Bukefalos 28 år!

The hunger games (ulvspel)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Korta svaret på din undran är givetvis för att se hur LenaH svarar på en direkt fråga ;) om antal roller etc
Jag kom också fram till det , ja:)
Så du spelar "dum" och låtsas du inte har koll på ungefärligt antal bybor och presenterar en lite udda modell för att få fram det för att se hur LenaH svarar på en direkt fråga? Du jobbar på att bli misstänkt ;).
Hm det var en konstig slutsats!
Misstänkt är väl det sista jag vill bli?
Nu blev du skum för mig!

Intressant...
Så fort Lobelia påpekar att hon tycker Q beter sig skumt så blir Lobelia skum...
Första citatet fån q känns lite som en efterhandskonstruktion.

Jag kan förstå att frågar LenaH vad hon menar med många bybor. Allt är ju relativt. På senare tid har det väl inte varit så många bybor i lekarna.
Vad en kallar "rätt många" tycker en annan är normalt.
Och första dagen behöver man ju gräva runt lite oavsett vilken sida man står på. Men att hugga direkt och "motmisstänka" Lobelia för att hon tycker att Q's taktik är udda?
 
Tycker att GA gör en bra sammanfattning.
Prästen och bikten funderar jag lite på... Prästen har väl en viss möjlighet att hinta om vem som biktat sig? Även om det borde bli till ulvarnas fördel så finns ju chansen att det slår tillbaka på dem, om prästen ändå lyckas förmedla vem den biktade är. Man kan skriva teorier utan att gissa att någon är ond...



Eh, va? Vad har platsen i anmälningslistan att göra med lottning av roller? Jag hänger inte med...
Vad det gäller prästen så står det ju rollbeskrivningen att'
Man får skriva att man är osäker på personen, men inte att denna beter sig ulvigt.
så visst utrymme finns det ju men skulle tro att det måste hållas väldigt vagt för att inte räknas som en hint
 
Vad det gäller prästen så står det ju rollbeskrivningen att'

så visst utrymme finns det ju men skulle tro att det måste hållas väldigt vagt för att inte räknas som en hint
Jo men om det bara prästen bara är vag om en spelare? Men såklart blir det en balansgång för att inte hinta...
Men, visst det skulle inte vara lätt för prästen...
 
Fast kan ju se vad enkelt det skulle vara att bara gå på platsen i anmälningstråden för att kunna räkna ut vilka som är goda och onda;)

Som LL övergav jag mycket snabbt websiten slump.se, jag fick känslan om att den slumpalgoritmen inte var slumpmässig och övergick till Excel med gott resultat. @Paddington hade samma upplevelse när jag frågade. Det kan ligga något i det men knappast så man kan räkna ut om någon är god eller ond utifrån den.
 
Alla deltagare står nu i en ring. Klockan börjar räkna ner. Snart ska de springa för sina liv. En kamp på liv och död.

3
2
1
Startsignal


tumblr_m4fdtj4CwV1ruhurjo1_r1_400.gif
 
Som LL övergav jag mycket snabbt websiten slump.se, jag fick känslan om att den slumpalgoritmen inte var slumpmässig och övergick till Excel med gott resultat. @Paddington hade samma upplevelse när jag frågade. Det kan ligga något i det men knappast så man kan räkna ut om någon är god eller ond utifrån den.
och med tanke på att sorteringshatten skötte lottningen på ytterligare ett annat ställe så.....
 
Jag tycker att jag förstår mig på rollerna, vilket säkert betyder att jag har noll koll :angel: 7 specialroller och 8 bybor/ulvar lyckas jag få det till och enligt Blacksmithfarms beräkning borde det alltså vara 4 av de 8 som är bybor?

Edit; tillägg.

Ja, det är vad jag tror. (även om det kan vara säkrast att räkna med fler onda, så man inte blir överraskad om det skulle va 5 ulvar t.x)

ok ja två borde det vara med minst om inte annat bara för att det faktiskt står bybor i beskrivningen:p
7 kända goda roller ( om vi räknar med en bybo- men då det de facto står bybor i beskrivningen torde det iaf vara minst 2= 8 kända goda roller)
1 ond fe utanför lyan = 9 kända roller utifrån det scenariot
15 med i leken= 6 ulvar
eller fler bybor...
så ja det är kanske fler än 2 bybor med denna gången @LenaH :up:

Tror du att det är 6 ulvar + spelledare?
Det ger 7 onda mot 8 goda.
Det betyder att de onda skulle ha chansen att vinna dag ett?
För om vi lynchar en god (vilket väl ganska ofta är fallet DL1) och de lyckas med käket så är där 6 goda kvar och då har de onda vunnit...
Även om jag håller med om att det är säkrast att räkna för högt än för lågt så tycker jag att 6 ulvar känns osannorlikt.

ur reglerna:
*Onda vinner när onda är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar är döda.
 
Ja, det är vad jag tror. (även om det kan vara säkrast att räkna med fler onda, så man inte blir överraskad om det skulle va 5 ulvar t.x)



Tror du att det är 6 ulvar + spelledare?
Det ger 7 onda mot 8 goda.
Det betyder att de onda skulle ha chansen att vinna dag ett?
För om vi lynchar en god (vilket väl ganska ofta är fallet DL1) och de lyckas med käket så är där 6 goda kvar och då har de onda vunnit...
Även om jag håller med om att det är säkrast att räkna för högt än för lågt så tycker jag att 6 ulvar känns osannorlikt.

ur reglerna:

nej det tror jag inte, av precis samma anledning som du
jag skrev ju så här: (urklippt)
"15 med i leken= 6 ulvar
eller fler bybor...
så ja det är kanske fler än 2 bybor med denna gången"
 
Såhär i början är det ju få som skriver något överhuvudtaget, cred till Q4-ever som iallafall försöker få igång leken. Tyvärr verkar det ju som om man blir misstänkt direkt pga det vilket iallafall jag tycker är konstigt? Någon måste ju börja liksom..?
Det blir ju lite moment 22 i början av leken. Någon måste börja teoria. Någon måste fortsätta teoria, då är det ofta lättare att hitta saker att anmärka på hos den som redan har teoriat.
Jag ser det inte som konstigt därför, alla måste ju få till en teori och en röst dag 1... :)
 
Jag är helsnurrig och hoppas på att det hela klarnar mer under kvällen (Skönt att jag har tid att sitta här!). Att behöva rösta på någon utifrån vad som skrivits hittills är verkligen att greppa efter halmstrån då det inte är många som skrivits något alls. Den diskussionen som varit har främst handlat om antalet ulvar vilket verkar vara normalt utifrån ulvlekarna jag läst igenom. Även jag tycker att det är på svaga grunder man misstänker någon som ulv för att man överhuvudtaget skriver i början, men ni som misstänkt pga det kanske läser mellan raderna på ett sätt jag inte lärt mig än. ;)
 
hur vet du att det är rätt många bybor med?

Det säger sig väl självt? Du har ju själv räknat på det?
För mig är fler än två många.

Tillägg: 6 goda specialroller ger ju ett gäng bybor. Typ minst tre. :)

ok ja två borde det vara med minst om inte annat bara för att det faktiskt står bybor i beskrivningen:p
7 kända goda roller ( om vi räknar med en bybo- men då det de facto står bybor i beskrivningen torde det iaf vara minst 2= 8 kända goda roller)
1 ond fe utanför lyan = 9 kända roller utifrån det scenariot
15 med i leken= 6 ulvar
eller fler bybor...
så ja det är kanske fler än 2 bybor med denna gången @LenaH :up:

Det är tyvärr enkelt att haka upp sig på vad du skriver i och med att du skriver så mycket, men som god och den gången som vi satt i lyan tillsammans upplever jag dig som skärpt. På mycket lite information så analyserar du leken snabbt. Jag kan inte föreställa mig att du inte själv konstaterat att det är ganska många bybor, och undrar då varför du börjar ifrågasätta LenaHs vetskap om bybor och sedan komma med denna komplicerade uträkning. Det är liksom ingen raket teknologi att inse att om det ska vara cirka 5 onda så är det ca 10 goda varav ca 4 bybor.

Jag undrar lite smått vad du är ute efter när du skriver inläggen ovan till LenaH. Vad är det du vill att vi ska tro om dig? Och om @LenaH Jag tror som sagt inte ett dyft på att du inte själv hade räknat ut ungefärligt antal bybor i samband med att du läste rollistan och insett att de var ovanligt många.

Korta svaret på din undran är givetvis för att se hur LenaH svarar på en direkt fråga ;) om antal roller etc
Jag kom också fram till det , ja:)

Så du spelar "dum" och låtsas du inte har koll på ungefärligt antal bybor och presenterar en lite udda modell för att få fram det för att se hur LenaH svarar på en direkt fråga? Du jobbar på att bli misstänkt ;).

Hm det var en konstig slutsats!
Misstänkt är väl det sista jag vill bli?
Nu blev du skum för mig!

Nu har jag läst igenom leken igen. Och jag fastnar för det här igen.

Q medger att hon har räknat ut att det bör vara många bybor (minst 3 tror jag vi är överrens om?)
Hon erkänner att hon "lurades" i sin konversation med LenaH
När Lobelia undrar om Q spelar dum för att se vad LenaH's reaktion blir - samtidigt som hon (lobelia påpekar) att det är att göra sig själv misstänkt så reagerar Q med att tycka att Lobelia drar en konstig slutsats och att hon därför är skum.

Någon ska lägga den första rösten, det kan lika gärna vara jag. :)

Blacksmithfarm röstar på quarter4ever

enligt ovanstående teorier. Jag tycker att det Q har lagt fram märkliga funderingar kring ulv/bybo-antal (även om hon skriver att det var med humor). Jag inser att hon antagligen vill föra leken framåt - men för vilken sida?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 317
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 506
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 747
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 840
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp