Bukefalos 28 år!

10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Hon ser fin ut! Våra är lite lika min är nog bara nyansen ljusare och lite större stjärn.:)

Fibusen, ELT finns i dressyrmodell också tror jag.
 
Sv: 10:orna del 5

Är en sådan jag ska köpa sen,finns dock inga pengar denna eller nästa månad pga veterinärräkning och annat... :( Men sen så! ;) Är ju ingen panik än heller,bara man tar det väldigt lugnt och rör på han innan man hoppar upp så går det ju bra. Hoppas att sen sån gjord kan rädda oss helt sen,då hans sadeltvång inte är så farlig,inte än iallafall då.

Vet inte om jag ska försöka hitta begagnat först för att prova,märker jag ingen skillnad så spelar det ju inget roll vad jag har för gjord. Funkar den kanonbra så får jag köpa en ny längre fram. Ska ha till både hopp och dressyrsadel i sånt fall,så det drar ju iväg lite pengar.
 
Sv: 10:orna del 5

Hon ser fin ut! Våra är lite lika min är nog bara nyansen ljusare och lite större stjärn.:)

Fibusen, ELT finns i dressyrmodell också tror jag.

Tack! Det är kanske så att Dalwhinnie typar sina avkommor rätt mycket?! Jag tyckte dock att din såg mkt mer färdig ut i kroppen på bilderna, jättefin!
 
Sv: 10:orna del 5

Denna sadelmakaren lånar ut för provning först om jag inte missminner mig faktiskt.

Som sagt, du kan få nr till henne om du vill så kan du åtminstone höra dig för? :)
 
Sv: 10:orna del 5

Jag har tänkt på dig/er, du lät så deppig sista gången du skrev i förra tråden. Skönt att få ett livstecken från dig.

Men tråkigt att det är sadeltvång, har peppar peppar ingen erfarenhet alls av det, kan det "växa bort" helt på en så ung häst om man bara tar det lugnt och försiktigt med honom? Det måste ändå vara skönt att han är på ett vettigt ställe nu där hon kan ta tag i honom?
 
Sv: 10:orna del 5

Svarar lite på det där med sadelgjordstvång då jag hade en häst med det som jag fick att fungera bra om jag bara drog ett hål i taget på gjorden, gick ett par meter, drog igen och höll på så tills den satt så hårt som den skulle.
När jag satt upp var det inte tal om att stå stilla några sekunder utan vi skrittade iväg med en gång och sen kunde man stanna utan problem. Det är ju värt att testa ;)

Nu till min 10:a...
Här blir inget 3-årstest :( vi var hos vet i förrgår då han varit lite gallig på höger fram, blivit bättre och sen sämre igen. Visade sig vara en rejäl vrickning som sen har gett inflammation i senskidan. Så nu är han sprutad med cortison och får finadyne i 5 dar, samt pyttehage i 10 dgr. Får se hur stor hage jag vågar ha honom i sen för han far som en stolle så fort chansen finns och på den stora hästen är det ju halvlyckat :down:
 
Sv: 10:orna del 5

Nej, vad tråkigt. :( Det är ju alltid lite extra surt när det lyckas bli precis samtidigt som något man har tränat för. Hoppas att han håller sig lugn och att han snart är bra igen i alla fall.
 
Sv: 10:orna del 5

Tänkte på att du hade resår bara på en sida. Jag är absolut ingen expert på gjordar med resår (använder alltid fast gjord själv) men har hört att resår på båda sidor (och så fast resår som möjligt) är bättre eftersom sadeln dras lite snett när man bara har resår på en sida. Det verkar ju ändå inte som att han har värsta formen av sadeltvång så förhoppningsvis växer det ju bort!
En häst som hade problem vid uppsittning (dock ej sadeltvång) blev bättre sedan ägarna stått mkt på en stol bredvid hästen. Den reagerade nämligen på rörelserna och skuggan ovanför sig just vid uppsittningen.
 
Sv: 10:orna del 5

Ja,jag funderar på gjordar hit och dit,även om en fårskinnstunnel kan hjälpa,om det blir lite mjukare under magen? Är ju som sagt inte sååå mycket tvång han har,bara man spänner,går,spänner,går osv så går det ju oftast bra. 4 ggr har han "exploderat" med ryttare,är ju inte så mycket med tanke på att han är iallafall riden några gånger. Iallafall säkert närmare en 40 ggr... Så om det inte blir värre så känns det väll som om vi förhoppningsvis kan klara oss utan att åka i backen mer.

Sen exploderade han 3 av 3 ggr med tömkörningsgjorden,så den gick inte alls. Dock var ju det en smal gjord på den under magen.
 
Sv: 10:orna del 5

Ja,då var jag riktigt deppig,han var ju halt då igen och hittade detta:
13373_10200224782676473_642471835_n.jpg


Och dagarna innan hade han ju slagit ur en permanent framtand,så det kändes liksom som om det vart för mycket. :meh:

Hältan var borta dagen efter,men svullnaden låg kvar en dag till. hittade sen ett liiiitet litet sår nedanför hans knä,så antingen om han blivit sparkad eller gått omkull,för dom springer ju som dårar i hagen. Tack och lov så vart det bra snabbt,och dag tre syntes ingenting! Han är ju en riktig olyckskorp så jag borde väll vänja mig snart. :cautious:
 
Sv: 10:orna del 5

Han lyckas då få sina sår och skador din lille..
Inte kul alls.

Ang gjordar så vågar jag mig inte in i den leken
men jag har kikat in en dressyrgjord med bredare
platta men denna hade dock ej resår i någon ände
kom jag på nu.
Är det dumt? Jag har typ alltid haft resår.


+ grimman
Verkligen super synd :(
Hoppas det går bra

Delvis kl...

Jag har idag fått ev erbjudande om stallplatser i ett
Stall där jag väldigt gärna vill stå. Stallet är otroligt
fint och supermysigt!

Men, kallhyran visade sig vara snordyr.
Ingenting mer än det vanliga ingår + paddock
varm och kallvatten.
Passen hjälpa man åt med mellan alla som står där.

Hur skulle ni göra?
Det skulle kosta mig mer än dubbelt så mycket
I kallhyra här än om jag tex skulle stå kvar där jag står
nu.

Väldigt mycket! :(
Inget att disk OM något ingått liksom.
Suck!

Hjälp mig!
 
Sv: 10:orna del 5

Han lyckas då få sina sår och skador din lille..
Inte kul alls.

Ang gjordar så vågar jag mig inte in i den leken
men jag har kikat in en dressyrgjord med bredare
platta men denna hade dock ej resår i någon ände
kom jag på nu.
Är det dumt? Jag har typ alltid haft resår.

Jag har aldrig haft resår utan alltid haft fast gjord. De hästar jag haft har alla gillat sina gjordar! Den enda resårgjord som hittills känts lockande har varit ELT gjorden, den skulle jag gärna vilja prova.


Delvis kl...

Jag har idag fått ev erbjudande om stallplatser i ett
Stall där jag väldigt gärna vill stå. Stallet är otroligt
fint och supermysigt!


Men, kallhyran visade sig vara snordyr.
Ingenting mer än det vanliga ingår + paddock
varm och kallvatten.
Passen hjälpa man åt med mellan alla som står där.

Hur skulle ni göra?
Det skulle kosta mig mer än dubbelt så mycket
I kallhyra här än om jag tex skulle stå kvar där jag står
nu.

Väldigt mycket! :(
Inget att disk OM något ingått liksom.
Suck!

Hjälp mig!

Frågan är om det är värt dubbla pengen när inget ingår, jag hade nog avvaktat och istället letat efter något som hade någon sorts service. Men du måste ju känna själv om fördelarna uppväger den dubbla hyran...
 
Sv: 10:orna del 5

Hur mycket handlar det om? Som att jämföra betalar jag 1050:-,då ingår utsläpp,luncning,insläpp Mån-Fre,på helgerna ingår endast lunchen,men stallägaren är med och delar på passen med hennes hästar också,så man fått ett pass var fjärde vecka,antingen Fredag insläpp,Lördag utsläpp,Lördag insläpp,eller Söndag utsläpp. Sen ingår liten ridbana 20x40,tyvär blir den obrukbar på våran då den blir dyngsur,men dom ska göra i ordning den nu i sommar så den blir bättre. Fri tillgång på spån,saltsten,hemmagjorda värmebaljor på vintern, kolla masken + ev avmaskning 2 ggr/år Sen såklart vatten,el osv.

Dock bara kallvatten... Strax under milen till 2 ridhus,sen strax över till ytterligare två,man måste åka transport till alla fyra.

Lite minus dock är att vinterhagarna är lite små,men dom får iallafall plats att springa och tokrejsa där inne,men jag vill ju ha JÄTTEhagar,och att det inte finns varmvatten. Sen ett stort minus för mig är att jag har 1,7 mil dit... :meh:

Men jag trivs superbra,stallägarna är dom finaste människorna på denna jord,och alla i stallet kommer skitbra överens,så jag är inte ett dugg intresserad av att byta stall till ett närmare! :p Det viktigaste är att man trivs,annars är det inget roligt att ha häst. Anser jag att man har råd att betala en högre kallhyra så är det inget hinder för mig,så länge det blir rätt!

Ska du ta med dig alla hästarna?
 
Sv: 10:orna del 5

Jag har en ELT-gjord Köpte den till min bockmaskin som jag hade för ett år sen ;) Fungerade bra på han som lugnade ner sig något. Tycker att sadlarna ligger mer still med ELT-gjorden än vanlig hoppgjord =)

Kl! Jag har letat i 5 dagar efter Nixis sko utan att hitta något, och hovslagaren har haft fullt upp. Men så fick jag en snilleblixt och kom på att jag har sommarskor kvar från D-ponnyn min ;) Tro på fan att det passade! :D
Tog en ridtur, tänkte först rida på ridplanen men Nixi ville utforska skogen så hon fick det =) På långa tyglar fick hon strosa runt en liten runda på 25 min och hon såg så stolt ut när hon kom tillbaka till paddocken ;)
På torsdag är det genrep inför 3 års! Vill ha något snyggt och enkelt Brunt träns till 3-års testet. Någon som har något tips? =)
 
Sv: 10:orna del 5

KL

Har ni lust att presentera er och era hästar?

Jag tillkom precis innan tråd nr 4 stängdes och jag är ju lite nyfiken på vilka ni är, vad ni har för 10-or och hur långt ni har kommit med dem!

Själv bor jag på en liten hästgård i södra Halland och förutom två barn (1 och 3) och två hundar så har vi tre hästar: En halvpensionerad 24-årig travare, ett 18-årigt halvblodssto (Bellini-Chagall) som rids av mig och min medryttare och så är det då den lilla 10-an också; en egen uppfödning efter Rosevelt och undan mitt halvblodssto. Dessutom så har vi en fin welshponny utlånad i väntan på att våra barn ska växa till sig (och om de nu blir hästintresserade..).

Vi har inte kommit så långt med vår Elvira, vi har prioriterat annat och har ingen brådska. Hon är iaf väl hanterad (går att lasta själv och mkt snäll vid all form av skötsel) samt jobbad en hel del från marken i ridkapson. Hon är longerad litegrann och hon har även gått som handhäst till min ridhäst. Nästa steg är sadel på och efter det är det dags att sitta upp (vi har hängt på henne och hon har haft gjord och travsele på sig utan att reagera alls).

Exteriört sett så är Elvira lite liten, men i gengäld så rör hon sig riktigt bra i alla tre gångarter. Och att hon är liten spelar egentligen ingen roll - jag är liten själv, har inte för avsikt att sälja henne och är inte tävlingsintresserad. Hon ser ut att kunna vara riktigt fin att rida och det ska bli så spännande att få känna hur hon känns!

IMG_5930.jpg

Elvira 2010

elv.jpg

Elvira 2011

IMG_0909.jpg

Elvira 2012

Foto på Elvira 2013 kommer!

IMG_2323.jpg

Mamman (en riktig pärla; supercool i alla situationer men ändå alltid pigg och framåt, väldigt trevlig att rida! Uppfödd i familjen).
 
Sv: 10:orna del 5

Nejmen usch så det såg ut! :o Vilken oturskorp han är. :( Håller tummarna för att han får vara frisk och kry nu! Har som sagt ingen erfarenhet om sadeltvång så kan inte tipsa, men de där gjordarna låter ju himla bra. :)

oanki: Vad kul att det går så bra framåt med din tjej! :)

Molin: Så segt att det skulle vara så mycket dyrare. :crazy: Men man får ju helt enkelt väga för- och nackdelar mot varandra och se om det kan vara värt det i slutändan.
 
Sv: 10:orna del 5

Jättefin häst! Vi är några fler här i tråden med småstorahästar ;)

Jag är 25 år, bor i egenbyggd villa på föräldrarnas gård med min sambo. Har hand om stallet med 13 hästar ( 10 boxar) 3 stycken på lösdrift ) 6 stycken är mina egna.
Nixi 2010 e Nintender ue Mio de baugy
Roxi 2011 e Bravour ue Mio de baugy
Magnus 2011 e Guido ue Island reef xx
Bruno 1999 e Robin z ue Jasper ( min mors uppfödning i tredje led
Och min shettis f 1995 har haft han i 16 år , och min gamla d-ponny .Man kan säga att jag sparar på hästar ;) Har bott här hela mitt liv och har alltid hållit på med hästar, min mor hade ridskola här och min far födde upp och tävlade travhästar. Har själv också tävlat ponnytrav ;)
 
Sv: 10:orna del 5

Så fin hon är! Jättekul att få läsa om henne, mamman ser superfin ut!


KL
Passar ju bra att presentera min kille idag då, han blir ju hela TRE ÅR idag! Stora fina killen fick komma in för rejäl rykt och finputsning, man fyller ju bara tre en gång, och eftersom det inte blir nåt treårstest för vår del så passade vi på att knoppa och göra fint idag istället. Mätte honom också till 159 både fram och bak - alldeles lagom!

Pålle var mystrött och ville helst bara gosa i solen, så det blev inga superbra uppställda bilder, han är så mycket snyggare nu än vad dessa bilder visar... Hade en icke hästkunnit fotograf så det blev konstiga vinklar och lite så, men jag är ändå glad att jag öht FICK kort!

DSC_0035_zpsfcb286b5.jpg


DSC_0060_zpsc3c06c7b.jpg



Efter att vi fotat uppställt slängde jag på sadeln och skuttade upp. Duktiga killen var stencool och uppförde sig exemplariskt! Lite vingligt och lite stretigt, han vill fortfarande inte riktigt ta stöd i handen så det blev mycket kast med huvudet. Dessutom tog vi ju fintränset och han är inte alls förtjust i den nosgrimman, remont passar herrn bättre. Vi travade lite åt båda håll också och en gång råkade det bli en kort galopp! :D Wiiiiiiiiiiiiie vilken känsla! Kom tyvärr inte med på bild... Blev inte så mycket ridbilder då fotografen tyckte det blev tråkigt...

DSC_0116_zps85199538.jpg


DSC_0096_zpse0f5a418.jpg


DSC_0123_zpsba7a5ef3.jpg


Den här bjuder jag på bara för att han står bättre på den än på de uppställda bilderna. Jag tror att jag byter spöhand, det är därför jag flaxar så dant. Haha!
DSC_0152_zpsf0a49004.jpg



Tänk, för tre år sen såg han ut såhär: :love:
STH77744_zps04fb5b7f.jpg


STH77750-1_zps609b7446.jpg


Kaptain Highjack är riktiga namnet, e. Highcruiser - Antares - Ostwind. Uppfödd av mig. Mamman var trakehnare, supertrevlig, känslig, elektrisk och väldigt väldigt vacker - världens bästa häst! Här med lillebror f. 2011.

hopslaumlpp017_zps67181a59.jpg


Planen var treårs, men han är otroligt aktiv i hagen med sin kompis så det blev en busskada, en smäll på ett bakben som blev svullet och fult. Han har inte varit halt av det, men dock svullen. Det konstaterades med ultraljud att det mest bara var en rejäl "lårkaka" och det mesta är bara svullen hud, men det hade varit en liten liten blödning på ringbandet som nu läkt. Vet avrådde från löshoppning så därför skippade vi treårs. Så vi håller på att sätta igång efter hela den långa vilan nu. Hoppas kunna hålla igång fram till juni då det blir långt sommarlov.

Han är riden i alla gångarter (totalt 13 gånger), mycket tömkörd i skog och mark, varit med som handhäst, longerad och kan alla kommandon kanonbra. Så vi har en bra grund, nu ska bara ridningen läggas till också. Han är jättesnäll och hemskt okomplicerad i all hantering - förutom i lastningen där han blir en riktig ÅSNA och bara växer fast och inte vill kliva på. Det är nåt att träna på...

Men tänk vad jag älskar honom! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
153 609
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 002
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
124 055
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 012
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp