Beach 2014 del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del V

Snyggt!

Kladdkaka: modigt att prova något nytt. De flesta brukar ha fullt upp med sitt och hinner inte kolla på andra. Ja, utom några av tjejerna på mitt pass idag, men de var å andra sidan rätt upptagna med att spana in tränaren........

Kl
Om mineur brukar hoppa ut från passen och vara hur pepp som helst, så är jag snarare tvärtom. Idag funderade jag allvarligt på hur jag skulle ta mig hem. En stund i bastun hjälpte dock till. Nu är jag rätt slak. Imorgon är det fredag! :D
 
Sv: Beach 2014 del V

Just det! På franska heter kvarg fromage frais och tydligen på netto också. En annan variant är fromage blanc, men den har jag för mig inte är riktigt lika proteinrik. Så kan det även på engelska heta nåt med ost?

Tillägg: på tyska (gissar jag) heter det qvark, men det är ju lite mer lättgissat.
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del V

kl

Tack så mycket! :D Är så sjukt stolt själv!

Kladdkaka: Härligt! Lycka till! :D Jag började ju i höstas och då kunde jag varken göra en chin-up eller pull-up, men det har gått fort! Mitt mål är att klara 5 pull-ups på raken (helst breda) och 10 chins till sommaren. Det är bara att vara ihärdig!
 
Sv: Beach 2014 del V

Du är asgrym! :bow:

*kl*
Efter lite goggling och fundering satte jag ihop ett cirkelpass med min nya kettlebell och min gamla balansbräda (som mamma hittade bland julsakerna i hennes förråd :D). Trodde inte att det skulle vara så "jobbigt" men fasiken vad det tog! :D Vilket känns jättebra! :)

Imorgon hoppas jag hinna ut och gå med stavarna på morgonen, för sen väntar en heldag i bil ner till skåne. Väl där lär det inte bli mer träning än hundpromenader så resten av veckan blir lugn!
 
Sv: Beach 2014 del V

Gött! Tycker alla som tränar hemma är jätteduktiga, för själv har jag svårt för det! :p

KL

Nu tänkte jag att jag skulle försöka hänga med lite mer här, haha. Får la se hur det går.
Veckan har hittills inte varit mycket att hänga i julgranen med ett kort pass på gymmet i tisdags om 2,2 km löpning idag (en promenad i tisdags med, tror jag det var :p) men jag har tänkt träna imorgon och minst ett pass i helgen.

Annars rullar livet på. Bara 3 pass kvar på den avdelningen jag är på på jobbet nu. Känns faktiskt för jävligt :p
Hoppas dock det blir bra där jag ska tillbringa mina nästkommande 8 veckor med :) Och i sommar får jag komma tillbaka några veckor till till samma som jag är på nu, förhoppningsvis hela sommaren dessutom :D
 
Sv: Beach 2014 del V

Jag har ju inte så mkt val annat än att träna hemma nu när jag är ensam med dottern. Tyvärr är huset så lyhört (och vibrationskänsligt :o) att jag inte vågar göra några konditionsgrejjer, men det jag gör är ju bättre än inget :)
 
Sv: Beach 2014 del V

Gud så fantastiskt många fina och kloka svar jag fått! :love: Hoppas att jag fick med alla i citatsvaret här...

Mineur: håller med Zass i det hon skrev till dig. Skriver ju också i "vad har du ätit"-tråden och jag har också tänkt på att du äter ganska lite, både i mängd och protein. Prova defintivt att ha ett kokt ägg vid sidan om frukostgröten! Synd att du inte har hittat någon kvarg, du har inte funderat på proteinpulver eller, tycker det är väldigt smidigt efter träning? Då kan man ju också göra ex chokladproteinpannkakor och sånt gott:d Annars är ju keso bra, ägg, mjölk, proteinbars etc. Om du kollar vad jag äter i "vad har du ätit"-tråden så äter jag ju betydligt mer än dig (äter något typ 6 ggr/dag:p) och jag är ju inte överdrivet stor (BMI strax under 21). Mat är bra grejjer:D

Ja, jag äter kanske lite för lite helt enkelt då. Tänker jag igenom det riktigt ordentligt så äter jag ungefär lika mycket och ofta som jag gjorde för ett år sen då jag tränade 2-3 ggr/vecka istället för 5-6 ggr/vecka, så det borde jag ju kunna räkna ut med rumpan att jag behöver äta mer nu. Och det kan jag ju också, det är bara så jäkla svårt att få med hela hjärnan på noterna!

Det här med proteinet fick mig att fundera lite på proteinpulver och andra tillskott. Jag har snuddat vid tanken förut men låtit bli då jag inte riktigt vet var jag ska vända mig eller vad jag ska titta efter... Kanske skulle våga mig in i någon sportaffär någon dag och börja kika lite i alla fall. Bars känns mer överkomligt än pulver som man blandar med vatten - det har jag provat en gång och mår fortfarande illa vid blotta tanken! Har du/ni andra några tips på goda proteinbars eller märken jag ska hålla utkik i största allmänhet?

Vad har du för pålägg på smörgåsen och vad är det för bröd? Det spelar ju också in hur länge du håller dig mätt. En "grov" fralla med ost och en bit paprika räcker ju ingenstans, medan en eller två skivor rågbröd eller liknande med hela kärnor med kanske avocado, kalkon eller liknande räcker längre.

Ett ägg vid sidan av gröten låter utmärkt! Synd att du inte hittat kvarg, det är verkligen ett himla smidigt livsmedel.
Det är ju inte så att du är tvungen att jaga protein i varje måltid, men se till att kanske i alla fall två mål om dagen innehåller en bra proteinkälla och inte bara är typ rostmacka med ost. Om du byter ut sådana måltider (som rostmackan alltså) mot mer kvalitativa mål mat så kommer du kunna äta mer utan att gå upp i vikt. :)

Just bra bröd är ju en ren lögn att få tag på här - antingen är det luft rakt igenom eller så är det luft med en liiiten touch av fullkorn. Därför tar jag med mig från Sverige eller bakar själv så ofta jag kan, men senaste veckan har jag fått stå ut med att rosta det som de kallar fullkornsbröd. Igår hade jag dock tid över och gjorde en sats bullar med hälften grahamsmjöl och hälften rågmjöl samt lite linfrön, så det var en sådan jag åt idag. Pålägg är jag rätt dålig på och har aldrig ätit särskilt mycket; en skiva salami eller skinka är liksom bra för att vara mig... Avocado och sådant är ju dock jättegott att ha på, men bekvämlighet och tidsbrist stoppar mig ofta där. Får försöka bli bättre på det!

Ikväll har jag kokat ägg, så imorgon blir det minsann ägg till både frukost och lunch! :bump:

Mineur- Jag tycker inte heller att du äter mycket, det låter lite sent med lunch vid 15 och bara frukost, en macka och lite nötter däremellan, kanske hade det varit bättre med lunchen vid vid tolv/ett så du fick i dig ett ordentligt mål mat på dagen och sen macka och nötter som mellis och sen middag lite senare?

Om man är van att äta en viss mängd så tycker man nog nästan alltid att man äter mycket om man äter mer än man är van. Jag tycker att jag äter hela tiden, att det är det enda jag gör och att jag äter mängder. Ser lite på det som ett jobb som måste göras, det är mitt heltidsjobb nu att bara äta och äta och försöka slappa lite också.

Om man har ett lite knepigt förhållande till maten kan man inte lita på alla känslor och automatiska tankar utan man måste försöka resonera logiskt med sig själv och ifrågasätta sina tankar och känslor. Träna på att lyssna på kroppens signaler. Tycker det är bra att du börjar fundera lite kring det här med att du faktiskt rör dig mycket nu och behöver påfyllning. Nu vet jag ju inte vad du hade för lunch, hur mycket nötter du åt eller hur din smörgås ser ut men det låter som något en person som inte tränar skulle kunna äta och då behöver du ju äta mer än så. Har du ätit något mer idag efter det?

Tack för din som vanligt vettiga input! Det var absolut helt tokigt med mattiderna idag och verkligen inget jag skulle göra i vanliga fall, men jag åt på restaurang tillsammans med en vän och var tvungen att vänta på att han skulle sluta jobbet så det var därför det blev så sen lunch idag! Annars hade jag gjort tvärtom alla gånger, och ätit smörgås + nötter till mellis vid 15 och vice versa. På något vis tror jag att det hade känts mycket mer okej också då det skulle ha inneburit en (förvisso ovanligt stor) lunch vid samma tid som jag var van vid och ett mellanmål vid samma tid som jag var van vid. Så kanske var det mest den omkastade ordningen som fick mig att reagera idag?

Jag ska verkligen jobba på att komma ifrån mitt gamla mattänk och acceptera mitt nya behov. När jag läst era svar här efter att ha kommit hem från träningen ikväll fick jag lite jäklar anamma i kroppen och ställde mig och lagade omelett, och vad gott det var! Så ja, det blev en omelett efter gymmet också och magen är nu glad och nöjd - precis som jag! :)

Angående kvargen, har ni Lidl i närheten? De brukar ha kvarg. Kanske står det under något annat namn också, på Netto heter kvargen Fromage fraise (stavning?). Vart är det nu igen du bor?

Just det! På franska heter kvarg fromage frais och tydligen på netto också. En annan variant är fromage blanc, men den har jag för mig inte är riktigt lika proteinrik. Så kan det även på engelska heta nåt med ost?

Tillägg: på tyska (gissar jag) heter det qvark, men det är ju lite mer lättgissat.

Ni är ju typ bäst i världen! :bow: Lidl har jag inte ens haft en tanke på, och det ligger en bara runt hörnet från min lägenhet! Har tänkt gå dit några gånger för skojs skull, men det har aldrig blivit av. Imorgon blir det ändring på den saken, håll tummarna för att jag kan hitta lite kvarg/qvark/fromage frais/vadsjuttondetnukantänkashetapåengelska! Netto finns tyvärr inte i i Skottland, men däremot har vi Aldi som också är tyskt från början om jag inte minns fel... Chanserna ökar!

Om mineur brukar hoppa ut från passen och vara hur pepp som helst, så är jag snarare tvärtom. Idag funderade jag allvarligt på hur jag skulle ta mig hem. En stund i bastun hjälpte dock till. Nu är jag rätt slak. Imorgon är det fredag! :D

Haha, inte ens Mineur hoppade ut från passet och var pepp idag kan jag säga! Trött, svettig och tankspridd var nog mer passande adjektiv att beskriva mig med idag, men imorgon tar vi nya tag vet du! :)
 
Sv: Beach 2014 del V

Nu lät ju hembakt bröd jättegott, men om du måste köpa bröd och affärer i Skottland funkar som nere på kontinenten så kan det på hyllan med lite mer "exotiska" varor finnas grovt tyskt/danskt rågbröd. Jag har aldrig vågat köpa det själv dock, det känns som att det är minst hälften konserveringsmedel i. Men det kanske kan funka som nödlösning. I Luxemburg tyckte jag det funkade rätt bra med butiksbakat eller i bageri, men det har också blivit en hel del luftiga nitlotter.

Ja, idag är en bra dag, det är ju fredag. Började dagen med en promenad med den uppgående solen och lite plankan på matta hemma. Nu ska jag till jobbet.
 
Sv: Beach 2014 del V

kl

Innan kl 07 imorse baxade jag ut min arma kropp på lite löpning. Sprang korta backintervaller och kände ingenting i vaden, däremot är låret fortfarande lite stelt. Att jag skulle kunna springa redan idag trodde jag definitivt inte i måndags när jag låg och grinade med benet i högläge för att vaden gjorde så förbannat ont. Tack snälla kropp för att du läker så bra :).

Fantastisk morgon med sol och plusgrader f.ö, tyvärr var det nog sista på ett tag då det ska bli kallare igen.... typiskt, när man precis vant sig vid vårväder!
 
Sv: Beach 2014 del V

Nä, det är klart. Så långt tänkte jag inte. Tycker dock att det är vansinnigt duktigt ändå! :)

Kl

Mår svinkonstigt. Illamående och yr... Inatt har hela världen snurrat från och till trots att jag legat still. Inte okej :p
Har haft liknande innan och funderat på om det varit kristallsjukan, men aldrig sökt för det. Får nog dock göra det om det tänker bli lika illa denna gången... Pallar inte :p
 
Sv: Beach 2014 del V

Uuuäh, vaknade med ännu mer halsont idag:mad: Valde att skippa gymet idag, tog en halvtimmes promenad direkt jag gått upp bara. Har en röst som säger "självklart ska du inte träna med halsont" men en annan röst som säger "man gör ju inte knäböj med halsen, klart du kan köra ett lite lugnare pass på gymet". Men jaja, jag valde att inte träna iaf..
 
Sv: Beach 2014 del V

Klokt beslut tycker jag! Det tar ju jäkligt hårt på hela kroppen att träna ben, eftersom de musklerna är rätt stora. Bättre att ta det lugnt en dag extra än att bli riktigt sjuk och behöva vila i en vecka! :)
 
Sv: Beach 2014 del V

Tack! :)

*kl*
En kort PW (2,3 km) avklarad. När jag kom till den lilla trappen vid stationen så sprang jag ner-upp 3 ggr. Den är i tre etapper, 8 steg - platå - 8 steg - platå - 8 steg - uppe/nere. Det kändes bra att få upp pulsen ännu lite till!

Nu ska jag packa det sista, duscha och sen kör vi!
 
Sv: Beach 2014 del V

Om du har ont i halsen ska du inte träna! Promenader skadar aldrig iaf :)

*knapp*
Har inte stoppat näsan utanför dörren än och har en skitdag när det gäller allergin. Täppt, trött, ögonen kliar och allmänt låg. Blir till att städa och fixa lite så allt känns fräscht inför helgen som jag iaf ska tillbringa på jobbet. Men ändå. Har lite lätt träningsvärk sen igår med. Så det lär ju öka det med. Ställde mig på vågen och har snart gått ner ett kilo sen jag lag om kosten, misstänker mkt vätska, men ändå. Hoppas det tänker hålla i sig nu iaf.
 
Sv: Beach 2014 del V

Pollen är ett jävla sattyg. Har kliat i mina ögon i tio dagar och igår började det även klia i halsen. Nysningarna och rinnsnuvan kan jag leva med, men jag blir TOKIG när det kliar!
 
Sv: Beach 2014 del V

Är verkligen med dig där. Ögonen är värst!!

KL

Wäääh, all motivation jag hade förut att sköta maten är borta. :( Har inte ens gjort övningen sjukgymnasten tyckte jag skulle göra, glömmer precis hela tiden. Kommer alltid på det vid fel tillfällen, som nu. Sitter i skolan och är inte så sugen på att lägga mig på golvet här... Dessutom kan jag ju träna överkropp men gör jag det? Nej. Det enda jag gör fysiskt är när jag jobbar i trädgården. Undrar var motivationen finns till att anstränga sig även när ork och tid tryter...
 
Sv: Beach 2014 del V

Praeterea: Mjo, det är ju ett alternativ förstås. Jag köpte ett sådant på Aldi en gång, men det smakade gammal strumpa... Kanske kunde ge Lidl ett försök där också! Bagerier finns det faktiskt inga här, tro det eller ej! Ett eller två konditorier som säljer bakelser finns, men att ha en butik enbart för bröd & kakor verkar tyvärr inte vara något fenomen som skottarna vill ta efter.

Trollunge: Bra tänkt med träningen, du ska inte anstränga dig idag! Då får du ett helt argt beachgäng efter dig, och det vill du väl inte? :p

Linisen, Tassetass och Chili: Usch vad jag lider med er stackars pollenoffer! Hjälper inte antihistaminer alls, eller är det här hur ni mår efter att de har kickat in? Jag har bara erfarenhet av min brors pollenallergi som är hemsk ifall han inte gör något åt den men dräglig när han tar en Loratidin el. dyl. om dagen.

Chili: Usch, det låter trist med tids- och motivationtsbrist! Skulle du inte kunna försöka lägga upp ett schema för ett par dagar framöver och lägga in träningen där liksom? Så att du skriver ner att du exempelvis ska plugga 09-17, vila 17-18, äta middag 18-19 och sedan träna/göra sjukgymnastövningarna 19-20? Det kan hjälpa mig ibland, att ruta in mig själv lite och få ner svart på vitt exakt vad jag ska göra när. Har man tur så inser man att det är skönt och att det funkar och kommer in i ett litet flow liksom!
 
Sv: Beach 2014 del V

Det kliar och har sig även med antihistaminer, men det hålls då på en nivå som är hanterbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
63 081
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 410
Senast: Madalitso
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 984
Senast: zassoo
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 011
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp