Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Crossfitpass gjort och mina händer gör ont :p
Valkarna i händerna frodas, haha.
Massa knepiga frivändningar stod bl.a på schemat. Kul men svårt!!

Ser fram emot nästa pass på söndag :D

Alltså det där tycker jag är så himla jobbigt, det där med valkar i händerna! Det stör min prestation och koncentration jättemycket när det plötsligt är något annat än musklerna jag tränar som gör ont, och jag har inte riktigt klurat ut hur jag ska hantera det än... Jag känner mig som världens vekling, men satan i gatan vad ont det kan göra ibland alltså! :p

Någon som har några tips för att lindra och/eller undvika valkar? Herr PT säger bara att jag ska sluta gnälla och försöka moisturise så mycket som möjligt, men det hjälper knappast...
 
Tack alla, då håller jag mig till 20 minuters löpning den här veckan också så kroppen får vänja sig vid belastningen. Blev lite mer promenad på kvällen nu för att ångesten var för stark för att stå emot så jag ska se till att få i mig hela kvällsmelliset för jag har varit väldigt aktiv idag. Har så svårt att se att jag skulle äta för lite men vet att jag äter "annorlunda" än andra, har t.ex. inte ätit någon lagad mat sen oktober, äter bara kvarg med bär/frukt och gröt och sen mitt hembakade bröd med keso och gurka. Inget annat. Den här dagen har varit helt, helt hemsk, orkar bara inte med det här mer.

Förlåt för att jag tagit upp så mycket plats i tråden idag, har bara haft ett så stort behov av att skriva av mig.
 
Alltså det där tycker jag är så himla jobbigt, det där med valkar i händerna! Det stör min prestation och koncentration jättemycket när det plötsligt är något annat än musklerna jag tränar som gör ont, och jag har inte riktigt klurat ut hur jag ska hantera det än... Jag känner mig som världens vekling, men satan i gatan vad ont det kan göra ibland alltså! :p

Någon som har några tips för att lindra och/eller undvika valkar? Herr PT säger bara att jag ska sluta gnälla och försöka moisturise så mycket som möjligt, men det hjälper knappast...
Gymhandskar?
 
Mjo, det är ju en rätt logisk lösning faktiskt :p Där är jag dock lite fånig och bryr mig för mycket om vad andra tycker - jag tror liksom att alla ska tycka att jag ser dunderlöjlig ut där jag kommer skvättandes, knappt en tvärhand hög och ganska klent byggd, men med världens tyngdlyftarutrustning...:o Ser väldigt sällan andra som har handskar också, så då blir det ännu mer utstickande liksom. Men jag får nog ta och skärpa mig lite tror jag visst!
 
Har din sjukdom ett eget skönhetsideal eller är det så att man har ett ideal själv och sen kommer sjukdomen endast med tvångstankarna?
Som lyftare är jag nyfiken.
Hmm, svår fråga. Jag har inget ideal egentligen, mitt sätt att äta och röra mig är ett sätt att hantera ångest och jag har inte hittat några bra metoder att göra det på utan det blir att jag vill kontrollera maten och kroppen för att känna att jag har kontroll och för att straffa mig själv och för att ta kontroll över ångesten, inte att jag vill se ut på ett särskilt sätt. Innan anorexin hade jag ständig ångest över allt, men kunde inte veta varför och det var så frustrerande, sen kom anorexin och helt plötsligt visste jag varför jag mådde dåligt, det var ju pga min vikt, vad jag åt och min motion, och då blev det så mycket lättare att hantera ångesten för att jag visste vad den handlade om, det var lättare till en början bara för sen efter ett tag växer sig de här tankarna till tvång och ritualer och man får mat som är förbjuden, tvång på att röra sig en viss tid och hålla en viss vikt eller helst gå ner i vikt. Och om man går upp i vikt eller äter mer än vad som känns ok ökar ångesten och man vill då hantera den genom att gå ner i vikt igen eller äta mindre, ta bort fler livsmedel på listan över vad som är tillåtet och röra sig mer. Sen drivs man av ett enormt självhat, iaf jag. Jag tycker inte jag förtjänar att äta eller vila, förtjänar inte att må bra eller äta något gott eller vara snäll mot mig själv. Jag mår hemskt dåligt, har självmordstankar och ångest, depressioner och tvång. För mig har anorexi inget med utseende att göra, vet inte hur det är för andra men de som är riktigt sjuka drivs inte av utseende utan det beror på att man mår riktigt, riktigt dåligt.

Det svåra är att efter ett tag är ingen mat ok eller tillåten, man kan aldrig röra sig tillräckligt och man kan alltid gå ner mer i vikt. Idag väger jag bra mycket mer än som minst men det beror inte på att tankarna är snällare utan på att jag kämpar och sliter som ett djur för att äta och hålla vikten. Varje måltid är en kamp, varje promenad är en utmaning att inte bara gå längre och längre och det är hemskt att varje vecka se dessa hemska höga siffror på vågen. Men jag kämpar så hårt för att jag vill ha ett annat liv, ett friskt liv, vill klara att springa för att det är skönt, gå kurser och tävla med min hund och slutföra min utbildning och gå vidare i livet.

När jag var som smalast såg jag oftast inte att jag var smal alls fast jag blivit akutinlagd flertalet gånger på sjukhus och varit nära att bli inlagd flera gånger till men vägrat vård och fuskat med vikten genom att dricka flera liter (på riktigt alltså, jag bälgade i mig vatten) innan vägningarna för att precis hamna över gränsen för tvångsvård.

Mitt ideal om jag nu ska komma på ett sådant är ändå en smal person, jag vill vara smal, ha så lite fett som möjligt på kroppen, helst inget alls, ha helt platt mage och ha de minsta storlekarna i alla kläder. Fast oftast har även de varit för stora för mig. Men samtidigt vill jag vara hälsosam, frisk och stark och vältränad. Idealet för hur jag ser på andra människor och vad jag tycker är fint på dom är en helt annan sak, där har jag inte alls samma stränga syn och ideal.
 
Ja på ett sätt triggar det sjukdomen för det gör mig rädd att gå upp minsta lilla i vikt för att de kommer se det och se ner på mig eller tänka på hur mycket jag måste äta och då skäms jag. Låter ologiskt kanske men det är så det känns.

Har super mega ångest nu för jag bakade bröd och de skivorna jag skurit upp till kvällsmelliset blev jätte tjocka, känner mig så tjock idag och är så rädd för att gå upp. Men jag har varit ganska aktiv idag även om det känns som det inte räcker, 110 minuter promenad om jag räknar med kommande kvällspromenad, 15 minuter löpning och träning av rygg, armar och mage på gymmet och sen har jag ju bakat vilket innebär viss fysisk aktivitet då man river morötter och knådar deg i en halvtimme och står upp istället för att typ ligga i soffan och sen har jag dammsugit. Så egentligen borde jag inte oroa mig för att få i mig för mycket men sitter ändå här och funderar på att pilla bort bitar av brödet och slänga det.

Känner sådan sorg över att hela mitt liv kretsar kring mat och att jag är så rädd för allt jag äter och att jag måste röra mig, Är såååå trött på det här. Tänker att om jag bara går ner lite i vikt så blir det bättre, då behöver jag inte vara lika rädd för att gå upp i vikt för då har jag lite marginal ifall jag skulle äta lite mer en dag. Men fy tusan vad trött jag är på den här sjukdomen. Men jag vill ju prestera bättre och kunna springa längre, ska ut och springa någon mer dag i veckan och vill ju orka det och då blir det ju inte bra om jag tappar i vikt, så en del av mig vill gå ner och en del förstår att jag ska hålla mig där jag är nu.

Målet den här veckan är 20 minuter löpning men börja öka på till 25 minuter nästa vecka eller veckan efter för jag vill ge det tid så kroppen hänger med.Eller kan jag pressa lite mer? Jag orkar nog 25 minuter redan nu men har tänkt att kroppen ska vänja sig, men det kanske är onödigt? Det kanske bara är att köra på?
När du sade att du skulle springa max 15-20 min i några veckor tänkte jag mig snarare två månader än... Två veckor. Det börjar gå överstyr Qelina. Vinsten du får i endorfiner efter en löptur räcker inte för täcka upp förlusten du får av löpningen. Du gör dig av med för mycket energi, matar ätstörningsmonstret enormt mycket och bryter ned kroppen i snabbare takt just nu. Jag har en uppfattning av att ätstörningen eskalerat senaste tiden, av dina inlägg att döma. Och du ger efter för den. Tänk på det. Det börjar gå utför nu. Låt det inte gå utför, bromsa i tid nu. Du vill inte börja om från botten i en oändlig uppförsbacke - inte när du för bara någon dag sedan insett att du faktiskt har möjlighet att så småningom vara en glad och frisk Qelina med ett jobb och fungerande liv.

Du kan bli en frisk och glad Qelina, men som det ser ut nu går det utför igen. Och det gör mig ledsen, för jag vill att du ska överleva dig själv. Kram!
 
Just det, jag shoppade ju faktiskt lite gymkläder när jag var i Sverige också! Eller, ett linne och en sportbh i alla fall.. Det här linnet köpte jag ett av i julas, men det har mystiskt gått upp i rök så jag blev lycklig när jag hittade ett likadant. Älskar trycket - "No change without challenge". Så väldigt sant!

2015-03-04_152818_54f768222a6b2255beac3ce2.jpg
 
Tack snälla @Jenka och @zassoo för bra svar! Jag känner ju lite att jag måste vara så himla duktig hela tiden med allt, både jobbet, maten, träningen, hästen och det sociala där också... så det känns skönt att få det lite bekräftat att det faktiskt är helt ok att bara rulla på och göra träning som är rolig och äta som man känner så länge det inte går helt överstyr...
 
Käkade en omelett och stack sedan till gymmet. Hade räknat med att det skulle vara fullt av folk eftersom jag inte var där förrän vid fem, men jag var i princip själv, skönt att inte behöva vänta på upptagna maskiner eller vikter. Stannade i 70 minuter och tränade det jag brukar, minus benpressen som var sönder. Nästa pass som blir på fredag eller söndag så ska jag försöka pressa mig själv lite hårdare i en del övningar, känns som att jag borde kunna lasta på lite mer vikt. Tror att jag lätt hamnar i en bekvämlighetszon, det känns fortfarande tungt men jag klarar mina sets utan problem.
 
Just det, jag shoppade ju faktiskt lite gymkläder när jag var i Sverige också! Eller, ett linne och en sportbh i alla fall.. Det här linnet köpte jag ett av i julas, men det har mystiskt gått upp i rök så jag blev lycklig när jag hittade ett likadant. Älskar trycket - "No change without challenge". Så väldigt sant!

2015-03-04_152818_54f768222a6b2255beac3ce2.jpg

Snyggt och sant!
 
Tack snälla @Jenka och @zassoo för bra svar! Jag känner ju lite att jag måste vara så himla duktig hela tiden med allt, både jobbet, maten, träningen, hästen och det sociala där också... så det känns skönt att få det lite bekräftat att det faktiskt är helt ok att bara rulla på och göra träning som är rolig och äta som man känner så länge det inte går helt överstyr...

Känner tyvärr igen mig, duktighetssyndromet har gjort att jag var nära att krascha här i början av året. Så nu har jag taggat ner rejält för det håller inte i längden. Planen framöver är att träna lustfyllt och äta hyfsat :D Känns lagom och bra.
 
Tack snälla @Jenka och @zassoo för bra svar! Jag känner ju lite att jag måste vara så himla duktig hela tiden med allt, både jobbet, maten, träningen, hästen och det sociala där också... så det känns skönt att få det lite bekräftat att det faktiskt är helt ok att bara rulla på och göra träning som är rolig och äta som man känner så länge det inte går helt överstyr...
Även jag har varit väldigt driven av duktighetssyndromet, så känner igen det där. Livet är faktiskt inte så jäkla roligt då! Just nu lever jag efter en het annan filosofi - dvs en sak i taget och var sak tar sin tid :D Just nu är det väldigt mycket jobb. Tackar ja till varje pass jag får, då jag snart ska opereras och måste jobba ihop en budget för att klara mig ekonomiskt under sjukskrivningen. Har börjat från noll då det varit uselt med jobb under vintern och den då tagit slut. Vilket i sin tur gör att träningen trampar på i samma takt utan några särskilda mål, jag äter vad jag känner för (vilket just nu betyder glass) och gör det jag har lust med. När det lugnar ned sig på jobbet tar jag tag i mat och träning i stället. En balansgång, man måste ju ha lite energi kvar till hjärncellerna också så de orkar hålla igång det bra humöret :D
 
Även jag har varit väldigt driven av duktighetssyndromet, så känner igen det där. Livet är faktiskt inte så jäkla roligt då! Just nu lever jag efter en het annan filosofi - dvs en sak i taget och var sak tar sin tid :D Just nu är det väldigt mycket jobb. Tackar ja till varje pass jag får, då jag snart ska opereras och måste jobba ihop en budget för att klara mig ekonomiskt under sjukskrivningen. Har börjat från noll då det varit uselt med jobb under vintern och den då tagit slut. Vilket i sin tur gör att träningen trampar på i samma takt utan några särskilda mål, jag äter vad jag känner för (vilket just nu betyder glass) och gör det jag har lust med. När det lugnar ned sig på jobbet tar jag tag i mat och träning i stället. En balansgång, man måste ju ha lite energi kvar till hjärncellerna också så de orkar hålla igång det bra humöret :D

En sak i taget och var sak tar sin tid, det försöker jag också tänka nu. Pluggar 200 % just nu och då finns det liksom inte en sportmössa att jag ska ha ork över till att tänka på maten också. Men tackar för påminnelsen, det är skönt att känna att man inte är ensam :)
 
En sak i taget och var sak tar sin tid, det försöker jag också tänka nu. Pluggar 200 % just nu och då finns det liksom inte en sportmössa att jag ska ha ork över till att tänka på maten också. Men tackar för påminnelsen, det är skönt att känna att man inte är ensam :)

Jag tror på att maximera välmående. Även om man tycker att det finns hundra saker som man skulle vilja göra och mår bra av separat är det inte säkert att välmåendet ökar ju fler saker man lägger till i livet. Man får lov att göra det man måste (såsom jobb, plugg, sova, äta något) och sedan lägger man till det man mår bra av. Är det en vecka i soffan med filmmarathon som man behöver så är det lika bra som att motionera varje dag. Hälsovinsterna med att äta bra och motionera går ju förlorade om det leder till att man får ångest eller kraschar.
 
Och jag som ville ha tips av dig. :D Min sambo använder militärens och älskar dem så det är väl inget jättetips där. Jag råkade prova dessa en gång och är såld:
contessavas.jpg

Det är Lundhags Contessa. Trodde de skulle kännas klumpiga och stela som ett par skridskor men de var så himla sköna! Nu har jag bara provat dem en gång i butik men jag provade väl 3-4 skor vid det tillfället och dessa stod verkligen ut. Så jag ska prova igen, känns det gött köper jag hem och går lite hemma och hoppas de är lika sköna efter en stund!
Jag kan återkomma när jag kollat upp det lite närmre :)
testade ett par höglöfs när jag var på deras outlet i höstas som var helt okej. Överlag föredrar jag nog sådana med lägre/inget skaft tror jag, känns smidigare och jag har inget stort behov av extra stöd.
 
Jag tror på att maximera välmående. Även om man tycker att det finns hundra saker som man skulle vilja göra och mår bra av separat är det inte säkert att välmåendet ökar ju fler saker man lägger till i livet. Man får lov att göra det man måste (såsom jobb, plugg, sova, äta något) och sedan lägger man till det man mår bra av. Är det en vecka i soffan med filmmarathon som man behöver så är det lika bra som att motionera varje dag. Hälsovinsterna med att äta bra och motionera går ju förlorade om det leder till att man får ångest eller kraschar.
Så sant! Så jag var tvungen att citera också :)
 
Nej @Qelina du ska inte öka på nästa vecka heller. Nu är jag iof en usel löpare men redan 20 min är hyfsat mycket. @LindgrenV skrev jättebra och jag håller med.
Men du behöver inte alls be om ursäkt för att du skriver mycket eller tar upp plats. Det är ju det tråden är till för!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 592
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
76 248
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
77 087
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
84 426
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Sitter och sover + torrfoder
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp