Bukefalos 28 år!

Slakt, fotoutställning

Sv: Slakt, fotoutställning

Nu är vi ju inte kanibaler, vilket få varelser är! Vi människor kan ju även vi bli uppätna av t.ex. ett lejon, så vad är skillnaden. Lejon käkar ju inte heller varandra.

Kicki :laugh:

Nej, så för dig är det just kannibalismen som avgör vem som kan ätas och inte?
Skulle du kunna äta t.ex schimpans (stavning) om de föddes upp som vanliga produktionsdjur?

Vi kan bli uppätna av lejon, ja. Men det finns två väsentliga skillnader mellan lejon och människor:

1. Lejon är rovdjur. Människan kan mycket väl leva på en vegetarisk kost.
2. Människan har rest sig ur kretsloppet.
Vi människor får inte döda varandra eftersom liv har ett värde.
Men varför ska detta gälla bara för människor. Har vi mer rätt till liv än vad djuren har? Varför har vi det isf?

Jag anser att vi har ett ansvar gentemot andra djur, och därför ska vi inte döda dem.

Förlåt om det blev ett rörigt inlägg, men för tillfället kan jag inte formulera mig bättre :laugh:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Nej, så för dig är det just kannibalismen som avgör vem som kan ätas och inte?
Skulle du kunna äta t.ex schimpans (stavning) om de föddes upp som vanliga produktionsdjur?

Vi kan bli uppätna av lejon, ja. Men det finns två väsentliga skillnader mellan lejon och människor:

1. Lejon är rovdjur. Människan kan mycket väl leva på en vegetarisk kost.
2. Människan har rest sig ur kretsloppet.
Vi människor får inte döda varandra eftersom liv har ett värde.
Men varför ska detta gälla bara för människor. Har vi mer rätt till liv än vad djuren har? Varför har vi det isf?

Jag anser att vi har ett ansvar gentemot andra djur, och därför ska vi inte döda dem.

Förlåt om det blev ett rörigt inlägg, men för tillfället kan jag inte formulera mig bättre :laugh:

Nej inte enbart, handlar även om tillgång, livssituation bl.a.

Det kan vi, men det kan även en björn. Vi har inte mer rätt till liv och kan därför åxå bli dödade och uppätna av ett rovdjur. Att vi har ett regelverk som styr dödande av människor är en annan femma.

Kicki :laugh:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Du måste ha en förbannat konstig värld om du inte ens överlever utan kött. Finns det grönsaker i din värld?
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Människan är en omnivor och inte en herbivor, bara som upplysning :angel:

Människan är gjord för att äta kött och framförallt fisk. Det är därför vi har enzymer för att bryta ner animaliskt protein i matsmältningsapparaten.
Det är både naturligt och nödvändigt för människor att äta kött, fisk, ägg och mjölk osv. för att få i oss alla nödvändiga ämnen etc. som behövs för att kroppen ska fungera som bäst.

(och innan du mfl skriker högt åt ovan skrivna, så läs vad som står nedan)


Jag mfl föredrar att äta de naturliga alternativen för att få i oss allt vi behöver via kosten för att fungera, i stället för att som vissa andra peta i oss allt detta i konstgjord form. Ty allt finns inte i grönsaker allena
:grin:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Du måste ha en förbannat konstig värld om du inte ens överlever utan kött. Finns det grönsaker i din värld?


Var har jag sagt att jag inte ÖVERLEVER utan kött!? :confused: Klart att det inte finns grönsaker i min värld, vad är det för någonting? :grin:

Kicki :bump:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Nej inte enbart, handlar även om tillgång, livssituation bl.a.

Det kan vi, men det kan även en björn. Vi har inte mer rätt till liv och kan därför åxå bli dödade och uppätna av ett rovdjur. Att vi har ett regelverk som styr dödande av människor är en annan femma.

Kicki :laugh:

Okej, då förstår jag ungefär hur du tänker :)
Eftersom andra djur har fritt fram att döda och äta oss har vi rätt att göra detsamma mot dem. Typ..

Men jag ser det såhär. Vi människor behöver inte kött för att överleva. Vi skulle snarare tjäna på att ät mindre/inget kött.

Dessutom har vi människor rest oss ur kretsloppet, bara för att djuren gör på ett visst sätt betyder det inte att vi måste "sjunka till deras nivå"

Ett exempel: Sättet många rovdjur dödar sin mat på är väldigt plågsamt för det djuret.
Bara för att rovdjuren låter sina bytesdjur dö plågsamt betyder det inte att vi människor har rätt att plåga djuren vi ska döda för att äta. Och bara för att vi kan bli plågsamt dödade av t.ex lejon, betyder det inte att vi har rätt att plåga lejon till döds.
Det tror jag att du håller med om.
Därför tycker jag inte att man kan se det på det sättet gällande dödandet heller.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Människan är en omnivor och inte en herbivor, bara som upplysning :angel:

Människan är gjord för att äta kött och framförallt fisk. Det är därför vi har enzymer för att bryta ner animaliskt protein i matsmältningsapparaten.
Det är både naturligt och nödvändigt för människor att äta kött, fisk, ägg och mjölk osv. för att få i oss alla nödvändiga ämnen etc. som behövs för att kroppen ska fungera som bäst.

(och innan du mfl skriker högt åt ovan skrivna, så läs vad som står nedan)


Jag mfl föredrar att äta de naturliga alternativen för att få i oss allt vi behöver via kosten för att fungera, i stället för att som vissa andra peta i oss allt detta i konstgjord form. Ty allt finns inte i grönsaker allena
:grin:

Vilka näringsämnen är det vi vegetarianer endast kan få i oss genom att peta i oss det i konstgjord form?

Vegetarianer äter naturligtvis mycket mer naturligt än grönsaker, men det vet du säkert.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Dessutom har vi människor rest oss ur kretsloppet, bara för att djuren gör på ett visst sätt betyder det inte att vi måste "sjunka till deras nivå"

Ett exempel: Sättet många rovdjur dödar sin mat på är väldigt plågsamt för det djuret.
Bara för att rovdjuren låter sina bytesdjur dö plågsamt betyder det inte att vi människor har rätt att plåga djuren vi ska döda för att äta. Och bara för att vi kan bli plågsamt dödade av t.ex lejon, betyder det inte att vi har rätt att plåga lejon till döds.
Det tror jag att du håller med om.
Därför tycker jag inte att man kan se det på det sättet gällande dödandet heller.


Tycker inte att vi sjunker till djurens nivå, varför ska isf. deras vis vara sämre!? Och jag tycker inte att lejonen plågar någon till döds, går hyfsat snabbt trots allt. Samt att var och en använder sig av den teknik som den behärskar. Det är ju inte utstuderat av rovdjuret att tillgripa en viss metod för att den är plågsam eller sämre, på samma vis som vi inte utstuderat ska tillgripa en metod under vår kapacitet.

Kicki :laugh:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Människan är en omnivor och inte en herbivor, bara som upplysning :angel:

Människan är gjord för att äta kött och framförallt fisk. Det är därför vi har enzymer för att bryta ner animaliskt protein i matsmältningsapparaten.
Det är både naturligt och nödvändigt för människor att äta kött, fisk, ägg och mjölk osv. för att få i oss alla nödvändiga ämnen etc. som behövs för att kroppen ska fungera som bäst.

(och innan du mfl skriker högt åt ovan skrivna, så läs vad som står nedan)


Jag mfl föredrar att äta de naturliga alternativen för att få i oss allt vi behöver via kosten för att fungera, i stället för att som vissa andra peta i oss allt detta i konstgjord form. Ty allt finns inte i grönsaker allena
:grin:
Mig veterligen är människor gjorda för att äta kött i små mängder och inte alls lika ofta som folk gör idag. Och nej, vi måste inte äta kött. Hade vi varit tvungna att äta kött så borde fler vegetarianer och ffa veganer ha varit döda för längesen. Jag är själv vegetarian och i allra högsta grad fullt levande.

Är du medveten om att den enda anledningen till att man får i sig "allt" via kött är att folk petar i tillskotten i djuren istället för att människor knaprar tillskotten själva?

För övrigt, man kan få i sig allt via växtriket utan att behöva knapra tillskott. Det är svårt dock och kräver att man är insatt i näringslära.

Var har jag sagt att jag inte ÖVERLEVER utan kött!? :confused: Klart att det inte finns grönsaker i min värld, vad är det för någonting? :grin:
Läs mitt inlägg och ditt svar igen. Förstår du inte då så är det lönlöst så jag pallar inte att förklara för dig, du är uppenbarligen alltför insnöad på din egen sida av saken för att ens kunna fundera på om det kanske kan finnas något vettigt i det vi försöker förklara för dig.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Tycker inte att vi sjunker till djurens nivå, varför ska isf. deras vis vara sämre!? Och jag tycker inte att lejonen plågar någon till döds, går hyfsat snabbt trots allt. Samt att var och en använder sig av den teknik som den behärskar. Det är ju inte utstuderat av rovdjuret att tillgripa en viss metod för att den är plågsam eller sämre, på samma vis som vi inte utstuderat ska tillgripa en metod under vår kapacitet.

Kicki :laugh:

Deras vis är sämre på så sätt att de inte bryr sig om djuren de dödar utsätts för lidande. T.ex har jag själv sett hur grymma katter kan vara mot mössen de fångar. Men de kan inte hjälpa det. De tänker inte som oss. Bara för att det är okej för andra djur att göra på det sättet är det inte okej av människan.
Samma gällande dödandet då, enligt mig. Bara för att något är okej för andra djur att göra betyder det inte att vi kan görapåsamma sätt.

Vi människor har blivit något mer än ett vanligt djur. Vi tar hand om varandra på ett sätt som inte djur gör osv. Men varför ska vi inte behandla djur på ett bra sätt också, och även ge dem rätt till liv?
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Där gjorde du nog en fri tolkning. Att slakta för att äta går väl inte att jämföra med våldtätkt och att plåga djuret!? Det var ju slakt av djur som man sa sig bry sig om och Fritzl som du tog som ex. Och det var det som jag störde mig på!

Fast du lyckas fortfarande inte förstå att man kan jämföra ett teoretiskt resonemang utan att jämföra handlingarna i praktiken.
JAG har inte påstått att slakt är jämförbart med våldtäkt och djurplågeri utan du menade att skillnaden i fallen var just att det ena var djur, det andra människor, den logiska slutsatsen blir att hade det handlat om djur hade det varit okej.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Inte i min värld! Jag äter inte kött för nöjes skull, det är mat!

Fast vad är det för löjligt argument? Vem definierar vad som är mat? Om jag bestämmer att människokött är mat så är det då okej att äta detta?

Sen känns det nästan lite hånfullt och respektlöst mot den stora delen av världens befolkning som inte har mat på bordet (eller ett bord för den delen) att hävda att det liksom är hur naturligt som helst att man kan äta kött flera gånger om dagen. Det är faktiskt en väldig lyxkonsumption vi har här i västvärlden. Jag har inte en privatjet för nöjes skull, det är transport!
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Läs mitt inlägg och ditt svar igen. Förstår du inte då så är det lönlöst så jag pallar inte att förklara för dig, du är uppenbarligen alltför insnöad på din egen sida av saken för att ens kunna fundera på om det kanske kan finnas något vettigt i det vi försöker förklara för dig.

Du ställde en fråga eller rättare sagt två, jag svarade! Vad är det att förstå!? Och vad är det du skulle behöva förklara, hur rätt du har!? Du läser mina inlägg som fan läser bibeln och jag finner det rätt lönlöst att diskutera med dig eftersom det sällan leder någonstans! Vi har ju varit i det här läget förut utan större framgång!

Och jag är isf. inte ensam om att vara snötäckt, har bra sällskap av dig, även om du sitter på andra sidan snöhögen! :grin:

Kicki :bump:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Deras vis är sämre på så sätt att de inte bryr sig om djuren de dödar utsätts för lidande. T.ex har jag själv sett hur grymma katter kan vara mot mössen de fångar. Men de kan inte hjälpa det. De tänker inte som oss. Bara för att det är okej för andra djur att göra på det sättet är det inte okej av människan.
Samma gällande dödandet då, enligt mig. Bara för att något är okej för andra djur att göra betyder det inte att vi kan görapåsamma sätt.

Vi människor har blivit något mer än ett vanligt djur. Vi tar hand om varandra på ett sätt som inte djur gör osv. Men varför ska vi inte behandla djur på ett bra sätt också, och även ge dem rätt till liv?

Läs mitt inlägg igen, där jag skrev om "inte under sin kapacitet"!

Och vilka djur ska inefattas av att inte dödas, alla inkl. kryp av olika slag, om inte varför!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Fast vad är det för löjligt argument? Vem definierar vad som är mat? Om jag bestämmer att människokött är mat så är det då okej att äta detta?

Sen känns det nästan lite hånfullt och respektlöst mot den stora delen av världens befolkning som inte har mat på bordet (eller ett bord för den delen) att hävda att det liksom är hur naturligt som helst att man kan äta kött flera gånger om dagen. Det är faktiskt en väldig lyxkonsumption vi har här i västvärlden. Jag har inte en privatjet för nöjes skull, det är transport!


Ja, vem definierar vad som är mat, lite tänkvärt!? De som bestämmer att det inte är kött!? Återigen, kanibalism!

Tycker hellre att det är mer hånfullt att rata mat, när folk svälter! Alla har inte den lyxen att de kan likställa djur och människor och på så vis skippa ett mål mat! Så det där kan man vända på!

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 236
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 958
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp