Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hönstråden 2014

Ingenting, det är en missbildning på skallbenet som hör ihop med anlaget för hätta. Holländsk vildhätta är en ras som brukar drabbas av det. De kan leva ett fullgott liv med det, men är skallbenet för tunt är det ju käsnligt för stötar. I vissa fall kan skallbenet till och med vara delvis öppet och då kan det ju räcka med att någon hackar på den för att den ska avlida. Vissa individer kan också upplevas lite stressade till sättet.

Man bör ju inte avla på ett djur med hjärnbråck, men de kan oftast leva vidare ändå. Denna kommer dock att hamna på middagsbordet när den blivit stor nog. Vi slaktar överskottstuppar för kött.
 
Sv: Hönstråden 2014

Vilka sötnäbbar! Har laddat kläckaren med 34 ägg, så om 3 veckor har jag nog oxå fått lite dunisar.
 
Sv: Hönstråden 2014

Va kul! :) Hoppas det blir et bra kläck. Vad har du för raser i kläckaren?

Blandis
1656081_1451931188370874_347365225_n.jpg


Cream Legbar, hönkyckling.
1920010_1451930455037614_1471222587_n.jpg
 
Sv: Hönstråden 2014

Vilka små ljuvliga dunbollar!!! :love:

Imorgon åker äggkläckaren hem till sin riktiga ägare, så det blir nog inget smått här i vår :(
 
Sv: Hönstråden 2014

Jag ska också lämna tillbaka "min" kläckare nu. Tycker egentligen att kycklingar ska ruvas fram av en höna så det känns bra att den åker hem, annars blir det lätt ett kläck till. :p Har du ingen ruvhöna som kan ligga på lite ägg i vår?
 
Sv: Hönstråden 2014

Va härligt. :) Längtar tills nån av mina tar sitt förnufft till fånga och lägger sig på ägg. Men dom värper dåligt också just nu, svarthönsen har slutat igen efter att ha börjat vid jul. Och dom andra är snåla dom med. Jag ger inget värpfoder och har varken värme eller ljus, så jag fr väl skylla mig själv.
 
Sv: Hönstråden 2014

Här piper det i äggen!! Hål i 3-4 st dessutom. Sååå spännande tycker både jag och barnen. Tur vi har kläckaren centralt i köket så vi kan springa dit och kolla för jämnan :D
 
Sv: Hönstråden 2014

En kyckling ute! En till på gång. Fasen vad roligt detta är.

Har även ett gäng köpeägg från affären i kläckaren, återstår att se om det blir något av dom.
 
Sv: Hönstråden 2014

Jag ger värpfoder, de har ljus och det är 8 grader ute men det är bara lohman och barnevelder som värper. Araucana, dvärgarna och maranerna gör ingenting så av 11 hönor har jag en som ruvar och tre som värper. Jippy med sju hönor som gör just ingenting. ;)
 
Sv: Hönstråden 2014

Här har precis kommit ut en kyckling i kläckaren av holländsk dvärg... och eftersom ägget är pyttelitet... ja som ett sånt där litet godisägg.... så kan ni gissa hur LITEN kycklingen är!
 
Sv: Hönstråden 2014

Åh va kul med kläck! Hur går det för er? :)

Narcissa: Haha, skönt o höra. Jag har 6 hönor, det är bara svarthönsen som vägrar helt men dom andra har varit lite dåliga på sistone dom med. Får kanske 1-2 ägg om dan från att ha haft 4-5 ägg om dan i januari. Men sålänge det räcker till pannkakan så är jag nöjd.
 
Sv: Hönstråden 2014

Jo visst är det bäst om de ruvas fram au naturelle... Tyvärr har jag bara en höna som brukar sura, och hon blir rätt dålig då eftersom hon inte vill varken äta eller dricka under tiden. Nu har hon redan legat en gång i år, men äggen visade sig vara klarägg, så jag tog bort dom. Tror inte hon kommer att lyckas sen heller. Hon är så låg i rang, och om hon går undan från äggen och nån annan kommer emellan så kör hon inte bort inkräktaren utan lägger sig i redet bredvid... :(

Ja dessa små liv... :/
 
Sv: Hönstråden 2014

Okej. :/ Du får sätta henne i bur under tiden hon ruvar med egna skålar där inge kan störa henne. Eller skaffa en till rvhöna. :p
 
Sv: Hönstråden 2014

vi har just nu tolv ägg under höna:bump: första gången vi kläcker fram kycklingar så det är såååå spännande

Åtta dvärgwyandotte och fyra dvärgsussex ägg är det :D
 
Sv: Hönstråden 2014

Okej. :/ Du får sätta henne i bur under tiden hon ruvar med egna skålar där inge kan störa henne. Eller skaffa en till rvhöna. :p

:idea: Det första var ju en alldeles lysande idé, TACK för tipset! :)

(Har aldrig gjort så, dom "kommer inte av sig" i ruvandet då..?)
 
Sv: Hönstråden 2014

Vet många som gör så. Antingen flyttar man hönan och äggen - finns en risk med det men de brukar komma till ro igen. Det bästa är ju om det går att lyfta ner hela redet och ställa tex i en kaninbur eller kompostallerbur. Eller så spärrar man av på något sätt vid redet där hönan ligger så att de andra inte kommer åt henne. Då kanske man får ställa några tillfälliga reden nån annanstans om alla reden är på samma ställe som hönan och hamnar bakom avspärrningen. :)
 
Sv: Hönstråden 2014

Ja det där med kompostgaller/bur brukar jag med använda mig av när jag har en surhöna. Funkat bra alla gånger.

Här blev det 10 kycklingar. Supersöta hela högen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 553
Senast: sassiball
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 019
Senast: sally_lipton
·
Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 465
Senast: KungTulle
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 312
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp