10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.

Molin

Trådstartare
Tar och startar en ny då helt enkelt =D
Här är gamla...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106


Sar

Trist och höra om din fina gosse :(

Hoppas din nya lilla vän ska glädja dig lika mycket!

Tack, ja jag ska fortsätta med det. Hovis tyckte också det eftersom
det hade fungerat så bra mot andra rötan som suttit lite här och var i hovarna pga den eviga äckliga leran från i höstas.
Men NU vänder det! :D
 
Sv: 10:orna del 5

Jag vet!!!:nailbiting: Försöker fortfarande inbilla mig att det är flera veckor bort för att inte förgås av nervositet.:p

Sar: Var det De Niro-avkomman som inte blev bra?
 
Sv: 10:orna del 5

Jo, De Noiravkomman. Så sorgligt men efter ett års vårdande och han inte direkt blivit bättre så var jag tvungen att avsluta. Men nu ser jag framåt!
 
Sv: 10:orna del 5

Åh förstår att ni är nervösa inför treårstestet, det hade jag med varit!

2013-05-03125056_zpsae4c31b0.jpg


Nu är pållarna avmaskade och släppta i sin lilla vårhage så de hinner vänja sig vid gräs innan sommarhagen. Så nöjda de är, går bara och äter och kliar varandra mm. Fendi tog några rundor med galopp och bocksprång också, det hör ju liksom till!
 
Sv: 10:orna del 5

Usch så tragiskt:(

Min lilla är en halvsyster till din då hon också är e Dalwhinnie sen är det Weltbürger - Bellini på mödernet.

Köpte du den lilla bruna som varit ute på annons?

Gällande nervositet så mår jag snudd på dåligt just nu:nailbiting::nailbiting:
 
Sv: 10:orna del 5

Jag tror det kommer att gå jättebra för er på testet. Och skulle det nog mot förmodan inte göra det är det ändå kvalitets som verkligen gäller;)
Jo, riktigt mörkbrun, drog släde på en av bilderna på hästnet
 
Sv: 10:orna del 5

Vad härligt det ser ut! Vi ska troligtvis släppa ut våra imorgon, men det kommer bli i helgen i alla fall. För min 10:a är det ju ingen större skillnad i och med att hon har gått på lösdrift de sista månaderna, men hon kommer nog tycka att det är skönt att få en lite större hage utan lera och med lite gräs i. Skönt att det är samma gäng hästar (mina två plus en äldre valack) som ska gå där, så man slipper börja om med ihopsläpp och grejer. :)
 
Sv: 10:orna del 5

Välkommen hit!

Vad tråkigt med din andra häst, men hoppas att den nya hästen kommer fortsätta vara bra.
 
Sv: 10:orna del 5

*kl*

Någon som vet hur mycket som är normalt/ok att de svullnar efter kastrering? Han är liiiite svullen nu. Ingen feber. Kastrerades i tisdags.
 
Sv: 10:orna del 5

Och det kommer gå så BRA! :up: ;)


KL
Ikväll är jag en STOLT matte! :D Halvdåligt väder hela dagen så jag tänkte helt skippa att aktivera hästarna, men så gick jag ut en sväng på kvällen och tyckte det var rätt skönt så jag ryckte upp mig. Tänkte först ta 11an en sväng, men han stod med näsan i maten och tittade bara på mig, Kaptenen däremot kom genast upp till grinden och stoppade näsan i grimman. :love: Ja, vem kan låta bli då?

Så in i stallet och på med sadel och träns. Sen ledde jag honom förbi gårdsplanen och det "läskiga", typ släpvagnen, transporten, högen med balplast... Sen stannade jag och skuttade upp. Inga som helst problem! Satt och pratade en stund tills Kaptenen tyckte jag var tråkig och började gå. :angel: Sen styrde vi runt på samma lilla skogsväg som jag tömkörde på i förrgår. Den är bra på så vis att den är guppig och ojämn (alltså inte skadligt utan stora mjuka bulor i vägen) så hästarna måste se sig för och får således träna balansen. Jag behövde inte driva en enda gång, han har så härligt eget driv! :love:

Den vägen är tyvärr kort och går bara till en vändplan, så där gjorde vi en fin liten halv volt och knallade hem igen. DUKTIG häst skötte sig KANONBRA hela tiden, spände sig två gånger när ett par fåglar flög upp alldeles bredvid vägen, men i övrigt gick han på så bra!!
Hemma gick vi lite krumelurer på lägdan, men där blev han lite trippig för de andra två började lattja i hagen. Svängde lite åt båda håll och sen var vi klara!

Han är så UNDERBAR min lilla häst! :love: Såklart vingligt, men blir märkbart mycket bättre när jag ger honom mer kontakt i handen. Gissar att det är lite stök med tänderna fortfarande för han vill inte riktigt ta stöd i handen längre, märktes på lägdan där jag bad om lite mer stöd och han istället körde upp huvudet. Det var ju ett tag sen sist, så jag tänkte att jag kanske skulle longera inspänt nån dag, men först ska vi vänta på tandis som kommer om en vecka så vi lugnar oss tills dess. :)

Jag är så GLAD! :love:
 
Sv: 10:orna del 5

Vad underbart! Så roligt! :D Tänk att våra "bebisar" har blivit så stora! :p

Var ett tag sen jag uppdaterade nu,men korven kom iallafall iväg på lite igångsättning förra fredagen som planerat,så han har varit där en vecka i dag. Vårat sista ridpass var KATASTROF,så kändes sådär att lämna iväg honom...
Han har dessutom inte lastas sen i September,så det tog en jäkla tid... :crazy: Höll säkert på i 40 minuter,han ville bara INTE gå in!!! :meh: Transporten kändes väldigt smal,så antagligen så beror det på det. Jag sålde ju min XL,så nu när man har en normal storlek så kändes det verkligen trångt... Så det måste vi verkligen träna på sen. Väl inne så står han som ett ljus och äter,även fast vi står still så det är jätteskönt iallafall!

Tyvär så kan vi nog med säkerhet säga att han HAR sadeltvång.... :( Ni som varit med från början vet ju hur jag funderat på detta,och fick ett sms av tjejen han är hos nu att även hon tror det,och hon har mängder av erfarenhet av massvis av hästar. Fick det liksom lite bekräftat då även hon misstänker det,så det vart lite tråkigt. :( Kämpade ju som tusan med det på förra hästen,känns inget kul alls att man drabbas en gång till.

Han har fått gå promenad första och andra dagen,tredje dagen så solade han av henne så det sjöng om det,så det vart att träna uppsittning. Sen har han haft en vilodag,sen promenad ut i skogen,uppsittning från stubbe,och skritt hem,vilket har gått superbra.

Får se hur det går i fortsättningen nu,men tanken är iallafall att han är där i tre veckor till,sen får man ju se hur långt dom kommit,bättre att bygga en bra grund än att stressa på något. Ska även försöka få tag på en ELT-gjord också,hoppas symptomerna på sadeltvången ger med sig.

Har inget speciellt planerat sen mer än att hålla igång han ett tag här hemma,plus att det blir grönbete nästan direkt när han kommer hem,men nog ska han få jobba lite några veckor endå innan han får helvila igen,även för min skull så jag kommer igång någon gång! Lite svårt att ta sig tid med en liten bebis hemma,men nu när han faktist kommer vara igång så ska jag väll se till att börja få in lite rutiner igen. Har som mål att han ska ridas i alla gångarter ute i skogen,samt att han får en trevlig frammåtbjudning innan han får helvila igen,då vi saknat den lite. Och lastträning förstås! :sneaky:

För övrigt så fattar jag inte hur det ska hinna bli ordentligt grönt på bara fyra veckor... Är fortfarande minus på nätterna,och i går kom det lite snö... Längtar dock ihjäl mig efter sommaren!
248058_3642246409003_365557490_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 5

Åh vad tråkigt att det är sadeltvång. :crazy: Men skönt att han är hos en så pass erfaren tjej ändå! Du ska se att det ger med sig. :) Har ingen erfarenhet av sadeltvång, men har förstått att det är väldigt jobbigt. :(


Sar: Jättekul att se bilder på henne! Fin tjej! :)
 
Sv: 10:orna del 5

Ja,det känns jättetråkigt,men endå skönt att få det så gott som bekräftat av utomstående. För han verkligen EXPLODERAR i bland när man sitter upp. Och det är INTE han,utan har är ju liksom lugnet själv,supertrevlig och jättesnäll. Och så som han reagerade när jag höll på med tömkörningsgjorden (när jag började misstänka sadeltvång) var långt ifrån normalt. Visst att en häst kan bocka lite första gångerna dom har något runt magen,men han fullkommligt exploderade som sagt när jag bad han gå frammåt. Jag hamnade ju på akuten en vända pga att han bara small liksom.

Men med sadel så har det ju gått super,men han har ju spännt sig vid uppsittning,men sen slappnat av,då har vi suttit upp. Ibland har han stutsat lite,men oftast så har det gått bra om man promenerat/longerat innan, dom gångerna han exploderat så har vi hoppat upp i princip direkt utanför stallet. Det tyder på sadeltvång.

Jag hoppas vi kan hålla oss på denna nivån max,så det inte blir värre. Förra hästen var hemsk och vill inte ha det så igen. Hon bockade tills ryttaren var av,det gör ju inte korven. Inte än iallafall. Han stutsade hela långsidan med mig,men sen gav han sig,vid riktig svår sadeltvång så bockar dom ju tills man är av som sagt,och hur kul är det? :(

Ska iallafall köpa en sån där gjord,sen blir det longering/leda fler minuter innan man hoppar upp för att förebygga ytterligare,sen får vi se om det blir bättre.

Så länge man går med han ett tag innan så är det ju lugnt,men det känns bara så supertråkigt att han ska känna sån panik inför uppsittningen,sen är jag som sagt rädd för att det ska bli värre,att han ska börja flyga i luften vid sadling redan,eller att det inte hjälper att leda honom innan uppsittning osv. Men vi får ta en dag i taget,och hoppas att det växer bort om man tar det lugnt. :down:
 
Sv: 10:orna del 5

Jag har hört om flera som blivit hjälpta av ELT-gjorden så förhoppningsvis kan den hjälpa (men man får nog fortfarande vara försiktigt och spänna löst, promenera, spänna lite till etc.). Att sadeln sitter superkorrekt och är väldigt bra utpassad tror jag också är väldigt viktigt på så känsliga hästar, minsta lilla hästen känner sig "fångad" eller ngn nerv blir klämd är illa.
Har du provat en svängd gjord? Har du elastisk eller fast gjord? Det jag tänker där är om han reagerat som starkast på tömkörningsgjorden kanske det är på det stället han är som känsligast. Med svängd el. bredare (ELT) gjord så klämmer det antagligen inte på samma ställe. Håller tummarna att det ger sig!
 
Sv: 10:orna del 5

Just nu har vi en lädergjord med resår i ena änden. Liiite bredare mitt under magen,men annars helt vanlig.

Ang tömkörningsgjorden så vet jag inte om han regagerade ner på den för att den var smal,eller kort. Om det var pga att den vart kort så kommer dressyrgjord aldrig funka på honom.... :(

Vi tar en dag i taget som sagt,har läst en hel del,och man kan ha tur att det försvinner om man tar lite pö om pö,och alltid ser till att promenera lite innan när dom är så pass unga,så jag håller en tumme för det.

Jag är ju van med detta,men kändes bara så värdelöst att man får hålla på att "krångla" igen.. :( Men är ju inte så illa än,nu är det ju under kontroll bara man rör på han lite innan man hoppar upp,och vid sadling så har han aldrig reagerat. Finns ju dom som kastar omkull sig bara man spänner första hålet,det måste ju vara riktigt otäckt.. Korven har ju "bara" problem vid uppsittningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
153 473
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
78 908
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
123 926
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 006
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp