Bukefalos 28 år!

Beach 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt att läsa om allas mål! :)

Mina hälso- och träningsrelaterade mål 2015:

- Återinföra bra kostvanor och hålla dem. Inga förbud men framför allt eftertanke. Fundera på vad jag äter och varför, stanna upp och tänka till innan jag äter något som jag vet inte är bra för min kropp. Dra ner på snabba kolhydrater.

- Komma i bra form igen. Promenera och yoga mycket samt träna styrka eller löpning minst 3 ggr per vecka. Röra på mig varje dag minst 30 minuter.

- Jobba med min prestationsångest. Det här är något som är återkommande i många delar av mitt liv och det är så onödigt, energislösande och det tär på mitt självförtroende. Jag ska inte behöva bevisa någonting, jag är bra på mycket men även om jag inte är bra på något så säger det inte någonting om mig som person.

Jag vill må bra helt enkelt, i kropp och själ :) Göra sådant som ger mig energi, som att vara ute i solskenet eller ha en lugn och skön dag i stallet.

Och så vill jag som sagt vara i awesome form inför bröllopet :D
 
Jag vill också hoppa in i den här tråden inför 2015. Jag har läst lite grann i beach-trådarna mellan varven i flera år, men aldrig varit aktiv.

Mitt mål för 2015 är att börja träna löpning, och innan året är slut kunna springa en mil, även om det tar mig flera timmar att springa den sträckan. Tänker börja riktigt långsamt och bara springa korta intervaller till en början, så får jag se hur kroppen reagerar. :)
 
Jag vill också hoppa in i den här tråden inför 2015. Jag har läst lite grann i beach-trådarna mellan varven i flera år, men aldrig varit aktiv.

Mitt mål för 2015 är att börja träna löpning, och innan året är slut kunna springa en mil, även om det tar mig flera timmar att springa den sträckan. Tänker börja riktigt långsamt och bara springa korta intervaller till en början, så får jag se hur kroppen reagerar. :)
Välkommen :)
 
@Qelina jag tittade lite på dina mål och funderar lite på promenadmålet? Är det inte så att du har lite promenadstvång just nu? Kanske skulle vara bättre med ett tak på promenadminuter ist för tvärtom?

Bara en tanke, hoppas du inte tar illa upp:)
 
Hej och gott nytt år, världens bästa tråd. :D

Jag har också försökt tänka ut lite mål inför det kommande året, men eftersom jag verkligen hoppas att 2015 kommer vara det år när jag får ett "riktigt" jobb (och med "riktigt" jobb menar jag ett jobb som inte är ett sommarjobb för ungdomar utan något som jag faktiskt kan göra ett tag) och slipper ifrån skolbänken, så vet jag ju inte hur mina tider kommer se ut om (när?) jag får ett jobb. Jag pluggar på distans just nu, och får jag jobb inom det område jag är utbildad i kommer jag jobba kontorstider, så det kommer självfallet bli en stor omställning.

Jag har i alla fall en egen ponny, som idag räknas som fem år gammal (hon var ett när jag köpte henne, hur gick det här till? :eek:), och i höst har vi flyttat till ett stall med ungefär tusen procent bättre träningsmöjligheter än där vi har stått innan. De mål jag har funderat ut hittills är i alla fall:

- Fortsätta på samma bana som jag gjorde innan hästens vila i december, det vill säga försöka rida fyra pass/vecka och gå en kortare promenad en av dagarna som blir över. De två resterande dagarna vilar hon helt. Nu har det nästan uteslutande blivit utritter i höst, men min plan är att dels effektivisera utritterna för oss båda två och inte bara lulla runt, och dels försöka komma iväg till ridhuset minst en gång varannan vecka (helst en gång/vecka) och rida lite mer effektivt.

- Försöka komma tillbaka och motionera något utöver stallet två-tre dagar/vecka.

- Försöka jobba med mina hjärnspöken och inte fuska med maten. Äta något mitt på dagen även om det bara är jag hemma (jag tycker det är dötrist att äta ensam och fuskar alldeles för lätt) och inte ersätta middagen med gröt eller kokt ägg flera gånger i veckan bara för att det inte är min älsklingsrätt.

Jag har ganska svårt att hålla igång ridningen om det blir snöunderlag (min häst är på hovslagarens rekommendation oskodd, och därför går det inte att varken brodda henne eller slå på snösulor, men å andra sidan bor jag så långt söderut att vintrarna brukar vara relativt milda), så jag låter januari-mars vara rätt fria, den motion hon/vi kan få är bonus och blir det vinterväglag får hon vila. Hon kommer givetvis skos sen när hon blir äldre, men eftersom hon inte är så gammal än så är jag glad om vi kan få en oskodd vinter till. Jag har en överenskommelse med en i stallet om att jag mockar alla boxarna mot reducerad stallhyra i tre månader (lång historia), och den tiden är slut första februari, så efter det får jag mer tid.

Just nu håller jag även på med grupparbetet från helvetet i min distanskurs, och det tar alldeles för mycket tid med tanke på att kursen egentligen är en halvfart. Det arbetet är slut i mitten-slutet av mars, sen påbörjas tredje och sista delkursen, och även om den blir likadan är kvällarna betydligt ljusare då. Jag tänkte försöka hålla helgerna pluggfria i den mån det går, och satsa på att komma ut på icke-stallrelaterad motion under helgen, samt en dag i veckan.
 


[QUOTE="Ackio, post: 16766745, member: 130359"][USER=25507]@Nixehen
OM din kropp skulle äckla någon.. vad skulle då min göra? ;) Så be inte om ursäkt för den!

Du får ursäkta, men det där var faktiskt bland det dummaste jag läst i den här tråden. Du och din kropp äcklar verkligen ingen, du är jättefin som du är och har sannerligen ingenting att be om ursäkt för. "Fläskmängden" som du skriver är icke existerande, och även om du tycker/känner det så är det ingenting som någon annan ser eller störs av. Och gör de det så har de ingenting i den här tråden att göra - eller i den här världen att göra heller för den delen, om du frågar mig. Punkt slut.

Annars tycker jag att det låter som att du har bra mål, och jag älskar din nyårspepp! Blir alldeles glad och motiverad jag också :D

Håller med alla andra @Nixehen du äcklar absolut ingen
[/USER][/QUOTE]

Tack allihop! Jag får ofta - numera - höra att jag har en vriden kroppsuppfattning men jag KÄNNER mig större än någonsin, trots att jag faktiskt (här tänkte jag skriva "Tappat" men så fan heller att jag TAPPAT nåt, jag har slitit för vart enda gram!) jobbat bort någonstans mellan 10 och 20 kg det gångna året (väger mig inte, bara mäter) eller drygt 80cm på mina 9 mätpunkter och minskat 2,5 storlekar i kläder... Det är bara så otroligt svårt att se det där själv. Jag känner mig väldigt ofta enormt äcklad av min egen kropp och kan inte förstå att inte andra också gör det!
Och @Mineur - nyårspepp har jag så att jag kan dela ut till alla som vill ha! :D[/USER][/QUOTE]
 
En trög terrängrunda idag. Slirigt i snön och jag var inte i toppform efter en sen kväll igår, men det var skönt att komma ut en sväng ändå, och fint med dimma och månsken.

Välkommen @Martenix ! Hur är väglaget hos dig? Här är det snö och is. Låter smart att börja lugnt och öka efterhand!
 
Gott nytt år beachisar! Kul att ni alla verkar så taggade på att fortsätta på samma eminenta sätt som tidigare!

Mitt 2014 blev rätt bra. Jag räknade ut att jag i snitt har varit i rörelse/motionerat/tränat knappt fem och halv timme i veckan under året, vilket ju är rätt ok, med tanke på att jag har siktat på nånstans mellan 5 och 6 timmar. För livet i övrigt känns 2014 mest som ett mellanår eller ett standbyår - jag försöker göra det bästa av situationen medan jag väntar och försöker få att livet ska börja på riktigt...

För 2015 är målet att ligga på ungefär samma mängd som tidigare, men jag vill bli bättre på att åtminstone göra något varje dag, antingen det bara blir en promenad eller en stunds yoga hemmavid.
Några mer konkreta mål har jag inte just nu, men det känns ändå ganska bra.
 
@zassoo Svarade nog aldrig i förra tråden men ja, fjällrävssafari verkar så himla kul och härligt! Tänk att få se små ulltottar busa omkring utanför grytet. :love: Tror det är 4-6 h vandring per dag så det är inte jättehårt men något att arbeta mot. :)
 
Jag kanske ska hänga på här jag också? Har läst lite tidigare men inte riktigt vågat "ge mig in i det" av osäkerhet på hur jag skulle tackla det :o

Men i natt satt jag länge och funderade på hur jag vill ha det nya året. Det mesta jag skrev ner var mat- och kroppsrelaterat, så det kanske passar bra att jag skriver det här också. Mål är ju svårare att bryta om man säger dem högt ;)

Inte låta det stiga mig åt huvudet och gå överstyr
Det känns som den absolut viktigaste punkten inför det här året. Jag har ätstörningshistorik, med både anorektiska och bulimiska perioder. Det enda jag kan göra för att bli fri är att stoppa innan det spårar ur helt, så det absolut viktigaste för mig är alltså att inte låta det gå överstyr åt endera hållet.

Äta regelbundet och äta bra
Jag slarvar otroligt med måltiderna, och det mår jag inte bra av. Nu ska jag verkligen försöka följa matschema och äta frukost, eventuellt ett mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Och på tal om lunch: jag ska börja äta riktig mat även till lunch.
Jag vill bli bättre på att inte dricka så mycket lightläsk och inte ersätta mat med godis, men jag ska ändå tillåta mig själv något litet onyttigt ibland.

Motionera lagom
Jag vill stärka min kropp för att må bra och hålla mig frisk och stark. Jag ska däremot inte träna för att gå ner i vikt eller liknande. Alltså vill jag hitta träningsformer som är roliga och som jag mår bra av.
Och så ska jag bli bättre på att få in vardagsmotion.

Jag har alltså egentligen inga ambitioner alls om vare sig vikt, kondition eller styrka :laugh:
Jag vill bara lära mig att vårda kroppen på ett långsiktigt hållbart sätt.

Dessutom provade jag i natt tre par snygga shorts, som jag vet av erfarenhet att min röv ser bra ut i ;) De har inte suttit bra på ett par år nu. I natt satt de däremot precis så som de ska, så det tolkar jag som att min kropp är i precis rätt storlek nu och jag ska hålla mig såhär, plus/minus ett par kg.
 
Alltså, jag är redan sovfärdig. En lugn "fest" dvs middag hos nära vänner med några andra, varav tre nya personer, och övernattning var visst för mycket för min hjärna. Fan vad det tar tid för den att läka! :(
 
Jag kanske ska hänga på här jag också? Har läst lite tidigare men inte riktigt vågat "ge mig in i det" av osäkerhet på hur jag skulle tackla det :o

Men i natt satt jag länge och funderade på hur jag vill ha det nya året. Det mesta jag skrev ner var mat- och kroppsrelaterat, så det kanske passar bra att jag skriver det här också. Mål är ju svårare att bryta om man säger dem högt ;)

Inte låta det stiga mig åt huvudet och gå överstyr
Det känns som den absolut viktigaste punkten inför det här året. Jag har ätstörningshistorik, med både anorektiska och bulimiska perioder. Det enda jag kan göra för att bli fri är att stoppa innan det spårar ur helt, så det absolut viktigaste för mig är alltså att inte låta det gå överstyr åt endera hållet.

Äta regelbundet och äta bra
Jag slarvar otroligt med måltiderna, och det mår jag inte bra av. Nu ska jag verkligen försöka följa matschema och äta frukost, eventuellt ett mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Och på tal om lunch: jag ska börja äta riktig mat även till lunch.
Jag vill bli bättre på att inte dricka så mycket lightläsk och inte ersätta mat med godis, men jag ska ändå tillåta mig själv något litet onyttigt ibland.

Motionera lagom
Jag vill stärka min kropp för att må bra och hålla mig frisk och stark. Jag ska däremot inte träna för att gå ner i vikt eller liknande. Alltså vill jag hitta träningsformer som är roliga och som jag mår bra av.
Och så ska jag bli bättre på att få in vardagsmotion.

Jag har alltså egentligen inga ambitioner alls om vare sig vikt, kondition eller styrka :laugh:
Jag vill bara lära mig att vårda kroppen på ett långsiktigt hållbart sätt.

Dessutom provade jag i natt tre par snygga shorts, som jag vet av erfarenhet att min röv ser bra ut i ;) De har inte suttit bra på ett par år nu. I natt satt de däremot precis så som de ska, så det tolkar jag som att min kropp är i precis rätt storlek nu och jag ska hålla mig såhär, plus/minus ett par kg.
Välkommen till tråden. Låter som du har rätt bra koll på vad som är bra för dig och inte :)
 
@Qelina jag tittade lite på dina mål och funderar lite på promenadmålet? Är det inte så att du har lite promenadstvång just nu? Kanske skulle vara bättre med ett tak på promenadminuter ist för tvärtom?

Bara en tanke, hoppas du inte tar illa upp:)
Hmm, jo jag tänker väl också så egentligen, för det är ett ganska starkt tvång jag har, men jag vet inte riktigt vad som är rimligt. Jag tar absolut inte illa upp av att du tar upp det, tvärtom. Men jag kanske ska ha max 100-150 minuter per dag. Då har jag ett stort spann att hålla mig inom så på slappardagar kan jag gå 100 minuter och mer vanliga dagar 2-2,5 timmar. Har svårt för att sätta en exakt siffra som max för sätter jag 150 kommer det automatiskt bli minimumnivån också i min hjärna och det är inte varje dag jag hinner eller orkar gå 2,5 timmar.
 
Har inte hunnit läsa igenom tråden ännu men tänkte dra mina mål lite snabbt först!
Hoppar in igen efter ett litet uppehåll då det hände en del.
Mina mål inför det kommande året är att bli viktstabil. Samt få till en varierad kost, och då främst få i mig något fett alls då det är väldigt svårt och så gott som obefintligt nu. Överlag vet jag att jag borde äta något ur alla delar av kostcirkeln, men det är nog främst fettkällan som är "akut".

Ska försöka hitta ett bättre sätt att mota bort ångest på än att hitta sätt att sova bort den.

Huvudsakliga målet är väl att få mensen tillbaka, och att märka att kroppen mår bättre.

Överlag vill jag få en stark och hållbar kropp som orkar med mitt relativt nya arbete på gård. Märker hur pinsamt svag min kropp blivit, bara att få upp foten på nästa fotsteg på stegen är så gott som omöjligt. För att inte tala på att öppna handtag till öppningar i staket. Jag skäms över hur svag och inkapabel jag är. Kan inte låta bli att bli lite ledsen över att det blivit som det blivit. Samt hur många år det tagit från mig.
 
Åh gud. När jag jagade igenom min dator efter @Ninnurur 's före-bilder hittade jag ett foto jag tagit på mig själv i spegeln på gymmet. Där hade jag fan synliga biceps! Det har jag inte nu. Snacka om att jag fick motivation till att köra på rejält med armträning nu, jag vill tillbaka till sånna där snygga synliga muskler!! :bump:
Tror minsann att det får bli ett överkroppspass på gymmet imorgon!
 
Hallå allesammans! Jag tänkte också hänga på er här, om det är okej? Har smygläst lite under 2013/2014 och ni är så peppande och inspirerande att jag inte kan hålla mig i bakgrunden längre ;)
 
Har inte hunnit läsa igenom tråden ännu men tänkte dra mina mål lite snabbt först!
Hoppar in igen efter ett litet uppehåll då det hände en del.
Mina mål inför det kommande året är att bli viktstabil. Samt få till en varierad kost, och då främst få i mig något fett alls då det är väldigt svårt och så gott som obefintligt nu. Överlag vet jag att jag borde äta något ur alla delar av kostcirkeln, men det är nog främst fettkällan som är "akut".

Ska försöka hitta ett bättre sätt att mota bort ångest på än att hitta sätt att sova bort den.

Huvudsakliga målet är väl att få mensen tillbaka, och att märka att kroppen mår bättre.

Överlag vill jag få en stark och hållbar kropp som orkar med mitt relativt nya arbete på gård. Märker hur pinsamt svag min kropp blivit, bara att få upp foten på nästa fotsteg på stegen är så gott som omöjligt. För att inte tala på att öppna handtag till öppningar i staket. Jag skäms över hur svag och inkapabel jag är. Kan inte låta bli att bli lite ledsen över att det blivit som det blivit. Samt hur många år det tagit från mig.
Vill skicka en kram till dig. Känner igen mig i det du skriver. Fick precis veta att jag inte ens äter 1/3 av så mycket fett som jag behöver, har ingen riktig fettkälla alls i min kost men de ställen jag får i mig fett ifrån är lättkeso, cashewmjölk och lättkvarg så det blir ju inte så mycket. Behöver också få i mig mer fett men vet inte hur. Har du någon bra strategi som du kan dela med dig av?

Jag vill också bli viktstabil, vill egentligen gå ner lite i vikt igen men det är kanske inte det bästa målet för mig, tror det är ätstörningen som vill det, så jag ska satsa på att stå still i vikt nu och inte falla tillbaka mer igen. Jätte svårt när man tycker att man är enorm, jag har ångest även över att dricka men jag tvingar mig själv att fortsätta äta trots att det känns som jag ska dö av ångesten.

Jag är starkare nu och orkar så mycket mer och jag hoppas att du också kan komma upp lite i vikt så du får känna skillnaden. Man orkar så mycket mer när man får i sig mer mat och väger lite mer. Alla de där små sakerna som är så tunga och svåra när man inte äter ordentligt och väger för lite gå så lätt och naturligt när man äter bättre och har en friskare kropp. Det motiverar mig att fortsätta äta.

Om du inte vänder på det hela kommer du inte klara att jobba på en gård, är det verkligen hälsosamt för dig att ha ett så pass fysiskt krävande jobb?

Jag har ju också som mål att få tillbaka mensen, den har varit helt borta i 8 år nu och innan dess var den väldigt oregelbunden i ett par år pga hård träning så jag är så van att inte ha mens. Vill egentligen inte ha den för jag hatar att ha mens men jag vill skydda mitt skelett, jag är redan benskör men för varje månad utan mens blir det lite sämre.
 
@Qelina att ha 100-150 som minimum att gå varje dag är mycket, särskilt om du har som mål att även träna annat några dagar i veckan samt inte äter ordentligt.

Jag är ledsen men det känns som att dina mål är mer på din sjukdoms villkor än friska qelinas just nu. Särskilt eftersom du skriver att det är helt ok att gå ner 4 kg.

Men jag kan inte så mycket om anorexi så jag kan mycket väl ha helt fel!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
84 570
Senast: lizan
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
77 237
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
76 902
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Steralisering
  • Tjockistråden 3
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp