Bukefalos 28 år!

The hunger games (ulvspel)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilka av de goda rollerna tycker du är "väldigt starka"? Jag tycker snarare att de samlade förmågorna hos de goda special rollerna.
Jag fattar inte den där meningen? :o

Menar du som jag tror att ingen av de goda rollerna är jättestark utan att förmågorna är spridda?
För så tänker jag. Dessutom är det rätt många bybor med och då tippar jag 4 i lyan och 1 utanför.
Fast jag brukar ju inte hänga upp mig på antal i början så varför jag ens skriver det här inlägget är en gåta... :p
 
jag tänker på detta @glömmerallt ( se mina fetningar)när jag tänker på "starka" goda roller, kommer med ett inlägg sedan över de ondas ev fördelar

Thresch - Dör Rue före honom så blir han arg och drar med sig en ulv när han dör (försvararen)

Katniss - Hamnade i spelet för att hon tog sin systers plats och skulle göra om det för att rädda någon hon älskar. Kan när som helst under leken PMa LL och välja att offra sig och dö istället för någon annan under ett käk. Då kan inte ulvarna äta natten efter. Är hon skyddad natten hon vill offras så räddar inte skyddet henne. Om hon skulle bli käkad/lynchad som vanligt så kan ulvarna äta natten efter. .Men om hon väljer att offra sig samma natt som hon äts och har beskydd så funkar “bagare”kraften. (beskyddare)

Haymitch - Han gör sitt bästa med att beskydda Peeta och Kattniss. Varje natt pmar han LL med en gissning om vem han tror är peeta eller kattniss. “Jag tror att Artline är kattniss och att Myrten är peeta”. Han får reda på om han gissade rätt eller inte. När han lyckats hitta båda två så får han välja en av dem han vill skydda varje natt. Han har även möjlighet att skydda sig själv vid två nätter. (mentor)

Rävflickan - Hon är listig och svår att få tag på. Går bara att döda när hon sover. Kan inte dö i en lynch så om hon ha flest röster så lynchas den med näst flest röster.Hon har även två sior. (Den listiga


Övriga “goda” -. Deltagare utan några speciellatalanger. Men då och då lyckats de få en spionrad. Varje morgon får en av byborna en spionrad. Lotten bestämmer ordning (bybor)
 
de ondas "fördelar" se mina fetningar i citaten. Ska man balansera goda mot onda så tycker jag inte att det är orimligt att i allafall utgå från att de kan vara fler än det vedertagna 33% (1/3) Ffa som den onda utanför lyan inte är känd för lyan och inte den heller känner till lyan. Better safe than sorry, tycker jag, Dock kan det lika gärna vara 5 onda totalt men bara 4 onda (inkl den utanför lyan) känns något lite?
Peeta - Han vill skydda katniss och det gör han bäst genom att försöka få ulvarna att lita på honom. Ulvarna har möjlighet att bikta sig och bekänna sina synder en gång under leken. Väljer de att göra så, så är Peeta strängt förbjudna att anklaga den biktade personen för ulveri, eller att rösta på den, detta pga. att man inte kan avslöja något man fått sagt till sig i en bikt. Man får skriva att man är osäker på personen, men inte att denna beter sig ulvigt. Tystnadsplikten gäller inte längre om det bara är en ulv kvar. LL meddelar när endast en ulv finns kvar. (Präst)

karriärister : De är farliga och dödar samvetslöst så fort de får tillfälle.Väljer varje natt en deltagare de vill döda. Kan en gång under leken välja en ulv som får bikta sig hos Peeta/prästen. De kan också en gång under leken utsätta en deltagare för målbålgetingatack. Det innebär att den deltagaren är utslagen ett speldygn (deltagarens röst räknas inte i lynchen och den kan inte använda sina krafter under natten)Den utsatta vet om att den är utsatt men bör teoria och rösta som vanligt (ulvar)
[/QUO
 
Jag fattar inte den där meningen? :o

Menar du som jag tror att ingen av de goda rollerna är jättestark utan att förmågorna är spridda?
För så tänker jag. Dessutom är det rätt många bybor med och då tippar jag 4 i lyan och 1 utanför.
Fast jag brukar ju inte hänga upp mig på antal i början så varför jag ens skriver det här inlägget är en gåta... :p
hur vet du att det är rätt många bybor med?
 
Vilka av de goda rollerna tycker du är "väldigt starka"? Jag tycker snarare att de samlade förmågorna hos de goda special rollerna.

När det gäller onda som inte känner till lyan så brukar det ju fler sådana det är i leken ju fler onda totalt så jag hänger inte alls med på ditt resonemang om den onda spionen.

Det är väldigt ovanligt ovanligt att lyan kan stoppa en lynch så varför du drar upp att just det inte är med förstår jag inte.

Jag skulle med tanke på rollistan gissa på 5 onda. Sen är det ju bra att inte haka upp sig på något specelt antal så jag skulle hålla det öppet för att det kan vara både 4 och 6 onda också.
tillägg till detta den goda sidan kan hindra en lynch, ingen sida kan stoppa en lynch denna gången vad jag kan utläsa. Men ofta brukar den onda sidan kunna ha någon form av specialare som jämnar ut det, det skulle iofs kunna vara deras biktfunktion denna gången?
Du får inte glömma att jag bara lekt 7 lekar hittills så jag "kan" bara hur det "ska" vara sedan jag kom med. Och det har varit med i många lekar jag varit med i att onda sidan kan stoppa en lynch.
 
Det säger sig väl självt? Du har ju själv räknat på det?
För mig är fler än två många.
ok ja två borde det vara med minst om inte annat bara för att det faktiskt står bybor i beskrivningen:p
7 kända goda roller ( om vi räknar med en bybo- men då det de facto står bybor i beskrivningen torde det iaf vara minst 2= 8 kända goda roller)
1 ond fe utanför lyan = 9 kända roller utifrån det scenariot
15 med i leken= 6 ulvar
eller fler bybor...
så ja det är kanske fler än 2 bybor med denna gången @LenaH :up:
 
tillägg till detta den goda sidan kan hindra en lynch, ingen sida kan stoppa en lynch denna gången vad jag kan utläsa. Men ofta brukar den onda sidan kunna ha någon form av specialare som jämnar ut det, det skulle iofs kunna vara deras biktfunktion denna gången?
Du får inte glömma att jag bara lekt 7 lekar hittills så jag "kan" bara hur det "ska" vara sedan jag kom med. Och det har varit med i många lekar jag varit med i att onda sidan kan stoppa en lynch.
äsch glömde lite där ser jag goda sidan kan hindra lynch av en viss spelare ( rävflickan) dock inte stoppa lynch
Det var det jag menade
 
ok ja två borde det vara med minst om inte annat bara för att det faktiskt står bybor i beskrivningen:p
7 kända goda roller ( om vi räknar med en bybo- men då det de facto står bybor i beskrivningen torde det iaf vara minst 2= 8 kända goda roller)
1 ond fe utanför lyan = 9 kända roller utifrån det scenariot
15 med i leken= 6 ulvar
eller fler bybor...
så ja det är kanske fler än 2 bybor med denna gången @LenaH :up:
Fast är jag helt förvirrad nu? Jag hittar bara 6 goda specialroller?
 
Jag fattar inte den där meningen? :o

Menar du som jag tror att ingen av de goda rollerna är jättestark utan att förmågorna är spridda?
För så tänker jag. Dessutom är det rätt många bybor med och då tippar jag 4 i lyan och 1 utanför.
Fast jag brukar ju inte hänga upp mig på antal i början så varför jag ens skriver det här inlägget är en gåta... :p

:eek: Gör du inte?!

Kanske inte är så konstigt. Det jag menade var att det samlade förmågorna hos de goda inte är så stora utan snare små jämfört med hur det brukar vara.

Dock vet jag inte om förmågorna är mer spridda än vanligt?
 
jag tänker på detta @glömmerallt ( se mina fetningar)när jag tänker på "starka" goda roller, kommer med ett inlägg sedan över de ondas ev fördelar

Fast Försvararen tar ju bara med sig en ond när den dör om ängeln redan är död och det betyder ju att det troligtvis bara intäffar om ängeln dör tidigt och det är ju inte bra för de goda. Men det kan ju också vara så att den dör före ängeln och då häner inget alls.


Lite liknande är det med kattniss dör hon innan hon agerat så händer ingenting utan det blir som om hon var bybo. I övrigt är hon som en bagare som kan välja när den blir käkad. Så sammantaget tycker jag nog inte den rollen är särskilt stark.

Angående den rollen som ska gissa så måste den ju hitta två personer och även om det finns många nätter i leken så kan de ju bara gissas fram så länge de är kvar i leken.

Dessutom kommer ju bara prästens förmåga i spel om ulvarna vill att den ska göra det och vill dom det så gynnar det förmodligen dom och inte goda.

Ska man sammanfatta de goda rollerna så är det väldigt mycket skydd i leken och väldigt lite info om vi jämför med hur det brukar vara. Skyddet kan bli väldigt värdefullt för de goda men med tanke på den lilla info som är så tror jag som jag sa tidigare på fem onda. Jag tar då i beräkningen att onda feen är en ganska stark ond roll för att inte känna till lyan och inte kännas till av den.Onda feen kan ju faktiskt komma att få lika mycket info som de goda får tillsammans om den blir kvar länge i leken.
 
äsch glömde lite där ser jag goda sidan kan hindra lynch av en viss spelare ( rävflickan) dock inte stoppa lynch
Det var det jag menade

Nja det är väl snarare så att en spelare är immun mot lynch? Jag tolkar det som att den inte alls kan åka ut i lynchen och inte att skydet är begränsat till en röstning ( @Artline kanske kan klargöra? ) och har vi otur så kan det ju i ett sådant läge där hen skyddas från att lynchas ändå åka en god.

Jag gillar verkligen att rollistan är så annorlunda än vanligt, känns spännande och ovisst :)
 
Jag har inte fått riktigt kläm på rollerna. Kan bero på att allt är gröt i huvudet på mig. Jag jobbar natt och har bara sovit en timme innan på dagen. Tänkte att detta skulle vara perfekta tillfället att analysera rollerna men jag ger upp :p
 
Nja det är väl snarare så att en spelare är immun mot lynch? Jag tolkar det som att den inte alls kan åka ut i lynchen och inte att skydet är begränsat till en röstning ( @Artline kanske kan klargöra? ) och har vi otur så kan det ju i ett sådant läge där hen skyddas från att lynchas ändå åka en god.

Jag gillar verkligen att rollistan är så annorlunda än vanligt, känns spännande och ovisst :)
Ok jag tolkade denna raden
"Kan inte dö i en lynch"
som bokstavligen EN lynch, så vore bra att veta om det är din tolkning eller min som gäller där.
Jo visst kan det vara så att en annan god åker istället, det är sant
 
Nja det är väl snarare så att en spelare är immun mot lynch? Jag tolkar det som att den inte alls kan åka ut i lynchen och inte att skydet är begränsat till en röstning ( @Artline kanske kan klargöra? ) och har vi otur så kan det ju i ett sådant läge där hen skyddas från att lynchas ändå åka en god.

Jag gillar verkligen att rollistan är så annorlunda än vanligt, känns spännande och ovisst :)

Stämmer :)
 
hur vet du att det är rätt många bybor med?

ok ja två borde det vara med minst om inte annat bara för att det faktiskt står bybor i beskrivningen:p
7 kända goda roller ( om vi räknar med en bybo- men då det de facto står bybor i beskrivningen torde det iaf vara minst 2= 8 kända goda roller)
1 ond fe utanför lyan = 9 kända roller utifrån det scenariot
15 med i leken= 6 ulvar
eller fler bybor...
så ja det är kanske fler än 2 bybor med denna gången @LenaH :up:

Det är tyvärr enkelt att haka upp sig på vad du skriver i och med att du skriver så mycket, men som god och den gången som vi satt i lyan tillsammans upplever jag dig som skärpt. På mycket lite information så analyserar du leken snabbt. Jag kan inte föreställa mig att du inte själv konstaterat att det är ganska många bybor, och undrar då varför du börjar ifrågasätta LenaHs vetskap om bybor och sedan komma med denna komplicerade uträkning. Det är liksom ingen raket teknologi att inse att om det ska vara cirka 5 onda så är det ca 10 goda varav ca 4 bybor.

Jag undrar lite smått vad du är ute efter när du skriver inläggen ovan till LenaH. Vad är det du vill att vi ska tro om dig? Och om @LenaH Jag tror som sagt inte ett dyft på att du inte själv hade räknat ut ungefärligt antal bybor i samband med att du läste rollistan och insett att de var ovanligt många.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 701
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 908
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 225
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 305
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp