Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hönstråden 2014

Om nu någon läsare funderar på varför man inte ska hjälpa till så finns det flera anledningar.
Den första och viktigaste är att kycklingen alltså har blodcirkulation i hinnorna i skalet. River man bort bitar så kan kycklingen förblöda. När kycklingen själv tar sig ut så hinner det "dra sig tillbaka".
Den andra anledningen som är viktig ur avelssynpunkt är att en kyckling som inte kan ta sig ut ur skalet själv är svag och i förlängningen inget avelsmaterial.
 
Sv: Hönstråden 2014

Bra inlägg Luff. Det kan också vara så att gulsäcken inte är indragen än, och då är kycklingen inte färdig. Kycklingen kan ligga och andas i hålslaget i över ett dygn i väntan på att bli klar, öppnar man innan den är klar så dör den. Man ska lita på moder natur.
 
Sv: Hönstråden 2014

Lös försiktigt det cl-ägget utan hålslag som har är på samma dag som dom andra, den har tagit sig in till luftbubblan så den gör nog hål snart. Det sista cl-ägget har kläck på tisdag så det låter jag vara.
 
Sv: Hönstråden 2014

Fortsätter väl att uppdatera. :p blandisägget är nu på gång litegrann, den kommer nog snart.
 
Sv: Hönstråden 2014

Nu är kycklingen från blandisägget ute. :) Brun med eyeliner. Jättesöt, ser ut som en höna. :heart
 
Sv: Hönstråden 2014

Grattis till bebisarna!!!:banana:

*...skulle inte vara fel med en liten bild på de små liven...;) :D*
 
Sv: Hönstråden 2014

Ingen superbra bild men nr 2 ville hem till värmen. Nu är nr 3 på g i sitt ägg.

20140223_202916.jpg
 
Sv: Hönstråden 2014

Lite större hålslag, men inte på gång än. Ska åka och köpa ett till värmetak av en privatperson idag. Hoppas den väntar tills jag kommer tillbaka. :) 3:an kom direkt efter förra inlägget - en gul! Kommer förhoppningsvis bli som sin mor, som jag önskade.
 
Sv: Hönstråden 2014

Hehe, nä då kan det ju bli svårt. Men du kan ju alltid prova? :)

Två cream legbar har jag fått nu och jag är väldigt besviken. Båda har bendun viket inte hör till rasen och en har hjärnbråck. :( En tredje och sista är påväg men jag vill inte avla på nåt djur som kommer från den gruppen. Så jag står fortfarande med en ensam tupp från mitt första kläck.

Har även fått en vacker gul liten kyckling efter min ena gotlandshöna irmelin. :) Så fyra dun är det nu och en sista 5e påväg.
 
Sv: Hönstråden 2014

Femte kycklingen kom vid 17.30 och är en höna. :) Jag vill inte behålla den att avla på tyvärr pga bendunet/defekten på hennes syskon, men hon får vara kvar tills jag har hönor att avla på i alla fall.
 
Sv: Hönstråden 2014

Hur ser man ett hjärnbråck?

Jag väntar förhoppningsvis vit leghornbebisar om 19 dagar. :)
Dock naturruvade så jag hoppas inte mamma höna tröttnar.
 
Sv: Hönstråden 2014

Va kul! Mycket bättre att naturruva kycklingar, nu blir inget mer maskinkläckande för mig. Tänker lämna tillbaka maskinen till hon jag lånat den av. Vad är det för raser under din höna? :)

Hjärnbråck syns genom att kycklingen har en utväxt på huvudet. Provar att länka till en bild.
1978646_1451927681704558_477802308_n.jpg


Jag har lugnat mig lite över bendunet sen jag pratat med uppfödare i sverige, usa och england, hönan kan nog få stanna trots allt. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 397
Senast: sassiball
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 012
Senast: sally_lipton
·
Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 430
Senast: KungTulle
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 278
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp