen http://photos.yahoo.com/emindy och klickar på hovar.


//Hanna

Den första bilden (på den mörka hoven) kan väl knappast kallas för hovspricka utan liknar mer en början till bruten tåvägg utifrån obalans i hoven och är knappast djupare än in till max vita linjen och genom rätt verkning återläker inom max tre veckor.

Dom andra bilderna (på den vita hoven) är inte en hovspricka utan en hålvägg med sprickbildning i hovväggen som secundär åkomma och utifrån den andra bilden på denna hov så har hålväggen inte åtgärdads och påbörjat en läkningsprocess utan hovväggens ytliga sprickbildning endast synligt försvunnit utifrån det arbete man med raspen tillfogat hovväggen. Att utifrån en hålvägg lägga sitt främsta arbeta utifrån den synliga secundära sprickbildningen i enbart vägghornet leder inte till en läkningsprocess av hålväggen då själva grundproblemet sitter lite mer på djupet och längre in.

Hålväggar har till största del sin uppkomst utifrån miljörelaterade problem(läs eftersatt stall eller när miljö likväl hovvård) eller som i detta fall en separerad tådel.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

:bow: instämmer!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 039
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 874
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 865
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp