Status
Stängd för vidare inlägg.

Mysaan

Trådstartare
Eftersom mina barn nu äter frukost jättetidig då storebror går på förskolan sedan så måste de äta lunch. Alltså de har alltid ätit lunch men innan åt de typ flingor och mjölk eller kräm och macka till det.

Nu är de så hungriga så de behöver något stadigare till lunch. Jag har usel fantasi så denna vecka har det i princip blivit pasta och olika såser. :cry: :crazy:

Så lätt och snabbt lagat som mättar ordentligt. Ska kunna ätas av 4, 2½ och 1 åringar. Tyvärr så är de just nu lite svåra på grönsaker.
 
Sv: Lunchmat!

Fiskbullar gillar i regel barn och det är enkelt att fixa.
Varm korv med bröd.
Klimpsoppa.
Jag är ju lite gammaldags så jag brukar göra pölsa och frysa in det är också något som de flesta ungar gillar.
 
Sv: Lunchmat!

Pannkakor är både gott och enkelt. Som variation kan man göra plättar också. Olika soppor kan man också göra något som de kanske kan gilla.
 
Sv: Lunchmat!

mimmipigg skrev:
Jag är ju lite gammaldags så jag brukar göra pölsa och frysa in det är också något som de flesta ungar gillar.
Pölsa :d :d :d
Kan man få receptet :idea: :bump:
 
Sv: Lunchmat!

mimmipigg skrev:
Fiskbullar gillar i regel barn och det är enkelt att fixa.
Varm korv med bröd.
Klimpsoppa.
Jag är ju lite gammaldags så jag brukar göra pölsa och frysa in det är också något som de flesta ungar gillar.
Jo korv brukar de oxå få. Fiskbullar avskyr de. :crazy: Medans mamman deras :love: fiskbullar.

Pölsa har jag inte testat så det ska jag göra.
 
Sv: Lunchmat!

Becca85 skrev:
Pannkakor är både gott och enkelt. Som variation kan man göra plättar också. Olika soppor kan man också göra något som de kanske kan gilla.
Soppa har de lite svårt att äta. Plättar har jag helt förträngt men det kan jag göra någon dag. :)
 
Sv: Lunchmat!

Koka vatten till pulvermos.
Släng färdiga köttbullar i stekpannan m lite fett,
när dom stekts lite varma strö över några teskedar mjöl och späd m mjölk eller mellangrädde,
tillsätt valfri buljongtärning (-kanske bara en halv), lite vitpeppar och låt koka en stund medans du gör klart moset.
Servera m lingonsylt och kanske morot eller tomat au naturel.
Tar max 20 min och känns så husmanskostigt...

Annat recept är fläskpannkaka i långpanna - gör vanlig pannkakasmet men uteslut fettet, är ni många så gör en och en halv gång satsen.
Klipp bacon i bitar (eller använd färdiga baconklipp)och bred ut i en långpanna - medans ugnen blir varm - bacon längst upp o grillen på, 225 grader.
När baconen är knaprig och har så att säga smörjt långpannan, häll över smet och rör så baconet fördelas jämt och sen in i ugnen i 20-25 min minst.
Tar 10 min att göra fast sisådär 25-30 min i ugnen förståss.
 
Senast ändrad:
Sv: Lunchmat!

jag kom på mer
Fiskpinnar m pulvermos och gurkmajonäs på tub.
jag tycker det är på gränsen till inte alls gott men barnen gillar det väldigt mycket
 
Sv: Lunchmat!

Luff skrev:
Koka vatten till pulvermos.
Släng färdiga köttbullar i stekpannan m lite fett,
när dom stekts lite varma strö över några teskedar mjöl och späd m mjölk eller mellangrädde,
tillsätt valfri buljongtärning (-kanske bara en halv), lite vitpeppar och låt koka en stund medans du gör klart moset.
Servera m lingonsylt och kanske morot eller tomat au naturel.
Tar max 20 min och känns så husmanskostigt...

Annat recept är fläskpannkaka i långpanna - gör vanlig pannkakasmet men uteslut fettet, är ni många så gör en och en halv gång satsen.
Klipp bacon i bitar (eller använd färdiga baconklipp)och bred ut i en långpanna - medans ugnen blir varm - bacon längst upp o grillen på, 225 grader.
När baconen är knaprig och har så att säga smörjt långpannan, häll över smet och rör så baconet fördelas jämt och sen in i ugnen i 20-25 min minst.
Tar 10 min att göra fast sisådär 25-30 min i ugnen förståss.
:eek: Färdiga köttbullar får jag aldrig i barnen. de vill bara ha mammas hemmagjorda. :love:

Fläskpannkaka är inte heller någon hit enligt dem. Vaddå kräsna barn. :o
 
Sv: Lunchmat!

Luff skrev:
jag kom på mer
Fiskpinnar m pulvermos och gurkmajonäs på tub.
jag tycker det är på gränsen till inte alls gott men barnen gillar det väldigt mycket
:eek: Pulvermos och färdiga fiskpinnar. Aldrig att mina barn äter det. :crazy: De avskyr pulvermos. De ska bara ha hemmagjort mos. Fiskpinnar gillar de inte heller för paneringen. Däremot äter de gärna mammas panerade fiksfile eller annan fisk.
 
Sv: Lunchmat!

Ovanligt idag med barn som är bortskämda med hemlagat ;) .
Du får ha lite framförhållning då.Laga extra köttbullar,så det finns i frysen.Koka extra potatis till middagen,så finns det att steka upp till lunchen dagen ,efter,överblivet potaismos kan bli till en fiskgratäng ,makaronpudding är en annan bra "resträtt"
osv.
Rårakor och raggmunk är ett bra alternativ till pannkaka.Eller göra crepes på överblivna pannkakor?Omelett är ju snabbt fixat.Med potatis i extra mättande...
För övrigt ett tips att få barnen att äta soppa;börja med efterrättsoppor :D
 
Sv: Lunchmat!

Lines skrev:
Ovanligt idag med barn som är bortskämda med hemlagat ;) .
Du får ha lite framförhållning då.Laga extra köttbullar,så det finns i frysen.Koka extra potatis till middagen,så finns det att steka upp till lunchen dagen ,efter,överblivet potaismos kan bli till en fiskgratäng ,makaronpudding är en annan bra "resträtt"
osv.
Rårakor och raggmunk är ett bra alternativ till pannkaka.Eller göra crepes på överblivna pannkakor?Omelett är ju snabbt fixat.Med potatis i extra mättande...
För övrigt ett tips att få barnen att äta soppa;börja med efterrättsoppor :D

Tack för tipsen. :o Blir jag när du skriver så där. TRodde alla ville göra så mycket som möjligt från grunden och slippa massa pulver och sånt. :)

Mina barn vägrade barnmaten på burk när de var små oxå så enda från att de skulle börja med smakisar så har det blivit hemmalagat. Att allt lagas i från grunden beror på att jag är snål + att barnen äter bättre. Mina pojkar är sådana matvrak så vårt matkonto skulle vara astronomiskt om jag inte lagade allt från grunden.
 
Sv: Lunchmat!

Hej du

Jag har själv svårt med färdiglagat från affären så jag lagar oftast också mat från grunden. Dock är jag inte så förtjust i att lägga många timmar på det....
Jag gör ofta gratänger eller lådor av olika slag. Kräver en del framförhållning eftersom de ju oftast skall vara i ugnen en timme eller så, dvs det går inte att börja laga då man redan är hungrig. Men å andra sidan kan man göra nåt annat under tiden maten står i ugnen....

Igår gjorde jag nån sorts grönsaks-köttfärslåda enligt följande:
Bryn purjo+en tärnad squash i en kastrull, bryn köttfärs en stekpanna, blanda ihop med några deciliter kokat ris (blev över från dan före). Krydda ordentligt med curry (och salt om man vill). Sätt i ungsform och häll på grädde och massor med riven ost. I ugnen ca en timme på 175 C. Blev helt gott, serveras med grönsallad! Ingen smalmat precis :o :D men min son är så smal så han behöver alla kalorier han kan få.
Han gillar också Jansson frestelse och potatisgratänger av olika slag, tex med vitlök eller ost med kraftig smak.

Billig och mättande mat är det!
Våfflor är också en favorit hos oss.
 
Sv: Lunchmat!

4 port

10-12 skalade nykokta potatisar
2 ägg
2 msk smält smör
½ tsk salt
vitpeppar
1 dl ströbröd
smör till stekning

Pressa potatisen eller mosa den med elvisp. Blanda potatismoset med ägg, matfett, salt och vitpeppar och smaka av. Låt moset kallna. Forma potatismoset till en lång rulle och dela den i 12 bitar. Forma platta bullar och vänd i ströbröd. Fräs matfettet i en stekpanna och stek potatisbullarna gyllenbruna på båda sidor. Gott med lingon och stekt fläsk till eller som potatisrätt till stekt kött. Eller kan man äta det bara som det är utan något till.

Fast man kan nog göra på olika sätt, men egentligen är ju potatisbullar en billig *färdigrätt* som inte kostar speciellt mycket i affären. Man får ganska mycket för en liten peng. Men det är klart, hemmagjort blir ju billigast...man kan ju göra ett jättekok och frysa in.
 
Sv: Lunchmat!

Pyttipanna! :D

Tillägg: Självklart paella också!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lunchmat!

Visst kan man få det!

Pölsa kräver att man har tillgång till en stor kastrull och en köttkvarn.

Jag har ju egenslaktat kött, älg eller nöt och tar av kokköttet för att göra pölsa. Tycker att det blir bättre smak om jag blandar i lite fläsklägg, 1/4 del ungefär.
Kokar upp köttet, skummar och tillsätter sen vit och kryddpepparkorn, salt och lagerblad. Kokar tills köttet släpper benen och tar då upp och rensar bort allt kött och mal detta. Sila buljongen och koka korngryn 1 paket brukar vara rätt lagom till en köttgryta på 15 liter. De ska kokas ca ½ timme och det bränner lätt vid, så vakta!
Rör sedan det malda pölsköttet med korngryn (ta så mycket som du själv vill) och späd med buljong till lagom konsistens, smaka av med salt. Klart!
När pölsan är klar tycker jag att det är bäst att hälla upp den i långpanna och liknande formar för det är viktigt att den kyls snabbt, annars jäser den och då är den inte god...
Sen är det så bra att skära den i lagoma fyrkantiga bitar när den stelnat, packa i påsar och frysa in.
Pölsa är min snabbmat, in i mikron med en pölsbit och koka potatis snabbt är maten på bordet.
 
Sv: Lunchmat!

Jag brukar göra klimpsoppa bara med morotsslantar och klimp och de flesta barn brukar äta den. Att barn inte gillar soppa är nog ofta för att det blir för rörigt, de ser inte alla ingredienser. Äter de sig mätta på klimp är det ju bra, det är ju ungefär samma som pannkaka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 171
Senast: nickan1
·
Mat En normal dag: Frukost: Två rostade mackor med smör och några lager ost. Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
14 781
Senast: Buck
·
Kropp & Själ Nu är jag så trött på att vara trött hela tiden. När det sker så är det efter lunch, och håller i sig några timmar. Det är ingen...
2
Svar
25
· Visningar
1 390
Övr. Barn Någon som kan ge tips om det här? Har en 4 åring (R) som är jättekräsen med maten. Verkligen extremt och det har varit så enda sedan han...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 247
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp