Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Raderat, den nya tråden var visst borta.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Men va? Trodde man skulle byta tråd efter 2000 inlägg. Så är det i alla fall på ÄU, men det kanske inte gäller på Islandshäst? :p
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Ang. tandläkarbesöket. Jag antar/hoppas att du menar att han hade hakar, för tänderna ska vara vassa, annars kan de inte tugga ordentligt. :)

Ett litet ord kan göra så mycket, finns tyvärr fortfarande de som går in med rasp och tar bort de vassa kanterna så att hästen inte kan tugga fodret utan tvingas att krossa det istället, vilket tänderna inte är till för.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

*KL*

Så har höskörden startat! Sambon mfl ska köra in första vagnarna ikväll och förhoppningsvis resten som är slaget i morgon :) Sen är det bara resten kvar....vi har många åkrar i år, kanske kan sälja lite om det finns intresse :) Är lite allergisk mot att sälja för det KAN bli så att vi behöver allt själva ändå. Med två fånghästar i bagaget så vet jag att det akut kan gå åt massa hö under sommaren också + att min och sällskapshästen inte går på nåt värre bete pga rädslan för feta hästar och fång, så dom får hö även nu :)

Kanske får till en ridtur ikväll trots att sambon kör hö. Kompisen kanske kommer och rider sin häst och då kunde hon kolla till min dotter en stund medan jag tar en ridtur på Laukur :)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

hinner inte skriva en uppdatering om hur lektionen gick så ni vet vart ni ska läsa om det(man får ju inte nämna det här för då tas iläggen bort).

Men nu har hästarna flyttat, gick att köra dem ihop för första gången är så stolt över dem mina två fd svårlastade hästar kan åka ihop helt lugnt i 8mil.

ser fram emot att rida massa på våra underbara ridvägar vid sommarstugan nu längtar efter att se vad Glampi säger om passrakan jippiiii...
och bada i sjön....aaaa semester!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Ang. tandläkarbesöket. Jag antar/hoppas att du menar att han hade hakar, för tänderna ska vara vassa, annars kan de inte tugga ordentligt. :)

Ett litet ord kan göra så mycket, finns tyvärr fortfarande de som går in med rasp och tar bort de vassa kanterna så att hästen inte kan tugga fodret utan tvingas att krossa det istället, vilket tänderna inte är till för.

Det här är något jag ifrågasätter starkt. Den här uppfattningen att tänderna SKA ha vassa kanter är något som verkar populärt idag, speciellt efter artikeln i Islandshästen något nummer tillbaks. Man menar alltså att kanten på tanden ska fungera ungefär som en sax och klippa sönder fodret som tuggas. Det jag undrar är: Finns det några väldokumenterade studier som styrker den här uppfattningen?

Min personliga erfarenhet (visserligen begränsad till ett fåtal hästar) säger precis tvärt om. Jag har sett magra, svårfödda hästar, vars tänder har visat sig vara sylvassa, som direkt efter behandlig börjat lägga på sig vikt. Med behandling menar jag självklart inte att dra en rasp ett par gånger fram och tillbaks, utan med behandling menar jag att med eldrivna precisionsinstrument jämna till kanterna, framförallt utsidan på överkäkens tandrad och insidan på underkäkens. Trots att saxfunktionen alltså lär ha blivit förstörd av behandlingen, så kunde alltså dessa hästar tillgodose sig fodret bättre än innan.

Förutom dessa "svårfödda" hästar, så har jag sett ett något större antal hästar med mer eller mindre stora sår på insidan av kinderna (långt in där det är svårt att se utan munstege). Flera av dessa har uppvisat någon form av oönskat beteende vid ridning, till exempel varit hårda i munnen och oroliga i formen. Efter behandling har såren försvunnit, hästen har blivit mycket trevligare i ridningen och vid återbesök nästa år har kinderna fortfarande varit jämna och fina. Inte en enda av de hästar som jag har sett bli behandlade har visat några tecken på att de har fått det svårare att tillgodose sig fodret.

Sammanfattningsvis har jag bara sett positiva effekter av att slipa bort vassa kanter och inga negativa. Dock, och detta är en viktig anmärkning, är antalet hästar jag baserar min uppfattning på för litet för att det skulle ha någon signifikans i en riktig vetenskaplig undersökning. Det betyder att om det finns någon välgenomförd större studie som visar att hästen faktiskt behöver vassa kanter, så tar jag gärna till mig de argumenten.

Visst ska man vara rädd om hästens emaljkapital och inte slipa mer än nödvändigt, men för den skull behöver man inte vara så rädd att röra tänderna att hästen får problem av det.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Det här är något jag ifrågasätter starkt. Den här uppfattningen att tänderna SKA ha vassa kanter är något som verkar populärt idag, speciellt efter artikeln i Islandshästen något nummer tillbaks. Man menar alltså att kanten på tanden ska fungera ungefär som en sax och klippa sönder fodret som tuggas. Det jag undrar är: Finns det några väldokumenterade studier som styrker den här uppfattningen?

Min personliga erfarenhet (visserligen begränsad till ett fåtal hästar) säger precis tvärt om. Jag har sett magra, svårfödda hästar, vars tänder har visat sig vara sylvassa, som direkt efter behandlig börjat lägga på sig vikt. Med behandling menar jag självklart inte att dra en rasp ett par gånger fram och tillbaks, utan med behandling menar jag att med eldrivna precisionsinstrument jämna till kanterna, framförallt utsidan på överkäkens tandrad och insidan på underkäkens. Trots att saxfunktionen alltså lär ha blivit förstörd av behandlingen, så kunde alltså dessa hästar tillgodose sig fodret bättre än innan.

Förutom dessa "svårfödda" hästar, så har jag sett ett något större antal hästar med mer eller mindre stora sår på insidan av kinderna (långt in där det är svårt att se utan munstege). Flera av dessa har uppvisat någon form av oönskat beteende vid ridning, till exempel varit hårda i munnen och oroliga i formen. Efter behandling har såren försvunnit, hästen har blivit mycket trevligare i ridningen och vid återbesök nästa år har kinderna fortfarande varit jämna och fina. Inte en enda av de hästar som jag har sett bli behandlade har visat några tecken på att de har fått det svårare att tillgodose sig fodret.

Sammanfattningsvis har jag bara sett positiva effekter av att slipa bort vassa kanter och inga negativa. Dock, och detta är en viktig anmärkning, är antalet hästar jag baserar min uppfattning på för litet för att det skulle ha någon signifikans i en riktig vetenskaplig undersökning. Det betyder att om det finns någon välgenomförd större studie som visar att hästen faktiskt behöver vassa kanter, så tar jag gärna till mig de argumenten.

Visst ska man vara rädd om hästens emaljkapital och inte slipa mer än nödvändigt, men för den skull behöver man inte vara så rädd att röra tänderna att hästen får problem av det.
Med behandling menar jag självklart inte att dra en rasp ett par gånger fram och tillbaks, utan med behandling menar jag att med eldrivna precisionsinstrument jämna till kanterna, framförallt utsidan på överkäkens tandrad och insidan på underkäkens. Trots att saxfunktionen alltså lär ha blivit förstörd av behandlingen, så kunde alltså dessa hästar tillgodose sig fodret bättre än innan.

Exakt så var det. Och han är ju utbildad hästtandläkare så jag litar på att det är bra för min häst. Han sa att dom kan få problem i framtiden just med sår i tandkötettet långt bak i kinderna om det var för vasst.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Självklart kan det finnas fall då det är nödvändigt, om hästen har bettfel eller om det på något sätt är ojämnt. Dock har jag bara hört att såren i kinderna beror på utrustning och/eller bettfel. En häst utan bett och nosgrimma ska tydligen inte ha dessa problemen. Jag vet inte, men på mina två hästar har det stämt bra.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Det är ganska lätt att föreställa sig vad en skarp ytterkant på tänderna i överkäken gör med kinden om man utövar tryck mot kinden utifrån med en nosgrimma, ett hackamore, sidepull, eller varför inte en bettring vid ledande tygeltag. Man klämmer kinden mellan utrustningen i fråga och den skarpa kanten på tanden. Så ja, utrustningen har en stor roll i uppkomsten av sår i munnen.

Tillbaks till tuggfunktionen. Om man tittar på hur hästens kindtänder ser ut, så är tuggytan kraftigt veckad. Varje veck utgör i sig en ganska skarp kant, men bortsett från ytterkanterna, så skapar dessa inget tryck mot tungan eller kinden. När hästen tuggar, så rör den underkäken i sidled fram och tillbaks så att vecken i överkäkens tänder möter vecken i underkäkens. Nog tror jag att effekten av att "klippa" sönder växtfibrer sköts utmärkt av den mekanismen, utan att ytterkanterna för den skull behöver vara vassa.

Det är när klåpare börjar raspa/slipa ner själva tuggytorna som det blir problem för hästen. Anlitar man någon som vet vad h*n pysslar med, så vågar man nog ta bort skarpa ytterkanter för att minska risken för sår i kinder och tunga.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Niela, ska du sälja Jorunn?
Såg att hon låg ute till salu , va oväntat!!! :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Verkligen oväntat :eek:

Kollade Neilas blogg också, men står ingenting där.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Niela, ska du sälja Jorunn?
Såg att hon låg ute till salu , va oväntat!!! :eek:

Pga "ändrad inriktning".
Synd. Men Niela kanske vill börja tävla storhäst-dressyr?

Eller bara slippa islandsfolket.

*kl*

Jag är på festival och gör Karlstad osäkert, så Snorri vilar några dagar. Ska tävla första "riktiga" tävlingen 21 juli, Lätta Skånemästerskapen. Börjar få lite mer fräs i tölten nu, men vi ska tävla T8 och V5 och då får han gå i det tempot som han är mest bekväm i och ser finast ut i. Han är iaf GÖRSKOJ att rida nu!
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Whatta, är du på PIP!? Vinka till mig om du ser mig, jag röjer runt här ikväll!
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Har inte helt bestämt vilket jobb jag skall ta ännu! Finns bra mycket fler islandshästar än vad jag trodde där borta, och flertalet är intresserade! Som svensk är man ju nästan islänning där borta ;)

Är sugen på äventyr och att komma bort från Ksd. Blev intresserad av NZ/AU och har dessutom en kompis som är där borta till och från. Så när jag ändå hittade islännigar där så var ju saken biff!
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Jaaa vad kul! Jag PM:ar mitt nummer så kan vi smsa oss fram till varann, jag känner nog inte igen dig :P Jag har numera karamellrött hår, så jag syns iaf ;)
Jag har redan lyckats med glass-dejt med en Bukare :D

Jag och Maken ska se Thåström, Ane Brun och Soundtrack ikväll iaf :)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Ja men det förstår jag! Fasiken vad kul, låter ju hur spännande som helst! :D Kan de rida islandshäst där..? :angel:

+ Muninn: Kul med festival! Är den bra så långt? Jag har varit lite sugen igår och idag, men jag betalar inte 1500 spänn för två dagar när det är 2-3 band jag vill se, det är på tok för mycket.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Ja, då blir det väl mycket pengar!
Jag var på festival när jag var typ 17-18 år sist, bara massa punk på den tiden ;)
Nu åker jag med Maken, vi kör semester med hotellboende och festival. Hittills mycket mysigt! Vi såg Flogging Molly igår, och sen är det typ massor vi ska se. Winnerbäck, Kent, Kapten Röd, Björnstammen, Thåström, Timbuktu.... ja, och en drös till ;) Och Karlstad är FINT! Och alla är snälla och pratar roligt ;) (Ja, skåning som jag är tycker väl alla att JAG pratar roligt....)
Vi kör liksom öl och musik på kvällen och fika i solen och upptäcka Karlstad på dagen. Kanoners! Har t.o.m varit på kyrkogården och letat upp "min" familjegrav (tydligen är gamlingarna i släkten från Karlstad??)

Nåväl, Off topic här va... Får väl säga nåt om hästar också, ska träffa en Buke-häst på lördag! En treväxlad, men ändå :p
Rein kanske kan få klappa Hnokki också? Maken är överförtjust i vita hästar. Han tycker att jag kan absolut få köpa en till häst, bara den är vit....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 553
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 071
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 322
Senast: mrkarisma
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp