Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hönstråden 2014

Kl

Fick 3 kycklingar för ett tag sen, dom är insläppta till dom andra hönsen nu och det har gått bra, vissa hönor o även den ena tuppen va lite elaka i början men det har blivit bättre :)

Undrar lite hur ni släpper ihop, har en höna som ligger på ägg och har legat i 2 veckor och har hört att vissa låter dom vara med övriga flocken efter 1 vecka tillsammans med hönan då. Är det att rekommendera?
 
Sv: Hönstråden 2014

*kl*

Jag har ju flyttat in på samma gård som mina föräldrar så nu är jag "delägare" av höns på heltid ;)

Vi fick ju in ILT i förra gruppen 2013 som ni kanske minns? Vi slaktade av efterhand men lät dom som var pigga vara kvar för att lägga ägg innan vi tog bort dom också. Hönshuset sanerades efter konstens alla regler och vi kläckte fram kycklingar. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men det var en jäkla massa tuppar. Vi böt en tupp med grannen så vi fick in nya gener och sen har vi faktiskt blivit av med nästan alla tuppar.

Sen blev vi helt plötsligt med en grupp blandraser också. Vi har ju Hedemora annars. Men nu var det en person som gick bort i bekantskapskretsen och mannen var inte så intresserad utav hönsen. Så styvfar isolerade ett utrymme och snickrade ihop lite inredning och vips så hade vi ytterligare ett hönshus. Min favorittupp Karlsson fick flytta in till dom. Han var oerhört låg i rang i renrasgruppen där dom var tre tuppar. Nu har han blivit elak när han fick en egen flock så han ska slaktas i helgen.

Vi har en Hedemorahöna som har legat på ägg konstant hela vintern. Nu har det ju varit en varm vinter, men äggen har ändå avstannat när hon klivit av för att äta och dricka. Vi har inte velat stänga in henne heller eftersom vi inte har velat ha kycklingar under vintern. Det hade ju kunnat smälla till och bli kallt liksom.
Men nu ska hon få nya ägg snart. Det är en till höna som har lagt sig en gång men hon gick av rätt snabbt. Idag låg hon igen, men jag vet inte om hon bara värpte eller vad hon nu gjorde. Vårkänslor har dom iaf ;)

Men förhoppningsvis blir det kycklingar snart. Det är sagt att vi ska dra igång kläckaren (8ägg) samt kläckhinken nu också så får vi se vad det blir utav det.

Men just nu har vi 16 Hedemora i en grupp (två tuppar) och tio blandisar+en Hedemora(tupp) i en grupp. Dom kommer att blandas senare med möjlighet att enkelt skilja dom åt när vi vill ha avelsägg.

Så ser hönseriet ut här hemma 2014 :)
 
Sv: Hönstråden 2014

KL

Vi har precis hämtat 24 ägg och lagt i kläckaren idag. Dvärg Wyandotte och Dvärg Sussex. Inte haft höns alls tidigare så det här är ngt helt nytt. Håller också på att renovera en lekstuga som de ska få flytta in i så småningom. Just nu är det mest höns i skallen på mig. Mkt att läsa och förbereda (jag gilllar att förbereda och planera....)

Så håll tummarna att det blir många pigga små kycklingar om cirkus 3 veckor. :)
 
Sv: Hönstråden 2014

kl

Efter flytt till nytt hus är jag lite sugen på höns för hushållsbehov, runt 5 stycken. Det jag är fundersam över är hur mycket tid de tar i skötsel?
Jag vill inte skaffa djur som sen visar sig ta för mycket tid så jag inte hinner med att sköta dem som det skas.

Men egna hönor och ägg har varit en dröm i femton år så jag är väldigt sugen ... :)

Tips på bra hönslitteratur?
 
Sv: Hönstråden 2014

KL

Vi har precis hämtat 24 ägg och lagt i kläckaren idag. Dvärg Wyandotte och Dvärg Sussex. Inte haft höns alls tidigare så det här är ngt helt nytt. Håller också på att renovera en lekstuga som de ska få flytta in i så småningom. Just nu är det mest höns i skallen på mig. Mkt att läsa och förbereda (jag gilllar att förbereda och planera....)

Så håll tummarna att det blir många pigga små kycklingar om cirkus 3 veckor. :)

Är ju samma som jag har, fast jag har bara tolv och det är bara 12 dagar kvar :D vilka färger blev det?
 
Sv: Hönstråden 2014

Jag har köpt två unga dvärgwyandotter idag. Superfina och jag funderar på att köpa en CCL-tupp också. :)
 
Sv: Hönstråden 2014

Jag läste boken "Höns i trädgård" och den är super! Den berör många saker utan att bli för djupgående så man får mycket kött på benen som helt nybörjare av den boken. Rekommenderar den varmt till den som ska ha höns i trädgård och inte har någon större erfarenhet sen innan. :)

Skötselmässigt tar höns otroligt lite tid tycker jag. Jag har sagt det många gånger sen jag skaffade mina, att höns måste vara det bästa husdjur man kan ha. Så lättskötta och berikande. Sen beror det ju på hur många man har och vilka lösningar.

Räkna med att du måste se efter dem två gånger om dan. Det tar i regel 10 minuter av ens vakna tid/dag om man inte, som de flesta, dröjer kvar och tittar och pratar och gullar. Men du behöver öppna/stänga luckan, fylla på mat och vatten, och såklart titta på djuren att de mår bra.

Sen måste du städa regelbundet och hur mycket och hur mkt tid det tar beror på. Höns bajsar på natten så under sittpinnarna blir det mest bajs. En del har en bräda under som de skrapar dagligen, jag har en låda med torv och ungefär var 5e dag strör jag på ny torv över bajset och skapar därmed en varmkompost. Till våren nu ska lådan tömmas, det kommer att ta lite mer tid, gör det lagom till vårstädningen när hela huset ska tömmas, inredningen ska tas ner och allt ska spolas och skrubbas, samt bättras på med lite färg där det behövs - allt det räknar jag med tar en dag och det gör man kanske 1-2ggr/år. Sen silar jag golvströet med en kattsandspade vid behov, blir kanske 1-2 ggr i veckan. Det tar ca 10 min per gång max och jag passar på när jag ändå är nere och pratar med hönsen. Brukar inte vara mycket bajs men jag går igenom ströet litegrann för att hålla det fräscht.
 
Sv: Hönstråden 2014

Tack så jättemycket ! :bow:

Boken är nu beställd. Finns det tips i boken på hur man antingen inreder befintligt uthus/lekstuga eller bygger nytt hönshus?

Det där med torvlåda lät ju väldigt smidigt och enkelt, helt i min smak. Min mamma är trädgårdsfantast (jag är helt tvärtemot... stackars min trädgård, jag har hellre djur på gräsmattan än en massa blommor) men alldeles säkert skulle hon uppskatta en kompost av hönsskit! Hon tar ju så gärna emot hästskit och förr om åren kaninskit så lite hönsskit lär väl gå bra också :D
 
Sv: Hönstråden 2014

Ja jag tror att det finns en del tips på hur man inreder i boken. Vad man ska tänka på och vad man behöver ha. Annars kan du ju kolla bilder hur andra hobbyhönsägare har det. På jordbruksverkets hemsida hittar du måttbestämmelser för pinnar och så.

Jag tyckte det var lite svårt att veta hur högt pinnarna ska sitta. Det är ju lite en smaksak och beroende på vad för höns man har. Jag har torvlådans botten ungefär 70-80 cm från golvet så att jag kan köra in en skottkärra under. Sen är det ju en kant på lådan där hönsen kan mellanlanta, och sen pinnarna. Mina höns behöver ingen stege, dom tar sig upp ändå.

Sen inreder man ju efter sin egen smak och förutsättningar med reden, fodertråg o så.

Din mamma blir nog glad över gödslet då. :D Men vet inte hur koncentrerat det blir i torvlådan, kanske behöver det blandas ut med mer jord, eller läggas i en kompost där du även slänger strö och annat så att det drygas ut. Hönsgödsel är starkt. Men det vet hon säkert hur man gör med. :) En kompost är nästan ett måste när man har höns, för man får egentligen inte slänga hönsgödsel i soptunnan av smittskyddsskäl tror jag, iaf i min kommun. Jag komposterar allt strö och gödsel ute, så när torvlådan är full tömmer jag den i utekomposten och det blir nog en finfin boost.

Torvlådan är super verkligen. Lättskött, effektiv kompost som nästan sköter sig själv. Dessutom alstrar den ju värme (om än väldigt lite).
 
Sv: Hönstråden 2014

Är ju samma som jag har, fast jag har bara tolv och det är bara 12 dagar kvar :D vilka färger blev det?

Spännande!

Dv.Wyandotte: Gul Columbia och tvärrandiga (svart-vit).
Dv. Sussex: Röd porslin

Lyste äggen idag efter drygt 4 dygn och 23 av 24 var befruktade!
 
Sv: Hönstråden 2014

Det är samma som jag ju! Säkert köpt av samma (G i Skåne?)

Jag lyste mina igår, 1 av 12 va obefruktat och 1 va jag lite osäker på om det levde. Så hitils är jag jättenöjd :)
 
Sv: Hönstråden 2014

Kl

Har precis avslutat ett kläck, fick 18 kycklingar :-) 7 st maraner, 1 st bresse och 10 st av mina egna italienare. Har redan sålt 2 st sötnäbbar. Puh, jobbigt när det är kläck, sitter o stirrar in i kläckaren :-)
 
Sv: Hönstråden 2014

Fick tre stycken naturruvade vita Lohman (ekologiska ägg köpta på City Gross). En dog tyvärr men två stycken är så söta och pigga. Mina första kycklingar.

wpid-20140320_1706371.jpg
 
Sv: Hönstråden 2014

Det är samma som jag ju! Säkert köpt av samma (G i Skåne?)

Jag lyste mina igår, 1 av 12 va obefruktat och 1 va jag lite osäker på om det levde. Så hitils är jag jättenöjd :)

Ja säkert! G P, Linderöd?

Vi lyste igen i förrgår på dag 11 och då var det liv i 21 av 23 ägg. Väldigt spännande. Fixar med hönshuset för fullt nu och sen ska det byggas rastgård också.

Har du höns sen tidigare?
 
Sv: Hönstråden 2014

Jag har fått avliva 4 kycklingar med 2 veckors mellanrum pga nervproblem. Nu har jag lämnat in de två senaste till SVA för obduktion. För mig liknar det mareksymptom men de yngsta var så unga som 2 veckor och så tidigt ska de inte kunna få marek. Så jag vet inte jag. Två kycklingar kvar, hoppas de överlever. Blir de sjuka tar jag bort dom direkt tyvärr, det är så dålig prognos att jag inte vill utsätta dom för lidande i onödan.
 
Sv: Hönstråden 2014

Jag har skaffat höns igen och förr hade jag inhägnad hönsgård,men nu har jag ingen inhägnad så dom kommer att gå lösa ute.har en liten undran om man måste "träna dom att inte smita eller håller dom sig nära hönshuset och kommer att domatt gå in i hönshuset när det börjar skymma???Ska bygga hönsgård men vill gärna kunna släppa ut dom nu när det är lite varmare ute?? tacksam för svar :)
 
Sv: Hönstråden 2014

Ha dom i hönshuset några dar så att dom boar in sig innan du släpper ut, sen kommer dom att gå in till kvällen själva när du börjar släppa ut dom. Första dagarna kan man behöva hjälpa en och annan kanske, men oftast är det inga problem. Du behöver inte träna dom. Se till att ge maten i hönshuset och som sagt, ha dem där ett par dar innan du släpper ut dom så kommer dom gå hem sen.

Mina går fritt och dom går alltid hem innan skymning. Däremot är det inte så att dom håller sig till tomten. Med tiden drar dom iväg längre när dom är trygga och mina hoppar över staketet och går ut i skogen. Inte längre än att jag ser dom dock. Olika raser är mer benägna att gå långt än andra. Mina lantrashöns har större behov av att röra sig på stora områden än mina små friserade dv.kochin-blandisar. Men även dom går ut ibland.
 
Sv: Hönstråden 2014

Börja med att släppa ut dom sent på eftermiddagen, gärna precis innan dom brukar gå på pinnen. Då går dom inte så långt och lär sig fort att gå in.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 553
Senast: sassiball
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 019
Senast: sally_lipton
·
Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 465
Senast: KungTulle
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 312
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp