Bukefalos 28 år!

Slakt, fotoutställning

Sv: Slakt, fotoutställning

Du fattar inte riktigt hur vi som har kvar arvet från jordbrukssamhället ser på djur. Djurplågeri var inte acceptabelt i det gamla bondesamhället däremot var det naturligt att man åt djuren.
Men en skarp skiljelinje drogs mellan människor o djur.
Den skiljelinjen finns fortvarande kvar inom seriöst djurskydd, eftersom djuren inte är människor så är de speciellt utsatta o kräver ett speciellt skydd, även om vi har rätt att slakta o äta så skall det skötas rätt.
Historiskt har förstås gränserna för vad som är ok flyttats med tiden.
PL

Fast vad har det med vad vi diskuterar att göra? Jag har inte nämnt vare sig djurskydd eller djurplågeri. (Och vilka är "vi" som har kvar arvet från jordbrukssamhället?)
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Men hur ska du ha det?

Varför kan man inte måna om de djur som ska slaktas?

Jag pratar inte om måna om som i fysiskt ta hand om, vilket jag redan skrivit. Jag månar om och bryr mig om min cykel, tvättar den och ser till att den är frisk och fungerar. Men jag skulle aldrig får för mig att kalla mig cykelvän eller hävda att jag bryr mig om dess själsliv, när jag har tröttnat så slaktar jag den och säljer delarna eller slänger den på soptippen!
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Därför frågade jag dig. Jag förstår inte vad mina barns eventuella svält skulle ha med ämnet att göra ifall det inte är så att dina barn svälter. En extrem situation där ingen kan agera normalt kan liksom inte jämställas med vanligt vardagsliv.



Jag förstår skillnaden, förstår du likheterna?

Fast nu måste jag fundera... menar du att om Fritzl stängt in sina djur i källaren och våldtagit dem hade det varit okej... eftersom de är djur?


Om du läser dina egna inlägg så hittar du svaren! Och de svaren gjorde att jag hade den frågeställningen!

Och på fråga två, nej! Jämförelsen var det du som gjorde i första hand i fråga om SLAKT!

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slakt, fotoutställning

Detta är EN av alla anledningar som gör att jag inte äter kött som kommer från slakterier. Äter endast det min sambo jagat. Det djuret har troligtvis inte hunnit reagera innan det är dött som djuren på slakterierna måste göra...usch...hemskt.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

*kl*

Har en fråga ang slakten på grisarna. På bilderna skar de ju halsen av dem om jag minns rätt. Är det det som dödar dem eller är det det man gör innan dess?

Jag fick för mig att man innan sövde grisarna, men hur vet man isf att den bedövningen fungerar 100%-igt så att de inte känner någon smärta då?

Jag frågar mest för att jag helt enkelt undrar hur det går till.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Sedan har jag en allmän fråga till alla köttätare angående djurens värde:

Människan är ju ett djur. Varför har vi människor rätt att äta andra djur men inte andra människor. Vad är den stora skillnaden för er?

Är det i princip okej att äta alla andra arter än just människan, är det det som avgör?
Skulle ni t.ex kunna äta apor som är nära besläktade med människan, eller rättare sagt; är det rätt?
Nu förutsätter jag att det fanns många apor och att de inte var utrotningshotade.

Det jag egentligen undrar är, vad är det som avgör vilka levande varelser som kan ätas och inte?
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Och på fråga två, nej! Jämförelsen var det du som gjorde i första hand i fråga om SLAKT!

Nej jag gjorde en jämförelse mellan synen på andra individer/varelser. Och du påstod att skillnaden var att det ena handlade om hans egna barn, det andra om djur - slutsatsen torde bli att hade det varit djur skulle det varit rätt.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Förklara när jag kommer till kritan tack.


Du tyckte ju att man talade så vackert om att vara djurvän, men var det bara till dess att det inte var roligt längre eller man blev hungrig. Tydligen gällde ju "hungrig" för dig åxå, även om det var i ett senare skede, så det är väl din "krita"!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Jag Hatar slakt .. ):
Min kompis häst va dom tvugna att avliva.. Och då tog dom en spruta och sen så när den va dööd så La dom den på gösel högen och skar i den så allt blod pummpades ut .. Så det var lättare att transpotera bort den.. ?
FATTA VAD JAG GRÄT
jag har inte gått ut på göselstacken något mer sen des .. !!
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Jag Hatar slakt .. ):
Min kompis häst va dom tvugna att avliva.. Och då tog dom en spruta och sen så när den va dööd så La dom den på gösel högen och skar i den så allt blod pummpades ut .. Så det var lättare att transpotera bort den.. ?
FATTA VAD JAG GRÄT
jag har inte gått ut på göselstacken något mer sen des .. !!


Det hade inte med att transporten att göra! Man måste avbloda vid slakt, det är lag på det!

Kicki :laugh:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Nej jag gjorde en jämförelse mellan synen på andra individer/varelser. Och du påstod att skillnaden var att det ena handlade om hans egna barn, det andra om djur - slutsatsen torde bli att hade det varit djur skulle det varit rätt.


Där gjorde du nog en fri tolkning. Att slakta för att äta går väl inte att jämföra med våldtätkt och att plåga djuret!? Det var ju slakt av djur som man sa sig bry sig om och Fritzl som du tog som ex. Och det var det som jag störde mig på!

Kicki :laugh:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Sedan har jag en allmän fråga till alla köttätare angående djurens värde:

Människan är ju ett djur. Varför har vi människor rätt att äta andra djur men inte andra människor. Vad är den stora skillnaden för er?

Är det i princip okej att äta alla andra arter än just människan, är det det som avgör?
Skulle ni t.ex kunna äta apor som är nära besläktade med människan, eller rättare sagt; är det rätt?
Nu förutsätter jag att det fanns många apor och att de inte var utrotningshotade.

Det jag egentligen undrar är, vad är det som avgör vilka levande varelser som kan ätas och inte?


Nu är vi ju inte kanibaler, vilket få varelser är! Vi människor kan ju även vi bli uppätna av t.ex. ett lejon, så vad är skillnaden. Lejon käkar ju inte heller varandra.

Kicki :laugh:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Vilka däggdjurs-arter menar du idkar kannibalism på regelbunden basis då??

Det är väl inte så vanligt, nej.
Du tycker alltså i princip att man kan äta alla andra arter än den egna därför att det är kannibalism?

Är det bara det (och lagen då) som avgör?
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 236
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 958
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp