Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ett problem är att det i praktiken inte går att anmäla en lekman för felbehandling, det är ägaren som är ansvarig.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Veterinären sa inte så mycke om det hon trodde att hältan berodde på att hästen hade blivit av med skorna och att det hade blivit någon felbelastning ovh sa bara att det var bättre att vi satte på hästen skor. Ingen trodde ju att han inte var rätt utbildad då han sa att han hade utbildat sig och han kör ju fortfarande runt och verkar hästar. Man blir så jäkla ledsen för vem vet om han hade varit riktigt utbildad så hade vi kanske inte behövt avliva henne! Men det är inte mycket man kan göra åt saken. Och det fanns ju inte så mycket om saken heller för några år sedan.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Men hur fan ska man kunna veta, om de säger att han har varit och utbiladt sig? Man tror ju på vad folk säger. Ska nog bli paranoid! Nej nästa gång det blir något sånt här ska jag ha altting på papper allt!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

En intressant o delvis relavant fråga: Har han gått ngn strasserkurs?
Fanns det ngt papper underskrivet av ngn strasserrepresentant?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag tror att han gått någon kurs iallafall, men hur ska jag kunna vara säker efter detta?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

pernilla_s skrev:
Men hur fan ska man kunna veta, om de säger att han har varit och utbiladt sig? Man tror ju på vad folk säger. Ska nog bli paranoid! Nej nästa gång det blir något sånt här ska jag ha altting på papper allt!

Jag tror att det lätt blir så här när det är något nytt som kommer. Tyvärr finns det alltid personer som vill tjäna pengar och är beredda att utnyttja andra för sina ändamål. Att få se bevis för att det är som någon säger är en bra början. Man kan ju också alltid ringa och kolla upp personerna ifråga.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag upprepar den bara delvis relevanta frågan: Har han gått ngn strasserkurs?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Och vad tog då ni för ansvar för att stoppa denne person utifrån allt han ställt till med både för hästarna och Er rykte förutom att sitta här och ojja sig och beklaga. Fasen va lätt ni gör för Er hela tiden ngt uppdagas där Er metod samt utövare är inblandade. Oj Oj det va ju olyckligt men det va inte vårat fel.

Efter att vi fått vetskap om det åkte Cecilia runt och rättade till hovarna. Och efter att ägarna fått vetskap om personen ifråga så upphörde personens verksamhet, åtminstone i Strassers namn.

Frågan är väl hur långt man kan ta ansvar för andras handlingar. Har hovslagarna ett kollektivt ansvar för t ex hovslagare utan utbildning, och här pratar vi om flera hundra, dom som skor och endast har tappskokompetens osv osv. Vad gör ni med dessa personer inom hovslagarkåren. Bevisen för hur det kan se ut har ni själva presenterat på denna tråd.

De enda som har SHP-utbildning finns uppräknade på vår hemsida, alla finns med där och vi hänvisar därför alltid till denna sida. Det är då enkelt att se om en person har utbildning eller ej.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nå hade han gått en strasserkurs eller ej.
Hur var det med den 2-åriga utbildningen?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Efter att vi fått vetskap om det åkte Cecilia runt och rättade till hovarna. Och efter att ägarna fått vetskap om personen ifråga så upphörde personens verksamhet, åtminstone i Strassers namn.

Frågan är väl hur långt man kan ta ansvar för andras handlingar. Har hovslagarna ett kollektivt ansvar för t ex hovslagare utan utbildning, och här pratar vi om flera hundra, dom som skor och endast har tappskokompetens osv osv. Vad gör ni med dessa personer inom hovslagarkåren. Bevisen för hur det kan se ut har ni själva presenterat på denna tråd.

De enda som har SHP-utbildning finns uppräknade på vår hemsida, alla finns med där och vi hänvisar därför alltid till denna sida. Det är då enkelt att se om en person har utbildning eller ej.

Britt-Marie
SHP

Kunden kan alltid be om att få se vårat årliga medlemsbevis, underskrivet av Ordförande. Kan man visa upp det så är man i alla fall medlem i SHF och innehar utbildning. Vill man av ngn anledning inte vara med i SHF men avlagt Gesällbrevet så har man ett litet fint inplastat Certifikat utskrivet på fyra språk som styrker att man är kvalificerad yrkesman. Det är jättebra att ha främst i England. Om du åker dit och försöker köpa ut en rasp och några hovknivar så kommer du förstå varför det är bra att ha med sig. Kommer du dragande med ett papper underskrivet av Strasser så kommer dom bara garva åt dig och ngn rasp eller hovknivar kommer du INTE få köpa.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Men hur många är det som känner till sidan? Jag visste inte ens att det fanns en sida där folk som var certifierade fanns. och hur kan det vara att alla kunder fick reda på att han inte var utbildad, då vi inte fick reda på det och vi var kund hos honom. Och han åker fortfarande runt och verkar barfotahästar. Så att hans verksamhet har upphört stämmer inte!!! Och det var ingen som åkte hem till oss efter att han verkat våra hästar, så dettta stämmer ju inte heller!!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Har OW påstått att histidin skulle vara en del av orsaken till fång eller har eternellen smugit in detta på eget bevåg???
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

pernilla_s skrev:
Men hur många är det som känner till sidan? Jag visste inte ens att det fanns en sida där folk som var certifierade fanns. och hur kan det vara att alla kunder fick reda på att han inte var utbildad, då vi inte fick reda på det och vi var kund hos honom. Och han åker fortfarande runt och verkar barfotahästar. Så att hans verksamhet har upphört stämmer inte!!! Och det var ingen som åkte hem till oss efter att han verkat våra hästar, så dettta stämmer ju inte heller!!

Hemsidan har annonserats i pressen, både den "gamla" alltså Krulliga Hästen och vår nya hemsida hovvardsforbundet. På båda dessa sidor har samtliga certifierade SHP:are namngivits.

Personen ifråga utgav sig för att vara "lärling" till Cecilia i Ellanda. När upprörda kunder började ringa henne efter att dom anat oråd och man rett ut vem personen ifråga var och att han saknade SHP-utbildning åkte Cecilia själv ut och verkade de hästarnas hovar. Det var omöjligt för Cecilia att veta vilka hästar denne person hade varit hos, endast dom som själva hörde av sig när dom anade att inte allt stod rätt till fick hjälp av Cecilia.

Han har som jag skrev sedan upphört med sin verksamhet i Strassers namn, men som jag också tidigare skrev så har han fortsatt barfotaverka, men nu inom AAHNCP. Vi anser därför oss inte ha något ansvar för denne person längre.

En mycket tråkig händelse och jag vet faktiskt inte om det är så mycket du kan göra åt det idag. Det enda vi från Strasserrörelsen kan göra är att vara uppmärksamma och att hästägare måste kräva giltig ID-handling samt kolla vår hemsida.

MVH
Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

peter_lundin skrev:
Har OW påstått att histidin skulle vara en del av orsaken till fång eller har eternellen smugit in detta på eget bevåg???
PL

Står det så??? Att histidin skulle vara en del av orsaken till fång??? Eller står det.

- Histodin ger svullnad i lymfkörtlar och ben. Det ses i början av betet.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Njj det står inte direkt det men vad har det där att göra.
Vad har påståendet i sig för grund?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

peter_lundin skrev:
Njj det står inte direkt det men vad har det där att göra.
Vad har påståendet i sig för grund?
PL

Det undrar jag med men den här typen av journalestik är tyvärr inte ovanlig från den journalisten. Det finns en annan artikel som hon skrivit och när jag ställde en del frågor till den som hon citerade då jag inte förståd ngt alls så fick jag bara till svar, det förstår inte jag heller. Ha ha
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Nå hade han gått en strasserkurs eller ej.
Hur var det med den 2-åriga utbildningen?
PL

Det är väl klart att han har gjort, i alla fall den teoretiska delen men det står faktiskt klart o tydligt att man friskriver sig utifrån den som utövar denna metod. Spännande oxå att det på deras hemsida som dom hänvisar till och bedyrar att alla där är certifierade (av dom själva) så finns totalt femton tjejer varav minst tre INTE är certifierade i Sverige men endå står med under dom certifierade.

Borde inte dom stå med som studenter och vad händer om man anlitar en student och det går åt helvete?? Får man då till svar att jamen du e ju dum i huvudet, du måste ju kolla av att den är certifierad i annat fall kan vi bara tycka synd om dig och det va ju tråkigt att det blev så.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
De inläggen står jag för. Och tycker fortfarande att två dagars utbildning om hovens anatomi och dess problem är långt ifrån tillräckligt inom veterinärutbildningen. Att det fortfarande är så går att läsa på:
http://www-vh.slu.se/utbildning/Schemahafte VETPR 2005-2006.pdf

Liksom att forskningen, vilket man även på SLU medger, om hästens hov och fot och dess påverkan på övriga kroppen i stort sett hittintills varit försumbar.

Britt-Marie
SHP

Ja det får nog stå för dig och din läskunnighet samt förmåga att inhämta information och forskningsrapporter. Är det inte lite att förlöjliga sig själv genom att påstå ngt som vem som helst som är läskunnig lätt kan förstå motsatsen i dina påståenden.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

mackan skrev:
det ska du få: här kommer en förkortad variant av exakt samma fråga:
metoden att verka hästen så den smärtar oerhört och inte kan röra sig. skulle uttalat vilja höra tankegången till varför det är OK från någon?

= en fråga. till dig. dvs hur ställer du dig till detta?

Svarar såsom jag tror att du ställt frågan. En metod för att verka hästar som ger en oerhörd smärta och att hästen efteråt inte skulle kunna röra sig på grund av denna smärta skulle jag direkt ta avstånd från. Skulle aldrig låta någon verka mina hästar på detta vis. Som tur är verkar jag ju mina egna hästar och dom har hela tiden rört sig fint.

Dom hästar jag har verkat rör sig oftast bättre efter verkningen, många gånger beror det på att de innan Strasserverkningen haft höga hörnstöd som sticker upp i hoven och vid varje steg hästen tar så pressar dessa hörnstöd upp i hoven mot den känsliga läderhuden. Detta är mycket smärtsamt för hästen. Så när dessa hörnstöd kortas ned upplever många hästar en oerhörd lättnad. Man ser det både på hur de rör sig efteråt och hur hästen ställer sig. De är mer avspända.

Du menar alltså att det finns dom som tycker att det är OK att hästar efter verkning får den oerhörda smärta som du skriver om?

Vet inte om jag uppfattat din fråga rätt, om inte får du fråga igen.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 779
Senast: freyja
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 068
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 048
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 368
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp