Bukefalos 28 år!

Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska inte spamma tråden med mer Pratchett-luuuuuuve nu, bara avsluta med den här bilden

Terry-Pratchett-Dementia--011.jpg


Helt klart idol-material! :D

(OK, om det faktiskt blir ett Discworld-tema kan det hända att spammandet fortsätter... Litegrann... :angel: )
 
Ska inte spamma tråden med mer Pratchett-luuuuuuve nu, bara avsluta med den här bilden

Helt klart idol-material! :D

(OK, om det faktiskt blir ett Discworld-tema kan det hända att spammandet fortsätter... Litegrann... :angel: )
Hmm... Har för mig att jag faktiskt läst nån bok av honom för lääänge sen... Dock ungdomsbok tror jag, så inte "riktiga" serien kanske?

"letar febrilt bland dammiga skrymslen i hjärnan"
Hmm... Handlande om en katt och massa råttor... "goooogle" Aha! The Amazing Maurice and his Educated Rodents hette den :D:idea:

Den var skruvad men rätt bra har jag för mig, kanske vore värt att titta lite på de andra böckerna då. :)
 
Hmm... Har för mig att jag faktiskt läst nån bok av honom för lääänge sen... Dock ungdomsbok tror jag, så inte "riktiga" serien kanske?

"letar febrilt bland dammiga skrymslen i hjärnan"
Hmm... Handlande om en katt och massa råttor... "goooogle" Aha! The Amazing Maurice and his Educated Rodents hette den :D:idea:

Den var skruvad men rätt bra har jag för mig, kanske vore värt att titta lite på de andra böckerna då. :)

Åh, jag älskar Maurice! Det är mycket riktigt en ungdomsbok, men det gör den inte sämre! :love:

Intressant med en lek där LL kommer att kommer att skriva fler inlägg än deltagarna (tillsammans) :p
;)

Nu tycker jag ni håller på att vara så där elaka igen... :cautious:
 
Jag läste "Resan hem" för 100 år sedan, älskade den! Framförallt språket! Har tänkt ta tag i Discworld-böckerna också men inte kommit mig för, får nog sluta skjuta upp det!
 
Jag läste "Resan hem" för 100 år sedan, älskade den! Framförallt språket! Har tänkt ta tag i Discworld-böckerna också men inte kommit mig för, får nog sluta skjuta upp det!

Åh, bromeliadserien var det första jag läste av Pratchett också! :love:

Han har blivit så enormt mycket bättre i sitt författarskap genom åren, det är väl värt att sluta skjuta upp Discworld. Jag älskar fortfarande de äldre böckerna också, missförstå mig rätt, men de lite senare är verkligen ännu starkare. Såååååå bra! :p
 
Åh, bromeliadserien var det första jag läste av Pratchett också! :love:

Han har blivit så enormt mycket bättre i sitt författarskap genom åren, det är väl värt att sluta skjuta upp Discworld. Jag älskar fortfarande de äldre böckerna också, missförstå mig rätt, men de lite senare är verkligen ännu starkare. Såååååå bra! :p

Vilken ska man börja med?
 
Vilken ska man börja med?

Oj vilken svår fråga! :laugh:

Döden-böckerna tillhör inte riktigt mina favoriter faktiskt, vet inte riktigt varför dock...

Rincewind-böckerna handlar om trollkarlarna framförallt (trollkarlar är den här världens variant av ingenjörer - nördar! :D), också om eget ansvar, ödet, utanförskap. Rincewind är en enormt misslyckad person, får man nog säga, och att se världen genom hans ögon är rätt intressant. Böckerna börjar dock bli riktigt bra framemot Interesting Times nånstans...

Häxorna handlar om psykologi, feminism, mänskliga svagheter, förlust, förväntan... Granny Weatherwax är ju min absoluta favorit i hela universum! Helt fantastisk karaktär. :love: Och Tiffany Aching (typ "spinoffserie", ungdomsböcker) önskar jag att jag fått läsa när jag var ung - inte för att jag låter bli att läsa dem för att jag är äldre heller! :D

Ankh-Morpork/vakten-böckerna är enormt bra, och handlar om... massor! Främlingsfientlighet, traditioner, personlig utveckling, människovärde, social struktur... allt, närmast! De är verkligen jättebra (fast det är ju allihop! :p) och jag läser om dem hur många gånger som helst. Hit räknar jag avstickarna som står under "Industrial Revolution" i läsguiden också, faktiskt, även om de inte alltid utspelar sig i AM eller har med vakten. :p

Som syns (i alla fall någorlunda) i läsguiden är böckerna inte så separerade heller, karaktärer från alla spåren kan dyka upp lite varstans längs vägen. Vill man bara känna på Discworld kanske jag skulle rekommendera Small Gods som första bok, den är rätt separerad från andra karaktärer och väldigt bra. Men då bör man vara intresserad av religionens roll tror jag. Annars kan Tiffany Aching-böckerna vara en bra plats att börja också, så länge man inte stör sig på att det är ungdomsböcker!

Själv älskar jag också "Science of"-böckerna! De är enormt bra! Men de är verkligen vetenskapsböcker, med vår moderna vetenskap presenterad genom Discworlds galna trollkarlar, så man måste vara intresserad av just det. Det är vad de handlar om, storyn är verkligen enbart ett verktyg i dem. :)
(Alltså inte lätt läsning för nöjes skull, för de flesta.)
 
Ja gör det! Han är en författare som är väldigt medveten om språket som verktyg, så det blir väldigt svårt att göra texten rättvisa i översättning - en översättare kan ju inte författa åt honom, och inga språk funkar att översätta 1:1.


Ifall någon blir nyfiken och vill läsa så bör man veta att hans böcker inte riktigt är en serie. Det är fristående böcker som alla utspelar sig på samma värld (som är platt, bärs upp av fyra elefanter som står på ryggen till en rymdsköldpadda, har en liten sol som kretsar kring världen, och har magi istället för naturlagar ;)), dock är några karaktärer återkommande så vill man hålla något slags kronologi kan man titta på den här guiden:
the-discworld-reading-order-guide-20.jpg


(Som synes är Lords and Ladies fjärde boken i "serien" om häxorna.)

Jag fattar inte. :o Vilken bok börjar jag med?

Har länge funderat på att läsa hans böcker, men de finns inte att få tag på på biblioteket. Drar mig för att köpa. :(
 
Jag fattar inte. :o Vilken bok börjar jag med?

Har länge funderat på att läsa hans böcker, men de finns inte att få tag på på biblioteket. Drar mig för att köpa. :(

Som jag förstod Monstermom's inlägg så kan du börja med vilken du vill i princip! :D
De handlar om olika ämnen men verkar vara rätt fristående.

Har du kollat med biblioteket om de kanske kan fjärrlåna boken från någon annan stad eller så?
Alternativt om du har Storytel eller liknande kanske de finns där?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 507
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 319
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 058
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 842
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp