Bukefalos 28 år!

Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Alla mina går på bete men rids dagligen.

Vi har nu ganska stadigt mulet/regn och runt +10 på natten och +15 på dagen. Alla tre fick ofodrade regntäcken på sig inför natten, vill inte uppmuntra en alltför tjock vinterpäls så från och med nu blir det täcken på lite oftare (hittils har de gått nakna hela tiden eller haft flugtäcken på sig när det varit mkt flygfän i perioder).
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

KL

Här är det regn och blåst, ska vara likadant imorgon.

Just nu är de inne men kommer ha samma täcken ute i morgon.

3st med Rambo Supreme och 1st med Amigo 1200d.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*
Här är det mulet och det ska komma regn på dagen, just nu ca 15 grader.
De går båda med ofodrade regntäcken, den stora med ett 1200D HW Amigo och shettisen med ett ofodrat från Börjes.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Nu är det visserligen uppehåll, men det är äckligt regn i luften & ca 10-15 grader så halvblodet går med fleecefodrat regntäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

De går på bete men rids. Temperaturen ligger på 10-15 plusgrader och det har ösregnat och blåst i stort sett nonstop sen igår.

Alla tre har ofodrade regntäcken på sig.

3-åringen som går i unghästflock är naken och kommer inte i närheten av vare sig täcke eller stall förens i oktober.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

15 grader och extremblåst+ regn. Min har HW Rambo california, 100g.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Araben har sitt ofodrade bucas-freedom vid regn, nordsvensken går naken. Vissa dagar får araben gå utan täcke trots regn, det beror på om solen kikar fram och värmer upp allteftersom.

I den nya gräshagen om natten också, så det finns gott om mat för att hålla värmen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Regn och blåst, mellan 10-15 grader i stort sett dygnet runt! :cry::crazy:

Mitt sto (F.2007) har på sig ett Bucas Smartex Rain med tillhörande hals! :love:

(Går naken om det inte är risk för regn)
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

12,5 grader, grått o halvblåsigt.
13 åring i bra hull o mediumhård träning, har "speciell" rygg sas...
showmaster sommartäcke natt+dag, vid risk för regn ofodrat mark todd regntäcke ovanpå.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Han går fortfarande ute, men har ett flugtäcke på sig. Sen efter uppstallning så blir det ett regntäcke med fleecefoder om det regnar mkt eller ett helt ofodrat om det är en massa lera överallt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Än så länge går min häst ute dygnet runt utan täcke.

Hon lär bli klippt i oktober och efter det får det bli ofodrat alt. fleecefodrat regntäcke, beroende på hur kallt det är då.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

Jag började täcka min 8-åring igår med ett ofodrat Bucas-regntäcke.
Hon rids regelbundet, går ute dygnet runt och kommer förmodligen att göra det fram till mitten eller slutet på september. Vill ha täcke på henne då jag inte vill riskera att hon bränner fett för att hålla sig varm. Det är mycket möjligt att det är att överbeskydda hästen, men jag är av åsikten att hon hellre får vara lite för varm än för kall, om det skulle vara så.

Just nu är det mulet och det har varit fuktigt i luften den senaste tiden, varvat med en hel del regn och blåst. Jag frös arslet av mig i två tröjor och vindtät jacka häromdagen - jag är medveten om att man inte ska applicera mänskliga köldgränser på hästar, men bara för att ge ett hum om hur kyligt det kan vara, trots att det bara är augusti.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl
Är det soligt och fint går mina nakna fortfarande.Men nu har vädret vart minst sagt ruggit så båda går med ofodrade regntäcken(amigo 600D) ute. går ute på bete mellan 06.30 och 20.00 .De står i kallstall om nätterna och har precis börjat täcka dem även nattetid med tunna fleecetäcken. natttempen ligger på ca +8 ute och ungefär + 10 i stallet. båda rids och tränas.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

Här vräker det ner iskallt regn och blåser rätt ordentligt, just nu 6 plusgrader. Min häst har på sig ett 200-grams utetäcke, hon fryser väldigt lätt vid sånt här väder. Hon går på gräs men fodras även med hö då hon behöver massor med mat :)
På nätterna kryper tempen ner till nästan noll, inne har hon ett fleecetäcke :)

Var tog sommaren vägen??
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

+9, sol lite blåst. Min har HW Rambo california..
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Jag har en islandshäst som är 4år, han har aldrig täcke på sig. Han går ute dygnet runt på lösdrift och är alltid otäckad.
Är det så att han är väldigt blöt efter regnskur, el. ridning så får han stå inne en stund i sin box med fleece täcke på sig. Regnar det i flera dagar eller är snöstorm så får han stå inne över en natt :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Jag hatar detta mellanväder! Här vandrar det neråt nollan nattetid o är rått,dagtid uppemot 15 grader. Jag vill gärna sätta på min häst täcke på natten, ordination från ET att hon inte får frysa rygg...

Säg nu som det är, visst sjåpar jag? Sålänge det inte regnar o blåser klarar hon det fint, eller hur?
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

min går ute dygnet runt fortfarande. har inget täcke på sig. men det börjar bli dags att kanske täcka snart (vid regn o rusk), då blir det ett ofodrat regntäcke. snart ska han stallas in också.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Jag hatar detta mellanväder! Här vandrar det neråt nollan nattetid o är rått,dagtid uppemot 15 grader. Jag vill gärna sätta på min häst täcke på natten, ordination från ET att hon inte får frysa rygg...

Säg nu som det är, visst sjåpar jag? Sålänge det inte regnar o blåser klarar hon det fint, eller hur?

Kan du sätta på täcke på kvällen och ta av det på dagen är det givetvis det bästa. Dock är det klart hon klarar sig utan så länge det inte regnar nattetid. Hur varmt är det dagtid då? För blir det inte mer än ca 12+ kan hon säkert ha täcke dagtid också. Men igår var det väldigt kallt för att vara augustinatt men nu tror jag det skulle ligga runt 5-10 + i nästan hela landet.

Du kan inte stalla in på nätterna?

KL

Här har det varit riktigt fint idag, upp mot 15+ och sol. Nu har det börjat sjunka lite igen och lite blåsigt. Alla inne med Rambo Supreme eller Amigo 1200d. Alla är oklippta halvblod i tävlingskondition.
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min...
2
Svar
24
· Visningar
2 501
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 488
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 181
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 950
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp