Bukefalos 28 år!

Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Ute vid sol - Flugtäcke, Amigo mio
Ute vid regn - Amigo 600D
Inne för att torka - Rambo newmarket fleece
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Igår öste regnet ner här, pållen fick ha ofodrat regntäcke från Horse Saver.

Täcket hade läckt efter en halv dag, han fick torka inne en stund med ulltäcke och sedan ut igen med ofodrat täcke med halvhals, Domani, som jag hoppas funkade bättre.

Så länge det inte regnar eller blåser går han naken :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Vad har ni för väder?
Molnigt, dimmigt 12+ ska stiga till 18-19+ ca 5m/s vind.

Går hästarna inne/ute?
Är inne nu ska gå ut snart.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Nu har de varsitt bomullstäcke Domani/Amigo/HorseGuard.
Kommer gå ut nakna eller med regntäcke Rambo Supreme/Amigo 1200d ofodrade.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Min pojke går utan täcke dygnet runt. Regnet bekommer inte mitt lilla matvrak så länge han får äta ;) På vintern går han på lösdrift och sätter rejält med päls. Han har även ett Hansbofleecetäcke med ett annat smuttsavvisnade Catagotäcke över eller ett termotäcke vid behov.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

KL

Haft ca 17-20 grader idag och regnar i perioder, men då var hon inne

Min häst har ett BOT nättäcke både inne och ute
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Inget alls. Om det regnar på morgonen (dvs inte duggregn utan riktigt regn) så har hon ett ofodrat regntäcke på sig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

KL

Här har det regnat rejeält några dagar, så funderade på att ta på ett ofodrat HW Amigo under nätterna, hon går ute dygnet runt. Men ute i hagen stod en helnöjd tjej & käkade gräs, så hon slapp. Tur de har lite träd att gå under iaf. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Min är på "semester" och går ute mellan ca 07:00-21:00,är vädret fint har hon alltid flugtäcke på då det är ganska mycket mygg och grejer där hon är och då blir hon så sönderbiten+orolig (bara vandrar runt). Regnar det och är skitväder så är det regntäcke på. Har två olika jag varierar mellan beroende på temperatur; har ett som är supertunnt -bara regntyget+nät på insidan för luftcirkulation, och ett mer vanligt Horseware-regntäcke för mer ruggiga dagar.

Försöker att ha täcke på när det regnar och blåser då hon blir öm i ryggen om hon står och spänner sig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Flugtäcke vid fint väder, täcke när det regnar.
Gamling med rejäla ryggproblem, får ont så fort det blåser i stort sett. Har nu tillverkat ett "ryggtäcke" åt honom, tog ett vanligt ofodrat regntäcke och sydde fast 2 lager tjock yllefilt utmed ryggen så förhoppningsvis så räcker det när dom lättare skurarna kommer...
Blir nog skönt för honom att slippa fleecefodrat + extra tjockt ylletäcke så fort det regnar..
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Häst 1: Ofodrat regntäcke (HW) vid regn annars naken
Häst 2: Flugtäcke
Häst 3: Ofodrat regntäcke vid regn, annars naken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Vad har ni för väder?
Soligt och moln varierat. 17+ redan. Svag vind.

Går hästarna inne/ute?
Ute just nu.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Nu är de nakna med varsin flugluva.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

KL

Vad har ni för väder?
Sol/moln, +22.

Går hästarna inne/ute?
Ute.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
HW Amigo mio flugtäcke & flugluva.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Mina går ute dygnet runt utan täcke bortsett från stoet som går med ofodrat regntäcke nattetid. Det p.g.a. att hon inte klarar av myggen och hon kan inte ha insektstäcke p.g.a. sin hagkompis + lite ostadigt väder.
I helgen ska stallet tvättas och sedan blir det installning för madam nästa vecka :(

Tillägger att vi hade 27 grader i skuggan och strålande sol idag men regn tidigt i morse.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Lidos fick regntäcke på idag för han stod och skakade i hagen när jag skulle hämta honom. Vi har haft mer eller mindre skyfall under stor del av dagen, men jag trodde pållen skulle klara sig eftersom det trots allt var +18 grader. Men han gillade det inte sa han. Tror bristen på gräs gör rätt mycket för att han inte klarar att hålla värmen när han blir så blöt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Min är på "semester" och går ute mellan ca 07:00-21:00,är vädret fint har hon alltid flugtäcke på då det är ganska mycket mygg och grejer där hon är och då blir hon så sönderbiten+orolig (bara vandrar runt). Regnar det och är skitväder så är det regntäcke på. Har två olika jag varierar mellan beroende på temperatur; har ett som är supertunnt -bara regntyget+nät på insidan för luftcirkulation, och ett mer vanligt Horseware-regntäcke för mer ruggiga dagar.

Försöker att ha täcke på när det regnar och blåser då hon blir öm i ryggen om hon står och spänner sig.


Har du flugtäcke eller eksemtäcke? Flugtäcket är ju finmaskigt och skyddar inte optimalt mot bitande insekter eftersom dom kommer in genom maskorna ändå, tycker jag iallafall!

Ett eksemtäcke täcker mer, är tätare och både skyddar bättre och sitter bättre enligt mig.

Inte riktat enbart mot dig utan bara rent allmänt.

TS

Min går otäckad hela tiden, mat= värme= torr varm häst :D
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Vad har ni för väder?
Molnigt med regn, 13+

Går hästarna inne/ute?
Ute just nu.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Rambo Supreme eller Amigo 1200d båda regntäcken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*
fortfarande ute 24h naken. Skall börja täcka honom nu med ofodrat regntäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Vad har ni för väder?
Mulet, regnskurar, ca 20 grader

Mitt hblsto går på bete (brukar stalla in dom i oktober), hon går utan täcke 24/7.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

men jag fattar inte, tänk om man har en häst som bantas eller som inte ska äta så mycket, då kan man ju inte gå efter "mycket mat=varm häst" så då får man väl täcka?
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min...
2
Svar
24
· Visningar
2 501
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 488
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 181
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 950
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp