Bukefalos 28 år!

Medryttare eller fult utnyttjande?

Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Om jag anställer en person för att träna/rida in/ rida till min häst så betalar jag denna.

Om jag "anställer" en person för att pyssla med min häst och ta lugnare skogsturer helt på mina villkor så är det gratis. Stallpyssel emot ridning.

Om jag "anställer" en person som är lika kunnig som jag själv/mindre kunnig till all sorts ridning ocg ger denne fri tillgång till hästen på sina dagar. - Då betalar personen som tack för lånet av en bra häst.

Om en medryttare skall betala eller inte beror anser jag helt på varför man skaffar medryttaren. Ota handlar det om att få hjälp ekonomiskt också då det är DYRT att ha hästar.

Du sa det på ett bra sätt där..OM Medryttaren lånar hästen på dina villkor är det gratis men om ryttaren har hästen som sin alldeles egna i princip har jag lättare att förstå varför man vill ta betalt. Låter mer logiskt.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Allt beror ju på en mängd faktorer.
Tillgång och efterfrågan.
Hästens kapacitet.
Ägarens (medryttarens) desperation.
Finns säkert fler saker att tillägga.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Du sa det på ett bra sätt där..OM Medryttaren lånar hästen på dina villkor är det gratis men om ryttaren har hästen som sin alldeles egna i princip har jag lättare att förstå varför man vill ta betalt. Låter mer logiskt.


Tar man hand om hästen helt på ägarens villkor då är man i min värld skötare!

Som skötare får du endast göra det som ägaren har bestämt, och du betalar således heller inget för det!

Men som medryttare så rider du som du vill på dina dagar, och betalar för det!
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Tack till alla som tar er tiden att svara. Min åsikt baseras ju delvis på ett okunnande som jag försöker ändra på här och era små poster hjälper verkligen att få ljus på stora delar av sutuationen..:bow:
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Tänker inte läsa hela tråden, för jag har läst diskussionen så många gånger...

Men jag ser det såhär:

Min medryttare tillför hästen massor!! Vi började hoppa lite i maj och började då från scratch. Det är medryttaren som har hand om hoppningen, eftersom jag är lite feg...:angel: Min häst har fått komma ut på en klubbtävling och i helgen red de Hubertusjakten och vann!!:D Och jag älskar att titta på!!:banana: Det är verkligen en win-win situation, hon utvecklas genom att hjälpa till med utbildningen av en orutinerad häst och hästen blir utbildad!! Tidsavlastningen får jag liksom på köpet. Från början behövde jag bara henne en dag i veckan, men nu blir det mer. Både för att jag behöver och för att det går så bra. Så aldrig i livet att hon skulle betala nåt!!

Men däremot nån som inte hade gett hästen och mig nåt tillbaka, utan bara motionsridit hade fått betala!!
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Läser inte hela tråden då det inte är första gången frågan kommer upp på forumet...

Men... VARFÖR ska en som inte har tid/lust/råd att ha egen häst åka snålskjuts på nån som har häst?

Sen är det en annan femma om medryttaren TILLFÖR nånting tex hjälper till att utbilda hästen men enbart skogs/motionsridning=klart som f*n den ska betala...
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Men... VARFÖR ska en som inte har tid/lust/råd att ha egen häst åka snålskjuts på nån som har häst?


Det är ju inte snålstjuts. Det är ju avlastning för hästägaren och jag säger det igen: Det är ju där jag inte förstår vad som är orätt om man har en medryttare "gratis". Du får ju som hästägare avlastning?
Jag kan inte komma ifrån det här. Hästägaren har ju en medryttare av en anledning eller har jag fel?
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Har DU egen häst?
PL


Om den frågan är till mig så är svaret nej. Jag har haft i nästan hela mitt liv dock samt även jobbat med hästar i stor omfattning.
Just nu ser jag inte att det finns plats för en häst i mitt liv varesig tidsmässigt eller ekonomiskt eftersom min utbildning tar rätt mycket av mig för tillfället.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Ja inlägget var väl riktat till dig!
Du har inte tid eller råd men du anser att det är fult att ngn annan vill lösa det problemet genom att dela på tid o kostnader.
PL
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

ja, ja det finns säkert hästägare som låter en medryttare åka gratis, så jag föreslår att du hittar en sådan :angel:

Jag för egen del är otroligt trött på folk som tycker att dom kan komma och rida mina hästar gratis, har iofs inte heller bett om hjälp men det finns folk av alla sorter;)
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Ja inlägget var väl riktat till dig!
Du har inte tid eller råd men du anser att det är fult att ngn annan vill lösa det problemet genom att dela på tid o kostnader.
PL

Tycker inte det är fult att dela på kostnader, läser du inte eller? Du är ju bara ute efter mig..Har börjat gjort det här jäkligt personligt och jag börjar bli rätt trött på dig.
Om du läser mina poster så ser du väl vad jag skriver eller? Jag tycker det är fel och fult att vissa människor utnyttjar en annan människa för sitt eget bättre. Och har man inte tid och råd med en häst ska man väl kanske inte ha en eller? Men det är väl toppen om man kan lösa det på nått vis.
ge upp nu...Jag vet precis vad det innebär att ha häst och det är just det som format mig till den uppfattnign jag har. Snart har jag inget mer att säga dig för allt står i ord i denna tråd. Scrolla för fan
Föresten så förstår jag inte varför du ältar mina åsikter om och om igen..Jag har sagt vad jag tycker och jag står för det. den här posten är till för att andra ska kunna säga sin mening i ÄMNET och den är inte menad som en munhuggningspost. Men det är klart som fan jag hugger som du hoppar på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

ja, ja det finns säkert hästägare som låter en medryttare åka gratis, så jag föreslår att du hittar en sådan :angel:

Jag för egen del är otroligt trött på folk som tycker att dom kan komma och rida mina hästar gratis, har iofs inte heller bett om hjälp men det finns folk av alla sorter;)


Och jag skapade inte den här posten för att jag är intresserad av att rida någons häst. Ville bara bli mer upplyst i ämnet..det är synd att vissa inte kan bemöta det med annat än spydighet, inte nödvändigtvis du Dennis.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

De e lugnt :cool:

Ville inte hoppa på dig utan bara ge min åsikt...:angel:
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Jag ska försöka hitta en medryttare till en av mina hästar, och den personen kommer bara behöva betala skorna, eftersom han kan gå barfota om han inte rids.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Den här typen av tråd kan man antingen starta med sina egna åsikter stenhårt presenterade som du gjorde men då får man räkna med mothugg, eller så kan man ställa frågan utan att direkt ta ställning.
I ena inlägget tar du stenhård ställning i nästa säger du att du inte gör det o sen säger du att du står för dina åsikter.
PL
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

De e lugnt :cool:

Ville inte hoppa på dig utan bara ge min åsikt...:angel:

Ja du kanske fick en liten del av den skopan som var menad till nån annan och jag ber om ursäkt för det. :smirk:
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Den här typen av tråd kan man antingen starta med sina egna åsikter stenhårt presenterade som du gjorde men då får man räkna med mothugg, eller så kan man ställa frågan utan att direkt ta ställning.
I ena inlägget tar du stenhård ställning i nästa säger du att du inte gör det o sen säger du att du står för dina åsikter.
PL

Har du en sån tråkig vardag att du bara måste?
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

För det första är det ingen som tvingar medryttaren att betala. Det är frivilligt att vara medryttare. Däremot tycker jag det är fult att vissa hästägare verkar utnyttja den stora efterfrågan som finns i större städer. Då är det vi som vill bli medryttare som får sätta gränserna och inte gå med på att betala för mycket; vill ingen betala tvingas ägarna sänka priserna. Däremot är många desperata och går med på att betala en större summa vilket gör att hästägare kan ta mer betalt.

Vad jag själv tycker är rimligt i en större stad (Sthlm, stallhyror på 3000-4000kr/månad)

Skogsridning 2 dagar/veckan: max 600kr/månad.

Blandad ridning (träning,uteritter osv): Tycker ett rimligt pris är att räkna ut hur mycket stallhyran blir per dag. Försäkring, hovslagare och extrautgifter vill jag inte behöva hjälpa till med utöver stallhyran. Det är trots allt hästägaren som äger hästen och fler förmåner än medryttaren.

Det fulaste är när man ser annonser på folk som vill ha 1500kr för att man ska komma och skogsrida deras hästar. Eller när folk har medryttare som får betala för att komma och rida ut lungt på förmiddagen för att ägaren sen ska kunna komma och träna på kvällen.

Däremot har jag ingenting emot att betala en rimlig summa, det är min hobby och jag förstår att hästägare gärna vill att man bidrar med en slant då man nyttjar både deras häst och utrustning. Det är inte gratis att ha häst.

Sen har jag tur och har fått chansen att rida väldigt trevliga hästar gratis.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 721
Senast: Mumfie
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 312
Senast: Lager
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 386
Senast: vildeld
·
G
Hästmänniskan Hej! Jag har under flera års tid sökt häst som jag kan bli medryttare till. Tyvärr har det inte gått så bra eftersom de flesta...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
26 557
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp