Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fio Just nu får jag inte till det alls. Jag tappar tålamodet o blir arg på henne.
Red lektion idag. Det trillade ner snö från taket o det var hon ju spänd för. Först så gick traven bra när vi red fram o jobbade med lite öppnor. Fortsatte sedan med galoppen också ok. Gjorde flera enkla byten.
Gick tillbaka till traven o då kom problemen. Hon svarar inte fram på skänkeln ordentligt. Blir framtung o sätter inte under sig bak utan blir arbetsovillig. Kan inte tro att hon är trött men försöker väl komma undan när det blir jobbigt.
När hon då blir framtung får jag mer i vänster hand och så börjar en dragkamp.
Får nästan kramp i händerna så ligger hon på. Då är det skänkeln hon inte svarar på.
Fick galoppera igen vilket går bättre o fånga bakdelen på volten för att hon skulle sätta under sig. Då blev det bättre men gick tillbaka till traven o då är problemet kvar.

Jag var lite i samma läge i veckan och på CR fast det funkar i trav men inte i galopp då vi hade hållt på med lite andra övningar i förvänd galopp som nog förvirrade honom lite då jag har varit lite otydlig, så jag fick telefonråd av min tränare att bara förtydliga halvhalterna i galoppen med först trav-skritt övergångar och sedan stanna kvar i samma varv och göra galopp-trav övergångar och vara väldigt tydlig där att halvhalterna och nedgången sker på yttertygeln... dessutom just med att det är galoppen så får man galoppera fler steg i galopp-trav övergångarna för annars blir det ju så att man använder den övningen för att förbättra traven och så skulle inte ske här just nu.

Han blev ju väldigt stark på höger yttertygel i vänster galopp och vill ge sig iväg för att han inte tar yttertygeln så i trav så puttar jag honom undan höger tygel in i vänster tygel i lite skänkelvikning mot väggen.. dvs förvänd skänkelvikning så han kom loss från yttertygeln lite och sen rakrikta igen för att göra ny galopp-trav övergång Sen när det funkade så gick jag över i höger varv och gjorde samma sak.

(I höger galopp så komprimerade han sig utan att samla sig och blev bara kort) NU efter 2 korta pass med lite förtydligande så funkar båda galopperna suveränt och han samlar sig lätt med en liten kram på ytter då manken kommer upp. Så jädra enkelt helt plötsligt bara genom att man är lite tydligare själv.. stackars ljusgrå, Jag red bara väldigt korta pass på 20 minuter och förtydligade så han förstod att det bara handlade om detta och inget annat.. han var helt förvånad över att det BARA vad det jag ville haha

Så jädra enkelt helt plötsligt bara genom att man är lite tydligare själv.. stackars ljusgrå. :banghead:

Jag tror att det är något i grundridningen som skiter sig @Maui och det är för din tränare att reda ut vad och hur du ska göra , ibland är det nödvändigtvis inte i den gångarten man tror utan något helt annat.

Hur gick det i dag på KM? Såg att du fick samma poäng som på CR? Var hon likadan?
Jag jobbade inatt så jag skippade att rida, var så satans trött...
 
@fio Japp, att få in 3 var en bragd. Tyckte iaf alla andra! :devil:

Idag har hon gått 120 med piloten, med tanke på att de inte varit ett par sen i höstas och inte tävlat sen i somras så gjorde dom en kanonrunda. Fick med sig två bommar men hoppade mycket bättre än förra året och framförallt var allt bus från igår som bortblåst, den lilla ögontjänaren...:mad:

Tyvärr finns det inte några fler tävlingar i februari så jag rider i Falköping i mars igen, bägge dagarna.
 
Fick 61% i KM. Tränaren var bussig o kom o tittade. Hon tyckte att det var ok. Sa att sista slutan var bra o så får jag bara 5 på alla :mad:
Tyckte hon ska vara mer eftergiven o det stämmer nog. Lägger sig på lite mkt o blir stum.
Testade att byta bett. Har ridit på ett smalt tredelat. Stoppade nu i ett tjockt gummiklätt 2 delat. Kändes lite bättre.
Alla som red ponny o LC storhäst skulle hjälpa till o bygga bana. Bara jag o en till kom :devil: Himla sätt att inte hjälpa till.
Skulle rida i Falkenberg men strök mig o anmälde mig till hoppning i Mark istället :p
Hoppas ni med spekulanter får sålt era hästar. Jobbigt när folk ska komma o prova.
 
Fick 61% i KM. Tränaren var bussig o kom o tittade. Hon tyckte att det var ok. Sa att sista slutan var bra o så får jag bara 5 på alla :mad:
Tyckte hon ska vara mer eftergiven o det stämmer nog. Lägger sig på lite mkt o blir stum.
Testade att byta bett. Har ridit på ett smalt tredelat. Stoppade nu i ett tjockt gummiklätt 2 delat. Kändes lite bättre.
Alla som red ponny o LC storhäst skulle hjälpa till o bygga bana. Bara jag o en till kom :devil: Himla sätt att inte hjälpa till.
Skulle rida i Falkenberg men strök mig o anmälde mig till hoppning i Mark istället :p
Hoppas ni med spekulanter får sålt era hästar. Jobbigt när folk ska komma o prova.

Fast då är det nog något fel om din tränare tycker slutorna är bra när du bara får betyg 5?
Då skulle jag iallafall bli lite orolig :eek:
 
Fast då är det nog något fel om din tränare tycker slutorna är bra när du bara får betyg 5?
Då skulle jag iallafall bli lite orolig :eek:
Ja det är lite underligt. De såg dem visserligen från olika håll, snett framifrån resp från sidan.
Men min tränare är en " högre" domare än hon som dömde :confused:
 
Fast ibland har det inget med "högre" att göra, känner jag. Tycker ofta man får mer rättvisa poäng av LA-domare då de dömer mer frekvent o har mer koll på hur ekipage i dessa klasser klarar att utföra rörelser. Hur motiverades 5:an av hon som dömde?
 
Fast ibland har det inget med "högre" att göra, känner jag. Tycker ofta man får mer rättvisa poäng av LA-domare då de dömer mer frekvent o har mer koll på hur ekipage i dessa klasser klarar att utföra rörelser. Hur motiverades 5:an av hon som dömde?
Jag håller inte riktigt med dig. Tycker att LA domare ibland fastnar på detaljer och inte tittar på helheten. Det kan vara väldigt petiga men nån detalj och glömma bort "totalen". Såg att hon som dömde var Msvb domare. Hon dömer ofta så inget ont om henne men igår var hon nog lite sträng. Tror att hon skrev något om eftergiften. Kan ju vara så att när hon tyckte att de skolorna jag red i början inte var bra så blir inte den sista bra heller.
Min tränare är Grand Prix domare såg jag, men hon dömer ibland lokala dressyrtävlingar i trakten.
Tror att det är eftergiften jag inte får till att det är det som brister. Ska se om jag kan få några tips nästa vecka på kick-offen.
 
Idag kände jag tarmrörelser..eller en liten bit av mig hoppas ju på att det var lille bebis:). Dygn 213 så jag vet inte:confused:..
Hade handen en liten bit framför ljuvret..

Är så långt kvar och hoppas allt ska gå bra:(.
Har ju varit med om tvillingfödsel på mitt gamla sto, många år sedan och hon är borta sedan 9år tillbaka men då kastade hon en månad innan bf..

En fjååårtisbild men jag är barnslig och mina mormorhormoner gör mig extra knasig:D
Det är aldrig tråkigt att gallopera barbacka i snön, bara lite mer spännande i bävernylonoverall och täckad häst, hon är bäst, lilla hästen:love:

18383_896463207041866_5909407417470931935_n.jpg
 
Vi funderar ju också på att betäcka en av våra till våren. Det är dotterns häst så hon får bestämma sig.;)

Kom nog ett steg närmare en lösning på lektionen i tisdags. Tränaren hade funderat och kommit fram till att "felet" sitter i munnen på Rivica. Hon lägger sig på och blir framtung och slipper då att arbeta ordentlig med bakbenen. Har kommit på att hon kan slippa ifrån genom att göra så.
Vi har ju tidigare kämpat med att hon ska ta stöd på båda tyglarna men nu har det blivit lite för mycket. Fick rida med en kramig hand. Finnas där men aldrig så att hon kunde ligga på och lägga sig i handen. Fungerade bättre men är svårt att lära om. Dessutom skulle hon vara kvar i "boxen" trots att hon inte låg på i handen.
Testade hemma på kvällen i går när det var lite uppehåll och det gick rätt bra även då. Hon kanske gick ur boxen något men låg inte på så det är nog på rätt väg.
 
Din tränare är verkligen raka motsatsen till min!:D Jag tyckte också Harriet hängde i truten o ville få loss där men tränaren påpekade raskt att det garanterat inte är munnen som är problemet utan bakbenen, dvs motorn är inte i fullgång, hästen är inte loss o framme för skänkeln och följdaktligen hänger då i handen istället. När vi gjorde på det sätt tränaren ville så gick det såklart galant.:o Och för att komma dit så flyttade jag henne i sidled på volten bort från innertygeln till ytter, både i skritt o trav, såg till att hon svarade direkt framåt för skänkeln, loss för innerskänkel, formad o följde tygeln utan att glida åt nåt håll. Varierade tempot så flytta, få bort från skänkel, rid framåt för bägge skänklarna o sen om igen. Tog 2 varv sen var det en helt annan häst.
 
Ögat i stort sett bra!
Ponnyn pigg som en mört och hoppade ut från sin egen hage igår.

Igår linade jag honom och idag och imorgon blir det ridning och sen kommer spekulanterna på söndag... Yes!!
 
Har ni funderat på hingst @Maui?
Va gott att det inte var så farligt med ponnyn @happyrider! Håller tummar här också!

Vi hade spekulanter på lånhästen i måndags. Såg gör trevligt ut!
Sen var dom tillbaka idag och hon red i padocken men det gick skrutt så det blir nog inget där..
Första gången var ju i ridhus och jag red fram honom lite.
Vet inte vad som spökade idag:( men tror att vädret och att det blev massa is/grus klampar störde honom?
Sen bör han nog kollas och åtgärdas i munnen, är bara så tråkigt att lägga massa på någon annans häst..

Men min Loppa tog jag en sväng innan på ridbanan, har inte ridit henne där på evigheter:)!
Åh, I Like:love:.
Bara lite lättjobb, skänkelvikning, förvänd, trava/gallopera rund mm och hon var så fiiin och bussig, goaste hästen..
 
@polly p Tråkigt med spekulanterna men klampar o is måste de ju fatta gör ridningen sämre. Ingen häst går väl bra med klampar i hovarna. Hoppas de kommer tillbaka en gång till.
Sara har funderat på Malins hingst
Corporal. Får nog se honom live i Scandinavium nästa vecka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 177
· Visningar
43 693
Senast: Ainon
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 009
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
14 130
Senast: Emuliiaa
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 910
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp