Bukefalos 28 år!

Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Nu har min lösdriftshäst på sig ett tunt fodrat täcke (börjes himalaya). Det var varmt på dagen, men är frostrisk inatt och hon är behandlad av kiropraktor, så jag vill att hon ska hålla sig "varm i musklerna".
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

Fick byta showmaster täcket mot ett Amigo Summer Sheet för showmaster-täcket köpte jag till min förra häst som drog 125-135 i täcken beroende på märken...
Har haft regntäcke på sig en dag när det småregnade hela dagen annars bara Amigot.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

min går med ofodrat regntäcke nattetid. Har gjort så 3 nätter nu
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Här är det cirka +13 på dagarna och frost på nätterna. Hästarna går på bete dygnet runt.

Just nu har två av dem fleecefodrade regntäcken, en har ett skaltäcke med ett tunt "våffeltäcke" under. 3-åringen är naken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Just nu är det 6+ och blåsigt här. Alla inne i stall med öppna fönster.
Ca 10+ i stallet på nätterna och blåser in beroende på var du står men inte dragigt.
H1 Shires tunt stalltäcke 100-200g
H2 Amigo Insulator medium 150g
H3 Amigo Insulator medium 150g
H4 Horseware Insulator 150g
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Just nu är det soligt och 12+, kommer nog stiga till ca 15 framåt dagen.

Alla ute med varsitt regntäcke, Rambo Supreme eller Amigo 1200d. Anledningen till att de har tunnare täcken nu ute trots att det skiljer i princip ingenting i grader är att ju längre dagen går ju mer värmer solen, de har även fri tillgång på mat (gräs) så e håller/får upp värmen av att äta. De kan även röra på sig. Inne är de i stillhet medan temperaturen sjunker.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Puttar upp*

Här är det klart och temp på väg ner, ingen blåst att tala om. Alla inne i kallstall ca 15+. De har varsitt ofodrat regntäcke, Rambo Supreme eller Amigo 1200d.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Oklippt häst, går utan täcke vid soliga dagar, fleecefodrat regntäcke vid regn/osäkert väder, allt mellan 15-20 grader om dagen mellan 10-15 om natten.

Kommer att filtklippa damen om en vecka eller två.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

12 grader, blåst och regn. Hästarna ute dygnet runt på bete. 3 och 5-åringen nakna, frusna damen och gamlingen (halvklippt igår) varsitt ofodrat amigo 600D.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Vad har ni för väder?
Ganska klart och blåsigt, temp på väg ner just nu +5.

Går hästarna inne/ute?
De är inne i kallstall med öppna fönster.


Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Två har varsitt Amigo Insulator medium 150g
En har Shires stalltäcke ca 100-200g (var 200g när det var nytt för sex år sedan:p)
En har Tree Crown Horseline Exklusive stalltäcke 200g
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*
Idag har det spöregnat och stormat hela dagen, ca 8 grader "varmt".. Frusna storhästen har varit ute hela dagen med ett HW Amigo 1200d "no fill", under det hade hon ett fleecetäcke. Ponnysarna har varit otäckade som vanligt :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Båda mina går nu med ofodrade regntäcken dygnet runt. ca 8 grader om nätterna och 13 grader på dagarna och mulet med regn.
Stora hästen ska rakas i nästa vecka och kommer efter det att få ha ett 150 grams HW Amigo Insulator under sitt ofodrade HW Amigo regntäcke. Shettisen får fortsatt ha ofodrat regntäcke ett tag till då han i år troligtvis inte ska rakas.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl
Min går med 100g HW Rambo California på sig, står inne nu i kallstall. Har detta täcket dygnet runt.

Ca 10-13 grader skulle jag tro, har ösregnat och blåst extremt mycket hela dagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Vad har ni för väder?
Molnigt har regnat hela natten men tror det skulle bli finare nu på dagen med lite sol iaf. Blåser endel nu och 8+.

Går hästarna inne/ute?
De är ute.


Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Varsitt Rambo California 100g.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

13-14 grader, blåsigt regnskurar varvat med någon solglimt.

3 av dem nakna, till natten får de varsitt ofodrat amigo
Den fjärde nyklippt, går med ett ofodrat rhino, rambo california 100 gr på natten

Alla ute dygnet runt
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

11 grader och mulet är det här.

Hästarna ute i gräshage.

Travardamen har ofodrat regntäcke på sig.
Araberna går nakna.

Alla nakna på nätterna, om de är blöta kan de få fleccetäcken på sig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

Här har regnet öst ner hela helgen, ca 12-14 grader, så det är väl bara att inse att sommaren är över... :(

Det är ju inte speciellt kallt, men jag har begåvats med en känslig dam som blir väldigt öm och stel i musklerna om det regnar mycket.

Hon har fått på sig ett ofodrat Rambo till att börja med, blir det fint igen tror jag det åker av en vända till, men sen blir det väl no more nakenfis för detta året.. :(
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Här har vi runt 12-13 grader om dagarna, blåsigt och små regnskurar.
Pålle går med ett Amigo summer sheet ute. Han står inne om nätterna med ett tunnt bomullstäcke på.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl*
Ca 12-14 grader
De senaste dagarna har det varit ganska blåsigt här, Samt regnat ganska mycket i omgångar. Så natten till idag hade hon ett ofodrat regntäcke.
Men inatt och nu några dagar framåt är hon naken. Går ute dygnet runt på bete.
 
Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

I de senaste dagarnas stormvindar kombinerat med regn och runt +10 grader så har min häst haft 100 g fodrat regntäcke på sig dygnet runt. Idag blåser det mindre men är samma temp och han har fått på sig ofodrat regntäcke. Ute dygnet runt på bete fortfarande.
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min...
2
Svar
24
· Visningar
2 520
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 516
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 247
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 001
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Växtnäring
  • Stänger du toalettlocket?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp