Bukefalos 28 år!

Beach 2014 del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del V

Har du hittat någon kvarg idag?

Vad bra att du tog till dig det vi skrivit, hoppas verkligen du kan införliva det i vardagen också :) Du har nog rätt i att det där med att dina måltider som kastades om kan ha spelat roll för hur det kändes, vi är ju oftast vanedjur så när något inte blir som vi tänkt kan det bli jobbigt, speciellt om man är lite känslig. Jag reagerar också på sådant, om jag måste äta tidigare än tänkt till exempel eller inte kan äta hemma hos mig och sen har jag en massa andra tvång kring maten och rutiner jag måste följa så det är väldigt jobbigt. Samtidigt tillhör det ju livet att kunna vara flexibel och inte alltid göra på samma sätt, för då blir man väldigt begränsad. Men att man i grunden har vettiga vanor tror jag är bra, och att man är medveten om att det kan innebära lite ångest om de ändras så att man inte lägger den ångesten på maten och tänker att det blev för mycket, att man helt enkelt skaffar sig lite "självinsikt" i dessa frågor :)
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del V

Fy vilken ångest jag har nu, jag åt ett äpple på eftermiddagen, något som jag ska göra varje dag. Men nu hade jag inte klarat det på några dagar och då blir det genast jätte jobbigt, som att jag aldrig gjort det. Får massor av tankar på att promenera extra mycket eller dra ner på måltiderna som kvarstår. Blir galen på den här sjukdomen, jag hatar den! :rage: Känner mig tjockast och latast i hela världen, och som om jag äter mest av precis alla :yuck: Får dumma tankar på att skada mig också.

Gick hem till mina föräldrar och åt äpplet för jag visste att jag inte skulle klarat det ensam. Det är jag iaf lite stolt över, att jag gjorde det :banana:. Nu är ju inte äpplet i sig den största måltiden, absolut inte, det är bara gamla tankar och vanor och känslan av att allt utanför de vanliga måltiderna är onödigt. Och en rest från tiden då en enda frukt kunde motsvara både lunch, middag och mellanmål. Så det känns liksom som att jag äter en hel måltid utöver det andra. Tankefel så det skriker om det. Men jag får liksom ingen ordning på ångesten :arghh:

Snälla, finns det någon som kan tala sjukdomen tillrätta? Sätta den på plats?
 
Sv: Beach 2014 del V

Perspektiv nu, Qelina. Var var du för ett år sedan? Hur mådde du? Hur tänkte du? När du slogs med sjukdomen, hur ofta vann den?

Hur är det nu? Hur mår du? Hur tänker du? När du slåss mot sjukdomen, hur ofta vinner du? Hade du ätit på den där salladsbaren eller gått till dina föräldrar för att kunna äta det där äpplet?

Du är på väg att tala din sjukdom tillrätta, att sätta den på plats och så småningom skicka den dit pepparn växer. Men var lite snäll mot dig själv på vägen.
 
Sv: Beach 2014 del V

kl

Dagens motion blev ridning + stallarbete och en promenad. Det gick fruktansvärt uselt att rida, känns som att jag inte kan någonting längre. Räknade ut att det var 4 år sedan jag slutade rida lektion regelbundet och det känns som att utvecklingskurvan har gått spikrakt nedåt sedan dess :( Så jag var lite ledsen, men fick prata om det med en vän och då kändes det bättre.

Vann i alla fall kriget mot kakorna ;)
 
Sv: Beach 2014 del V

Vet precis hur det känns när saker börjar gå utför :(. Men någonstans får man liksom acceptera att ens prioriteringar och förutsättningar ändras, och att man kanske inte kan förvänta sig en ständigt stigande utvecklingskurva. Du kommer säkert börja rida för en tränare igen någon gång i framtiden och ta igen allt du tappat, men just nu kanske det är ok att du inte utvecklas inom just ridningen? Jag menar, löpningen t.ex. går ju fantastiskt för dig :).
 
Sv: Beach 2014 del V

+ Zass: Vi är så duktiga, klart vi står emot :D

Btw så låter Metafit supercoolt, vad innebär det?

Metafit är supercoolt! Du kan läsa mer om det här, men kort sagt är det ett högintensivt 30 minuterspass med kroppsviktsträning (alltså inga redskap) - blandat cardio & strykeövningar - för de stora muskelgrupperna. Varje program är extremt nogrannt uträknat med exakta tider, och det är en inspelad röst som talar om för en att nu blir det 32 sekunder burpees, 24 sekunder pushups, 12 sekunders vila, 28 sekunder jump squats osv osv. Instruktören är mest där för att demonstrera övningarna och se till så att folk gör dem ordentligt. De hävdar att man bränner upp till 800 kcal och att kroppen fortsätter att förbränna i upp till 24 h efteråt, men den faktan ska man nog ta med en stor nypa salt tror jag... 800 kcal på 30 min låter inte riktigt klokt i mina öron i alla fall, även om det är enormt svettigt och krävande! :p

Misstänkte att det kunde vara lite strumpigt, jag har som sagt inte vågat prova själv. Skottar verkar vara lite underliga, men de kanske är bättre på annat än just bröd. Typ whisky. :D

De är helt klart lite underliga, men ack så trevliga! Och vem behöver ordentligt bröd när man kan få chips och friterade Marsbars? ;)

Törs man fråga varför du pendlar förresten? Hur bor man i antingen Trelleborg eller Karlskrona, liksom?

Har du hittat någon kvarg idag?

Vad bra att du tog till dig det vi skrivit, hoppas verkligen du kan införliva det i vardagen också :) Du har nog rätt i att det där med att dina måltider som kastades om kan ha spelat roll för hur det kändes, vi är ju oftast vanedjur så när något inte blir som vi tänkt kan det bli jobbigt, speciellt om man är lite känslig. Jag reagerar också på sådant, om jag måste äta tidigare än tänkt till exempel eller inte kan äta hemma hos mig och sen har jag en massa andra tvång kring maten och rutiner jag måste följa så det är väldigt jobbigt. Samtidigt tillhör det ju livet att kunna vara flexibel och inte alltid göra på samma sätt, för då blir man väldigt begränsad. Men att man i grunden har vettiga vanor tror jag är bra, och att man är medveten om att det kan innebära lite ångest om de ändras så att man inte lägger den ångesten på maten och tänker att det blev för mycket, att man helt enkelt skaffar sig lite "självinsikt" i dessa frågor :)

Ja men det gjorde jag verkligen - tog till mig det ni skrev alltså! Det är helt otroligt vilken effekt den här tråden och era ord har på mig, jag har säkert återkommit till Beach-tråden i tankarna minst 6 gånger idag! Bland annat när jag åt lunch och var vrålhungrig - då tänkte jag på allt ni skrev här och vips så hade min planerade smörgås blivit till två smörgåsar. För det var vad min kropp ville ha just då, och jag gav den det. Och det kändes bra.

Angående kvargen så var Lidl tyvärr en besvikelse, ingen kvarg så långt ögat kan nå! Det närmsta jag kom var någon dessertgrej som visserligen kallades kvarg i den svenska innehållsförteckningen (så himla skoj att allt plötsligt stod på svenska!), men det var med hallonsås och grejer i... Såg ut såhär:

1731784.jpg


Jag kollade protein-innehållet och såg att det var mycket mindre i denna än i en "strained yoghurt" från Danone som jag köper hem ibland (5,2 vs 7,9 gram per 100 g) så då kändes det faktiskt inte värt att köpa... Fick tipset av en vän att kolla in WeightWatchers' utbud när jag är och handlar nästa gång, hon trodde att hon sett det där. Det blir nästa försök!
 
Sv: Beach 2014 del V

Snälla, finns det någon som kan tala sjukdomen tillrätta? Sätta den på plats?

Åh vad jag önskar att jag kunde hjälpa dig med just det! Men som Tassetass säger så är du på väldigt god väg att fixa detta själv, även om hjärnan sviker dig ibland och luras och håller på. Jag tycker det var jätteduktigt av dig att äta äpplet trots allt, och det är ju fantastiskt bra att du kan åka till dina föräldrar när det blir svårt och klara av saker där. Kämpa, kämpa, kämpa! Du vill, du kan och du ska fixa det här!!
 
Sv: Beach 2014 del V

Jomen så är det ju. Min vän gav mig ett litet wake-up call när hon frågade ut mig om senaste gången jag red den här hästen och hur ofta jag egentligen rider nu för tiden. Jo det var ju ett par månader sedan jag red den hästen (inte vanliga medishästen utan ägarens andra häst) och jag rider bara 1 gång i veckan och inte "seriöst" varje gång... Inte så konstigt då att jag inte rider som Kyra :p

Jag har ju alldeles för höga krav på mig själv, det vet jag. Det är väl lite det att jag saknar det jag hade förut, med alla hästar och träningar och sånt. Var ganska duktig (screw jante) och är lite ledsen att jag tappat det. Men det kommer väl, har sagt att om inte annat så ska jag köpa en häst när eventuella barn klarar sig själva :D Dvs när jag är typ 40-50 nånting, haha!
 
Sv: Beach 2014 del V

kl

Ridningen gick faktiskt ganska bra men jag fick inte rida min favorit:( Ååååh, jag vill ju rida henne varje gång, även om jag förstår att även andra vill rida henne:D Jag blir avundsjukt som ett litet barn, haha!
 
Sv: Beach 2014 del V

Whey 100 dubble rich chocolate från Body Science. Det enda som är drickbart enligt mig. Om man blundar med smaklökarna smakar det nästan som pucko fast godare :d

Pucko var det länge sedan jag drack men choklad är ju alltid choklad så det låter lovande. Det kanske får bli en sådan nästa gång när proteinet ska inhandlas. Tack för tipset.
 
Sv: Beach 2014 del V

Smart kompis du har!
Du får gärna komma och rida till min busiga ponnyhäst i höst om du vill rida mer ;). (PS. Han äääälskar verkligen att gosa och är snällast i världen från marken. Men kan alltså kasta av folk i träd, hehe.)

Förstår dig i alla fall till fullo. Jag var som sagt jätteduktig på att springa en gång i tiden. Långa ben, lätt och med ett naturligt bra löpsteg. Jag är väl inte alldeles kass i dagsläget men som sagt mycket sämre än då... och eftersom jag vet att det till 99% beror på att jag väger mer känns det ibland som ett enormt misslyckande (bl.a. därför jag hade en så kass dag i ondags). Men å andra sidan rider jag nog faktiskt bättre nu än då, vilket jag tror beror på bättre kroppskontroll, mer muskler och mer välbalanserad kropp.
 
Sv: Beach 2014 del V

KL*

Jösses vad ni skriver! xD

Jag råkade flytta. Och inser att jag kommer få episka benmuskler av den här stan! (Visby) :D
 
Sv: Beach 2014 del V

Smart kompis du har!
Du får gärna komma och rida till min busiga ponnyhäst i höst om du vill rida mer ;). (PS. Han äääälskar verkligen att gosa och är snällast i världen från marken. Men kan alltså kasta av folk i träd, hehe.)

Förstår dig i alla fall till fullo. Jag var som sagt jätteduktig på att springa en gång i tiden. Långa ben, lätt och med ett naturligt bra löpsteg. Jag är väl inte alldeles kass i dagsläget men som sagt mycket sämre än då... och eftersom jag vet att det till 99% beror på att jag väger mer känns det ibland som ett enormt misslyckande (bl.a. därför jag hade en så kass dag i ondags). Men å andra sidan rider jag nog faktiskt bättre nu än då, vilket jag tror beror på bättre kroppskontroll, mer muskler och mer välbalanserad kropp.

Tack för erbjudandet :D Skönt förresten att du kom igång snabbt efter avramlingen!

Det är ju svårt att vara bra på allt samtidigt... Tyvärr. Sen tycker jag förstås att du är superduktig på att springa ändå, jag är imponerad av din allsidighet. :)
 
Sv: Beach 2014 del V

Ja herregud vad ni skriver!

Jagf har haft ätardag idag. Tryckt en pizza, marabou oreo och lite nachos..Tror kanske jag orkar lite glass också innan jag ska sova ;)

Har tränat på i veckan, men inte riktigt så mycket som jag velat. Nästa vecka ska jag vara ännu duktigare!
 
Sv: Beach 2014 del V

Kl

Det går fantastiskt med mitt ätande. Not. Idag har jag hittills tryckt i mig fem mackor (kan tillägga att jag varit vaken i två timmar). Har muffins i väskan. Men! Två matlådor: fullkornsspagetti och köttfärssås samt en med sallad. Så helt åt helvete är det inte ändå.
Och jag inbillar mig att det är helt okej att muta sig med mackor när man påbörjar ett 12 timmar långt pass av typen "sitt still och titta".

Har hittat en vän som vill hänga på och köra bikramyoga med mig också :D Vi funderar på att påbörja vår testperiod nån gång nu i veckan. Min axel har aldrig känts så bra som den gjorde efter det passet jag var på, så det vill jag göra om!
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del V

Det trodde man ju, har varit underbart väder hela veckan. I natt har det blötsnöat och nu blåser det halv storm. Kuuuul.... Känns som en inomhusdag ;)
 
Sv: Beach 2014 del V

I stan är den nästan borta :) Så det är nog vår igen imorgon!


kl

Sitter just nu och petar ner kläder i en varukorg på sportsdirect. Fyra sportbhar, två hoodies, två vardagslinnen och ett par mysbyxor för 574 kr inkl frakt, visst borde jag slå till? Det känns som mycket pengar, men det är ju himla mycket prylar jag får för dom också. Och jag har råd.
Försöker övertala mig själv genom att tänka på att jag just nu äger sisådär 7 sportbhar varav två är för stora, en har tappat elasticiteten (en två år gammal från soc, vilket även är den som använts minst av alla de jag äger...) och jag hinner med långt fler än 4 träningspass mellan varje tvättomgång...
 
Sv: Beach 2014 del V

Tycker tassetass hade jättebra svar! Bra jobbat trots ångest, och vad gott det lät med äpple!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
1 857
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 725
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 217
Senast: Madalitso
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 350
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp