Bukefalos 28 år!

Pedofil efter avtjänat straff

Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Kl
Pedofiler är ofta själva offer för övergrepp, i synnerhet manliga pedofiler. Att bryta kedjan av att denna hemska företeelse kräver uppenbarligen att vi skyddar barnen. Detta tror jag många är medvetna om, och det har gjort det svårare för utövarna att få tillfällen att komma nära barn. Därför har många övergrepp flyttat över till internet.

För övrigt tycker jag att människor som utnyttjar andra människor bara för att bli sexuellt stimulerade, få utöva sin dominans, utkräva sexuell makt är ytterst opålitliga människor. Vill inte ha dem nära mina barn.
Vill jag veta om de pedofiler, ja det vill jag. Däremot tror jag inte det är förenligt med hur Sverige fungerar. Inte än. Och på något sätt är jag nöjd med detta. Jag skiter fullständigt i att pedofilen inte blir förlåten, däremot tror jag att det inte är hälsosamt för ett samhälle där vi ska känna till sådana saker om våra grannar.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jo, jag tycker de behöver extremt mycket beskydd.
Jag kan ha varit något trött när inlägget skrev om jag svarade tvärt om mot hur jag menade :o
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Hur menar du? Vilken diagnos har de som utsätter barn får våldtäkt och övergrepp?

Ja det är ju min fråga, hur bedömer man att någon är pedofil? Är väl tveksamt om alla som utsätter barn för sexuella övergrepp är just pedofiler.

Och hur gör man isf gränsdragningen för vem man hänger ut alt låser in på livstid?
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Ja det är ju min fråga, hur bedömer man att någon är pedofil? Är väl tveksamt om alla som utsätter barn för sexuella övergrepp är just pedofiler.

Och hur gör man isf gränsdragningen för vem man hänger ut alt låser in på livstid?

Den som utnyttjar ett barn sexuellt är väl en pedofil, liksom den som våldtar folk är våldtäksmän?

Pedofili är väl en läggning och inte en diagnos och vård anser jag en sådan person ska ha hellre än fängelse för att den ska lära sig att inte gå tillbaka till att förgripa sig på barn. Och det tycker jag ska gälla alla.

Gränsdragningen för vem man låser in är väl hur grovt brottet är, jag har ingen möjlighet att besluta om olika längd för olika personer, det gör man på en rättegång.
 
Senast ändrad:
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Domar är offentliga, då hänger myndigheterna ut någon?

Du svarade inte på mina frågor?

Du skriver att domar är offentliga. Ursäkta trådstöld, men hur hittar man domar mot en viss person ? Vet du? Om jag vet namn etc kan jag hitta domar utan att identifiera mig själv samtidigt?

Brottsregistret kan väl inte vem som helst begära tillgång till?
 
Senast ändrad:
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Du skriver att domar är offentliga. Ursäkta trådstöld, men hur hittar man domar mot en viss person ? Vet du? Om jag vet namn etc kan jag hitta domar utan att identifier mig själv samtidigt?

Brottsregistret kan väl inte vem som helst begära tillgång till?

Jag minns inte hur man gör eller hur det är egentligen så jag hoppas att någon som kan det där kan komma hit och berätta om jag har rätt eller fel.

Har du någon som begått brott kan du begära från tingsrätten den är dömd att få ut domen mot personen alt få läsa domen där.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag minns inte hur man gör eller hur det är egentligen så jag hoppas att någon som kan det där kan komma hit och berätta om jag har rätt eller fel.

Har du någon som begått brott kan du begära från tingsrätten den är dömd att få ut domen mot personen alt få läsa domen där.

Men då måste man själv lämna ut sitt namn och sin identitet. Om man inte vill det? Om det skapar en risk för en själv? Att den dömde får reda på att man hittat hans verkliga bakgrund.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Men då måste man själv lämna ut sitt namn och sin identitet. Om man inte vill det? Om det skapar en risk för en själv? Att den dömde får reda på att man hittat hans verkliga bakgrund.

Fast då har det ju med din egen åsikt att göra och inte huruvida domar är offentliga eller inte. Menar du att den som har begått brottet kan då se vem som begärt ut dom om denne?

Jag själv skulle inte bry mig om en sådan sak, har själv fått hem en dom mot en annan person från en rättegång jag var med på om min häst.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Den som utnyttjar ett barn sexuellt är väl en pedofil, liksom den som våldtar folk är våldtäksmän?

Pedofili är väl en läggning och inte en diagnos och vård anser jag en sådan person ska ha hellre än fängelse för att den ska lära sig att inte gå tillbaka till att förgripa sig på barn. Och det tycker jag ska gälla alla.

Gränsdragningen för vem man låser in är väl hur grovt brottet är, jag har ingen möjlighet att besluta om olika längd för olika personer, det gör man på en rättegång.

Nej, jag tror faktiskt inte det är så "enkelt". Man kan helt klart utnyttja barn sexuellt utan att vara pedofil, lika väl som man kan vara pedofil och aldrig utnyttja barn sexuellt.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Nej, jag tror faktiskt inte det är så "enkelt". Man kan helt klart utnyttja barn sexuellt utan att vara pedofil, lika väl som man kan vara pedofil och aldrig utnyttja barn sexuellt.

Men om man inte utnyttjar barn sexuellt så finns det ju inget problem att ta i tu med? Pedofili är ju en läggning vilket inte kan behandlas.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

... utan att det är myndigheters ansvar att personen får samtalskontakt resten av livet och att hen aktivt hindras att jobba med barn professionellt eller på sin fritid.

Frågan är om det hjälper. Jag har precis läst ut Jaycee Dugards bok om sina 18 år i fångenskap hos en dömd sexförbrytare. Han hade övervakare som kom på oanmälda besök, kontakt med en psykiatriker, fotboja under en period och satt även i fängelse en månad under tiden som Jaycee var fången hos honom men ändå upptäckte ingen henne och de två barn hon födde under fångenskapet.

Pedofiler/hebefiler som vill får tag på barn oavsett, det enda sättet att garantera barnens säkerhet är att han/hon är inspärrad resten av livet.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Domar är offentliga, då hänger myndigheterna ut någon?

Du svarade inte på mina frågor?
Domar publiceras inte vill du veta får du leta, tingsrättdomar går inte att hitta på nätet. Den som tar reda på fakta o sprider det vidare utan fullständig dokumentation sprider rykten.
PL
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Kl
Sexbrott - att förhindra återfall

Psykologen Hanna Harnesk möter i sitt arbete dagligen brottslingar som utfört några av landets grövsta sexbrott. Hon berättar i sitt föredrag vilka dessa förövare är, hur de gick från att vara offer till att bli gärningsman. Hanna Harnesk talar också om sitt arbete med att förhindra att dessa män, för det är nästan uteslutande män, ska begå brott igen. Hennes arbete är inte att göra dem lyckliga, utan att förhindra återfall, säger hon.


http://www.ur.se/Produkter/157222-U...ttsofferdagen-Sexbrott-att-forhindra-aterfall
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag är väldigt kluven i frågan. Att göra sådan typ av information offentlig handlar inte om att skydda sina barn, de spärrarna och det skyddet ska föräldrarna (eller andra ansvariga) tillgodose ändå. Och känner man till statistiken så är det män som barnet och familjen känner som är de vanligaste förövarna.

Jag tycker att alla människor har rätt till en integritet, men absolut inte sådan information som kan vara nyttig för andra att veta. Det hade underlättat för massor med kvinnor att veta vem den där 55-årige sol och våraren som härjade för något år sedan var. Det hade underlättat för flera personer att veta vad Hugo Färnström gjort, etc, etc, etc.

Med tanke på återfallsgraden på sexualbrott (men även andra brott) tycker jag att det är okej att det är offentlig information.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Men om man inte utnyttjar barn sexuellt så finns det ju inget problem att ta i tu med? Pedofili är ju en läggning vilket inte kan behandlas.[/QUOTE]

Fast är det fastställt?

Så det är ok att fantisera om barn, titta på barn? Det behövs inga åtgärder då? Och man är de facto pedofil om man tänder sexuellt på minderåriga? Oavsett?
Min poäng är att jag tror inte det är så enkelt att avgöra....
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Fast då har det ju med din egen åsikt att göra och inte huruvida domar är offentliga eller inte. Menar du att den som har begått brottet kan då se vem som begärt ut dom om denne?

Jag själv skulle inte bry mig om en sådan sak, har själv fått hem en dom mot en annan person från en rättegång jag var med på om min häst.

Ja, jag tror att den dömde (om denne vill?) kan se vem som begärt utdrag ur hans/hennes brottsregister. Tror jag. Är det då en person man på inga villkor vill ha kontakt med, känns det inte så trevligt.

Det här är, i mitt fall, en lång historia som jag av samma skäl :cautious: inte vill dra här.

Men handlar det om en offentlig handling man kan bläddra i på nätet, är det en annan sak.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Ja, jag tror att den dömde (om denne vill?) kan se vem som begärt utdrag ur hans/hennes brottsregister. Tror jag. Är det då en person man på inga villkor vill ha kontakt med, känns det inte så trevligt.

Det här är, i mitt fall, en lång historia som jag av samma skäl :cautious: inte vill dra här.

Men handlar det om en offentlig handling man kan bläddra i på nätet, är det en annan sak.

Du kan inte begära utdrag ur någons belastningsregister. Du kan begära ut en dom, och det får inte den dömde veta.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 632
Senast: Habina
·
Samhälle Om man blivit dömd för ett brott, avtjänat straff och lever ett "normalt" liv utan inslag av brottslighet, ska man då anses ha sonat...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 635
Senast: Millicent
·
Samhälle Jag försöker hitta statistik om våldsbrott men det går dåligt. Väljer kanske fel sökord när jag googlar. Bakgrund: Jag pratar med en...
Svar
5
· Visningar
936
Senast: Ramona
·
Samhälle Jag har precis lyssnat på en dokumentär från P2 som jag rekommenderar; https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1229657 Dokumentären...
Svar
13
· Visningar
2 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp