skulle ni fortsätta träffa kille som beter sig märkligt första gången?

Det låter ju som att du trots allt fortfarande är intresserad av killen och då är det ju värt att träffa honom igen. Kanske känns det bättre än sist, om inte så vet du och har inte förlorat mer än någon timme på det.

Jag tycker inte att han betedde sig ok på festen, även om det beror på blyghet. Ibland måste man göra saker även om det känns jobbigt, kanske att man inte fixar långa samtal men att hälsa och säga några ord till sin gäst/dejt borde man kunna pressa sig till. Själv hade jag blivit rejält avtänd om någon hade betett sig så mot mig, inte för att personen var blyg utan för att han inte försökte.
 
Till ingen särskild. Jag inser mer och mer hur jäkligt livet måste vara för blyga människor och människor med social fobi. En del tycker uppenbarligen att de ska dissas direkt, är manipulativa, inte värda det, inte normala, förställer sig etc.

Oj, säger jag. Jag har alltid tänkt och sagt till de i min närhet med en blyg personlighet att de ska gaska upp sig, att alla förstår att de är blyga och inte onormala och konstiga, att om de försöker men det blir fel är det inte hela världen för de flesta förstår och känner igen det blyga barnet (som nu är vuxet) i sig själva. Jag ska hålla jäkligt tyst efter att ha läst denna tråd, jag förstår nu fullständigt vilken värld de lever i och varför de inte vågar riskera att försöka, för det kan gå fel, och det blir hela världen, det finns inget överseende för någon som faller utanför ramen över hur man "ska" vara. Och inte blir det bättre av att våga vara ärlig och berätta om sin problematik heller, man är onormal, konstig, manipulativ och förställer sig ändå.

Till er som läser tråden och lider av blyghet eller social fobi: jag kan inte med ord uttrycka vilket helsike jag numera förstår att ni har. Allt gott och hoppas att ni träffar folk som orkar ge er tid så att de kan se bakom en liten del av er person, som inte på något vis är hela ni! Kram!

Jag förväntar mig inte att alla känner sig bekväma i alla situationer. Däremot måste ju även en blyg människa på något sätt visa att hen vill prata/umgås. Jag var väldigt blyg som yngre och hade behövt fler chanser än vad många gav mig, men jag deltog inte särskilt mycket i samtal eller var allmänt inbjudande. Så här i efterhand kan jag se att hade jag varit mina exempelvis klasskamrater hade jag troligtvis antagit att jag inte var särskilt intresserad av dem.
 
Alla män verkar fantastiska på nätet ...

En promille av dem är lika fantastiska i verkligheten.

Det där låter som en man som kommer såra dig igen och igen ,är du rädd om dig drar du nu innan du är fast. Jo han kanske bara är extremt blyg men det är ändå ett sånt taskigt beteende mot dig. Han förväntar att du ska förstå honom men han visade ingen omtanke för dina känslor.

Människor med psykiska problem är svåra att vara ihop med. Så är det bara. Även om de inte gör saker för att vara elaka mot partnern så är resultatet ändå det samma, man blir sårad, ledsen och det tar så himla mycket energi... När du först älskar honom är det jättesvårt att lämna, du vet ju att han egentligen inte är elak... Men är det rättvist att du ska bli lidande pga att någon annan inte tar tag i och jobbar på sina egna problem?

Tänk dig noga om innan du ger honom en chans till. Har han verkligen så många bra egenskaper att han är värd en andra chans? Tänker han göra något åt sin sjukdom? Dvs går han till psykolog?
 
Jag gillar blyga män men inte att bli ignorerad. Jag skulle ge killen en chans till genom att träffas själva, nyktra... Kan han inte slappna av då, nä då hade jag nog tagit avstånd... "Rätt person" innebär för mig att man kan slappna av och vara sig själva... Är det alldeles för mkt spänningar är det "fel"... (Eller bara fysisk attraktion många ggr).....
 
Alla män verkar fantastiska på nätet ...

En promille av dem är lika fantastiska i verkligheten.

Det där låter som en man som kommer såra dig igen och igen ,är du rädd om dig drar du nu innan du är fast. Jo han kanske bara är extremt blyg men det är ändå ett sånt taskigt beteende mot dig. Han förväntar att du ska förstå honom men han visade ingen omtanke för dina känslor.

Människor med psykiska problem är svåra att vara ihop med. Så är det bara. Även om de inte gör saker för att vara elaka mot partnern så är resultatet ändå det samma, man blir sårad, ledsen och det tar så himla mycket energi... När du först älskar honom är det jättesvårt att lämna, du vet ju att han egentligen inte är elak... Men är det rättvist att du ska bli lidande pga att någon annan inte tar tag i och jobbar på sina egna problem?

Tänk dig noga om innan du ger honom en chans till. Har han verkligen så många bra egenskaper att han är värd en andra chans? Tänker han göra något åt sin sjukdom? Dvs går han till psykolog?

Att vara blyg är ingen psykisk sjukdom :banghead:
 
ibland känns det som folk på buke är så himla perfekta jämt, är det så i verkligheten också? Att man gör alla rätt jämt typ!

Nä ge grabben en chans till, han kanske va så nervös att det låste sig i huvudet, han kanske inte riktigt visste att han skulle bli så blyg när han bjöd in dig! Ibland vet man ju inte alltid hur man ska reagera!
 
ibland känns det som folk på buke är så himla perfekta jämt, är det så i verkligheten också? Att man gör alla rätt jämt typ!

Jag tycker det är rätt stor skillnad att göra någon liten fadäs umgängesmässigt jämfört med att ignorera en av sig själv bjuden gäst/dejt en hel kväll. Det är inte OK. Och det blir inte mer OK genom att säga att man är blyg. Är det OK att bära sig åt som ett svin om man är blyg? Nä, det är självklart aldrig OK.

Visst köper jag att alla inte är sociala underverk och mingelmästare. Därifrån till vad TS beskriver är steget gigantiskt stort. Han valde själv att bete som som en gris. I min bok känns det inte intressant att umgås med folk som beter sig illa och sedan skyller på att man är blyg.
 
Hej bukevänner. Jag har skrivit med en kille på internet i några månader. Är med på en singelsida. Jag fastnade för honom direkt när han skrev ett långt förstamejl. Som skillde sig från alla andra hundratals massutskick man får från killar. Så jag svarade honom och vi har skrivit nästsn varje dag och haft saker och skriva om också, så det rann aldrig ut i sanden.

Han bjöd sen mig på fest. Som jag åkte på med några kompisar. När vi kom dit stod han och ignorera mig och pratade med några kompisar. Tyckte det kändes udda redan där. Men jag är inte blyg så jag gick fram och pratade och drog med honom bort. Och frågade varför han betedde sig så. Så sa han att han var så blyg och försiktig. Sedan i princip ignorera han mig hela kvällen !!! Medans hans kompisar och andra killar raggade vilt. När festen var slut och vi var på väg hem fick jag kontakt med honom och han var allmänt nervös. Men frågade massa frågor och jag fick några kramar. Och hans kompisar sa ta med henne så har vi efterfest , men då sa han nej det går ju inte. Ska sova. Jag skickar iaf ett sms om att han är himla söt och får liknande tillbaka. Dagarna efter har han mejlat som vanligt och skriver att jag är fin osv. Men kan man vara så blyg eller ovetande om hur elakt det är att ignorera någon en hel kväll? Jag känner mig ledsen. Men har ändå fastnat för honom. Är inte ofta jag blir så pass intresserad.

Blyg i kombination med nervös om vännerna är där osv. Skulle träffat han själv, låter som ni är tonåringar o då är ju många killar sådär osäkra ffa i kombo med vännerna ;)
 
Jag tänkte på den här tråden i morse, och först blev jag faktiskt ganska ledsen. Nu utgår jag inte bara från TS situation, utan mer generellt attityden många verkar ha mot blyga, både här på buke och på andra ställen.
Att så många verkar se blyghet som något som gör att en person inte är värd en andra chans, som en psykisk sjukdom (:eek::confused::banghead:), som nåt onormalt och som något som antyder att en person inte är ärlig och pålitlig. Det gör mig uppriktigt ledsen.

Livet är svårt som det är, när hela samhället är uppbyggt från att blyghet är "fel" och att inte vara blyg är "rätt". Redan från första åren i skolan inpräntas att man som blyg måste pressa sig själv och gå utanför sin komfortzon för att vara mindre blyg och ta mer plats, medans de som inte är blyga inte behöver ändra sig alls och inte behöver hålla tillbaka för att ge de blyga en chans att komma fram. Och sedan fortsätter det hela livet. Blyga ses ofta som tråkiga, ointresserade, inte värda en andra chans osv.

Ocg det gjorde mig som sagt först otroligt ledsen. Men sedan, någonstans i ledsenheten jag kände, så tänkte jag lite till. Det är INTE mer fel att vara blyg än att inte vara blyg. Och sen finns det olika nivåer av det hela. Att vara blyg är skitjobbigt. Att ha social fobi är ännu mer skitjobbigt. Och att ha en fobisk personlighetsstörning är det skitjobbigaste av allt vad det gäller blyghet och sociala kontakter. Men alltså, även att "bara" vara väldigt blyg är otroligt tufft, även om omgivningen skulle vara förstående. Att vara blyg och vara omgiven av folk som anser att blyghet är något som gör en person till en sämre människa, och som man bara borde lägga av med, det måste vara ett rent helvete.
(Och sedan vet jag att både fobier och personlighetsstörningar är sånt som många anser är psykiska sjukdomar, men vanlig blyghet är det iallafall inte. Om blyghet är en psykisk sjukdom så är det väl rimligtvis även en psykisk sjukdom att vara utåtriktad?)

Så jag hoppas att alla människor som är blyga förstår att det INTE är något fel på er, och inget som säger att ni är sämre människor eller mindre värda än någon annan. Jag insåg när jag tänkte på det här i morse, att de som inte är villiga att ge mig en chans att slappna av, det är inte några människor jag ändå har någon önskan om att lära känna. Jag vill inte se mig som något offer för min blyghet. Jag ÄR inget offer för min blyghet, eftersom min blyghet inte är något negativt. Så jag tänker inte låta mig nedslås av att somliga dissar mig på en gång på grund av att jag är blyg. Det säger mer om dem än om mig, och då är det bara skönt om de gör jobbet och sorterar bort sig själva från min umgängeskrets så slipper jag göra det själv ;):devil:

Igen. TS, det här handlar egentligen inte om dig eller din situation. Du ska förstås göra det som känns rätt för dig.
Det här är mer en reflektion på diskussionen som uppstått, och mina tankar kring att vända på det och mitt sätt att (för mig) ta bort stämpeln att blyghet är något negativt.
 
Vilken ålder talar vi om? En valpig pojk på 18-19 eller en mogen man på 50+? Blyg eller ej så bör livet ha lärt den mogne mannen mer om hur man bemöter andra vad det har hunnit med den unga mannen.
Att vara blyg är givetvis ok, men även blyga personer kan väl förväntas uppföra sig hyfsat? Att bjuda in ngn till en fest och sedan ignorera personen är inte ok även om man är blyg, men om han är ung kanske livet inte har lärt honom det ännu - är han äldre borde han ha lärt sig ...Så vore du min dotter hade jag sagt ge honom en chans till om han är söt och verkar snäll! Vore du min kompis hade jag sagt att du ska glömma skitstöveln!
 
Allmän reflektion.

Många här sätter likhetstecken mellan blyg = otrevlig. Så är det inte för mig. Är man blyg, är man blyg. Är man otrevlig är man just det: otrevlig.

Den här snubben var otrevlig och skyller på att han är blyg. Det är ju inget mer än en patetisk ursäkt för att uppföra sig illa.
 
Vilken ålder talar vi om? En valpig pojk på 18-19 eller en mogen man på 50+? Blyg eller ej så bör livet ha lärt den mogne mannen mer om hur man bemöter andra vad det har hunnit med den unga mannen.
Att vara blyg är givetvis ok, men även blyga personer kan väl förväntas uppföra sig hyfsat? Att bjuda in ngn till en fest och sedan ignorera personen är inte ok även om man är blyg, men om han är ung kanske livet inte har lärt honom det ännu - är han äldre borde han ha lärt sig ...Så vore du min dotter hade jag sagt ge honom en chans till om han är söt och verkar snäll! Vore du min kompis hade jag sagt att du ska glömma skitstöveln!
Konstigt resonemang. Så mannen är alltså skitstövel beroende på vilken relation du har till honom/han till dig
 
Jag hade inte träffat honom igen. Blyghet är en egenskap och att vara ofin är en annan. Han betedde sig väldigt illa tycker jag och det är vad en ser som är vad man får. Sen kan texten han får ur sig vara aldrig så bra.
 
Jag tror inte att någon av oss tycker att hans beteende på festen var bra, trevligt, smart om man vill ha en framtid med någon, vänligt eller okej (?).

Men med ålder och vishet kommer insikten om att allt inte alltid blir och går som man tänkt sig och vi förstår att det kan gå så där. Det är inte bra, men det är mänskligt. Ibland blev det bara jäkligt fel, oavsett hur goda intentioner man än hade.

Killen har förklarat varför och visat full insikt i att det inte var bra. Nästan alla människor som uppriktigt ber om ursäkt är värda en andra chans, om de inte sårat en för mycket. Endast ts kan avgöra om det var för mycket. Nu ska det vara roligt att vara i ett förhållande, problemen brukar komma av sig själva ändå, och ts har inga moraliska krav att vara någons stödperson. Nu får killen visa att han tänkt till och får planera nästa träff så att det framgår bättre vem han är och att förra gången inte är ett mönster. Vem vet, det kanske går jättebra, det kanske blir en jättenervös-press på honom och han gör bort sig igen. Det är mänskligt. Därmed inte sagt att man måste vara tillsammans med någon som gör bort sig gång på gång, oavsett orsak lär det ju döda eventuella känslor till slut.

Men jag tycker ts är strong, vidsynt och en schysst medmänniska som ger honom en chans till att visa vem han är. Det kanske inte blir ett romantiskt förhållande (icke beroende på blyghet eller ej), men vänner är bra att ha de med. Uppenbarligen är han ju en rolig förströelse med sina skrivna texter och det fyller väl alltid någon trevlig funktion i ens liv, om man vill.
 
Tack för Alla Svar ! Jätteintressant att höra olika åsikter.
Jag har som sagt fått en förklaring att han är blyg och försiktig och inte hafy tjej på många år.
Så jag kommer ge honom en chans till. Så får vi se :)
Tycke det är bra att du träffar honom igen.
MEN- det är viktigt att han då inte använder sin blyghet som ursäkt för att bete sig illa. Det har jag sett flera gånger.
Även blyga som förväntar sig att den andra parten ska ta ansvaret och alla initiativ.
 

Liknande trådar

Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 448
Senast: Vallmo
·
Relationer Igår fick jag nog av en sk. arbetskollega. Eller ja kanske nt kollega helt, men han är en anställd från ett annat företag som jag och...
Svar
1
· Visningar
1 041
Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 318
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 925
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp