Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hönstråden 2014

Jadu... tre av dom är ett år gamla. Store tuppen är ca 6 månader gammal. Dvärgkochinhönan är nog 3 år gammal. Silkeshönan/tuppen(?) har jag ingen aning om.

På tal om silkes, någon av er som vet hur man ser skillnad på tupp eller höna bland silkes??
 
Sv: Hönstråden 2014

Jag har svensk dvärg med en gnutta lohman för att få upp storleken lite. 29 hönor och sex tuppar efter utrensningen av 18 ungtuppar som jag lyckades ge bort. Fick väl ett 40-50 tal kycklingar i somras med naturruvning. Får oftast 8 kycklingar per kull varav 1-2 dör eller försvinner- har problem med råttor så det måste jag fixa innan det får kläckas fler.
Sålde några grupper somras. 1+ 5 för 500:- och det tänkte jag göra i år också.
Har dom fritt så mycket det går för räv o duvhök. Har hönsgård med tak så ut får dom alltid gå.
 
Sv: Hönstråden 2014

Det är svårt med silkes. Man kan se det på hållning, kam och hätta. Visa gärna bilder så kan vi ju gissa :).
 
Sv: Hönstråden 2014

*kl*
En liten bildbomb på våra hö.. eh tuppar:D
IMG_20140216_210940.jpg

IMG_20140216_210742.jpg

IMG_20140216_210622.jpg

Men visst finns det hopp om att kycklingen är en höna?:p
 
Sv: Hönstråden 2014

Där var det tuppar minsann! Men va fina. :) kycklingen är en höna gissar jag.

Dag 18 på 5 av mina ägg idag. Det 6e är två dar efter. Håller tummarna nu!
 
Sv: Hönstråden 2014

Går in på dygn 20 kl 18 idag men det är redan en kyckling som börjat. Spricka i skalet men inte öppet än. Hoppas den tar sig ut.
 
Sv: Hönstråden 2014

Haha, det var troligen en spricka och inget hålslag.. Lös det och såg ingen kyckling men stor luftbubbla. Konstigt för jag har lyst och kollat noga innan men jag missade det väl helt enkelt. Den levde när jag tittade men nu har blodcirkulationen avstannat så den är död. Har hålslag på ett annat nu dock :D

Va kul med sällskap i vakan. :bump:
 
Sv: Hönstråden 2014

Åh... det var synd att det dog :(

Men nu håller vi tummarna för att de andra lyckas! :up:

Hör du något pip??


ÅÅÅ spännande!!!:bump: :D
 
Sv: Hönstråden 2014

Jadå, den piper! :D Men verkar ta det lugnt än sålänge. Inte gjort nåt mer på hålet. Sitter här och glor i hopp på action. Men det kan ju dröja ett helt dygn innan den vill ta nya tag. Dom andra verkar inte ha brått dom heller. Tråkisarna. O_o
 
Sv: Hönstråden 2014

Ja, men det går ju sååå sakta.. :p
Såg blodkärl i ägget först, nu är de försvunna = ingen cirkulation i kärlen längre. Men det får ligga kvar ändå. Man hoppas fast man vet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hönstråden 2014

Jo det går sakta...:p

Brukar du hjälpa till om det går trögt..? Så förbaskat svårt att låta bli....:o
 
Sv: Hönstråden 2014

Oj, somnade.. :o inget mer har hänt dock.

Jag har bara haft ett kläck innan. Den gången hjälpte jag till lite på en bekants övertalning och lärde mig av det att inte göra så igen. Såg den gången ett kärl innanför hinnan = fortfarande cirkulation utanför kroppen. Om jag fortsatt lyssna på min bekanta hade den kycklingen dött. Så nej, jag hjälper inte till nu, om jag inte skulle se en mkt, mkt god anledning vad det nu skulle va. :) Men man blir sugen ibland.
 
Sv: Hönstråden 2014

Det var inte blandisägget, utan gotlandsägget. :) och nu har den första satt igång igen, cl-ägget. :D
 
Sv: Hönstråden 2014

Det piper i alla 3, cl-ägget har gjort större hål, men ingen högre växel än. Är så nyfiken om det är en höna eller tupp! :) Blandisäggen är också spännane, vad det ska bli för färger. Mina gotlandshöns bär på cream anlag så jag hoppas att kycklingen gör det också. Blandishönan har blommeppappa (och även tuppen till detta ägg som var hennes bror), men jag tror väl inte att det är så stor chans att kycklingen blir blommig ändå efterso att det är recesivt. Sen vet man ju inte heller om min friserade tupp fått komma till, då kan det ju komma en liten överraskning.

Nä nu får dom sätta igång snart!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 398
Senast: sassiball
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 012
Senast: sally_lipton
·
Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 438
Senast: KungTulle
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 286
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp