Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag har haft min häst verkad efter strasser metoden. Min har det inte längre... Dessutom har jag inte den hästhållningen som den hovslagaren krävde för att strasser metoden skulle fungera.( Ute jämt och aldrig täcke eller benskydd...)
min veterinär och andra hovslagare förkastade strasser och sa att det är bättre att verka hästen normalt utan att verka den efter strasser om man nu vill ha den och kan ha den barfota.
Barfota försöker jag alltid ha mina hästar, men i vissa fall när de är omfotade både när man rider dem och när de bara är i hagen tycker jag det är bättre för hästen att den kan gå vettigt utan att ha ont. Vissa hästar som har haft skor på sig hela livet brukar få problem, ex hovbölder om man plockar av skorna. I vissa fall kan man hålla ut och det går över, andra klarar det inte...

J
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Du har ett flertal gånger okunniga ställt veteriära diagnoser o gett felaktig el begränsad patogenes här på forumet o varje gång förnekat i efterhand det finns det säkert fler än jag som vet. Hur förklarade du bockhoven????
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Flashen skrev:
Jag har haft min häst verkad efter strasser metoden. Min har det inte längre... Dessutom har jag inte den hästhållningen som den hovslagaren krävde för att strasser metoden skulle fungera.( Ute jämt och aldrig täcke eller benskydd...)
min veterinär och andra hovslagare förkastade strasser och sa att det är bättre att verka hästen normalt utan att verka den efter strasser om man nu vill ha den och kan ha den barfota.
Barfota försöker jag alltid ha mina hästar, men i vissa fall när de är omfotade både när man rider dem och när de bara är i hagen tycker jag det är bättre för hästen att den kan gå vettigt utan att ha ont. Vissa hästar som har haft skor på sig hela livet brukar få problem, ex hovbölder om man plockar av skorna. I vissa fall kan man hålla ut och det går över, andra klarar det inte...

J

Blev lite rörigt där men jag håller med dig har man inte möjlighet att tillse att hästen är utan ömhet så ska man inte ha hästen barfota. Då är det bättre som jag ser det att sko. Hästens välbefinnande ska gå först i alla lägen. Detta gäller oavsett om hästen är verkad av SHP:are eller hovslagarverkade.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag tycker manska ha ett öppet sinne för allt nytt, men då jag har erfarenhet av strassermetoder och tycker den har gått för långt. Jag har haft två hästar på den metoden och den ena hästen fick vi avliva pågrund av att det. Den andra hästen hade gått barfota hela sitt liv och vi märkte ingen skillnad på honom när han verkades med strassermetoden och inte heller när vi slutade med det och verkade på vanligt sätt. Visst det kanske funkar på vissa hästar men inte på alla!! De som håller på med strassermetoden hävdar att det är bra för alla hästar. Det kan man aldrig säga hästar är individer precis som människor och passar allt alla? Nej! Rätt många av dem som jobbar med strassermetoden (vet inte vad man ska kalla dem) är rätt fanatiska om den tycker jag. Det är deras som är rätt och ingeting annat. Har dåliga erfarenheter av dem men som med allt annat så finns det ju säkert vettiga också. :)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Du lovade dessutom för många månader sen att ge en förklaring till din vansinniga förklaring med för mkt protein i blodet som orsak till fång, har du glömt det???
Gurun borde hunnit svara vid det här laget!!!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

pernilla_s skrev:
Jag tycker manska ha ett öppet sinne för allt nytt, men då jag har erfarenhet av strassermetoder och tycker den har gått för långt. Jag har haft två hästar på den metoden och den ena hästen fick vi avliva pågrund av att det. Den andra hästen hade gått barfota hela sitt liv och vi märkte ingen skillnad på honom när han verkades med strassermetoden och inte heller när vi slutade med det och verkade på vanligt sätt. Visst det kanske funkar på vissa hästar men inte på alla!! De som håller på med strassermetoden hävdar att det är bra för alla hästar. Det kan man aldrig säga hästar är individer precis som människor och passar allt alla? Nej! Rätt många av dem som jobbar med strassermetoden (vet inte vad man ska kalla dem) är rätt fanatiska om den tycker jag. Det är deras som är rätt och ingeting annat. Har dåliga erfarenheter av dem men som med allt annat så finns det ju säkert vettiga också. :)

Det där lät ju ingen bra. Kan du berätta lite mer om vad som hände? Var det en utbildad SHP:are som skötte hästens hovar?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Du har ett flertal gånger okunniga ställt veteriära diagnoser o gett felaktig el begränsad patogenes här på forumet o varje gång förnekat i efterhand det finns det säkert fler än jag som vet. Hur förklarade du bockhoven????
PL

En sak i taget PL. Du slänger ur dig en massa påståenden, precis som andra, men svarar som vanligt inte på var du fått dom ifrån. Så kan du först svara på mitt föregående inlägg:

Du påstår att vi strasserianer säger: "Att hovslagarnas jobb är totalt värdelöst o skor alltid till skada. Att veterinärers diagnoser o patogeneser är totalt felaktiga.PL" Var har du fått detta ifrån???

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

När nyhetens behag har lagt sig och Strasseristern är bortglömda så tror jag att det kommer att andelen skodda hästar vara lika som den är i dag . Möjligen något fler barfota och då verkade enligt tradionella metoder . Ty det kommer inte att finnas några SHP:are och dy utan "vanliga" hovslagre . Om barfotagång skulle ha varit det optimala för alla hästar så skulle våra förfäder kommit på det århundraden sedan.
Tänk bara vilka fördelar det skulle gett armeer i fält att slippa sko ett par tusen hästar eller de som körde i skogen som då skulle slippa hovslagarkostnaden . Järn var inget billigt material och är för den delen inte billigt nu heller ca 9 kr/kg .
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Och som vanligt påståenden utan någon som helst substans. Du påstår att vi strasserianer säger: "Att hovslagarnas jobb är totalt värdelöst o skor alltid till skada. Att veterinärers diagnoser o patogeneser är totalt felaktiga.PL" och kan sedan inte komma med några belägg för detta. Detta verkar vara något som är genomgående i alla kritik gentemot sådant som rör Strassermetoden.

Britt-Marie
SHP

Kanske menar PL dessa inlägg gjorda av dig, då är det endast ett axplock.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5124711#post5124711

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5150079#post5150079

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5150543#post5150543

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5194083#post5194083
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Precis en sak i taget , börja med bockhoven, sen kan du ta proteinfånget!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jo det var så att vi var på en föreläsning om hovar och tyckte strassermetoden lät bra och den låter verkligen bra. Vi hade redan våra hästar på lösdrift och lät då en person som var utbildad med denna metoden ta av skorna och verka hästen. Vårt sto var då 14 och hade varit skodd hela sitt liv i princip och blev väldigt ömfotad, men det hade vi ju räknat med. Efter ett tag blev hon halt och vi tillkallade veterinär som då sa till oss att vi skulle sko hästen igen för att hästen hade troligtvis blivit halt pågrund av att benställningen hade ändrats, vilket den gör när man börjar mixtra med sådana här saker. Men dock hjälpte det inte då det nog redan hade blivit för stora belastningar på benen då hon från början inte hade så fin benställning bak. Hästen blev inte bättre utan bara sämre och tillslut fick vi avliva henne för vetrenären mfl sa att de inte trodde att hon skulle bli bra och vi såg att hästen inte mådde bra. Dock ringde den person som hade verkat henne dagen innan hon skulle avlivas och sa att han inte tyckte vi skulle avliva henne utan sätta henne i hans hage där han hade vatten på ena sidan av den och hö på andra sidan och mellan dem var det ca 3-5 km kommer inte ihåg riktigt men något sådant för då skulle hästen tvingas att gå och då skulle hon bli bättre. Vår häst rörde sig ju inte hemma hos oss knappt för att hon hade ont. Vi gick naturligtvis inte med på detta helt klart djurplågeri!!!!:mad: Antingen hade hästen svultit ihjäl eller gått och haft jätte ont. Vi avlivade hästen dagen efter som det var tänkt och vi kände efteråt att det var det bästa för hästen och därmed också det bästa för oss. Men hade vi vetat att hästen inte skulle klara av barfotagången så hade vi aldrig gjort det, men det är lätt att vara efterklok. Nästa gång vi gör något sånt här ska jag ha statstik och att det ska finnas bevis att det är bättre för hästen!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

*knapplån*
Till Lilla Skutt(som svarade mig ang. litteratur).
Det verkar väldigt konstigt att de inte vill att allmänheten skall få tillgång till litteraturen...hur ska då en kunskapshungrande hästägare lära sig något?

verkar mystiskt...och inte så lite doft av undanflykter här...! Hur många utbildningar har "hemligt" studiematerial??! Kan det verkligen vara ok att en statligt finansierad utbildning gör så?
Är det alltså meningen att man skall gå hela långa utbildningen om man vill lära sig lite mer ingående vad det handlar om(och inte vill vända sig till alternativa metoder)?

kanske är det så att hovslagarna inte får lära sig så pass mycket att de kan stå upp för frågvisa hästägare om dessa får tillgång till litteraturen:devil: alla lata(säger inte att alla är det, bara att det förekommer) hovslagare som snabbt spikar på ett par skor, tar betalt och åker får kunder som helt plötligt förstår att de betalar för en tjänst som inte utförs på ett bra sätt!

eller vad är det som är så farligt med att låta folk ta del av deras material?

/Migo
som börjar tvivla på att dessa kompendier ens finns, inte en jäkel verkar veta hur man får tag i dem, och vad de baseras på...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Sen kan man ju göra som strasser sätta ett så hutlöst pris att ingen(inte ens biblioteken) kan motivera ett köp.
Har du ringt hovslagarskolan o frågat? På den tiden jag var kompendieförsäljare på VMF hade vi inga begränsningar på vilka vi sålde kompendier till.
Sen förekommmer det faktiskt att kompendier är så begränsade till innehållet att de bara är avsedda att användas som komplement till föreläsningarna.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

De inläggen står jag för. Och tycker fortfarande att två dagars utbildning om hovens anatomi och dess problem är långt ifrån tillräckligt inom veterinärutbildningen. Att det fortfarande är så går att läsa på:
http://www-vh.slu.se/utbildning/Schemahafte VETPR 2005-2006.pdf
Detta är nu inget som kan lastas veterinärerna ifråga. Jag bara konstaterar att detta är dom personer som sedan ute i fält ska försöka hjälpa hästägarna med hovproblem.

Både åsikterna vad gäller denna korta utbildning hos våra veterinärer på hästhoven och kvaliteten på svenska hovslagare har jag fått medhåll av på djurskyddsmyndigheten. Man har även på djurskyddsmyndigheten tagit upp problemet med för få hovslagare med ordentlig utbildning i en utredning gjord om detta.

Så problemet vad gäller hovslageriet är välkänt och jag är övertygad om att även hovslagarna själva är medvetna om detta. Så visst finns det dokumentation som stödjer bristerna inom dagens hovvård.

Men, och detta är ett viktigt MEN... naturligtvis kan inte varje enskild veterinär och varje enskild hovslagare lastas för detta. Det är ju helt enkelt brister i systemet och något som ansvariga myndigheter måste ta tag i. Följaktligen så har jag heller aldrig anklagat och anklagar ingen enskild hovslagare eller veterinär för dessa brister. Kan endast med beklagan konstatera att dom finns.

Liksom att forskningen, vilket man även på SLU medger, om hästens hov och fot och dess påverkan på övriga kroppen i stort sett hittintills varit försumbar. Det börjar dock glädjande nog komma mer och mer forskning inom detta området. Och glädjande för oss Strassersupporters kommer det mer och mer forskning som stödjer och bekräftar Strassers upptäckter.

Jag har även skrivit här på buke att jag anser att det är oväsentligt vem som verkar hoven för barfotagång, även en duktig hovslagare klarar detta om han vet hur hoven ska se ut. Tyvärr ansåg man även här på djurskyddsmyndigheten att det finns brister i hovslagarutbildningen och att nuvarande utbildning koncentreras mest till smide och skoning, mindre på hur en hov ska verkas för optimal funktion barfota.

Eftersom det är mest hovslagare som håller till i denna tråd, så blir det lätt att man förnekar de problem som finns, men tyvärr är det så att resultatet av ovanstående många gånger resulterar i brister i hovvården. Det farliga anser jag vara att blunda för dessa istället för att öppet diskutera dom, det är det enda som kan leda till någon form av förändring.

Och slutligen så kan man konstatera att vi trots allt är överens om en sak: Att barfota är bäst! :banana:

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Om man räknade ihop all utbildning som handlade om hovar: anatomi ,histologi, fysiologi, kirurgi, medicin o hovbeslag/hovsjukdomar så blev det väldigt mkt mer än 2 dagar. Men du vet säkert bättre!
Dessutom fick vi lite grepp om att det faktiskt inte finns en enda sanning inom veterinärnmedicinen vilket ni verkar ha missat totalt.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Han var utbildad och hade certifikat och han har ett företag där han kör runt och verkar hästar genom metoden. Dock var det något års serdan.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Har du den 2-åriga utbildningen? Hur många i sverige har den?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Ledsen, men än har jag inte sett några specifika frågor från dig, utan enbart påståenden. Ska försöka svara om du ställer specifika frågor.

Britt-Marie
SHP

inlägg 851 riktat till dig är en fråga.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Men är alla med där, för oftast brukar det vara så att man själv meddelar om man vill vara med eller inte. Annars fattar jag inte varför ingen har stoppat honom?:confused:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

pernilla_s skrev:
Men är alla med där, för oftast brukar det vara så att man själv meddelar om man vill vara med eller inte. Annars fattar jag inte varför ingen har stoppat honom?:confused:

Nej alla som har giltig utbildning är med där, garanterat. Förmodligen är det väl så att alla har varit lika snälla som du och inte anmält personen i fråga. Om veterinärer och hovslagare var inblandade förstår jag inte varför inte de gjorde anmälan. Som hästägare är det inte så lätt när ens häst är dålig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 779
Senast: freyja
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 068
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 048
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 368
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp