Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

Man kan blåsa ur ett ägg och ha i senap - det brukar dom inte gilla.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag har ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på !

Kan inte silkeshöns flyga? har två silkeshöns och 2 hamburghöns, silkeshönsen ligger alltid i redet o sover, aldrig på pinnen och det finns även en låg pinne 40 cm ovan mark. De går alltid upp i hönshuset som är upppallat ca 1 m upp. De har en liten trappa.

Sen en sak till. Hönsen har värpt flitigt och vi har gjort mycket pannkakor, äggen ser jättefina ut och smakar bra. Idag skulle jag för första gången koka äggen och tyckte de såg mysko ut som hårdkokta. Vissa hade knallgul gula men andra ägg var mycket ljusare och nästan som ljusa/vita strängar i gulan? som årsringar på ett träd.

Vad beror detta på? har de näringsbrist?

Silkeshöns kan inte flyga, så en liten trappa till sittpinnarna är nog också bra att ha :) Jag har en stege till mina sittpinnar till mina Wyandotter också så att de inte ska smälla i väggen om de flyger upp. Ner flyger de alltid dock.

Kan du ta en bild på ägget som ser "konstigt" ut? Det kan inte vara att de är befruktade? (om du har tupp förstås).
Hur gamla är hönsen som har lagt dem? Får de snäckskal?
 
Sv: Hönstråden 2012

Nej de får inte snäckskal, måste ordna det !

Hönsen är 1 år gamla. De ser normala ut när man knäcker dem, endast när jag
kokade dem som de såg märkliga ut, det var vita strimmor i gula och nej vi har ingen tupp.
 
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

Nu är våra hedemorahöns på tillväxt! Jag fixar i hönshuset för fullt så att de ska känna sig välkomna. :p
 
Sv: Hönstråden 2012

Nej de får inte snäckskal, måste ordna det !

Hönsen är 1 år gamla. De ser normala ut när man knäcker dem, endast när jag
kokade dem som de såg märkliga ut, det var vita strimmor i gula och nej vi har ingen tupp.

hm, det har jag inte hört eller sett tidigare... om de äter fullfoder behövs ju inte snäckskal eftersom det redan är tillsatt i fodret, men kan vara bra att tänka på i alla fall.
 
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

I går ökade vår äggproduktion med 100 %! Vi fick nämligen för första gången TVÅ ägg istället för ett! (Ytterligare ett tecken på att mina hönor håller på att acklimatisera sig!) Och morgonens äggröra såg ut att vara gjord på enbart äggulor - så gul var den! Men så har de verkligen kommit igång att äta gräs också! :D

Har beställt några vattenautomater som man ska använda till vanliga PET-flaskor, men nu när de kom begriper jag inte hur de ska fungera... Det är ju inget som hindrar allt vatten att rinna ut när man vänder upp och ner på flaskan... Mysko! :crazy:
 
Sv: Hönstråden 2012

Det har med tryck att göra - men det funkar nästan bara med gamla hårda pETflaskor annars bågnar flaskan och sen läcker det.
 
Sv: Hönstråden 2012

När kan man flytta en höna med kycklingar ?

Jag har nu två silkeshöns som lagt sig på ägg i det vanliga hönshuset. Jag har stängt om dem så de får vara ifred med sina ägg. Men hönshuset är inte kycklingvänligt och när de väl är kläckta måste jag flytta dem till en varsin bur som jag just nu håller på att sätta ihop. På söndag har de legat 3 veckor på äggen så då börjar de väl kläckas hoppas jag :)
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag brukar flytta dom när det mesta är kläckt om ja nu inte flyttat dom innan. Alltså 2-3 dagar efter första pycklisen kommit ut.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag har flyttat den dagen kycklingarna har kläckts, har försökt att flytta tidigare med då brukar hönan bli tokig för hon skall minsann ligga där hon lagt sig. :grin:
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag kan flytta direkt och det har faktiskt hänt när någon höna legat på ett väldigt dåligt ställe att jag flyttat fast någon enstaka inte varit ute- det har gått bra.

Om det inte skulle göra det så har jag ju min värmedyna där jag kan rulla in ett sent ägg så det kläcks inne-har haft någon höna /några som gått upp med de flesta kycklingarna fast någon inte varit ute ur ägget utan bara litet hål.
 
Sv: Hönstråden 2012

Tack då flyttar jag så fort de är kläckta! Som det piper och pickar från äggen nu! Små hål i de två ägg vi tog upp och lyssnade på. Längesedan vi hade kycklingar ska bli så kul!
 
Sv: Hönstråden 2012

Det har med tryck att göra - men det funkar nästan bara med gamla hårda pETflaskor annars bågnar flaskan och sen läcker det.

Du har så rätt - det fungerar ju faktiskt! :) Har använt en Ramlösaflaska - den verkar tillräckligt stadig. Och jag har sett att i alla fall en av hönorna har vågat sig fram för att dricka också. (Fast hon gick många lovar förbi först.) Förhoppningsvis vågar de andra följa hennes exempel snart! Vill gärna ha flera olika vattenlösningar till dem - det känns tryggast ifall någon skulle "sluta fungera" på något vis. Särskilt när grannen ska passa dem åt oss längre fram, då vi är bortresta två veckor.

(Jag känner mig verkligen som en riktig "hönsmamma" - oroar mig hela tiden för att de ska få slut vatten, vara rädda, ha tråkigt o s v...!!!)
 
Sv: Hönstråden 2012

33121808.jpg


Första kycklingarna har kommit!
 
Sv: Hönstråden 2012

Nej hönan var inte riktigt med på noterna men jag var ju ändå tvungen att lyfta upp en och visa barnen :) och fota!

Nu är de utflyttade ur hönshuset i en varsin bur, hoppas det blir bra. Det blev ju båda silkeshönsen som la sig på ägg till slut så den som la sig först och verkar vara en bättre mamma har nu 6 kycklingar. Den andra som verkar lite yr och som fick den minsta buren har 2 kycklingar plus ett ägg som inte kläckts, antagligen är där inget i det ägget men det kan ju ligga någon dag till.

Han jag köpte äggen av sa att han brukar ge kokt hackat ägg till de små och havrekross. Jag har hittills lagt in lite värpfoder då det är väldigt smått och lättätet. Men det kanske är för kraftigt? Har ni något tips på vad man kan ge utan att behöva köpa en 30 kg säck på lantmännen?
 
Sv: Hönstråden 2012

jag ger mina små kycklingstart, och då får även de vuxna hönsen äta det fodret :) Jag kompletterar givetvis med gräs, grönsaker, matrester och så klart snäckskal - då blir allas behov tillgodosedda. De små brukar även få undulatfrö, men jag vet inte om man kan ge bara det - frön är ju ganska fett och undulater har nog lite andra behov än höns...

Hackat kokt ägg ger jag alltid de små i alla fall första veckan, samt finklippt gräs.
 
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

vi hamtade fem honor igar :D tre unghons som borjar i varpa i Augusti och sa tva storre som redan lagger :) dem sag ut att ha det bra i lilla honshuset nar jag titta till dem i mrse i alla fall. Dem yngre ahr inte gatt ihop med dem aldra forut sa hon jag kopte dem av sa att dem skulle sitta inne i morker nagra dagar sa ska dem tydligen komma overens battre. Fast jag kanner mig lite otalig pa att slapp ut dem sa dem kan inspektera honsgarden :D (glomde bort att fraga vad det var for ras :crazy:). Om vi vill far vi lana en hedemora tupp av grannen senare, dem har mer tuppar an honor :)
 
Sv: Hönstråden 2012

KL

En liten fråga till er som blandar ert foder själva till hönsen!

Jag har köpt hem så jag har, hel korn, krossad havre, vetekli, solrosfrö och hampafrö (nästa gång jag far till stan köper jag en säck ärtor också), hur skulle ni fördela givan av dessa till era höns? Är det något annat jag också borde köpa och ge?

De får såklart snäckskal och matrester! :)
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
55 908
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp