Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittat hit, verkar mycket spännande detta!
Kan meddela redan nu att jag kommer behöva rösta tidigt, ska bort halv sex och kommer troligtvis inte hinna in igen innan DL.
 
Eh, ja, jag måste rösta.
Hedinn röstar på Artline
För att hon trodde verkar allmänt förvirrad och trodde att världscupfinalen hade nåt med leken att göra och det är ju typiskt för onda, det vet ju alla! :angel:
 
Har hittat leken och kommit på att jag är borta ikväll och kommer hem runt DL, ska försöka smita in och rösta, har med mobilen.
 
Jag blir mer förvirrad än vanligt över alla sidor och vinstvillkoren :p. Måste nog läsa första inlägget från LL en gång till. Och därefter vinstvillkoren.
 
Okej, vi har 13 spelare.
6 st namngivna goda, bybor (x antal), ulvar (x antal) och två tjuvar.

Ängel - inga konstigheter.
Givmild siare - väljer den person som ska få sia eller hur fungerar det med att den delar ut sia? @Niyama
Spionlärling - får reda på nåt som skett i det dolda, varje natt. Innebär det NattDL? @Niyama
Borgmästare - har utslagsröst vid oavgjort, kan en gång lägga en dold röst till LL. Innebär det två röster en gång? @Niyama
Nattvakt - inget konstigt, tror jag :p
Röstfifflare - kan lägga en extra röst varje dagDL. Innebär med andra ord att goda sidan har en röst extra, vilket är positivt så länge röstfifflaren inte röstar på en god.
Bybo - inga konstigheter

Onda
Ulvar - kan varje natt käka en spelare. En ulv är häxa, kan två gånger förhäxa andra spelare så deras röst inte räknas.

Tjuvar
Mästertjuv och inbrottstjuv

Och så vinstvillkoren då:
Leken är slut när alla ulvar är döda eller när ulvarna är fler än goda + tjuvar tillsammans - borde vi inte genom det här kunna få fram mer ungefärligt antal ulvar. Det finns två tjuvar, 2+x ska bli fler än minst 7 goda (eftersom bybor står med antar jag att vi har minst en bybo, förmodligen fler annars skulle det innebära 4 ulvar från början).
För att goda/onda ska vinna måste alltså båda tjuvarna vara döda eller enbart inbrottstjuven vid liv och goda/ondas nyckelspelare vid liv (siare/häxa).
Det gäller alltså att pricka ulvar + tjuvar i lynchningarna för att goda sidan ska vinna. Om inbrottstjuven finns kvar men inte mästertjuven, så vill det till att både siaren och häxan finns kvar för att goda ska vinna.


Edit: hade glömt lägga till sista raden om röstfifflaren
 
Okej, vi har 13 spelare.
6 st namngivna goda, bybor (x antal), ulvar (x antal) och två tjuvar.

Ängel - inga konstigheter.
Givmild siare - väljer den person som ska få sia eller hur fungerar det med att den delar ut sia? @Niyama
Spionlärling - får reda på nåt som skett i det dolda, varje natt. Innebär det NattDL? @Niyama
Borgmästare - har utslagsröst vid oavgjort, kan en gång lägga en dold röst till LL. Innebär det två röster en gång? @Niyama
Nattvakt - inget konstigt, tror jag :p
Röstfifflare - kan lägga en extra röst varje dagDL. Innebär med andra ord att goda sidan har en röst extra, vilket är positivt så länge röstfifflaren inte röstar på en god.
Bybo - inga konstigheter

Onda
Ulvar - kan varje natt käka en spelare. En ulv är häxa, kan två gånger förhäxa andra spelare så deras röst inte räknas.

Tjuvar
Mästertjuv och inbrottstjuv

Och så vinstvillkoren då:
Leken är slut när alla ulvar är döda eller när ulvarna är fler än goda + tjuvar tillsammans - borde vi inte genom det här kunna få fram mer ungefärligt antal ulvar. Det finns två tjuvar, 2+x ska bli fler än minst 7 goda (eftersom bybor står med antar jag att vi har minst en bybo, förmodligen fler annars skulle det innebära 4 ulvar från början).
För att goda/onda ska vinna måste alltså båda tjuvarna vara döda eller enbart inbrottstjuven vid liv och goda/ondas nyckelspelare vid liv (siare/häxa).
Det gäller alltså att pricka ulvar + tjuvar i lynchningarna för att goda sidan ska vinna. Om inbrottstjuven finns kvar men inte mästertjuven, så vill det till att både siaren och häxan finns kvar för att goda ska vinna.


Edit: hade glömt lägga till sista raden om röstfifflaren
Va? Häxan måste väl inte vara vid liv för att goda sidan ska vinna?
 
Givmild siare - väljer den person som ska få sia eller hur fungerar det med att den delar ut sia? @Niyama
Ja, dag två skickar den iväg en sia till någon som sen får sia vem den vill.

Spionlärling - får reda på nåt som skett i det dolda, varje natt. Innebär det NattDL? @Niyama
Ja, efter nattdl får den infon.

Borgmästare - har utslagsröst vid oavgjort, kan en gång lägga en dold röst till LL. Innebär det två röster en gång? @Niyama
Japp.
 
Jag ska till stallet nu och vågar mig på en tidig röst för att vara helt säker på att inte missa.

Det här var ungefär den enda frågan jag också hade! :D

Det här tycker jag känns skumt, för jag fattar ingenting! Att ha sådan koll kan bara betyda att man är ulv eller tjuv och har någon att bolla med!

@Paddington ställer originalfrågan, men utger sig inte för att ha koll på resten, alltså är Snurrfian mer misstänkt

Mirtai röstar på Snurrfian
 
Jag ska till stallet nu och vågar mig på en tidig röst för att vara helt säker på att inte missa.



Det här tycker jag känns skumt, för jag fattar ingenting! Att ha sådan koll kan bara betyda att man är ulv eller tjuv och har någon att bolla med!

@Paddington ställer originalfrågan, men utger sig inte för att ha koll på resten, alltså är Snurrfian mer misstänkt

Mirtai röstar på Snurrfian
:rofl: Jag tyckte att snarare att det var den enda frågan jag kunde kanske förstå svaret på, resten känns så förvirrat att det inte är någon idé att fråga om. :D Men tjuvarna var jag mest fundersam på.
 
Bara för att visa att jag faktiskt läst rollistan åtminstone lite (det har muttrats lite över att jag eh... är kass på det :angel:) så undrar jag över häxans förhäxningar: Förhäxar hon BÅDA rösterna från BM och/eller röstfifflaren eller bara en?

Se! Jag kan också fråga! :D
 
Att försöka räkna ut hur många som finns på varje sida lämnar jag till @quarter4ever för jag blev alldeles matt av att försöka läsa rollistan + vinstvillkoren. :crazy:
 
Ju mer jag läser vinstvillkoren desto svårare blir det.

Det finns ju inte så mycket att reagera på hittills, men hemligs långa inlägg är vid första anblick långt och fylligt och har en massa frågor - men läser jag igenom det så är frågorna ---rätt yada yada. Rollerna fungerar som de gjort många gånger innan och på något sätt så känns hela inlägget som att det ska se fylligt ut, men innehållet är rätt magert, förutom delen om fördelningen som känns rimlig.

Hedinn lägger en rätt OT-aktig röst på Artline och Mirtai lägger en röst på Snurrfian för att hon tycker det verkar som om Snurrfian har koll och alltså måste sitta i lyan eller vara tjuv. Varför skulle det vara så?

ja och så LenaH då som i allafall har läst rollerna lite för att det brukar muttras om det. Så lämnar hon tänkandet runt antalet röster till Q - vad var det för fel på hemligs tänk?

Och vart tog Q vägen? Hon skulle ju återkomma i eftermiddag? Det är typ kväll nu
 
Jag tycker det är spännande att försöka räkna ut antal goda/onda så jag gör ett försök. Det är 13 spelare och om jag förstått det rätt brukar ungefär en tredjedel vara onda. 13/3 är 4,33 vilket om man avrundar blir 4 ulvar. Då räknar man dock med tjuvarna men eftersom de räknas med i vinstvillkoren så känns inte det helt orimligt. Tar man bort tjuvarna så är det 11/3 vilket blir 3,66. Så oberoende av om tjuvarna är medräknade eller ej så får jag det till 4 ulvar. Det känns inte som att det borde vara färre i alla fall, då hade det nog blivit för svårt för ulvarna. Det skulle kunna vara 5 ulvar också, eller tänker jag helt fel då?
 
Bara för att visa att jag faktiskt läst rollistan åtminstone lite (det har muttrats lite över att jag eh... är kass på det :angel:) så undrar jag över häxans förhäxningar: Förhäxar hon BÅDA rösterna från BM och/eller röstfifflaren eller bara en?

Se! Jag kan också fråga! :D
:up:

Förhäxningen gäller bara rösten som skrivs i tråden.
 
Jag har haft lite telefonbekymmer :down: då den gamla luren helt sonika låste sig och sedan har den inte gått att få igång :yuck:
Så har fått införskaffa ny lur idag och har ägnat mig åt att ställa in den och få in senaste säkerhetskopian på den .
@LenaH jag har snabbt läst igenom leken och tycker nog att @hemlig har skrivit rätt bra om hur leken ser ut vid en snabb anblick
Och du får :up: av mig för att du faktiskt redan från lekstart läst rollistan!:bump::D
Ska sätta mig och läsa igenom ordentligt vad som skrivts nu för har inte haft en chans att kolla under dagen alls utan har bara skummat det en gång :)
 
Ju mer jag läser vinstvillkoren desto svårare blir det.

Det finns ju inte så mycket att reagera på hittills, men hemligs långa inlägg är vid första anblick långt och fylligt och har en massa frågor - men läser jag igenom det så är frågorna ---rätt yada yada. Rollerna fungerar som de gjort många gånger innan och på något sätt så känns hela inlägget som att det ska se fylligt ut, men innehållet är rätt magert, förutom delen om fördelningen som känns rimlig.

Hedinn lägger en rätt OT-aktig röst på Artline och Mirtai lägger en röst på Snurrfian för att hon tycker det verkar som om Snurrfian har koll och alltså måste sitta i lyan eller vara tjuv. Varför skulle det vara så?

ja och så LenaH då som i allafall har läst rollerna lite för att det brukar muttras om det. Så lämnar hon tänkandet runt antalet röster till Q - vad var det för fel på hemligs tänk?

Och vart tog Q vägen? Hon skulle ju återkomma i eftermiddag? Det är typ kväll nu
jag är här! Men haft bekymmer med telefonen som jag var tvungen att fixa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 587
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 311
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 909
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 701
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp