Beach 2014 del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del V

Kl.

Ni som kompletterar kosten med proteinpulver, vilken sort tycker ni bäst om? Jag tar det oftast efter träning och blandar ut med vatten och tycker det är svårt att hitta en sort som jag inte tröttnar på (blir illamående av) efter ett par gånger. Förslag på (enkla och kladdfria) proteinrika mellanmål, som kan ätas efter träning, mottages gärna också.
 
Sv: Beach 2014 del V

Jag hade definitivt inte hållit mig mätt på den matdagen! Gröt blir jag snarare mer hungrig av, om jag inte äter ägg eller smörgås till. Och så bara smörgås och lite nötter fram till 15 - jag hade dött! Jag äter ca 7:00-09:30-12:00-15:30-19:00. Normalstora portioner lagad mat till lunch och middag, mellanmålen är oftast något proteinrikt som kvarg eller så. Om jag ska spåna lite så känns det som att du kanske är fast i tänket att du är "liten i maten"? Du tränar mycket nu (ja, mer än medelsvensken skulle jag tro!) och din kropp försöker tala om för dig att du behöver mer energi för att orka träna och framför allt orka bygga upp kroppen efter träningen. Lyssna på den! Jag läser ju mattråden här på ungdom och jag har faktiskt tänkt på att det känns som att du får in alldeles för lite protein i dina måltider (ursäkta stalker-tendenserna! :o). Kan du få in lite mer protein under dagen så tror jag att du kan komma ifrån känslan av att vara hungrig hela tiden.

Klok tjej den där zassoo. :bow:

Mineur, det är helt normalt att vilja äta mer när man tränar mer! Inom cyklingen finns ett skämtsamt uttryck som kallas "distansfetma". Det betyder kort och gott att när man cyklat långa pass (4 h eller mer) så brukar kroppen skrika efter kolhydrater -> man äter mycket sådana och binder vatten -> vågen pekar uppåt dagen efter trots det långa passet :). Träna, ät och ha kul!
 
Sv: Beach 2014 del V

Jag dricker Star Nutrition Whey-80 choklad. HATADE den i början. Nu när jag vant mig tycker jag bara inte o den. Men har aldrig smakat något som har varit bättre. Min poäng är nog: jag tror inte det finns något proteinpulver men tröttnar på/mår illa av, hehe. Men jag vet att det finns folk som tycker annorlunda:angel:

kladdkaka: lycka till på passet! Grit Strength är kul!

Mineur: håller med Zass i det hon skrev till dig. Skriver ju också i "vad har du ätit"-tråden och jag har också tänkt på att du äter ganska lite, både i mängd och protein. Prova defintivt att ha ett kokt ägg vid sidan om frukostgröten! Synd att du inte har hittat någon kvarg, du har inte funderat på proteinpulver eller, tycker det är väldigt smidigt efter träning? Då kan man ju också göra ex chokladproteinpannkakor och sånt gott:d Annars är ju keso bra, ägg, mjölk, proteinbars etc. Om du kollar vad jag äter i "vad har du ätit"-tråden så äter jag ju betydligt mer än dig (äter något typ 6 ggr/dag:p) och jag är ju inte överdrivet stor (BMI strax under 21). Mat är bra grejjer:D
 
Sv: Beach 2014 del V

Jag har ju tagit en vilodag dag, känt lite förkylningssymtom till och från under dagen. Gick en liten promenad i morse och sen har jag varit ute på stan ett par vändor men hoppade löpningen. Imorgon är det knäböj på schemat!
 
Sv: Beach 2014 del V

*knapp*
Precis hemkommen från gymmet. Bökade mig in i rummet för fria vikter och snodde åt mig en skivstång. Ensam tjej på gymmet ikväll. Blev ett riktigt bra pass med armar, axlar och en del mage. Så jag är grymt nöjd. Blev 1km på löpbandet i högt tempo som avslut. Promenad till och från. Så nu är jag nöjd. Hur jag ska få upp armarna till att tvätta håret är en annan femma.

Styrketräningen är till enda den här veckan. Hoppas på att pollenallergin lägger sig lite så jag får till ett löppass på söndag. Inga sötsaker idag heller, kosten är tillbaka på banan så nu ska jag borsta tänderna så det inte blir något mer ätande!
 
Sv: Beach 2014 del V

Kl.

Ni som kompletterar kosten med proteinpulver, vilken sort tycker ni bäst om? Jag tar det oftast efter träning och blandar ut med vatten och tycker det är svårt att hitta en sort som jag inte tröttnar på (blir illamående av) efter ett par gånger. Förslag på (enkla och kladdfria) proteinrika mellanmål, som kan ätas efter träning, mottages gärna också.

Whey 100 dubble rich chocolate från Body Science. Det enda som är drickbart enligt mig. Om man blundar med smaklökarna smakar det nästan som pucko fast godare :d
 
Sv: Beach 2014 del V

Mja, mjä, det kanske inte är så mycket då. Men för mig är det mycket, och för min hjärna känns det helt sjukt att äta en grov smörgås och sedan vara vrålhungrig en halvtimme efter! Jag tror definitivt att du kan ha en poäng i det fetmarkerade i ditt citat Zassoo, och som vi diskuterade lite i förra veckan så är det nog dags för mig att börja acceptera min kropps ökade energibehov. Jag är på sätt och vis glad att det är ett ökat sug efter riktig mat det handlar om istället för sötsaker och onyttigheter, men samtidigt blir det så mycket mer påtagligt och svårare att se förbi när det är just ökade portioner och mera mat kroppen tycks be om. Ett sug efter onyttigheter är jag liksom van vid att hantera på ett helt annat sätt, men att plötsligt börja ta två portioner mat känns så allvarligt och sitter så mycket längre in. Och så känns det som att jag kommer att bli jättestor om jag fortsätter så, men de tankarna försöker jag brotta bort så gott jag kan.

Angående proteinhalten (helt okej att stalka mig! ;)) kanske det ligger något i det också. Jag provade ett tag att ha ägg i frukostgröten men tyckte att konsistensen blev så himla märklig att jag slutade efter ett tag. Ska kanske prova att få i mig ett kokt ägg vid sidan av istället? Sedan känner jag mig lite fantasilös när det kommer till att lägga till mer protein i övrigt - tycker att jag äter rätt mycket mjölkprodukter, kyckling, ägg och fisk som det är redan. Keso köper jag ibland men kvarg har jag tyvärr inte lyckats hitta här ännu. Hjälp? :p

Vad har du för pålägg på smörgåsen och vad är det för bröd? Det spelar ju också in hur länge du håller dig mätt. En "grov" fralla med ost och en bit paprika räcker ju ingenstans, medan en eller två skivor rågbröd eller liknande med hela kärnor med kanske avocado, kalkon eller liknande räcker längre.

Ett ägg vid sidan av gröten låter utmärkt! Synd att du inte hittat kvarg, det är verkligen ett himla smidigt livsmedel.
Det är ju inte så att du är tvungen att jaga protein i varje måltid, men se till att kanske i alla fall två mål om dagen innehåller en bra proteinkälla och inte bara är typ rostmacka med ost. Om du byter ut sådana måltider (som rostmackan alltså) mot mer kvalitativa mål mat så kommer du kunna äta mer utan att gå upp i vikt. :)
 
Sv: Beach 2014 del V

SATS i stan :)


Kl

Överlevde! Men det var på håret ;) Var roligt och bara ganska pinsamt. Trivs bättre bland de fria vikterna men som variation, omväxling och kcal-förbränning ska jag gå fler gånger :)
 
Sv: Beach 2014 del V

Mineur- Jag tycker inte heller att du äter mycket, det låter lite sent med lunch vid 15 och bara frukost, en macka och lite nötter däremellan, kanske hade det varit bättre med lunchen vid vid tolv/ett så du fick i dig ett ordentligt mål mat på dagen och sen macka och nötter som mellis och sen middag lite senare?

Om man är van att äta en viss mängd så tycker man nog nästan alltid att man äter mycket om man äter mer än man är van. Jag tycker att jag äter hela tiden, att det är det enda jag gör och att jag äter mängder. Ser lite på det som ett jobb som måste göras, det är mitt heltidsjobb nu att bara äta och äta och försöka slappa lite också.

Om man har ett lite knepigt förhållande till maten kan man inte lita på alla känslor och automatiska tankar utan man måste försöka resonera logiskt med sig själv och ifrågasätta sina tankar och känslor. Träna på att lyssna på kroppens signaler. Tycker det är bra att du börjar fundera lite kring det här med att du faktiskt rör dig mycket nu och behöver påfyllning. Nu vet jag ju inte vad du hade för lunch, hur mycket nötter du åt eller hur din smörgås ser ut men det låter som något en person som inte tränar skulle kunna äta och då behöver du ju äta mer än så. Har du ätit något mer idag efter det?
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del V

Angående kvargen, har ni Lidl i närheten? De brukar ha kvarg. Kanske står det under något annat namn också, på Netto heter kvargen Fromage fraise (stavning?). Vart är det nu igen du bor?
 
Sv: Beach 2014 del V

Kom att tänka på en sak när någon skrev att det vore bra om man kom i form av att ligga på soffan och käka choklad, det är typ precis det min terapeut skulle vilja att jag gjorde, ibland iaf ;) Alla som inte har anorexi skulle nog tycka det var lyxigt att få äta allt de ville utan att oroa sig för att gå upp i vikt för att man kan gå upp 10-20 kg och ändå räknas som underviktig eller normalviktig i nedre spannet.

Tänk så orättvist det är,jag önskar att jag kunde slappna av och tillåta mig själv att äta, det är ju bara bra för mig. Och vila är också bra. Så dumt att de som vill gå ner i vikt har svårt med det och vi som måste gå upp i vikt har svårt för det :(

Vet att min brorsa och flera kompisar tyckt att jag är i världens bästa situation när det gäller maten (om de bortser från att det är en ätstörning), jag får äta precis hur mycket jag vill och skulle få slänga in godsaker om jag vågade och jag ska ta det lugnt, se på serier, läsa, träffa vänner osv. När jag var på behandlingshemmet sa brorsan att det var som rena drömsemestern,hemlagad mat på bordet varje dag, massor av vila, serietittande och snackande med vänner :p Men om man tittar till resten av situationen är det ju ett rent helvete och det är inte så roligt att andra bestämmer allt över en och att man måste äta saker man kanske hatar och att man måste utmana sina värsta farhågor, leva i ett stort mörker och alltid ha ångest och vara rädd. Och att lata sig är vääääldigt tråkigt enligt mig. Aja, det här hade väl inget med saken att göra bara något jag tänkt på. Tänk så underbart det vore om jag kunde få äta allt det där jag tycker är gott...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
63 072
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 407
Senast: Madalitso
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 984
Senast: zassoo
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 010
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp